Jo mosaikguramier kan hoppa och slå i huvudet eller kroppen i någonting.. har du täckglas?
Alla fiskar kan väl hoppa mer eller mindre, men jag har också haft mosaik- och blågurami som faktiskt hoppat ur akvariet när de blivit skrämda. Mycket flytväxter kan vara boten på det.
Det finns ju andra fiskar som reagerar negativt på när någon skugga eller liknande från personer eller husdjur på utsidan passerar, vet inte om jag kan ge något förslag på åtgärd, men det brukar ju sällan bli bra att ha akvarier passerade i korridorer och på ställen där det är folk i rörelse.
Om det är skadan uppepå huvudet du oroar dig för, så ser det ut som om det är några fjäll som lossnat och fallit av, i nuläget ser det inte så allvarligt ut, det läker så småningom. Men om det förvärras så tror jag flera här kan ge dig råd om olika preparat. Kan du se om fisken är "som vanligt" eller allmänpåverkad? simmar bra, äter bra, ser pigg ut i övrigt? eller motsatsen?
Flygfisken
Boing boing är hopplös, men den hålls aldrig i akvarium, däremot alla fyra arterna av bilbuksfiskarna, dessa hoppar gärna och mycket, särskilt dvärgbilbulken och den mindre vanliga bilbuksfisken. Till dessa gäller det att ha ordentliga täckglas, inte ens avskurna "matningshörnen" duger, där hoppar dessa suicidbenägna bilbukar ut för eller senare.