Vad kan ha hänt?

#1 - 9 augusti 2004 16:32
Första dagen med sorg i akvariet... Jag satte i lite ny fisk i fredags, bla en black mollyhona som bara ett par timmar senare fick yngel (8 stycken har jag lyckats räkna dem till). Hon har varit pigg och var även idag fram tills att jag fick syn på henne stendöd.

När jag kom hem i eftermiddags matade jag fiskarna med vanligt foder, en sjunkande tablett samt en liten ärta (som de dock inte hann äta mycket av), samt hällde i lite Nitrivec. Mollyn var där och åt men när jag tittade till akvariet en liten stund senare var hon död. Vad kan vara orsaken till detta? Temperaturen i akvariet är ganska hög idag, 28 grader. Kan det ha med saken att göra, eller kanske matningen, eller dåliga vattenvärden?

Mina övriga fiskar mår fortfarande hur bra som helst.
#2 - 9 augusti 2004 16:54
Tempen har nog inget med det att göra, mollisar tycker om lite varmare vatten. Har du koll på vattenvärdena? Kanske skulle du skaffa ett nitrittest om du inte har det. Om de andra fiskarna mår bra så är det lurigt. Hon kan ju ha varit lite känslig; stressigt akvarium i affären, en stund i påse, nytt hem med nya grannar, bebisar, hög temp... Många faktorer som kan påverka hennes allmänna hälsotillstånd. Påpassad av nån hane?
#3 - 9 augusti 2004 18:24
Alla medel som hälls i ska vara utspädda i vatten innan så att det har löst upp sig.
Vet inte vilken konsistens det medlet du använde hade, men om mollyn andades / åt det så kan det ha varit dödsorsaken, antar jag.
#4 - 9 augusti 2004 18:37
Skulle köpt ett nitrittest igår, men huvudvärk och trött som jag var kändes kön och kaoset i zooaffären aldeles för jobbigt just då. Får ta och köra förbi någon gång i veckan.

Jag vet faktiskt inte om hon var påpassad av någon hane - har haft henne lite för kort tid för att ha hunnit se så mycket. Däremot har jag en platy som jagar och är lite elak mot de andra.

Nitrivecen var flytande. Kanske jag borde spätt ut den ytterligare innan jag hällde ner den....

Tack för inputen!
#5 - 9 augusti 2004 19:18
Hu för elaka platy. Har en hane som är kung i akvariet. Han har jagat ihjäl två styckenandra platy och är på väg att stressa ihjäl en till. Har inte hjärta att ta död på honom. Har försökt fånga honom flera gånger bara för att förpassa honom till ett anat akvarium men han är smart, han vet att håven är ute efter honom.

Kan nitrivec verkligen ta knäcken på en molly? Menar du att hon åt precis där du hällde i nitrivecen?
#6 - 9 augusti 2004 19:28
Nitrivec ska ju inte gå att överdosera, så det verkar allt lite mysko att det var orsaken. Även fiskar kan ju bära på skador och defekter på samma sätt som en människa t ex... Hon kanske hade någon inre blödning... fick en hjärnblödning eller vad som helst... Ibland händer det bara... att fullt friska fiskar tvärdör... Men visst är det läge för ett nitrittest i vilket fall... det är ett bra hjälpmedel när man har ett nystartat kar...
#7 - 10 augusti 2004 15:06
Jag tror faktiskt inte att Nitrivecen är orsaken till dödsfallet. Det späds ju ut på bråkdelen av en sekund när det kommer ner i vattnet. Dessutom hade jag inte ens till en hel dos kvar i flaskan, så någon överdosering är det inte tal om. Det blev nog bara för mycket för den stackaren med flytt, yngel och allt annat den stackaren blivit utsatt för de sista dagarna... eller så hade hon någon defekt som Tant Nancy föreslår. I vilket fall mår de andra fiskarna fortfarande bra.. även mina 8 yngel - inte ett enda som blivit uppätet vad jag har märkt.
#8 - 12 augusti 2004 16:47
Tråkigheterna har fortsatt. Igår dog en Moscow platy för mig. Den såg ut som att den hade ett tunnt, vitt, matt lager kring bakkroppen.

Kan jag ha fått med någon sjukdom när jag köpte mina mollys i fredags?

Jag har ytterligare en Moscow platy. Den har fått samma matta utseende och den åt inte när jag gav dem lite grönfoder idag..
#9 - 14 augusti 2004 21:16
Mollysarna ska väl ha bräckt vatten? Fast de kan ju leva i sötvatten också. Om du hade sötvatten och hon hade haft bräckt i sitt förra så kanske omställningen tog död på henne.
Bara en teori..
#10 - 15 augusti 2004 01:05
Vad har du för fiskar? Har du inga som inte tål salt (som exempelvis Pansarmalar), prova med 1dl salt per 100 liter vatten i några dagar. Byt sedan 40% vatten. Det KAN hjälpa.

Annons