Vad kan det bero på?

#1 - 30 januari 2008 17:42
Har ett 150 liters akvarium med mycket växter i.

Använder näring men inget annat baara ett sorts näring.
Dom senaste veckorn har det blivit hål i bladen, frågade i zoo affären att det berode på för lite järn.
Eller kan det bero på att jag använt för mycket näring eller nått annat.:confused:

Tacksam för svar,

ps. växterna förvinner snart[B)]
#2 - 30 januari 2008 17:45
Skriv in i forumet för växter och alger så kommer du få svar!!
#3 - 30 januari 2008 17:48
Hej
Vilka växter har du?
Hur ofta byter du vatten och hur mycket?
Har du mycket alger på växterna?
Vad är en sorts näring för något?
Hur mycket näring tillsätter du och hur ofta?

Vad menar du med att ¨växterna försvinner snart¨, håller dom på att lösa upp sig eller har du tröttnat på dom?

Mvh UB
#4 - 30 januari 2008 17:56
Kan ej alla namn på dom.

näringen http://pmdd.se/ är den.

byter vatten med 1 till 2 veckors melanrum.
Det är lite alger på växterna men inte så mycket.
Det jag menade med att växterna försvinner snart är att dom försvinner av sig själva.

Jag följer ej hur mycket man kan ta utan ger dubbel dos.
#5 - 30 januari 2008 20:39
Hur mycket vatten du byter, när du byter, är viktigt att svara på också :)

När man göder med PMDD ska man göra regelbundna vattenbyten, så du måste bestämma om du ska byta 30-50% en gång i veckan, eller varannan vecka, men inte göra olika hela tiden.

Hål i bladen kan vara kaliumbrist. Kalium finns i en av PMDD-flaskorna, men om du vill öka mängden så måste du öka dosen från alla flaskor på en gång. Men viktigt att fortsätta med regelbundna vattenbyten om du ökar dosen, så att nivån av koldioxid i vattnet blir så jämn som möjligt.

Men mängden ljus är också viktigt för dina växter, kanske har växterna den näring de behöver, men för lite ljus? Det är ett problem jag har haft själv.
#6 - 31 januari 2008 09:15
Nej ljuset är inget problem det klarar dom av.

jasså jag har fattat för att man ska lägga allt pulver i en flaska?
Jag byter nästan allt 80 % eller något varje gång.
Eller är det för mycket?
#7 - 31 januari 2008 10:05
Prova med att byta 30% en gång i veckan och håll dig till rekommenderad dos av näring.
Det blir lättare att hitta en balans om du byter en mindre mängd vatten och då gör det inte lika mycket om du missar någon vecka.
Låna en bok om växter på biblioteket och ta reda på vad dom heter.

Mvh UB
#8 - 31 januari 2008 13:34
Japp, annars gör jag det här.

Okej blir inte det för lite att byta så lite när man byter då?
#9 - 31 januari 2008 14:31
Nu har jag letat egenom alla växter som var upplagda, Tror jagfick med dom flesta, inte säker på endel.

Papaegojblad: Den har ja haft i en vecka och det börjar gå hål i den direkt.

Tjockbladsväxt:Löven försvinner nerifrån och går sakta upp.

Svärdplanta: Den har drabbats hårdast med hål och blir gul innan bladen försvinner.

Javaormbuske:Inte hänt nånting med den.

Det kan bero på lyset men akvariumet är väldigt ljust.

Behöver hjälp:(
#10 - 31 januari 2008 14:42
Nej, som det står på en av PMDD-sidorna (www.haack.se/pmdd.htm) (läs på "recept") så blir det tre olika flaskor man ska göra iordning för näringen. Sen tillsätter man lite av varje blandning. Det finns de som blandar i samma men vad jag vet håller ämnena bättre om de får vara i separata flaskor.

Receptet
7 teskedar (35 ml) - KNO3 blandas i en halvlitersflaska med vatten
3 kryddmått (3 ml) - H2PO4 blandas i en halvlitersflaska med vatten
2 teskedar (10 ml) - NutriSI blandas i en halvlitersflaska med vatten (förvaras i kylskåp!)

Alltså tre olika flaskor!

80% är alldeles för mycket vattenbyte, då tar du bort en stor del av alla näringsämnen du har tillfört = slöseri. Troligen är det därför dina växter mår dåligt. Dessutom kan det bli stora svängningar i koldioxid-nivåerna om du gör så, vilket gynnar tofsalger. Nyckeln till framgång är stabilitet och regelbundenhet när det gäller vattnet :)

Alltså: Gå över till att göra ett vattenbyte på 30% eller 40% en gång i veckan, alltid lika regelbundet, alltid samma dag, alltid samma mängd PMDD från de olika flaskorna. Efter en månad eller något kan du se resultat på växterna, kanske tidigare om de börjar trivas när mer näring får stanna i vattnet. Så ge inte upp direkt om du inte märker skillnad! Jag tror det kommer gå bra då :)

När det gäller ljus, så bör man ha minst 0,3watt ljusmängd per liter vatten. Du delar Watt-talet på dina lysrör med antal liter alltså, så får du fram vad du har. Jag har bara 0,14watt/liter i mitt akvarium, och där trivs inga växter annat än Anubias. Så det var därför jag undrade om ljuset.

En sak till som jag inte tror vi har frågat: Hur nystartat är akvariet? För det tar ju flera månader innan växter rotar sig ordentligt.

Lycka till!
#11 - 31 januari 2008 14:46
Tack för hjälpen ska kolla lite på det här jag har alltid bytt ända ner.

Jag hhar malawi ciklider med det är därför.

Jag har 30 watt.

akvariumet rymmer en 130 liter eller nått, är det för lite?
#12 - 31 januari 2008 14:47
50% vattenbyte går också bra, men inte mer än så. Då kanske du kommer upptäcka att du göder för mycket eller för litet, dvs, du kan minska eller öka PMDD-mängden litegrann när du märker hur växterna mår efter några veckor eller en månad.
#13 - 31 januari 2008 14:50
Lys röret är på 30 watt, och akvariumet på 130 liter eller nått.

Jag ska pröva det här lite nu.

Tack så hjärtligt för hjälpen!
Jag säger till hur det har gått.
#14 - 2 februari 2008 16:15
Ja, men du måste nog ge det en månad, minst, som sagt, innan du kan se bra resultat :)
Klipp bort de blad som är dåliga, så att växterna får ny kraft till att utveckla nya blad istället. Lycka till.
#15 - 2 februari 2008 17:21
Tack tack;)
#16 - 2 februari 2008 17:22
Fast om jag tar bort dom bladen har ak inga växter kvar:(
#17 - 13 februari 2008 12:48
VÄxterna har tatt sig väldigt bra.

Men har fått väldigt mycket alger.
Hur unviker jag dom?
#18 - 13 februari 2008 15:24
Alger kan komma om du göder lite för mycket. Men det kan också ha att göra med att du byter för lite vatten, då blir ju en massa näringsämnen kvar i vattnet, och göder man sen mera så blir det lite för mycket.

Men det finns också andra saker som kan göra att växterna inte trivs. Har du delat upp PMDD i tre olika flaskor nu? Du tar exakt lika mycket av alla blandningarna? För oftast kommer algerna när något näringsämne finns lite för lite, det räcker med ett ämne så kan det bli problem.

Det kan också ha att göra med att man har tänt lite för länge. 10 timmar med tänd lampa är lagom.

Men om det är svarta tofsalger så har det troligen att göra med koldioxid, det är svårt att få bort dem, de gillar koldioxiden som kommer med kranvattnet när man byter vatten.

Bäst är att försöka finjustera gödningen tills växterna får exakt den mängd de vill ha, och på samma sätt finjustera vattenmängden du byter (prova dig fram, ge det kanske 2-3 veckor med varje sak du prövar). Sen kan du köpa algätande fiskar som Ancistrus...

Kontrollera också att du inte matar för mycket, för det gynnar ju alger.

Men i ett akvarium med bra näringsbalans SKA algerna minska till slut. Ge det lite tid innan du börjar försöka justera, det tar ett tag att hitta balans.
#19 - 13 februari 2008 16:45
Det viktigaste är nog att du doserar tillräckligt och att du gör det likadant hela tiden. minsta ändring triggar alger.

Dvs glömmer du att dosera 2 gånger så blir det lite knasigt.
Dosera snällt och öka om det behövs. det kan du se på tester du tar i början.

Co2 samma sak (om du nu ska använda det) en jämn tillförsel som är tillräcklig. Går den upp och ner för mycket triggas alger igen.

Tro mig jag vet! :)
Sen måste du ha i åtanke att det du ändrar idag syns inte imorgon. Det tar ett tag :)

Bra läsning. http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9704/msg00244.html
#20 - 14 februari 2008 22:46
Jag gör som det står. Det beror kanske på lyset då.
Har det tänt från när ja vaknar tills jag inte ser akvariumet mer.

Tror det är 12 timmar.
Kan en sånn sak göra så mycket?
Har börjat byta 50% nu. ska börja med 40% sedan ha det lite...
Ska räkna ut akvariumets exakta liter utrymme.
Kan vara för mycket gödning.

Växterna trivs i alla fall:D
Algerna är långa trådar som är på algerna, slängde i min javaormbuske till cikliderna så var algerna borta på den;)
#21 - 15 februari 2008 08:23
Mina alger minskade iallafall när jag minskade ljuset från 12 timmar till 10 timmar per dag.

Har man mycket växter så kan det mycket väl hända att man måste ha högre dos än "det normala". Till exempel så räcker nog inte 10 ml till 100 liter akvarievatten, om man har mycket växter. Men självklart kommer du behöva se över din dos och kanske justera den lite.

Jag tror trådalger och annat kommer minska när du fått ordning på ljuset, näringen, och kör med väldigt regelbundna delvattenbyten, ge det tid så kommer det ordna sig (och mata inte för mycket)

Lycka till :)
#22 - 23 februari 2008 12:26
Nej dom växer inte minskar. Jag ska skaffa en mal till det snart.

Annons