Vad kan det vara?

#1 - 3 december 2004 19:38
Idag fick jag syn på något underligt på en rot i mitt kar. Ett antal små rosa "prickar" ca 0,2 millimeter stora (knappt synbara för ögat alltså). Först trodde jag att det kunde vara skräp eller saltkorn eller vad som helst, men när jag suttit ett tag insåg jag att några av prickarna hade flyttat på sig.
Då jag sedan en månad tillbaka haft en ensam fisk med okänd sjukdom i karet undrar jag förstås om det bara är ett sammanträffande.

Vad kan det vara?
#2 - 3 december 2004 22:40
Nykläckta snäckbarn av posthornssnäcka stämmer in på beskrivningnen: Rosa, 0,2 mm stora och rör sig långsamt.
#3 - 4 december 2004 12:25
Jag har iofs aldrig haft några snäckor i mitt kar, men det finns en mikroskopisk chans, så...

Jag har nyligen medicinerat i karet mot både vitaprick, oodinium, bakterieangrepp + haft i en hel del salt, så jag vet faktiskt inte vad som har kunnat överleva den behandlingen (utom den stackars fisken).

Synd att de är så små att jag inte ens kan se om de har ben!
#4 - 6 december 2004 10:32
Har funderat på det här med olika kryp i akvariet och hur man förhindrar dem från att "smitta" från kar till kar.

Vad man kan ha i sitt kar är:
Snäckor
Virus
Bakterier
Parasiter
Flagellater
Svamp

De metoder som finns (utöver mediciner och bekämpningsmedel) är:
Hett vatten (ca 60 grader, från kranen)
Kokande vatten
Salt
Uttorkning
Mörkläggning
Karantän

Så vilka metoder funkar på vad? Säg t.ex. att jag vill desinficera en håv från ett kar med vita-prick eller en växt från ett kar med sniglar. Någon som orkar bygga ett schema?

Annons