Vad kan jag göra för att få "terror" balans?

#1 - 9 april 2007 15:00
Startade för ett tag sedan upp ett 120 L akvarium med 2 paletter som start-fiskar.

Tillsatte för ett par dar sedan 1 ancistrus och 1 siamesisk algätare.
Dessa 2 städ fiskar blir dock redigt jagade av mina paletter, och min ancitrus har jack i rygg och stjärtfenan.

Det finns gott om gömställen i karet, men eftersom paletterna var de första fiskarna så har dom tagit alla grottor i besittning

Ett hett tips är att inte starta upp akvariet med palettciklider som de första invårnarna, har jag lärt mig.

Nu till frågan:

Vad kan jag skaffa för robusta stimfiskar för att uppväga terrorn?

Ska jag skaffa tigerbarber?

mvh
#2 - 9 april 2007 15:24
Ta bort alla grottor i mitten på akvariet. Ha kvar bara en eller ett par grottor vid vardera kortsidan, och de skall ha "insynsskydd" (sten, växter, rötter...), så att en fisk vid grottan inte kan se hela resten av akvariet.

Du kan ha tigerbarb (eller danios, platys etc - nästan vad som helst) med de där fiskarna om du vill. Har du tänkt dig att köpa till stimfisk så är det nog ingen dum idé att göra det rätt snart, för att distrahera paletterna lite.
#3 - 9 april 2007 17:18
Nu tror jag jag förstår varför det vart så hotfull stämning i karet.

Såg precis att mina paletter vallade omkring sina första yngel!!!!!

Haha, det är jätte roligt, men jag har aldrig haft yngel förut.
Hur ska man göra för att få dem att överleva?

Jag har bara 1 akvarie, så det finns inga andra kar att flytta dem till.

mvh
nicke
#4 - 9 april 2007 17:44
Ja, paletter är extra aggressiva under leken.
Föräldrarna tar bra hand om ynglen. Du kan ju bara se till att det kommer lite krossat torrfoder eller vad du nu matar med till dem.
#5 - 9 april 2007 18:12
Okej,

Dom verkade äta av "pulvret" som blir när fodertabletterna löser upp sig, men sedan såg det ut som om paletthonan käkade upp rätt många yngel??
Är det normalt?
Får hoppas att något yngel klarar sig iallafall.
Det finns inga "stora" hot i karet, det är bara 2 paletter, 1 ancistrus och 1 siamesisk algätare i just nu.

mvh
nicke
#6 - 9 april 2007 18:18
Såg du om honan spottade ut ynglen igen? Dom gör så för att flytta dem.
Annars kan det vara så att dom inte har den erfarenhetan som krävs och måste öva på att sköta yngel några ggr.
Eller så har dom kankse blivit störda av något? Du kanske har flyttat runt i akvariet eller det är lite för mkt rörelse runt karet och dom inte gillar det... Vad vet vi om vad dom tänker ;)
#7 - 9 april 2007 18:29
Jo jag har läst lite gamla trådar här på forumet nu där det står att "nya" föräldrar kan äta sina yngel i början, men att dom får fler kullar och lyckas bättre senare?

Kunde inte se att dom blev utspottade igen, så det är väl inte omöjligt att dom blev uppätna. Får hoppas något yngel klarar sig iallafall.

Och nej, har inte varit och pillat i karet så jag tror inte dom har blivit störda, men det beror kanske på hur känsliga dom är. Dom kanske inte vill att man tittar in i karet ens? :D

well well det ordnar sig nog.

Mvh
nicke
#8 - 9 april 2007 18:31
Nja, det är ju som sagt olika. Har ett scalarepar som blir störda av att man går in i rummet där akvariet står. Dom är genast framme vid glaset och försöker jaga bort mej :D

Men ja, efter ett par ggr kommer dom nog lyckas bättre. Men du måste vara med på att det finns urusla föräldrar som aldrig bättrar sej...

Annons