Vad kan jag ha tillsammans med C.Bleheri?

#1 - 2 december 2007 19:03
Som rubriken lyder så undrar jag vad jag kan ha för andra fiskar med min Channa Bleheri? Har själv funderingar på Black Ghost, men vill gärna ha lite tips från mer erfarna akvarister.

Har ett 233L hörnpanorama kan väl tilläggas.

Tacksam för svar
/Tobbe
#2 - 2 december 2007 19:13
jag har blå gurami, blackghost, zickzackål, plecostomus och små parachanna obscura (dessa ska flytta till det stora karet när de växt till sig)
C.Blehri är ganska fredlig sålänge de andra fiskarna inte är för små.
C.Blehri kan vara något revir hävdande mot varandra, se till att det finns gömställen för undergivna individer
#3 - 2 december 2007 19:34
Rambo skrev:
jag har blå gurami, blackghost, zickzackål, plecostomus och små parachanna obscura (dessa ska flytta till det stora karet när de växt till sig)

C.Blehri är ganska fredlig sålänge de andra fiskarna inte är för små.

C.Blehri kan vara något revir hävdande mot varandra, se till att det finns gömställen för undergivna individer

oki, tack för tipsen :)
*edit* Men fler mottas tacksamt.
#4 - 8 december 2007 17:17
Mina C. Bleheri är väldigt snälla mot alla andra fiskar jag har. Rödciklider, praktbotior, tigerbotior, Ctenopoma acutirostre (jättesmå), C. oxyrhynchum, C. kingsleyae, Fjärilsfiskar, Melanotaenia boesemani , ancistrus och gäddgurami. Matar min gäddgurami med levande fiskar då och då men C. Bleheri är inte någon duktig jägare direkt... Jag hade min med black ghost tidigare utan problem.

/peter
#5 - 19 januari 2008 20:26
Mina invånare i karet för närvarande:
1 Channa Bleheri, 1 Black Ghost, 1 segelfenspleco.
Funderar på vad mer man ska kunna ha där i. En fengädda av nåt slag kanske?
#6 - 20 januari 2008 04:28
Fengäddor är mina favoritfiskar, kan mycket varmt rekommendera denna vackra och trevliga fisk! Jag äger en sadelfengädda, p.endlicheri, och den är mitt absolut bästa fiskköp.
#7 - 7 april 2008 14:09
Lite update ang karet.
Nu håller jag på att starta upp ett nytt hem(840L) åt mina firrar & det har även tillkommit en liten Xenentodon cancila & förmodligen blir det nån fler sån.
Finns det nåt mer roligt man kan tänkas stoppa ner? Har svängt i frågan om fengäddor så såna går bort.
#8 - 7 april 2008 21:48
Men tess :D inte kan han ha en P.endlicheri i ett 233Liters kar :D är annars en grymt bra rekomendation måste jag säga. Drömfisk utan snack.

Sen finns det en del problem med att hålla polypterus arter tillsammans med channa arter. Kan bli fight mellan dem. I de fall där det däremot brukar funkar så krävs det att fiskarna är i samma storlek. Vet dock inte hur allvarligt man ska ta denna "rekomendation/påpekan" då jag själv bara läst det på ett par ställen, men men..

Jag har min nästan fullvuxna channa bleheri tillsammans med:
7praktbotier och en botia historica
7 malar i olika storlekar samt från olika släkten
3 chitala ornata
1 blackghost
1 öronål
2 eldstjärtar
2 hajar

sen kanske jag glömt något.

Om ca 1 månad ska jag lägga in min L.oculatus (fläckigbengädda) samt min polypterus senegalus, ska testa hur det egentligen är, få se om de slåss eller struntar i varandra.

Med allt detta sagt, så kan du i princip ha din channa med vad som helst, många tar den för en riktigt brutal rovfisk. Sanningen är dock att det är dens glupskhet som gör den rovig och inte dens aggressivitet :)

Viktigast av allt är att du inte har i för små fiskar, annars så är det bara att köra på.
#9 - 7 april 2008 22:00
Det finns en del problem med att hålla polypterus arter tillsammans med channa arter. Kan bli fight mellan dem. I de fall där det däremot brukar funkar så krävs det att fiskarna är i samma storlek. Vet dock inte hur allvarligt man ska ta denna påpekan då jag själv bara läst det på ett par ställen, men men.

Det är för övrigt inte svårt att räkna ut att en endlicheri på 40-50cm utan problem slukar en channa på 20cm. Och om vi sen tar det omvänt så skulle en channa på 20cm kanske hugga en endlicheri på 10cm, åtminstånde försöka skada den eller liknande. I och med att dem är någotlunda lika varandra i form så verkar det som att de tar varandra som artsfränder enligt det jag läst. Kan dock vara Bullshit. Ska därför testa med en P.senegalus om nån månad, den är snart i samma storlek som min channa. Blir intressant att se om de låter varandra vara eller om de går på varandra.

Tobbe, Jag har min nästan fullvuxna channa bleheri tillsammans med:

3 chitala ornata
1 blackghost
1 öronål
2 eldstjärtar
2 hajar

Om ca 1 månad ska jag lägga in min L.oculatus (fläckigbengädda). En fisk jag helt klart rekomenderar för alla monsterälskare. Sen bör du ta en titt på chitala släktet, dem är riktigt snygga. En blackghost kan också vara något att ha, blir dock kanske lite tråkigt om du ska ha den i ett 840Liters kar då det bara finns små exemplar att hitta i butiker.

Vill också påpeka att många tar C.bleheri för en riktigt brutal rovfisk. Sanningen är dock att det är dens glupskhet som gör den rovig och inte dens aggressivitet.
#10 - 7 april 2008 22:38
Amaro skrev:

Tobbe, Jag har min nästan fullvuxna channa bleheri tillsammans med:

3 chitala ornata

1 blackghost

1 öronål

2 eldstjärtar

2 hajar

Om ca 1 månad ska jag lägga in min L.oculatus (fläckigbengädda). En fisk jag helt klart rekomenderar för alla monsterälskare. Sen bör du ta en titt på chitala släktet, dem är riktigt snygga. En blackghost kan också vara något att ha, blir dock kanske lite tråkigt om du ska ha den i ett 840Liters kar då det bara finns små exemplar att hitta i butiker.

Vill också påpeka att många tar C.bleheri för en riktigt brutal rovfisk. Sanningen är dock att det är dens glupskhet som gör den rovig och inte dens aggressivitet.

Den Black Ghost jag har är ca 15 cm nu & växer så det knakar, en riktigt rolig fisk :) Detsamma gäller Cancilan, som vräker i sig zebrafisk.
Vad har du för tips på lite mer udda malar? Har kollat på en Royal Pleco som jag nog köper om nån vecka, dom hade även Green Ghost & Blue Ghost(L128?) som såg riktigt vackra ut.

Jag förstod redan från första början att han bara var glupsk, sämre jägare får man leta efter.
Ska ta & kolla in Chitala-släktet som du sa.
Spelar egentligen inte så stor roll vilken biotop dom tillhör.. köper dom fiskar jag vill ha helt enkelt & som passar ihop.
Nåt mer tips kanske?
Vågar jag stoppa ner nån annan Channa?
#11 - 10 april 2008 22:56
nja det är lite knepigt med malar, L128 (blue phantom) och L200 (green phantom) är iallafall riktiga favoriter i handeln, roliga och snygga. Min personliga favorit är L075, helt klart den vackraste enligt mig. Men då du gillar rovfiskar så kan jag tipsa om tex L114 som är köttätare, riktigt vacker mal det med.

Kolla länken här: http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.transfish.de/LCode/L128.jpg&imgrefurl=http://www.transfish.de/L126-150.htm&h=334&w=500&sz=40&hl=sv&start=2&tbnid=2m6_R-aDFaqVAM:&tbnh=87&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3DL128%26svnum%3D10%26hl%3Dsv Finns en mal-lista med nästan alla malar ute i handeln, kolla på bilderna och skriv ner de L-nr på malar du kan tänka dig ha. Sen går du därefter bara in på www.goc.se och skriver in L-numret i artsbeskrivningen på sidan, då dyker all info om malen i fråga upp.

Ja gör det, kolla upp chitala släktet, rekomenderar chitala ornata. Riktigt häftiga och fina.
Sen har vi de gryma tigerfiskarna, datnoides (stavning?) de är riktigt fina och gryma, kolla in dem också. Vet för övrigt inte vad mer jag ska tipsa om, men tänk outside the box lite. tänk fisktyper, arter, släkten.

tex
1, knivfiskar, då har du tex blackghost sen kanske du skaffar dig chitala ornata, kolla alla fiskar som finns av denna typ så hittar du massor med intressanta fiskar.
2, malar, kolla länken och gå igenom listan, så hittar du intressanta malar.
3, ålar, eller ål-liknande fiskar, sök efter dessa, du har tex pansarålen/öronål, pilnäbbar mm
4, gäddor mm, tex garfisk/krokodilfisk lr annat.

Jag körde med denna metod, tittade igenom alla arter och sen köpte jag de fiskar jag kände att jag kan hålla, är riktigt nöjd iaf :)
#12 - 10 april 2008 22:58
PS ang om du kan stoppa ner någon annan channa, det är en fråga jag faktiskt inte har svar på, ska dock öppna en tråd och ställa frågan, jag har nämnligen köpt en gaucha som jag vill ha i samma kar som min bleheri. får hoppas att det går bra :)
#13 - 11 april 2008 12:37
Min ena C.Blehri har blivit tämligen aggresiv och lite av ett problem. Hitintills har den bitit ihjäl en annan blehri samt en Parachanna Obscura som var ungefär jämnstor med den. Ingen av de andra C.Blehri beter sig som den och den bryr sig inte alls om den black ghost, malen eller pilnäbbsålen som går med den.
Funderar på att göra mig av med den men den är samtidigt den vackraste av mina blehri.
#14 - 11 april 2008 23:17
Rambo låter helsjukt...

Ett sånt betende är onormalt för en bleheri. Det kan dock vara så, förutsatt att du har fler bleheri i samma kar, att de har lekt.

Under lekperioden så blir de riktigt aggro, det hela blir 10gånger värre om leken fullbordats och honan lagt rom. Det är då väldigt opassande att ha andra rovfiskar i samma kar då deras instinkt säger att rommen är mat samtidigt som (lekparet) honan och hannens instinkt är att skydda rommen.

Jag kan inte tänka mig något annat. Det går helt emot channa bleheris natur att vara såpass aggro att den biter ihjäl fisk av samma art SAMT liknande storlek.

Sen finns det självklart andra faktorer som spelar in. Har du flera channor så bör du enligt mig ha ett hyfsat stort akvarium till att börja med. Därefter så bör du ha rikligt med gömställen. Det räcker inte med 3-4 Stora grottor lr liknande. Det ska finnas tillräckligt många så de alla har ett eget "revir".
#15 - 4 maj 2008 00:38
Just nu ser fiskbeståndet ut såhär:
[LIST]
[*]1 Channa bleheri Kungen av karet helt klart.UNDERBART GLUPSK!
[*]1 Black ghost Förvirrad fisk verkar det som, vet inte vad som är upp eller ner.
[*]1 Gibbiceps Storskitaren i akvariet, ingen skiter som han :)
[*]1 Giraffnosmal Lite blyg firre som mest ligger under sin rot & myser
[*]1 Royal pleco Väldigt fint ex. med raka ränder & riktigt röda ögon :)
[*]1 Sötvattens näbbgädda(Xenentodon cancila)Håller på att göra mig ruinerad för tillfället, rekordet är 10 zebrafiskar på lite drygt 10 timmar. :)
[/LIST][LIST]
[*]2 Blå ciklider Ska hitta ett billigt 200 liters kar att stoppa ner dom i eftersom dom ska få förse mig med mat i framtiden :) [/LIST]Tror inte jag har glömt nån firre iaf... Håller fortfarande på att leta efter spännande fiskar, sen vart väl inte det så rovigt som tanken var från början.

Annons