<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Vill bara säga att vad jag hört så anses stressat kött bättre när det gäller vilt. Så där har du fel Lalla hängballa.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Har följt denna diskussion nu ett tag (hela 6 sidor lång).
Rätt så intressant att läsa alla bra och mindre bra inlägg från olika personer med olika åsikter och inställningar :)
Kan för det första nämna att jag bor i Norrlands inland. För det andra så har min familj och många jag känner jagat/jagar både älg, fågel och andra djur.
Vi (jaktlaget, släkt, vänner, men långt ifrån alla) gör det för att fylla frysboxarna. Jag köper inte ofta köttfärs och andra varor på tex ICA utan får dem direkt från köttkvarnen då älgen slaktats. (eller regnbåge som jag pimplat upp ur en sjö tex)
Och vad jag fått höra ofta, av de som verkligen bör veta (nämligen jägarna och de som äter sitt eget kött), är; att en älg som stressats och skadeskjutits ofta har dåligt kött efteråt. Tydligen (försöker minnas vad farsan sa till mig) så ska adrenalinet, eller nåt i älgen utsöndras då den stressas och måste kämpa för att överleva, som gör att köttet smakar dåligt.
Ett av de bättre och mer skonsamma sätten för ett djur (i detta fallet en älg) att dö bör så också vara med en direkt dödande tretti-noll-sex. Pang, så stuper djuret och känner inget mer.
Sen tar man reda på det som kan tas reda på (allt från kött, till tunga och andra läckerheter). Resten ges till jakthundarna och det som blir kvar tar övriga djur i naturen hand om (korpar, fåglar, rävar, etc etc).
Horn och liknande saker får bli prydnader, eller för användning i knivar och dylikt.
Detta anser jag vara ett mycket skonsammare sätt för en älg att dö, än att ett vilddjur ska såra den och sen vänta tills älgen ska vara svag nog... och sen hur den plågas ihjäl då djuret äter av älgen meden den fortfarande lever?
Inte för att nån påstått det, men för att rikta lite klarhet i att allt vi människor gör inte alltid är så "hemskt" som vissa verkar vilja måla upp det som.
Jag är emot medvetet djurplågeri och folk som medvetet plågar djur/människor för egen vinning i större utsträckning.
Sen vill jag också kritisera sättet Puffbin skrev i slutet på citatet ovan "Så där har du fel Lalla hängballa"
Bara för att du "hört" (som du skrev) något annat så kan man inte direkt säga att Lalla hängballa har fel.
Ang experimentet på konst-utställningen så är känner jag att det är ett bra exempel för att visa folk ett annat sätt att tänka och se på saker, men tyvärr är detta nog fel sätt att bringa förståelse och nya synsätt till människor (som ändå kommer vara låsta i sin synvinkel här i livet).
Det är djärvt, men fel i viss mån.
Människan är tydligen skapad att den ska känna samvete, förståelse och har egenskaper som vissa andra djur inte har.
Detta använder vi också. Det är olika från individ till individ i vilken utsträckning vi har detta. En del blir upprörda först då man har ihjäl hundar/katter och andra djur som står oss nära, medan andra börjar storgrina för att man tampat ihjäl en kackerlacka.
Vi människor är skapta att kunna tillgodose oss det mesta i matväg. Att vi är skapta på det viset ger oss väldiga fördelar då vi kan variera kosten beroende på tillgång, men begränsar oss också då vi oftast är beroende av båda för att få en sund bränsletillgång.
Jag kommer alltid att äta det som gynnar mig och mitt välmående.
Då jag tränar och håller igång så förbrukar jag väldigt mycket energi. Det tar på att hålla igång och träna och vara aktiv minst 10 gånger i veckan. Därför så säger min kropp starkt ifrån ifall jag skulle gå ned och äta tex enbart sallad i en vecka.
Det självklara för mig (resonerar ofta utifrån mig, men påstår att det inte är såhär för alla) är att variera kosten. Personligen äter jag allt från kött, pasta, ris, fisk, sallad och dricker mjölk, vatten, juice och andra produkter för att förse min kropp med det den behöver.
Sen är det aldrig fel ifall det smakar gott också ;)
Har aldrig köpt ekologisk odlad mat, eller något liknande, just för att den är dyrare än den "vanliga" maten. Då ens föräldrar/familj alltid varit fattig och då älgjakten kanske varit räddningen för att ha mat resten av året, så känns det inte lika motiverat att köpa mat som är mycket dyrare (saker kan ha ändrats, men det var otrolig skillnad på Norrmejeriers mjölk och ekologiska alternativ då jag senast kikade).
Tror att människan fungerar (i de flesta fall) att man är egocentrisk och tänker efter sitt eget välbefinnande i de flesta fall. Kan man spara 1000 kr / månad genom att köpa det billigaste i matväg så gör man det, för då kan man sen unna sig något annat för de pengar man får över. (tex köpa en ny frys ifall den gamla går sönder)
Tror det är betydligt vanligare att personer som har bra ekonomiskt ställt köper ekologiskt och att de som lever på smärtgränsen väljer det billigare alternativet. I första hand gäller det ens egen överlevnad och sen ens egna prioriteringar vad som är viktigt (kornas välbefinnande, eller min nya 28" tv).
Sen kan man iofs alltid diskutera huruvida man kan förändra sitt ekonomiska läge, men det känns inte som det är nåt jag ska ta upp här :)
Ang veganer och vegeterianer så tycker jag att de får äta precis vad de vill, bara de mår bra och inte besvärar mig. Gör inte skillnad på folk annat än att de är av en annan åsikt och är annorlunda mig.
Däremot så föraktar jag militanta veganer på samma sätt som jag föraktar alla som demonstrerar med fysikt våld. Det som gör mig än mer negativt inställd till såna personer är att de ofta bär masker, samt skyddar sin identitet på andra sätt.
De har en åsikt, men vågar inte ta konsekvenserna av den. Att tillgripa våld är ingen lösning på nåt (Nån som läst om den lurviga björnen Bamse?).
Att släppa ut minkar i naturen (på ställen där 1000 minkar ofta inte hör hemma), bränna ned hamburgerkedjors matställen och sabotera bilar för andra är att bita sig själv i svansen. Då visar man bara hur dum man är.
Fanns mycket att diskutera här, men jag lämnar detta område för tillfället. Får återkomma ifall nån har synpunkter på det jag skrev. Ris som ros välkomnas :)
Mvh Fredrik - Är mycket, varav en del av dem; Akvarieägare, Matälskare, Webguru och i full färd med att koka gröt.