Hoppas jag postar i rätt tråd nu. Det är så här att för några dagar sedan så brann 3 av lysrören i 720 litern inom loppet av några dagar, det började lukta elbrand i kåken och jag såg att ena lysröret var rödglödgande i bägge ändarna, släkte ner rampen fort som s**an .....Dagen efter tände jag rampen igen, förutom röret som var trasigt, då började det ryka från två av de andra rören...Jag släkte ner hela akvariumet. Efter ytterligare ett dygn, tände ett av barnen rampen , han trodde att timern var trasig och tände manuellt, då small bägge rören som hade börjat ryka dagen i förväg.
Ett av lysrören i rampen fungerar presis som det skall, har kopplat ifrån alla trasiga lysrör, så nuhar jag bara det ena röret i rampen, samt en gammal extern ramp som ljuskälla, och det är inte tillräckligt vill jag lova.
Nu ska det komma en kompis till oss, han är elektriker, i morron eller på Onsdag för att kolla om han kan göra nåhgot åt rampen. Men jag tänkte kanske få lite förhandsinfo om vad felet kan vara, som jag vidarebefodrar till honom när han kommer.
Kan han inte fixa det, så får jag bita i det sura äpplet och köpa en ny ramp........:(
Tacksam för svar.