vad kan man ha för fiskar tillsammas med kampfiskar i ett 54liters

#1 - 30 mars 2006 15:09
vad kan man ha för fiskar tillsammas med kampfiskar i ett 54liters:confused: (funderar på att köpa några:) )
#2 - 30 mars 2006 16:56
du borde ju kunna ha ett litet stim me neontetror! kanske nån ancistrus mal också!
#3 - 30 mars 2006 17:20
[QUOTE=_stiffe_]vad kan man ha för fiskar tillsammas med kampfiskar i ett 54liters:confused: (funderar på att köpa några:) )[/QUOTE]

Några? Tänk på att även om aggressionen mellan hanar och honor inte är alls i samma klass som den mellan hanar, kan hanarna gå rätt illa åt honorna och honorna är knappast systerliga mot varandra. I ett så pass litet kar hade jag nog ändå kört på endast en hane.
#4 - 30 mars 2006 18:07
jag tänkte så här att jag köper 3st i hane o 2 honor och sen om jag ser att en hona och en hane verkar vara intresserade av varandra så tar jag bort den honan han inte vill ha;)
tror du inte det funkar:)??
#5 - 30 mars 2006 18:32
Vad har du tänkt gör med kampfiskarna?
Mvh Anna!
#6 - 30 mars 2006 18:49
jag vill försöka odla,;) men jag är inte säker (tror inte det blir av:()
#7 - 30 mars 2006 20:22
Jag har också tänkt att odla kampfiskar. Jag har en kamphane + en hona som är i ett yngelkar så att hanen kan se henne men inte röra henne. I karet har jag bara kamphanen + lite växter. När hanen har byggt färdigt sitt skumbo ska jag släppa ut honan till honom så att dom kan leka..... Men så fort dom är klara med lekan ska honan bort från karet.... Hanen ska plockas bort när ynglerna är frisimmande annars äter han upp ynglerna... Om du vill veta mer gå in på http://www.kampfisk.just.nu/ Där får du reda på allt om kampfisk.
Mvh Anna!
#8 - 30 mars 2006 22:13
[QUOTE=_stiffe_]jag tänkte så här att jag köper 3st i hane o 2 honor och sen om jag ser att en hona och en hane verkar vara intresserade av varandra så tar jag bort den honan han inte vill ha;)
tror du inte det funkar:)??[/QUOTE]

NEJ, det kommer INTE att funka att ha 3 kamphanar i ett 54 liters akvarium. Har du ens läst artbeskrivningen?
"inte ens i ett stort akvarium går det att hålla två hanar ihop"

de kommer med 100% säkerhets slå ihjäl varandra. Det är mig veterligen inte ens rekkomenderat(eller till och med tillåtet) att hålla kamphanar så att de kan SE varandra.

Däremot kan det funka att ha EN hane och EN hona i ditt 54-literskar.
#9 - 31 mars 2006 05:18
tack för svaren men jag vet att ni odlar malar hur storrt akvarium behöver man till "vanliga" malar;)??
föresten vet ni hur det är med pansar malar samma fråga som för "vanliga" malar;)
#10 - 31 mars 2006 12:00
vanliga malar? menar du ancistrus? det känns som att du borde läsa arbeskrivningarna lite noggrant och välja ut arter och fråga om dem istället.
#11 - 31 mars 2006 12:30
jag vet faktiskt lite om dem, men jag har problem med att stava till ancistrus ;)

har två små ancitrus malar men jag undrar vid vilken storlek dom blir könsmogna?

och hur det är att odla pansar malar (orkar inte öppna ny tråd:p)
#13 - 31 mars 2006 13:17
jo, i för sig ;) tack för länkarna (brukar alldrig hitta något när jag söker själv:()
#14 - 31 mars 2006 19:02
Fast jag Anna ska odla kampfiskar, det är Thomas som odlar malar. ancitrus malarna är cirka 8cm när dom är könsmogna...
#15 - 1 april 2006 12:30
ok, men vet du hur stort kar dom behöver för att leka (malarna då:p) och om dom kan vara med andra fiskar som är mindre än dom.

tacksam för svar;)
#16 - 1 april 2006 15:22
[quote=_stiffe_]jag tänkte så här att jag köper 3st i hane o 2 honor och sen om jag ser att en hona och en hane verkar vara intresserade av varandra så tar jag bort den honan han inte vill ha;)
tror du inte det funkar:)??[/quote]

Jag kanske helt missförstår dig. Men menar du att du ska köpa 3 kampfisk hanar och 2 honor? Du kan inte ha mer än 1 kampfisk hane i ett akvarium.
#17 - 1 april 2006 20:07
nej, jag tror att du missförstod mig jag tänkte på 1 hane + 2 honor = 3 kampfiskar (jag tror inte jag ska ha kampfiskar verkar vara mycket jobb att föda upp)
#18 - 6 april 2006 16:38
Vad har du just nu?
Bilagor:

Annons