Vad kan göra så att äppelsnäckor dör?

#1 - 15 februari 2011 08:25
Till och från så händer det att en massa äppelsnäckor dör(länge sen nu) och jag undrar vad som kan påverka så att en massa snäckor dör samtidigt.
Vad är dom känsliga för?:confused:
#2 - 15 februari 2011 08:32
metaller, tex. koppar gillar dom inte..
#3 - 15 februari 2011 09:49
Salt, fiskmedicin, extrema temperaturer, koppar, ålder...
Bilagor:
#4 - 15 februari 2011 10:01
Såg att min överskrift var lite konstigt formulera jag vill ju faktiskt att dom ska leva haha.

Tack för dessa tipsen, ska kolla detta när det händer igen, Koppar är det ända jag kan tänka mig (hög ålder såklart)här efter som vi har kopparledningar men jag gjorde koppartest för ett tag sen med både varmt och kallt vatten men det visade inget ändå, kan ju vara från tillfälle till tillfälle.
Finns det fler grejor så tipsa gärna.
Extrem temp villka gränser är det tänker du dig AZUR?
#5 - 15 februari 2011 19:37
Klor är de mycket känsliga mot.
#6 - 20 februari 2011 12:15
det är inte så känsliga mot salt... Om man har mycket, ja. Men jag har lite salt i mina kar då och då och det är inga problem för mina snäckor ;)
#7 - 20 februari 2011 12:26
De mår dåligt av temperaturer under 15 eller över 32.

De lever inte så där väldigt länge, 1 till 2 år är nog vad man kan förvänta sig vid normala akvarietemperaturer.
Bilagor:
#8 - 20 februari 2011 14:02
Det är alla möjliga storlekar som dör samtidigt när det väl händer, ibland kan det dröja och ibland bara händer det även fast det är bra vattenvärden.
Men som sagt jag är tacksam för alla tips så jag kan kolla när det väll händer igen, klor har vi inget och salt använder jag inte(nån gång vid behov ytterst sällan.
Temp mellan 20-25 grader.
#9 - 20 februari 2011 14:31
Det där händer mig med!....vet inte varför det händer,
Och du Azur äppelsnäckor kan lever MER än 1-2 år :p.
Sköter man de kan de blir upp til 4-5 år :)
#10 - 20 februari 2011 15:07
Skönt att höra eller vad man ska säga att det inte bara drabbar mig (hade varit bättre om det bara var mig) men det hade varit skönt att komma fram till vad det är som händer och varför detta händer.
#11 - 20 februari 2011 15:09
mmm, hittade flera stora och små snäckskal, tomma....spännande att höra om det är fler som har råkat ut för samma sak som oss.
#12 - 20 februari 2011 15:24
Jag håller med man blir lite förbryllad över vad som kommer i vågor, ena stunden har man alldeles för många och andra stunden så ligger det ett gäng döda.

Annons