Vad kan ha hänt?

#1 - 24 januari 2007 19:09
Hittade idag en av våra svärdbärar honor död. Det enda anmärkningsvärda med henne var att hon var ganska mager. Hon har dock ätit glupskt hela tiden. JAG tror att det var hon som gav yngel för ca 3 veckor sen.
Alla andra fiskar(14 neontetror, 2 silverhajar ca 4 cm, 3 skäggmunsmalar ca 4 cm, 1 praktbotia 4 cm 2 svärdbärare) mår bra i vårt akvarium som är 110 liter. KOllade vattenvärdena idag och allt var normalt förutom att nitraten var högre än vanligt ca 50. Brukar kolla varje vecka. Vi har ca 26 grader i vattnet. De får mat 1 gång per dag och då sparsamt. Har ingen nitrit i vattnet. Vad beror det höga nitratvärdet på? Är det en restprodukt av nitrit? Våra yngel (8) finns i en yngelbox i det stora akvariet och verkar må utmärkt. Jag tycker att de borde ha reagerat om det vor något fel på vattnet. Våra två andra honor är nu ganska rejält runda om magen och ser ut att föda vilken dag som helst.
(JAg vet att praktbotian är för stor och skall vara i stim därför skall vi lämna tillbaks den, även silverhajarna. Vi är nybörjare och frågade innan vi köpte dom men fick inte så bra råd, nu vet vi bättre efter att ha läst och läst här på zoopet).

MvH
Tina
#2 - 24 januari 2007 23:11
Hej Tina!

Den största faran med just nitrat är väl det att algerna sätter fart. Och jag har för mig att algerna kan sluka en del syre för fiskarna, men inte jättemycket. Upp till 50 brukar inte vara några problem även man oftast anger 20 som normalt. Räkor brukar dock vara känsliga för nitrat.

När det gäller firren kan det vara så mycket men det vanligaste är att fisk dör av hög ålder, nedsatt kondition, förlossningssviter [honan tynar bort] eller på grund av att de inte hade alldeles perfekta gener. Vissa fiskar är lite svagare än andra, precis som människor har olika livslängd.

Men jag tror inte att du behöver oroa dig, som sagt så är det bra för växterna och fiskarna tar inte skada, det var nog bara en olycklighet att honan dog.
Nu när du har yngel kan du dock tänka på att byta vatten liiite oftare men mindre, det mår de fint av, och mata gärna de små flera gånger om dagen men lite. :)

Lycka till!
#3 - 25 januari 2007 08:57
Nitrat är en vidareuteckling av nitrit så du har troligtvis haft ett högt nitritvärde tidigare och det kan ha dödat honon om hon redan var dålig innan.
#4 - 26 januari 2007 10:28
Hej tack för era svar!
Kollar mina vattenvärden varje vecka och har inte haft någon nitrit...Bebisarna får mat 4 ggr per dag. I natt och igår natt dog det ett yngel så nu har vi bara 6 st kvar. De verkar pigga. Gjorde ett lite större delvattenbyte 30 % i onsdags då jag ittade den döda honan, kan det varit det som de inte tålde?
#5 - 26 januari 2007 10:42
Maten...

... usch vad jag tjatar om maten till dräktiga levandefödare... men jag har haft samma med mina endlershonor och när jag har matat dem, de har ätit rovgirigt, så har de piggnat till...

Nu ger jag alltid fryst levande foder före och efter nedkomst och ingen ser hängig ut längre... Förrut var det bara den dominanta honan som såg pigg ut efter förlossning och hon puttar ju alltid bort alla andra när hon hittar mat så hon får ju alltid mest mat...

Jag ger mina Kakaduor minipellets också och jag brukar alltid se till att den höggravida endlershonan får en kula också... :)

Mycket mat tror jag alltså... ;)

Annons