vad kallas färgen på Discusen?

#1 - 27 augusti 2008 21:26
Köpte 4 st. Discusar, två Pidgeon Blood och två Blue Diamond.
Nu visar det sej att den ena,som såldes som Blue Diamond, tydligen inte är det. Kan någon tala om för mej vad färgen kallas???:confused:

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=9161

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=9160

Jag har aldrig haft Discus förut, och vill gärna lära mej de olika färgerna. De på zoobutiken står fast vid att det är Blue Diamond, medans andra säger att det inte är det. Men ingen tycks veta vilken färg det är:confused:
#2 - 28 augusti 2008 05:27
Märkligt att den såldes som en Blue Diamond då det är lätt o hålla isär dem. BD har inag stressbars alls medan den du fått med har många. Det är en snakeskin.
#3 - 28 augusti 2008 09:04
kaj.p skrev:
Märkligt att den såldes som en Blue Diamond då det är lätt o hålla isär dem. BD har inag stressbars alls medan den du fått med har många. Det är en snakeskin.

Fick ett annat svar i min GB också, och han sa att det var en Blue Turkos:confused:

Ränderna var nästan inte synliga när jag köpte den, den så ut att vara helblå, och i och med att den är lite mindre så trodde väl både jag och dom att den inte hade färgat ut riktigt[:o]

Ränderna blev mer och mer tydliga, och tidligt igår såg jag att de var väldigt skarpa. Har inte kunnat studera den så noga förrän nu för den har varit väldigt blyg och hållt sej mestadels borta. Den kom fram definitivt när jag flyttade Scalarena och Chokladmalen.

Passar på att slänger ut en till fråga till dej;) Hur kan man se könsskillnaden på Discus, är det överhuvudtaget möjligt innan de bildar ut par?
#4 - 28 augusti 2008 09:32
den första bilden ser ut som en röd turkås snakeskin...
den andra som någon blue diamond variant
#5 - 28 augusti 2008 09:33
ciklidtok skrev:
Fick ett annat svar i min GB också, och han sa att det var en Blue Turkos:confused:

Du kan lita på Kaj i denna frågan:)!
Bilagor:
#6 - 28 augusti 2008 09:40
Om den var mer blå när du köpte den så är det säkert en Snakeskin Blue.
Den som skall vara BD skall inte ha linjen genom ögat för o vara en BD.
Nu är dock troligen Stendkert fisk och de har tagit fram en egen BD linje ur Cobolt (cobolt har stesslinjer) Dessa har de sålt som Klass 1 o klass 2.
Klass 1 som klart är dyrare är utan linjer men klass 2 har kvar som på denna genom ögat. Stendkert har också Snakeskin Blue o Snakeskin Red.
Så gissar på att du har en Blue snakeskin o en BD klass 2 från Stendkert.
#7 - 28 augusti 2008 11:08
ansjo skrev:
Du kan lita på Kaj i denna frågan:)!

Jo Kaj brukar veta vad han pratar om;)
#8 - 28 augusti 2008 11:10
kaj.p skrev:
Om den var mer blå när du köpte den så är det säkert en Snakeskin Blue.

Den som skall vara BD skall inte ha linjen genom ögat för o vara en BD.

Nu är dock troligen Stendkert fisk och de har tagit fram en egen BD linje ur Cobolt (cobolt har stesslinjer) Dessa har de sålt som Klass 1 o klass 2.

Klass 1 som klart är dyrare är utan linjer men klass 2 har kvar som på denna genom ögat. Stendkert har också Snakeskin Blue o Snakeskin Red.

Så gissar på att du har en Blue snakeskin o en BD klass 2 från Stendkert.

Jag tycker nog att det verkar vattigast, om jag skall vara ärlig:)

Tack så jättemycket allihopa för snabba svar:D

Annons