Vad kan det vara för fel på rampen ??

#1 - 17 oktober 2011 20:10
Hoppas jag postar i rätt tråd nu. Det är så här att för några dagar sedan så brann 3 av lysrören i 720 litern inom loppet av några dagar, det började lukta elbrand i kåken och jag såg att ena lysröret var rödglödgande i bägge ändarna, släkte ner rampen fort som s**an .....Dagen efter tände jag rampen igen, förutom röret som var trasigt, då började det ryka från två av de andra rören...Jag släkte ner hela akvariumet. Efter ytterligare ett dygn, tände ett av barnen rampen , han trodde att timern var trasig och tände manuellt, då small bägge rören som hade börjat ryka dagen i förväg.

Ett av lysrören i rampen fungerar presis som det skall, har kopplat ifrån alla trasiga lysrör, så nuhar jag bara det ena röret i rampen, samt en gammal extern ramp som ljuskälla, och det är inte tillräckligt vill jag lova.

Nu ska det komma en kompis till oss, han är elektriker, i morron eller på Onsdag för att kolla om han kan göra nåhgot åt rampen. Men jag tänkte kanske få lite förhandsinfo om vad felet kan vara, som jag vidarebefodrar till honom när han kommer.

Kan han inte fixa det, så får jag bita i det sura äpplet och köpa en ny ramp........:(

Tacksam för svar.
#2 - 18 oktober 2011 20:57
Lite sent men jag skulle tro du behöver nya reaktorer ;)
#3 - 19 oktober 2011 06:26
Bättre sent än aldrig ;) Killen har inte varit hit ännu....Men vad är reaktorer ?? Jag är totalt teknisk idiot.[:o]

Gubben har en elmätare, som han använder i jobbet...Han kollade rampen och ramen på akvariumet. Det är strömförande runt om, han trodde det var "krypström" som låg runtom ?? Kan det stämma, om det nu är reaktorerna eller vad det nu än är ...
#4 - 19 oktober 2011 06:53
Köp en ny ramp;)!
Med barn i huset är det inte värt att mecka med ramper som är lite luriga, plus att du även har vatten i arbetsområdet...
#5 - 19 oktober 2011 07:45
ansjo skrev:
Köp en ny ramp;)!

Med barn i huset är det inte värt att mecka med ramper som är lite luriga, plus att du även har vatten i arbetsområdet...

Tro mej, jag har varit inne på tanken ;) Känns lite obehagligt, nu är inte mina ungar på akvariumet, det vågar de inte, för de vet att morsan blir snortokig om de håller på med det ....men det finns ju andra ungar som kan ta på ramen och det är ju lite dumt om de skulle få en stöt.

Att jag vill kolla med en elektriker, beror dels på ekonomiska skäl, och dels på att rampen är specialgjord för just det här akvariumet....Med 4 lysrör, annars så är det ju 2 rör som gäller....Och eftersom jag har mycket växter i karet, så vill jag gärna ha så mycket ljus som möjligt.[:o]

Men får han inte till rampen ikväll, så får jag köpa en ny imorron....Min lokala handlare har en ny stående i butiken, och skulle det vara så....Så kan jag hämta rampen och betala sedan ...Tycker bara inte om att köpa grejor på kredit ....[:o]
#6 - 19 oktober 2011 08:01
Håller med om att det inte är läge att krångla nåt mer med den rampen, förmodligen har ballasterna gått åt pipan och dels är det knappast lönt att försöka göra nåt åt det och dels så mäter man inte upp vad som är problemet med utrustning som en vanlig elektriker har.

Byta ramp är en bra ide. Det finns dock ett alternativ som kan vara tänkbart om det är en ramp som är särskilt anpassad till akvariet. Vad du kan göra i så fall är att rensa ut allt innehåll ur den gamla rampen och köpa nya drivdon i stället. Det är ju inte säkert att det blir billigare och det blir lite pyssel men har du en snygg ramp så kan det kanske vara värt besväret. Det går ju att köpa lösa delar men det är ju inget jag rekommenderar om man inte verkligen har klart för sig vad man sysslar med, särskilt med tanke på fukten. Det finns dock också särskilda satser, då är allt elektriskt kopplat och klart så det är bara att få in lysrörshållarna i rampen och hänga upp dem på nåt lämpligt sätt. Det här är ett exempel på en sån sats, det finns andra varianter:

http://www.pwss.se/product.php?productid=6319&cat=1738&page=1
#7 - 19 oktober 2011 09:40
Håller med om att det inte är läge att krångla nåt mer med den rampen, förmodligen har ballasterna gått åt pipan och dels är det knappast lönt att försöka göra nåt åt det och dels så mäter man inte upp vad som är problemet med utrustning som en vanlig elektriker har.

Jag hade en misstanke om att en "vanlig" elektriker kan ha svårt att hitta felet genom de mätintrument och verktyg han har tillgång till.

Rampen är väl inte så märkvärdig egentligen. Men de har svetsat ihop två dubbelrampar, för att man ska kunna ha 4 lysrör i rampen, och den täcker ungefär halva akvariumets bredd, så rampen är ca. 30 cm bred. Annars så är det en "vanlig" aluminiumramp i samma färg/design som själva akvariumet.

Jag har pratat med "min" lokala handlare, och han trodde att det kunde ha blivit kortslutning nånstans i rampen, och då kan det ju vara svårt att åtgärda det, utan att byta ut allt innehåll, som du skriver i ditt inlägg, och då är det frågan om det inte blir dyrare att laga den än att köpa ny ramp ...

Har väl mer eller mindre ställt in mej på att jag måste köpa ny ramp....men jag ska ge elektrikern en chans iaf. rampen är helt frånkopplat nu, men jag har inte vågat kolla om det fortfarande ligger ström runt ramen ...[:o]
#8 - 19 oktober 2011 17:40
Kan ju bara meddela att det numera inte ligger ström runt ramen eller på/runt rampen. Han hittade felet, och det är hållarna till lysrören som har brunnit. Det ena, det som brann först, var det i prinsip bara aska kvar av, det är det som har orsakat kortslutning i rampen. Grejorna är beställd, kommer i morron, och nya lysrör ligger hos handlaren och väntar.

Han kommer att byta ut alla 4 hållare, glimttändare samt lysrör i rampen. Och det skulle greja saken sa han ....Så nu är det bara att hålla tummarna.

Total kostnad, inklusive lysrör och arbete ....1.655 kr. Ny ramp med lysrör skulle gå lös på 4800kr. Jag kan inte säga annat än att jag är nöjd :D
#9 - 19 oktober 2011 17:47
Elektrikers är inte helt fel ibland ;)
#10 - 19 oktober 2011 17:53
Gott att höra:)!
#11 - 19 oktober 2011 19:19
för dom pengarna så har du nog fått tag i en billig elektriker (om det är bra lysrör och inget billigt skit för dom går väl lätt på 600kr själva), hoppas bara det löser dina problem oxå för som andra påpekat så har en "vanlig" elektriker oftast inte utrustning nog att mäta upp reaktorer så det kan fortfarande vara dom som va grundorsaken till att hållarna smälte, men vi hoppas att det inte är så ;)
Se nu bara till att din elektriker sätter dit vattentäta lysrörshållare och inget annat så minimeras risken att det händer igen.
#12 - 19 oktober 2011 22:14
Firejackan: Jo ibland så hart man tur med dom också ...:p

Ansjo: Jo, jag blev ganska lättad, det blev lite billigare än jag haderäknat med ...:)

Fuzzop: Jag känner elektrikern personligen, och han är duktig på det han gör, så jag tror inte det är nån större fara. men jag ropar inte hej förtidligt, går det inte nu, så blir det en helt ny ramp. Men jag hoppas att det ska fungera så här nu ;) Naturligtvis är det vattentäta hållare som är beställda ;)
#13 - 25 oktober 2011 11:28
Fortsätter i den här tråden. All ström är borta från både ramoch ramp, men det ligger fortfarande en vibration kvar om man drar baksidan av handen efter ramen ...Ingenting på rampen. Mätningarna visar inte på minsta lilla ström överhuvudtaget runt varken ram eller ramp, men jag fick ett tips om att det kan vara pumpen sum håller på att ge upp??

Jag åkte ner till handlaren med pumphuvudet, och han öppnade den, och mycket riktigt, rotorn var trasig, ena "benet" har gått av och det var även skador på metallpinnen som rotorn är fäst i. Jag beställde ett nytt pumphuvud, och det kommer troligast på Torsdag. Pumpen är urkopplad nu, för att kolla om vibrationerna kvarstår runt ramen ...Det gör de, kollade imorse igen, och det ligger fortfarande en vibration runt ramen om man drar handen efter den ....Jag har ingen värmare inkopplad, så det kan inte vara den ....men vad kan det vara ?? Min man funderar på att jorda kontakten som akvariumet är kopplad till, men det skulle man tydligen absolut inte göra ....Är det någon här inne som har ett någorlunda hum om varför det fortfarande ligger en vibration kring ramen ...Kan det ändå vara så att det ligger ström, men den är för låg för att mätas upp ??

Rampen fungerar presis som den ska,och den är helt genomkollad. Där finns det ingenting som kan orsaka att problemet kvarstår. Så jag har ingen aning vad det kan vara .....Hoppas någon kunnig här inne kan ge mej svar
#14 - 25 oktober 2011 16:52
Din man är inne på rätt spår men på nåt sätt har du fått det lite om bakfoten för man ska absolut jorda kontakten som akvariet är kopplat till (om det är möjligt) och inte tvärt om ;)
#15 - 25 oktober 2011 17:50
Tack Fuzzop. Då ska han få göra det med det snaraste :)
#16 - 25 oktober 2011 18:01
Jordade kontakter är inte fel men när det gäller akvarieutrustning så är det ofta dubbelisolerat så att anslutningen inte är jordad. Jordat uttag till en ojordad sladd blir inte säkrare, det leder inte saken framåt. En jordfelsbrytare däremot, det är en bra och viktig livförsäkring som fungerar oavsett om uttaget eller anslutningssladden är jordade eller inte. Är man tveksam om det kan vara så att nåt elektriskt till akvariet är i suspekt kondition är jordfelsbrytare rätt självklart.
#17 - 25 oktober 2011 18:20
Jo precis man måste ju ha en jordsladd ner från rampen för att få nån nytta av ett jordat uttag men det kändes så naturligt att det ska va så att jag inte ens nämnde det, kanske borde ha gjort det men samtidigt så om det kom som en nyhet så överlåt alla jobb åt en elektriker ;)
En jordfelsbrytare borde man absolut ha, fast jag vill nog ha det till hela huset och en jordfelsbrytare som ligger över alla uttag kostar ungefär lika mycket som en lös som man kan stoppa i ett enstaka uttag.
#18 - 25 oktober 2011 18:45
Jordfelsbrytare för hela huset må så vara men det finns två nackdelar. Den ena är att en jordfelsbrytare i elcentralen är ett projekt för elektriker, även om kostnaden för själva brytaren är jämförbar med den för ett uttag så blir det alltså varken så billigt eller enkelt innan det är färdigt. De lösa för ett uttag kan vem som helt som kan stoppa i en sladd installera.

Den andra nackdelen med jordfelsbrytare för hela huset är att om det blir fel på ett ställe så bryts allt i hela huset. Blir det alltså fel på kylskåpet så bryts också strömmen till akvariet och tvärtom. Det är inte alltid det blir så lyckat. Felsökningen kan också bli krångligare när man måste skruva ur alla proppar och sen skruva i dem en i taget för att få reda på vart felet som får jordfelsbrytaren att lösa ut sitter.
#19 - 25 oktober 2011 19:25
Det ingick i planeringen aytt även koppla in en jordfelsbrytare, just på akvariesladdarna...Men jag tror intye jagvill ha det i hela huset....Det känns inte som det ska behövas, men just till akvariumet ...Absolut :)
#20 - 25 oktober 2011 20:42
Jordfelsbrytare är ett måste. Tänk också på att gammla lysrör blir fruktansvärt varma kan va det som orsakat att lysrörs hållarna bivit överhettade.
#21 - 25 oktober 2011 21:04
Bygert skrev:
Jordfelsbrytare för hela huset må så vara men det finns två nackdelar. Den ena är att en jordfelsbrytare i elcentralen är ett projekt för elektriker, även om kostnaden för själva brytaren är jämförbar med den för ett uttag så blir det alltså varken så billigt eller enkelt innan det är färdigt. De lösa för ett uttag kan vem som helt som kan stoppa i en sladd installera.

Den andra nackdelen med jordfelsbrytare för hela huset är att om det blir fel på ett ställe så bryts allt i hela huset. Blir det alltså fel på kylskåpet så bryts också strömmen till akvariet och tvärtom. Det är inte alltid det blir så lyckat. Felsökningen kan också bli krångligare när man måste skruva ur alla proppar och sen skruva i dem en i taget för att få reda på vart felet som får jordfelsbrytaren att lösa ut sitter.
En jordfelsbrytare löser väl inte ut bara för att en grej går sönder tex lysramp eller kylskåp, i sådana fall är det säkringen som går! Endast när strömmen läcker ut någonstan tex genom din kropp om du stoppar ett finger i kontakten eller läcker ut i nån materia omkring men vid en kortslutning så går säkringen!
#22 - 25 oktober 2011 21:06
Fast att dra fram en jordledning till eluttaget från centralen är ju iofs oxå ett elektrikerjobb för det lär väl knappst vara framdraget och inte inkopplat, att koppla nollan även som jord i vägguttaget är ju en bonnlösning som sällan uppskattas av nya hyresgäster/ägare till en bostad, i mitt hus hade nån försökt detta och istället lagt en fas till jordstiftet vilket gjorde chassit på min bil strömförande när jag kopplade in motorvärmaren, så är man inte säker på vad man gör så låt nån kunnig göra det säger jag bara.
Var man vill ha jordfelsbrytare inkopplad är ju en smaksak, personligen känns det rätt skönt att ha till kök, badrum, datorer, tv och akvarier, har man väl en elektriker på plats så är kostnaden för att kasta in några extra jordfelsbrytare ganska försumbar så man måste inte ha allt på samma heller ;)
Ska man inte ha nån elektriker på plats är en lös jordfelsbrytare direkt i uttaget absolut ett bra alternativ :)
#23 - 25 oktober 2011 21:13
åheim skrev:
En jordfelsbrytare löser väl inte ut bara för att en grej går sönder tex lysramp eller kylskåp, i sådana fall är det säkringen som går! Endast när strömmen läcker ut någonstan tex genom din kropp om du stoppar ett finger i kontakten eller läcker ut i nån materia omkring men vid en kortslutning så går säkringen!

Har man en del uttag som sitter i fuktiga miljöer som badrum, tvättstuga, nära diskhon, spisen eller utomhus så kan det sluta med att jordfelsbrytaren löser ut om den är känslig nog så att inte ha allt på samma har en viss poäng även om ett trasigt kylskåp inte va det bästa exemplet ;)
#24 - 25 oktober 2011 21:44
åheim skrev:

Det beror på det. Blir det ett fel som ger kortslutning mellan nolla och fas och inte innebär nån som helst läckage till jord, då är det ju som du säger, proppen går. Så långt jag sett är det dock mer vanligt med fel som innebär krypströmmar och eftersom säkringen (vanlig) löser på 10 A och jordfelsbrytaren (vanlig) på 0.03 A är det ju rätt givet vilket som bryter först då.

I lagårn har jag en jordfelsbrytare till allt och det är svart alltihop rätt ofta. Det räcker med lite mer fukt än vanligt så bryter det, det behövs så lite krypströmmar i belysning och annat för att stänga ner alltihop och det är inte alltid så lyckat med äggkläckare, pumpar och annat. När det gäller kylskåp och liknande så trivs de inte så bra i lagårdsmiljö och förr eller senare så ger de upp och det är jordfelsbrytaren snarare än säkringen som slår av då.

Akvarier påminner ju om min lagård på det viset att där finns fukt och då blir det isoleringsfel och strömläckage långt innan det blir kortslutning. Jag vet inte hur många gånger jag läst om folk som får stickningar i fingrarna när de är i akvarier och pular, det är skrämmande vanligt. Hittar de krypströmmarna en bra nog annan väg än akvaristens fingrar så löser ju en jordfelsbrytare och då är det ju inte så käckt om det slår av frysen och värmen också. Om än bättre än om strömmen hittar en bra väg via akvaristens fingrar och det slutar med dödsfall.

När det gäller jordfelsbrytare för uttag, köp inte en med nollspänningsutlösare till akvarier (i alla fall inte utan att noga ha tänkt igenom saken). Med nollspänningsutlösare måste man återställa manuellt efter spänningsbortfall, vad det innebär är att efter ett kort strömavbrott så står allt still tills man kommer hem och trycker på knappen.

När det gäller det där med att dra fram jord till uttag så finns det en del både praktiska och lagliga komplikationer som gör att man kanske skall tänka sig för lite innan man börjar rota till det.
#25 - 26 oktober 2011 06:00
Hej jordfelsbrytare ska man ha i ett hus! Måste ha det om man har barn..... dessutom så sätter dom in en separat brytare till kyl o frys...
#26 - 26 oktober 2011 08:09
Har pratat med elöektrikern, han skulle hjälpa till at koppla in jordfelsbrytare på akvariumet :) jag börjar i den änden, så får vi se vad som händer sedan.
#27 - 26 oktober 2011 12:15
tha__bear skrev:
Hej jordfelsbrytare ska man ha i ett hus! Måste ha det om man har barn..... dessutom så sätter dom in en separat brytare till kyl o frys...

Man måste inte ha jordfelsbrytare bara för att man har barn. Är inget en hyresvärd är skyldig att sätta dit heller. Man måste ändast ha jordfelsbrytare i nya byggen samt om man jordar ett ogjordas Utag i dagsläget och om man gör om strömbrytaren till tvättmaskinen till vanligt Utag.
#28 - 15 november 2011 12:07
Kan ju säga att jag aldrig skulle få för mig å ha barn hemma utan det... Man måste inte ha det... Men det finns mycker man inte måste ha som man likförbannat har för att skydda sig...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
#29 - 17 november 2011 21:31
Har inga priblem med vare sej ramp eller ram nu :D Jordfelsbrytare är inkopplad och rampen fungerar hel perfekt ...:D Även pumpskallen är utbytt, så nu har jag inga vibrationer kvar i ramen heller :)

Annons