Du bör aldrig använda brunnsvatten eller regnvatten om du inte är väldigt, väldigt säker på att det är fritt från kemikalier eller mineraler. Regnvatten innehåller generellt massor av ämnen som inte är nyttiga - då avgaser och annat som går upp i atmosfären regnar ned med nederbörd. Dessutom får du med alla möjliga mikroogranismer om du inte samlar upp det direkt från en sterilt rent behållare. Sådant bildas på nolltid. Och långt ifrån alla sådana är bra.
Brunnsvatten innehåller väldigt ofta höga halter av mineraler från jorden - och orenheter - och kan vara väldigt skadligt för ett akvarium. Många arter är känsliga för specifika mineraler och kan stryka med eller bli sjuka av väldigt små variationer. Koppar, t.ex. - som ofta finns i höga halter i brunnsvatten - dödar alla skaldjur och snäckdjur och är farligt även för många fiskarter. (Du ska dock kunna testa ditt brunnsvatten om du vill ha en bild av hur det ser ut, jag vet att man kan skicka in prover någonstans men vet inte vart).
Kranvatten innehåller oftast väldigt försumliga, ämnen som skulle skada de flesta typer av akvariedjur och är ofta hyfsat naturligt filtrerat. Jag har däremot hört talas om då och då att det skulle finnas orter där det är lite ökänt att vattnet skulle vara olämpligt för vissa typer av djur. Men för de absolut flesta orter är kranvattnet inte på något sätt skadligt för vattenlevande djur och kräver inte mer än att man får bort kloret. Det tillsätts i (för människor ofarliga mängder) i kranvatten för att döda mikroorganismer. Fiskar och de flesta andra vattenlevande djur är däremot känsliga för klor (som ju faktiskt är ett gift - och vattendjur är små) och det dödar i stort sett alla akvariedjur om det är det minsta lilla högre halter. (Vissa städer kan säkerligen ha olika klorhalter för jag har noterat smakskillnad på många orter i Sverige, beroende på källan till just deras dricksvatten).
Klor får du bort på ett par olika sätt. Antingen via att tillsätta vattenberedningsmedel (jag har aldrig i mitt liv haft problem med det för någon art utom Axolotl, som är väldigt känsliga och därmed inte tål speciellt många kemikalier. Växtnäring och alla typer av kemikalier är generellt no-no till Axolotl. Men ett enda medel anses av de flesta vara helt tryggt för just dem eller andra hyperkänsliga djur - och det är Happy-Life). Men alla vattenberedningsmedel ska vara okej för de flesta akvariedjur.
Men vilket nämndes; man kan även lufta bort klor och klorföreningar. Jag har aldrig kört med det men har för mig att runt ett dygn ska räcka. Det får du enkelt reda på genom att googla.
Vill du ha bort precis alla eventuella föroreningar, tillsatser, mineraler, klor - rubbet - kan du köra omvänd osmos. Men det är en ganska besvärlig process, kräver både kunskap och utrustning - och lämpar sig absolut inte för alla djur. Vattnet i sig är inte farligt - det är farligt för att det är för rent. Det innehåller absolut ingenting. Det är som att hälla i destillerat vatten. Och då tar man bort alla salter, allt som djur faktiskt behöver. Och då måste de tillsättas, på ett eller annat sätt. Om du har avlägsnat alla salter från vattnet - är risken enorm för plötsliga och kraftiga svängningar i andra, livsviktiga värden - som t.ex. pH.
Så såvida man inte har planer på ett extremt och nitiskt skött kar med väldigt, väldigt specifika invånare - skulle jag aldrig rekommendera att göra annat än att använda vattenberedning eller att lufta vattnet. Men luftning tar bara bort klor - ingenting annat. De flesta vattenberedningsmedel tar bort en stor del andra skadliga ämnen också.
Du kan få reda på din kommuns vattenvärden genom att kolla ditt vattenreningsverks hemsida om de har någon - eller ringa dem. (Om du har misstanke om att vattnet i din kommun är obalanserat).
Jag vet inte riktigt vilka mikroorganismer det är du prompt vill behålla - men vattenberedning dödar inte nitrifikationsbakterier och annat som sköter bakteriefloran i ditt kar, eller alger - vare sig de "nyttiga" eller skadliga. Det skadar inte heller mikrodjur som tex "filterräkor", "skadedjurs"snäckor (om man nu vill ha odjuren i sitt kar) och annat som städar. Det skadar egentligen ingenting - utom hyperkänsliga djur. Jag kan väl iofs inte svära på att det inte finns väldigt, väldigt specifika typer av mikroorganismer som kanske inte tål det, men det är iallafall ingenting jag hört talas om.
Det är nog detta som dödat absolut flest akvariedjur så länge vi haft fisk och annat i akvarier... dels att folk köper fisk och går direkt hem och stoppar dem i kranvatten, kanske helt utan något som renat vattnet och helt utan befintlig bakterieflora - och dels att folk inte förstår vikten av att hålla koll på sådana här saker och hur viktiga de är för de absolut flesta djur. (För olika djur påverkas av olika saker. En katt dör av en liten kladd tandkräm eller ett tuggummi om de innehåller xylitol. En hund dör av lök i ganska små mängder - det är långt farligare än choklad t.ex. Livsfarligt är också russin/vindruvor - vilket få vet. Fåglar kan bli väldigt sjuka av citrusfrukter. Snäckdjur och skaldjur dör av koppar. Etc, etc, etc...)
(Nu syftar jag inte på dig specifikt utan hela grejen med hur viktiga sådana här saker är. En kompis till mig hade haft akvarier i 15-20 år och hade ingen som helst aning om något sådant här. Hon hade ofta bara stoppat i fisk i kranvatten och undrat varför de dog... Och hon hade absolut noll koll på att testa sitt vatten för att ha pejl på att det låg rätt. Och hade då också blandat fiskar som behöver surt vatten med arter som behöver basiskt vatten... Och det hade aldrig ens slagit henne att orsaken till att så många fiskar dog var för att hon inte läst på... Man lär så länge man lever, om man är intresserad :) Jag har gjort rent pinsamma tabbar genom livet med djur... men man får plugga.