Hittade idag en av våra svärdbärar honor död. Det enda anmärkningsvärda med henne var att hon var ganska mager. Hon har dock ätit glupskt hela tiden. JAG tror att det var hon som gav yngel för ca 3 veckor sen.
Alla andra fiskar(14 neontetror, 2 silverhajar ca 4 cm, 3 skäggmunsmalar ca 4 cm, 1 praktbotia 4 cm 2 svärdbärare) mår bra i vårt akvarium som är 110 liter. KOllade vattenvärdena idag och allt var normalt förutom att nitraten var högre än vanligt ca 50. Brukar kolla varje vecka. Vi har ca 26 grader i vattnet. De får mat 1 gång per dag och då sparsamt. Har ingen nitrit i vattnet. Vad beror det höga nitratvärdet på? Är det en restprodukt av nitrit? Våra yngel (8) finns i en yngelbox i det stora akvariet och verkar må utmärkt. Jag tycker att de borde ha reagerat om det vor något fel på vattnet. Våra två andra honor är nu ganska rejält runda om magen och ser ut att föda vilken dag som helst.
(JAg vet att praktbotian är för stor och skall vara i stim därför skall vi lämna tillbaks den, även silverhajarna. Vi är nybörjare och frågade innan vi köpte dom men fick inte så bra råd, nu vet vi bättre efter att ha läst och läst här på zoopet).
MvH
Tina