Vad kan man göra med 60 liter?

#1 - 17 februari 2009 12:28
Jag hjälper en kompis med ett akvarium på ca 60 liter. (jag är själv nybörjare men tycker det är intressant)

Just nu så finns det 1 stor vanlig guldfisk + två stora svarta (sådana med ögon som sticker ut). Dessutom så finns det en liten ensam tetra (tror jag det är) och dessutom 3 stora platta blåa fiska (typ 8-10 cm)

Så det är rätt svårt att hålla rent men det går. Men jag gissar på att det är för mycket fisk.

Men dom min vän gillar kombinationen med den stora guldfisken och de två svarta så skulle man kunna tänka sig att ha två gula och två svarta.

Fråga 1. Räcker akvariet till 4 guldfiskar? (Två svarta och två gula)

Sen funderar jag på hur det fungerar med att bygga bakgrunder. Klarar fiskar "vanligt" frigolit? Och hur gör man med färg om man vill måla, (specialfärg)?

Fråga 2. Val av frigolit, lim, byggspackel och färg?

Och en fråga till...

Fråga 3. Är det bättre val att ha svarta guldfiskar utan utstickande ögon? (jag tycker det ser lite överavlat ut)

Kom gärna med andra förslag vad man skulle kunna göra, med kombinationen svart o gult... kanske gula tetror i kombination med två svarta guldfiskar....
#2 - 17 februari 2009 12:41
Jag är riktigt ledsen att behöva säga detta, men du/ni kan inte ha guldfiskar över huvudtaget där. Guldfiskar blir 45 cm stora som vuxna om de trivs, och även om ni bara håller dom tills dom växer ut så har dom då fått skador för livet. Detta eftersom kroppen saktar ner växten men inälvorna fortsätter växa, det gör att inälvorna trycker på inifrån och ger ett ordentligt lidande och smärtor för guldfisken.

Därför föreslår jag att ni lämnar tillbaka dom.

Tetror vill vara MINST 5 stycken för att må bra, de är stim fisk.

Fiskar som redan nu är 8-10 cm och troligtvis har mycket kvar att växa passar absolut inte i ett 60 liters.

Ni verkar inte ha fått någon bra start, tycker ni tar ut alla fiskarna ni har lagt i, och köper mindre som passar. (Kanske en kampfisk hane och 4-5 platys)
#3 - 17 februari 2009 12:45
Jag skulle INTE stoppa ner 2 guldfiskar och 2 slöjstjärtar (de med "utstickande" ögon) i ett så litet akvarium. En guldfisk behöver ett akvarium på minst 250 liter och en slöjstjärt behöver minst 120 liter.

Sen finns det kanske andra som har andra åsikter. Men det är vad jag tycker.

Läs här:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54&SOK=1

och här:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203&SOK=1
#4 - 17 februari 2009 13:31
JojjeN skrev:
Jag är riktigt ledsen att behöva säga detta, men du/ni kan inte ha guldfiskar över huvudtaget där. Guldfiskar blir 45 cm stora som vuxna om de trivs, och även om ni bara håller dom tills dom växer ut så har dom då fått skador för livet. Detta eftersom kroppen saktar ner växten men inälvorna fortsätter växa, det gör att inälvorna trycker på inifrån och ger ett ordentligt lidande och smärtor för guldfisken.

Därför föreslår jag att ni lämnar tillbaka dom.

Tetror vill vara MINST 5 stycken för att må bra, de är stim fisk.

Fiskar som redan nu är 8-10 cm och troligtvis har mycket kvar att växa passar absolut inte i ett 60 liters.

Ni verkar inte ha fått någon bra start, tycker ni tar ut alla fiskarna ni har lagt i, och köper mindre som passar. (Kanske en kampfisk hane och 4-5 platys)

Var inte lessen :)

Min vän som då var gift med en man som har stor erfarenhet av akvarium hade planer att köpa ett större akvarium rätt omgående men så blev det inte. Att fiskarna inte trivs kan man se.

Men det goda i kråksången är att jag läst mig lite hur man hanterar vatten i akvarium. Har ett överdimensionerat filter, byter vatten regelbudet och har rätt mycket växter. Dessutom så har jag fått upp intresset för akvariefiskar.

Hur som så är det intressant med mindre akvarium även om det krävs mer så det kanske blir att jag tar över de lilla akvariet och min vän skaffar ett större (som är lättare att sköta). (har pratat om det länge och även titta på ett på 200l). Men det är synd att fiskarna har lidit.

Så då till lite frågor.

Fråga 1. Man säger 1 liter per cm fisk, ungefär?! Och då tittar man på hur stora dom blir när dom är vuxna? Rätt eller fel?

Fråga 2. Vad kan man göra med ett akvarium på 60l. Vill ha färgstaka två typer av fisk.

Fråga 3. Hur är det med material till bakgrundsbygge?

Fråga 4. När det gäller vattenkemi, vad är det vikigaste mätningarna av balansen (tempratur,PH)? Och hur mäter man?
#5 - 17 februari 2009 14:36
1. Rätt, men det är en ganska kass formel, tex. 10 cm guldfisk skiter generellt mycket mer än 10 cm av en annan fisk, därav behöver de större akvarium. Och man kan ju inte ha en 45 cm fisk i 45 liter. ;) Så först får man se på hur stort dom behöver, och har man större än det så kan man börja räkna i cm

2. 1 Kampfisk hane och 5 platys, på bottnen kan amano räkor äta matrester och käka alger. Det tror jag blir en rolig blandning.

3.Har hört att vissa använder frigolit
4. Nitrit, Nitrat, Ammoniak, Järn, pH, KH
Temperatur mäter du med akvarie termometer som finns att köpa i alla zoo butiker, jag själv har en digital där man kan se exakt temperatur, dock är det lite dyrare med en sådan, och kanske lite overkill i början.

Nitrit = Gifter som kommer i vattnet om man startar upp ett akvarium med fölr mycket fisk direkt, har över befolkat akvarium, matar för mycket, eller liknande. Det är oftast detta som dödar de flesta nybörjarnas fiskar.

Nitrat = Inte direkt giftigt förrens det blir farligt höga nivåer, men är bra att hålla koll på, det kan skena. Dessutom är det bra att veta om växterna börjar må dåligt.

Ammoniak = Ett annat gift, inte särskilt ofta som det ger dödsfall, men det är ändå bra att hålla koll på.

Järn = Tydligen kan det orsaka mass död.

pH = Bra att hålla koll så man har bra pH värden

KH = Hårdheten i vattnet, bra att hålla koll på den också, om den sjunker hastigt så kan även pHet i vattnet sjunka, och orsaka död hos fiskarna.

Alla testerna ska vara i dropptest, sticktest är ytterst opålitliga.

Jag själv har bara nitrit test, men det är nog bra att hålla koll på alla värdena.
Bilagor:
#6 - 17 februari 2009 14:43
(för att förstå bakgrunden till de överbefolkade akvariet,.. min vän impulsköpte akvariet med fisk, hennes man tyckte det var kul att hon köpte akvarie då han tidigare hade erfarenhet av fisk och reptiler mm. Men dom planerade redan från start att skaffa ett större. Men hennes man omkom tyvärr och därför har jag försökt fördjupa mig i hur man sköter akvarium. Min plan har varit att skaffa ett större akvarium och spara guldfiskarna... och använda de mindre till ett litet stim med neontetror tillsammans med ett par mindre fiskar (för att få lite variation) alltstå så att man har 2 typer av fiskar. Och är sugen på att bygga en bakgrund.

Jag skriver detta för att ni ska förstå att saker är lite som det är men att jag ändå vill ta reda på vilka möjligheter som finns i ett 60l akvarium och vad som krävs för att ha guldfiskar. jag tror att hon skulle vilja ha ett 200l akvarium med ett par guldfiskar och ett par av de svarta.)
#7 - 17 februari 2009 14:47
JojjeN skrev:

2. 1 Kampfisk hane och 5 platys, på bottnen kan amano räkor äta matrester och käka alger. Det tror jag blir en rolig blandning.

Lät intressant.
#8 - 17 februari 2009 14:59
JojjeN skrev:

Går det byta platys med neontetra och i så fall hur många?

JojjeN skrev:

3.Har hört att vissa använder frigolit

Hur är det med lim, färg och spackel?
#9 - 17 februari 2009 15:23
1. Vissa har haft problem med att kampfisken dödar tetrorna, men du kan ju försöka. 10 stycken kan då vara ett lagom antal.

2.Inga egna erfarenheter, så det får nån annan svara på.
#10 - 17 februari 2009 15:30
du nämde också 3 stora platta fiskar. vet du vad dom heter? annars kan du ju försöka ta en bild och visa oss.
#11 - 17 februari 2009 15:36
Vilken tragisk historia!

Jag vet att det finns trådar om bakgrundsbygge. Om du söker lite i forumet kan du nog hitta något om hur man gör.

Lycka till med akvarieplanerna, vilka fiskar det än blir till slut.
#12 - 17 februari 2009 15:37
Jag passar - så stora akvarier har jag inte så stor erfarenhet av.
Har ett med Endlers men det gör detsamma vilken storlek dom får - dom försöker uppfylla tilldelad volym på bästa sättet.
;)
#13 - 17 februari 2009 16:26
erikthur skrev:
Jag passar - så stora akvarier har jag inte så stor erfarenhet av.

Har ett med Endlers men det gör detsamma vilken storlek dom får - dom försöker uppfylla tilldelad volym på bästa sättet.

;)
Endlers fyller ju som erikthur skriver upp allt utrymme dom kommer över, faktum är att endlers nog bara passar i mastodont akvarium och då ihop med riktigt glupsk rovfisk.. ;)
#14 - 17 februari 2009 20:32
JojjeN skrev:
Detta eftersom kroppen saktar ner växten men inälvorna fortsätter växa, det gör att inälvorna trycker på inifrån och ger ett ordentligt lidande och smärtor för guldfisken.

Varifrån kommer denna "sanning"?

Och till Baspojken:
Jag har byggt en egen bakgrund i mitt 120 l. Jag byggde upp strukturen med frigolit, spacklade med vanligt väggspackel, målade med vanlig akvarellfärg och lackade slutligen med akvarielack. Frigoliten är inga problem alls att ha i vattnet, men både spackel och färgen är ju extremt känslig för vatten så det är viktigt att vara noggrann vid lackningen. Och snåla inte på silikonet när du fäster bakgrunden i akvariet. Frigolit flyter som f-n!!
#15 - 17 februari 2009 20:35
Carassius skrev:
Varifrån kommer denna "sanning"?

!

Det är tydligen studier som gjorts. Har även läst det på massvis med olika forum.

Vad har du som säger att det inte är så?
#16 - 17 februari 2009 20:46
JojjeN skrev:
Det är tydligen studier som gjorts. Har även läst det på massvis med olika forum.

Vad har du som säger att det inte är så?

Jag påstår inte att det du säger är fel, men jag vänder mig emot "fakta" som inte kan backas upp av någon pålitlig källa. Odefinierade studier och foruminlägg räcker liksom inte för att jag ska acceptera något som är sant, även om många tycks hålla med.

I naturen finns ju dvärgpopulationer av fiskar i många sammanhang, och födotillgång torde vara den vanligaste orsaken. Jag har aldrig hört talas om att något tusenbrödrabestånd av abborre lidit av spontana inälvsexplosioner tex. Eller menar du att det är just guldfiskar som har denna egenskap?
#17 - 17 februari 2009 21:30
att ha kampfisk och platy tillsammans är ingen bra kombo.

jag har faktiskt aldrig läst fakta om det med att insidan växer men inte utsidan, därefter när jag frågat har jag heller ej fått någon. jag vill gärna läsa om det. har heller aldrig läst en ordentlig vetenskaplig studie om det.

dessa fiskar kan du ha i 60L (jag skriver alt nu, inte en hel mix)

Platy 2hanar och 3-4honor
Guppy 2hanar och 3-4honor
5st Pansarmalar (finns olika arter)
olika barber (inte dom som blir störst!) ca 5-8st
kampfisk 1hane och 3-6honor (går bäst med bara kampfisk i karet)
Honungsgurami 1hane och 3-5honor
Bandgurami 1hane 3-5honor
kardinalfisk ca 5-10st (vill ha svalt vatten inte över +22c +23c)
små arter av Rasbora ca 5-10st
små arter av Tetror ca 5-10st
Limia 1hane och 3-5honor
Endlersguppy ca 5-10st
#18 - 18 februari 2009 06:02
Carasiuss, men nu lider ju inte dom av för små akvarium, utan av matb rist som är en helt annan sak.

Jag har själv för några år sedan varit med om en praktbotia i ett 100 liters som stannade i växten och några månader senare sprack vid sidan, när jag sedan läste att det faktiskt kunde hända så så är det klart att jag antog att det var det som hade hänt.

Nu försöker jag stoppa folk från att göra likadant, jag tyckte så sjukt synd om dendär botian som sprack bara för att jag hade den i för litet akvarium.

Oftast så spricker dom nog inte, utan dör en naturlig död (Fast onaturligt tidigt)
#19 - 18 februari 2009 07:18
Carassius skrev:

Jag har byggt en egen bakgrund i mitt 120 l. Jag byggde upp strukturen med frigolit, spacklade med vanligt väggspackel, målade med vanlig akvarellfärg och lackade slutligen med akvarielack. Frigoliten är inga problem alls att ha i vattnet, men både spackel och färgen är ju extremt känslig för vatten så det är viktigt att vara noggrann vid lackningen. Och snåla inte på silikonet när du fäster bakgrunden i akvariet. Frigolit flyter som f-n!!

Ok. Då förstår jag. Det jag behöver är då akvarielack. Och sen så silicon som fiskarna klarar (har förstått att det finns sillicon som är giftig för akvariefiskar).

Flaxss skrev:

dessa fiskar kan du ha i 60L (jag skriver alt nu, inte en hel mix)

Platy 2hanar och 3-4honor

Guppy 2hanar och 3-4honor

5st Pansarmalar (finns olika arter)

olika barber (inte dom som blir störst!) ca 5-8st

kampfisk 1hane och 3-6honor (går bäst med bara kampfisk i karet)

Honungsgurami 1hane och 3-5honor

Bandgurami 1hane 3-5honor

kardinalfisk ca 5-10st (vill ha svalt vatten inte över +22c +23c)

små arter av Rasbora ca 5-10st

små arter av Tetror ca 5-10st

Limia 1hane och 3-5honor

Endlersguppy ca 5-10st

Tack för tipsen! och som du säger, inte alla på en gång utan antingen eller :)

Link_Mag skrev:
du nämde också 3 stora platta fiskar. vet du vad dom heter? annars kan du ju försöka ta en bild och visa oss.

Jag har ingen bild men dom är platta, blå eller grå, rätt stora och har två känselspröt på framsidan som dom använder rätt mycket.
#20 - 18 februari 2009 08:46
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=246&SOK=1 Kanske denna, finns också i denna färgvarianten http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=854&SOK=1.

I ett 60l hade jag kört med ett gäng trevliga tetror, neon- eller glödbandstetra (mina favoriter), men det finns rätt många andra att välja på. Tillsammans med räkor och 4 guppy eller platy. Ha INTE kampfisk ihop med tetror!! Hansfenor kommer att bli uppkäkade + att han kommer att bli stressad.
#21 - 18 februari 2009 08:48
Marmor och blå gurami blir alldeles för stora för ett 60 liters.
#22 - 18 februari 2009 10:51
JojjeN skrev:
Carasiuss, men nu lider ju inte dom av för små akvarium, utan av matb rist som är en helt annan sak.

Jag har själv för några år sedan varit med om en praktbotia i ett 100 liters som stannade i växten och några månader senare sprack vid sidan, när jag sedan läste att det faktiskt kunde hända så så är det klart att jag antog att det var det som hade hänt.

Ja, jag påstår som sagt inte att du har fel. Men en fisk som drabbas av något konstigt räcker liksom inte som bevis för mig. Det känns som en dålig genetisk anpassning att inälvorna skulle kunna växa ifrån övriga kroppen. Kan det i så fall kanske handla om nån slags sönderavling...?

Att ett trångt utrymme skulle kunna få en fisk att sluta växa om den äter ordentligt verkar också mystiskt tycker jag. För mig låter det mer som att platsbristen skulle kunna göra att fisken blir stressad och därmed får mindre matlust och blir mer mottaglig för sjukdomar, vilket i sin tur kan drabba mag- och tarmsystemet. Men jag fabulerar nu bara. Jag vet att det är en allmän åsikt att fiskar som vistas i för små akvarier stannar i växten, men frågan är om någon egentligen har koll på varför...
#23 - 18 februari 2009 10:55
Baspojken skrev:
Ok. Då förstår jag. Det jag behöver är då akvarielack. Och sen så silicon som fiskarna klarar (har förstått att det finns sillicon som är giftig för akvariefiskar).

Ja du ska använda akvariesilikon, det står på förpackningen om det är lämpligt för akvarium. Andra silkonsorter (tex våtrumssilikon) innehåller oftast antimögelmedel, dvs gift. Har ingen koll på hur stor påverkan blir i ett akvarium - men varför chansa. Akvariesilikon är inte dyrare.
#24 - 18 februari 2009 11:06
Att praktbotior skulle vara sönderavlade skulle vara konstigt. ;)
#25 - 18 februari 2009 11:15
Carassius skrev:
Ja, jag påstår som sagt inte att du har fel. Men en fisk som drabbas av något konstigt räcker liksom inte som bevis för mig. Det känns som en dålig genetisk anpassning att inälvorna skulle kunna växa ifrån övriga kroppen. Kan det i så fall kanske handla om nån slags sönderavling...?

Att ett trångt utrymme skulle kunna få en fisk att sluta växa om den äter ordentligt verkar också mystiskt tycker jag. För mig låter det mer som att platsbristen skulle kunna göra att fisken blir stressad och därmed får mindre matlust och blir mer mottaglig för sjukdomar, vilket i sin tur kan drabba mag- och tarmsystemet. Men jag fabulerar nu bara. Jag vet att det är en allmän åsikt att fiskar som vistas i för små akvarier stannar i växten, men frågan är om någon egentligen har koll på varför...

det är nog inte många fiskar som stannar i växten för att karet är för litet.

missbildningar pga för litet kar finns det gott om, exempelvis så ser man ju
ofta scalarer i butiker med helt deformerade fenor / spröt.

men inte slutar de växa. de slutar växa när de antingen har nått
full size eller dör.

det senare är oftast fallet...alldeles för tidigt.

man hör ju ofta om folk som byter ut sina guldfiskar eftersom de stannade i växten i den där lilla skålen....men när man kollar så har de egentligen inte slutat växa...de har dött efter 1-2 år.....att de blir 30-40 år i riktiga kar verkar inte ha gått i skallen på folk.....

ungefär som om jag skulle ta min grabb som är 108 cm, stänga in han i ett rum som har 125 cm i takhöjd....han lever....men inte katten skulle han sluta växa för det....han skulle dock ha en fysik som ser för djävlig ut när han blir fullvuxen vid 16-18 års ålder....och förmodligen trilla av pinnen ganska kort tid därefter.

.
#26 - 18 februari 2009 11:22
JojjeN skrev:
Jag är riktigt ledsen att behöva säga detta, men du/ni kan inte ha guldfiskar över huvudtaget där. Guldfiskar blir 45 cm stora som vuxna om de trivs, och även om ni bara håller dom tills dom växer ut så har dom då fått skador för livet. Detta eftersom kroppen saktar ner växten men inälvorna fortsätter växa, det gör att inälvorna trycker på inifrån och ger ett ordentligt lidande och smärtor för guldfisken

Om kroppen avstannar i växten så fortsätter inälvorna INTE att växa utan anpassar sig till kroppen och det gäller alltså inte bara för slöjstjärtar .
#27 - 18 februari 2009 11:23
Vad har du för bevis till detta?

Och vilka bevis finns för att fisken inte lider av att stanna i växten?
#28 - 18 februari 2009 11:27
Om den verkligen lider av att inte få växa till normal storlek är ju svårt att säga. Men man kan tycka att den borde må bättre av det genom tex bättre utrymme.
Har en i mitt tycke trovärdig källa. Men vill ju inte att stackaren ev ska få fullt med mail om frågor angående ditt och datt.
#29 - 18 februari 2009 11:37
Kensa skrev:
ungefär som om jag skulle ta min grabb som är 108 cm, stänga in han i ett rum som har 125 cm i takhöjd....han lever....men inte katten skulle han sluta växa för det....han skulle dock ha en fysik som ser för djävlig ut när han blir fullvuxen vid 16-18 års ålder....och förmodligen trilla av pinnen ganska kort tid därefter..

Nja, här tror jag faktiskt du sätter fingret på en av anledningarna till många missuppfattningar om hur fiskar har det i akvariet. Vi är väldigt benägna att väga in mänskliga egenskaper i våra små husdjur. Fiskar har en helt annan fysiologi och mentalitet än människor så att dra paralleller däremellan tror jag man ska passa sig för. Fiskar är dels växelvarma, och dels relativt plastiska (dvs kroppen anpassar sig efter de fysiska förutsättningarna).

Men bara för det menar jag naturligtvis inte att man kan utsätta fiskar för vad som helst. Jag menar bara att man inte ska jämföra dem med däggdjur (och allra minst människor) när man diskuterar deras välmående.
#30 - 18 februari 2009 19:06
Jo, tror det blir den kombinationen (platy, tetror och räkor).

Har börjat med bakgrundsbygge.
Sen får jag se om jag kan fixa ett hem till de andra.
#31 - 18 februari 2009 20:27
Det kan nog gå bra i en månad eller så sedan får du nog byta ut dom och guldfisk går bra i 150-200 liter och slöjstjärt i 100 liter men du kan också göra så här som jag gör att jag skaffar den fisken jag vill ha och när den blir för stor lämnar du tillbaka den och köper en liten igen :)
#32 - 18 februari 2009 20:35
Ööh varför skulle platy, tetror, och räkor bara funka i en månad?
#33 - 18 februari 2009 21:26
Fösen skrev:
Det kan nog gå bra i en månad eller så sedan får du nog byta ut dom och guldfisk går bra i 150-200 liter och slöjstjärt i 100 liter men du kan också göra så här som jag gör att jag skaffar den fisken jag vill ha och när den blir för stor lämnar du tillbaka den och köper en liten igen :)

För det första, varför ska man byta ut fiskarna efter en månad? Låter lite mysko tycker jag...
Sedan ska Guldfisk ha MINST 250 liter, mer tycker jag.

Jag rekommenderar absolut inte att köpa ungfiskar som egentligen kommer bli för stora för karet, för att sedan lämna tillbaka dem när de blir större. Varför liksom? Tror inte fisken mår så himla bra av att flyttas fram o tillbaka bara för att du ska få den fisk du vill. Du får köpa fiskar som passar till det akvariet du har, allt annat låter löjligt. Vart drar du gränsen för när fisken är för stor? Oftast anpassar sig fisken till karet det placeras i och ser aldrig för stor ut, men inte mår den bra.

Annons