vad kan jag använda mig av?

#1 - 5 mars 2005 21:28
hej alla!

har setat och funderat på en sak.
skulle vilja göra några hörnmoduler till mitt lilla kar för att gömma värmare och pump bakom.
skulle nu vilja att dom ser ut som botten i karet gör.
så att man tror att botten stiger upp till ytan.
om ni fattar hur jag menar *S*
ska göra dom i frigolit och sedan värma ytan.
men skulle sedan vilja fästa en matta av gruset jag har på botten utan på frigoliten.
nått bra förslag på fästmassa som inte släpper i från sig nått skumt i karet?
är 1-3mm stora korn.
mvh jocke
#2 - 5 mars 2005 21:35
silikon som är anpassat för att användas i akvarier är ett tips, ska du limma tyngre grejer så finns det epoxy för akvarier men det behövs inte i ditt fall.
#3 - 5 mars 2005 21:38
oki!

så jag ska täcka hela ytan med silicone och sedan bara helt sonika doppa den i en balja med grus då?
mvh jocke
#4 - 5 mars 2005 21:45
[QUOTE=jocke_ek]oki!

så jag ska täcka hela ytan med silicone och sedan bara helt sonika doppa den i en balja med grus då?
mvh jocke[/QUOTE]

Just ungefär så, kleta ut silikonet över hela ytan och kasta sen ett par nävar med bottensanden på det. Mao; rikligt med sand, töm en spann sand över det eller dyl, det som inte fastnar ramlar ju av när det har härdat. Låt det sen bara härda ordentligt så skla det nog bli kanoners ska du se
#5 - 5 mars 2005 21:51
vilket självklart fer en yta som INGET kan ta sig igenom, om du gör så så har du helt plötsligt två zoner i karet som inte har någon cirkulation, vilket råkar vara dom zonerna du vill ha högst cirkulation på,,
#6 - 5 mars 2005 21:56
Nu får du gärna förklara hur du kom fram till den där slutsatsen, jolon
#7 - 5 mars 2005 22:02
[QUOTE=jolon]vilket självklart fer en yta som INGET kan ta sig igenom, om du gör så så har du helt plötsligt två zoner i karet som inte har någon cirkulation, vilket råkar vara dom zonerna du vill ha högst cirkulation på,,[/QUOTE]

så du menar att jag sabbar i karet om jag skulle montera 2 sådanna?
finns ju hörn moduler att köpa så jag trodde inte detta skulle påverka .
kommer ju att gömma pumpen bakom den ena hörn modulen så där kommer det ju att cirkulera.
sen den andra kommer jag att montera fast mot botten och hela vägen upp på båda sidor.
så det ska ju inte komma in nått skit respektive vatten bakom den.
rätta mig gärna om detta är galet vill ju inte sabba i karet.
tyckte ev detta skulle se snyggt ut.

mvh jocke
#8 - 5 mars 2005 22:05
Grejen med silikon är att det blir tätt, testa hur kul det är att ha det tätt vid ett filter eller en värmare
#9 - 5 mars 2005 22:06
Mitt tips är att välja ett större grus och limma det för hand då får du alla spalter som kan behövas för genomströmmning
#10 - 5 mars 2005 22:12
kommer att göra hål som jag fyller med filtermatta på modulen med pump och värmare bakom .
så där kommer det ju att röra sig dock nr 2 ska monterat tät pg av att inget ska sitta bakom.
detta gör jag pg av att jag nu har en massa stockar som ligger bak i karet för att krabborna ska komma upp till ytan och vill skrota dessa.
tyckte då detta kunde vara ett bra alternativ för dom små liven att knalla på.

får se om det blir grus eller sten men det kommer ju att cirkulera i hörnet vid pump mm.

vart lite fundersam nu pg av detta svar.
mvh jocke
#11 - 5 mars 2005 22:15
jolon...du läser inte riktigt ordentligt? Modulen ska köras i FRIGOLIT och sen "kläs". Hur får du det till att en "grovare" sand/grus skulle få vattnet igenom frigoliten?
#12 - 5 mars 2005 22:20
kan ju säga att jag inte fick den ekvationen att gå i hop frigoliten är ju tät innan man klär den med silicone och grus.
#13 - 5 mars 2005 22:21
[QUOTE=Iit_mutt]jolon...du läser inte riktigt ordentligt? Modulen ska köras i FRIGOLIT och sen "kläs". Hur får du det till att en "grovare" sand/grus skulle få vattnet igenom frigoliten?[/QUOTE]
Vilket skrämmer mig mer, frigolit har INGET i ett kar att göra! Det finns mig veterligen inget material som är så tätt och som är så befriat från allmäna regler (EU) när det gäller utläpp.
Personligen så känns hela den iden som skitdum
#14 - 5 mars 2005 22:27
Ja där får du nog känna dig hyffsat ensam. MÄNGDER med folk, och då menar ajg M Ä N G D E R, gör egna bakgrunder i frigolit.

Och vad har amterialets täthet att göra med det hela. Killen ska bygga ett hölje till innerfilter och värmare av frigolit, med öppningar så att vattnet kan cirkulera. Så du får gärna förklara för mig vad

"Vilket skrämmer mig mer, frigolit har INGET i ett kar att göra! Det finns mig veterligen inget material som är så tätt och som är så befriat från allmäna regler (EU) när det gäller utläpp."

Ens har minimalt med det hela att göra
#15 - 5 mars 2005 22:30
Jag vet inte hur ditt kar ser ut, jag talar bara från egna åsikter nu,, om du bygger upp en terass med din sand och sen väljer grövre grus senare lite större stenar, kanske lägger in en bit rot i det hela, nyckelord här är genomstömmning, vilket du självklart kan få om du skiter i våra ideer och löser det med växter, underskatta aldrig växter! :)
#16 - 5 mars 2005 22:34
Men alltså, killen vill bara dölja sitt filter och sin värmare. På ett enkelt och väldigt effektivt sätt.

Funderar fortfarande på vad frigolitens täthet har med saken att göra, samt varför du vill trycka ner en rot. Nyckelordet är INTE "genomströmning". Nyckelorden är; "JAG VILL DÖLJA MITT INNERFILTER" vilket han sa redan i grundinlägget att han ville göra. Tillsammans med doppvärmaren.
#17 - 5 mars 2005 23:24
Att bygga in filtret är nog ingen fara, man har ju hål för insug och utblås, men att bygga in en värmare är nog ingen höjdare. Och skall inte värmaren sitta diagonalt framför utblåset vid filtret för att sprida värmen bättre. I mitt fall har jag en värmare i mitt filter som värmer det vatten som sugs in i filtret och det "uppvärmda" vattnet förs sedan ut i karet.
#18 - 5 mars 2005 23:34
[QUOTE=Iit_mutt]Ja där får du nog känna dig hyffsat ensam. MÄNGDER med folk, och då menar ajg M Ä N G D E R, gör egna bakgrunder i frigolit.[/QUOTE]
Kul grej där, jag undrar varför ingen engelsk eller amerikansk sida rekomenderar friggo,, kan det vara för att dom ligger typ ljusår framför oss?
[QUOTE=Iit_mutt]
Och vad har amterialets täthet att göra med det hela. Killen ska bygga ett hölje till innerfilter och värmare av frigolit, med öppningar så att vattnet kan cirkulera. Så du får gärna förklara för mig vad
.[/QUOTE] Dumheten i det får tala för sig själv
#19 - 5 mars 2005 23:57
fick den iden av att en hel del döljer sina pumpar värmare mm bakom sina btn bakgrunder.
och har ingen lust att köpa en sådan till det lilla karet nu efter som jag håller på att ska fixa fart på ett helt nytt 450L kar.
och det kostar ju en hel del med bara kar pumpar värmare mm mm.
så detta kunde vara en buget variant till det lilla för stunden.

efter som många andra bygger av just frigolit till sina kar så ska ju inte detta vara nått problem till denna lilla hörna.

mvh jocke
#20 - 6 mars 2005 00:13
Jocke...nej, bygg du på med frigolit, det fungerar kanon.

jolon...om du säger att ingen engels eller amerikansk sida visar hur man bygger sin bakgrund i frigolit så virrar du bara runt i nattmössan. Och du har fortfarande inte en enda gång kunnat förklara varför en frigolitskiva med hål i (simpelt förklarat) skulle utgöra några problem. Kand et vara som så att du babblar bara för babblandets skull?
#21 - 6 mars 2005 00:33
gömma filtret bakom en frigolit hörna låter som en bra ide.
synd att det inte går att göra i mitt akvarium bra.
är för litet.
#22 - 6 mars 2005 01:06
[QUOTE=jolon][QUOTE=Iit_mutt]Ja där får du nog känna dig hyffsat ensam. MÄNGDER med folk, och då menar ajg M Ä N G D E R, gör egna bakgrunder i frigolit.[/QUOTE]
Kul grej där, jag undrar varför ingen engelsk eller amerikansk sida rekomenderar friggo,, kan det vara för att dom ligger typ ljusår framför oss?
[QUOTE=Iit_mutt]
.[/QUOTE] Dumheten i det får tala för sig själv[/QUOTE]

Jag tror jag måste vara lika dum som Iit_mutt så du får gärna förklara varför.
Om man nu har ett hölje klätt med grus och HÅL i det för att TILLÅTA att vattnet STRÖMMAR igenom det, vad är då problemet?

Vill på inget vis verkaa otrevlig men jag tror det är du som inte riktigt förstått vad det hela handlar om
#23 - 6 mars 2005 01:09
det enda jag kan se är att man ska ha koll på vattnet så inte samma åker runt gång på gång.
annars ska de inte va några större prioblem
#24 - 6 mars 2005 01:13
[QUOTE=Iit_mutt]Jocke...nej, bygg du på med frigolit, det fungerar kanon.[/QUOTE]

låter kanon det ska meka lite med det i veckan så får vi se vad resultatet blir.
ska montera den i det lilla karet när jag fått upp balansen i det stora så firrarna kan bo och busa där i medans jag miklar med deras nuvarande hem.
så får dom flytta in där igen när jag är klar med det.

nä nu ska jag nanna klockan är på tok för mycket.
god natt alla.!!!
#25 - 6 mars 2005 12:09
jag har en frigo bakgrund i 1000 l med filter o värmar bakom det funkar kanon se bara till att der blivar cirkulation så är det inga problem
#26 - 6 mars 2005 12:51
kan det vara för att dom ligger typ ljusår framför oss?

Humor, har du varit i USA eller Storbrittanien och sett deras huskonstruktioner, jag undrar vem som är ljusår från vem!
#27 - 6 mars 2005 14:12
Detta komme bli skit bra, följer tråden med spänning.
#28 - 6 mars 2005 14:27
tack alla för stödet och alla bra förslag :) .
kommer att lägga upp bilder på det när det är klart.
så kan ni kolla vad ni tycker.
vill ju att grabben ska få lite finare i sitt kar med ju.
mvh jocke

Annons