Vad kan det vara tro???

#1 - 15 januari 2008 16:24
Hej och hå. Sedan en tid tillbaka nu, ca 1,5v tillbaka är karet i full gång. Det är på 150 liter och innehåller ett gäng malawisar och en ancistrus. Nu har dock ett litet problem uppstått. En av mina fina demasonis står gärna bakom pumpen i hörnet alternativt bland bladen i den ena javaormbunken. Då han står bakom pumpen gör han detta vid ytan, nästan som om han kippar efter luft. Vidare verkar han vara allmänt skygg jämfört med de andra. Det skall påpekas att han är den enda som har detta beteendet, resten av "invånarna" verkar stormtrivas och står aldrig vid ytan, förutom vid matdags såklart :). Akvariet är väl syresatt och senaste nitrittestet gjordes imorse och visade på inget eller väldigt låg nitrithalt. Så till alla er som är veteraner och kan det mycket bättre än en glad amatör som mig, vad kan vara fel?
#2 - 15 januari 2008 22:10
Jag skulle tro att de andra demasoni har jagat upp firren dit, och att han är stressad.

De är ganska aggressiva och revirhävdande fiskar. Förutom att skapa flera gömställen i form av skravel och hoppas att han spottar upp sig finns nog inte så mycket att göra.
#3 - 16 januari 2008 15:28
Jag har inrett akvariet så att det finns gott om grottor och gömställen så det borde lösa sig. Har ägnat mycket tid åt "spaning" det sista och nog kommit fram till samma sak, en av demasonisarna verkar vara väldigt revirhävdande och verkar styra och ställa som han vill. Verkar som om det bara är att låta dem andra kaxa upp sig helt enkelt...Tack för svaret!
#4 - 16 januari 2008 16:34
demasoni är Mycket revirhävande och agresiv ... läste du inte artbeskrivningen?
#5 - 16 januari 2008 17:23
Självklart läste jag artbeskrivningen först men det är svårt att uppskatta eller lägga något värde i ordet "mycket". Men nu vet jag vad som menas med mycket i artbeskrivningarna... :)

Annons