Vad kan jag ha ihop?

#1 - 21 oktober 2007 09:42
Nu är akvarium nr 2 igångsatt :D

Jag har flyttat över mina 5 chilumba och 2 Ngara. Nu funderar jag på om jag även kan ha Aulonocara korneliae i. Vad tror ni om det? Kan man ha 2 sorters Aulonocara i samma akvarium? För just Aulonocara finns ju hur många fina som helst.. Eller har ni nåt annat tips?
#2 - 21 oktober 2007 10:12
Vill man odla auloncara så ska man nog bara ha en sort..Kan lätt bli korsningar..Fast du kan ju kolla den här länken: http://www.cichlid-forum.com/articles/mixing_peacocks.php Lycka till! :)
#3 - 21 oktober 2007 12:36
surinam skrev:
Nu är akvarium nr 2 igångsatt :D

Jag har flyttat över mina 5 chilumba och 2 Ngara. Nu funderar jag på om jag även kan ha Aulonocara korneliae i. Vad tror ni om det? Kan man ha 2 sorters Aulonocara i samma akvarium? För just Aulonocara finns ju hur många fina som helst.. Eller har ni nåt annat tips?

Det handlar alltså främst om att de måste vara tillräckligt olika till utseendet för att man ska kunna ha dem ihop med liten risk för korsbefruktning. Det finns alltid risk för korsbefruktning, men den är ju klart mindre om du väljer t ex två sorters aulonocara, där den ena t ex har en gul/röd täckning och den andra en blå, eller en sort med väldigt karaktäristisk form och en mer vanlig. Det är ju dock omöjligt att gardera sig helt.
#4 - 21 oktober 2007 13:23
Okey jag förstår hur i menar men ändå, det finns ganska många malawi i fångenskap som inte existerar i det vilda, de har ju förstås kommit till med just korsningar... Jag känner lite så här, karsning är okey om det är inom samma släkte. Men det är förstås inget jag kommer gå in för, men händer det så händer det liksom.
#5 - 21 oktober 2007 14:29
Akta dig så du inte börjar med för många fiskar nu under den första månaden. Annars kan det bli nitritkatastrof. Hur stort är akvariet?
#6 - 21 oktober 2007 14:45
Nej då jag skyndar långsamt :D
Det är på 240L
#7 - 21 oktober 2007 15:02
Hmm, jag tycker att 7 fiskar redan är alldeles för många i ett nystartat 240 liters. Är de vuxna?
#8 - 21 oktober 2007 15:21
Nej de är inte fullvuxna.
#9 - 21 oktober 2007 15:22
Ok, tänk på att mata sparsamt och tillsätta gott om bakteriekultur.

Lycka till!
#10 - 21 oktober 2007 15:35
Jadå I know ;)
Men tack för omtanken :D

Annons