Vad innebär karantän?

#1 - 8 januari 2004 19:40
Hej

Jag undrar hur viktigt det är med karantän för nya fiskar som man ska slänga i karet. Vad innebär den här karantänen och hur länge måste den pågå? Måste alla fiskar genomgå sådan här eller är det lite hype över det hela?
#2 - 8 januari 2004 19:46
skulle inte kalla det hype, inte SÅ kul att få in sjukdom med nyförvärven...
#3 - 8 januari 2004 19:52

nja, när något är i karantän så kan man säga att det avskillt från allt annat.
Som när zooaffärer köper in ny fisk så brukar de inte blanda dem direkt i akvarie där det redan finns fisk, utan de lägger helst de i tomma akvarie, lr karantänakvarie för att de inte ska sprida sjukdommar m.m.. man vet ju aldrig säker att det är helt friska fiskar man får in.

En förklaring i den mänskliga världen, du kanske minns när SARS höll på att sprida sig i Asien. Så fort någon misstänktes att ha SARS så lades dem i karantän, vilket betyder att de lades i ett rum där ingen fick gå in utan masker och skydsdräckter så att den eventuella sjukdommen inte ska spridas.

Jag personligen har aldrig lagt fiskar i karantän efter det att jag köpt dom i affären, tror inte man ska behöva det heller.

#4 - 8 januari 2004 19:53

Hmm, du kanske visste vad karantän betydde, förstod inte riktigt fråga=)
#5 - 8 januari 2004 21:06
Hehe, jag är helt värdelös på att formulera mig. Karantän vet jag ju vad det är, men jag tänkte mer på fiskkarantänen :)

Ska köpa fiskarna av en odlare så fisken har endast varit med "likasinnade" om man säger så. Klart det inte är kul att få med sjukdomar men det känns lite väl att vänta 3-4 veckor på att få släppa i fiskarna.
#6 - 9 januari 2004 06:53
Om man låter sina fiskar vara i karantän är för många en paktisk/ekonomisk fråga.
Det är inte alla som har tillgång till något karantänutrymme, men har man fiskar som man är rädd om känslomässigt eller de betingar ett ekonomiskt värde tex Diskus/Koi som kan ha, eller kostar några hundra till 1000 lappar och köper nya fiskar så av ren självbevarelse drift har man dem i karantän.

Men om det är att köpa in nya Guppy så är risken lika stor för problem, men det ekonomiska är mindre.
Jag har skrivit på vår klubbsida om Koi och det kan vara ett giltigt råd för andra fiskar.

Om man vill vara försiktig när man inte sätter en ny fisk i karantän, brukar vi rekommendera ett bad i 2 % saltlösning, för att bli kvitt ev. parasiter och bakterier, som kunnat föröka sig snabbt i transportpåsen. Lägg i en syresten och låt fisken gå i badet max 10 minuter.
Om den lägger sig på sida "före full tid" - ta upp den.

#7 - 9 januari 2004 13:10
Hmm ok, ett kar med lite salt i alltså. Det gäller faktiskt just Diskus och då kanske det är värt att skaffa lite grejer, har redan ett 60 liters. Så det räcker alltså med lite saltbad i 10 min och sen kan man slänga in dom i det riktiga karet?

Vad är skillnaden egentligen på att ha fiskar i karantän ett par veckor eller 10 min med salt? Krävs värmare eller kan man ta vatten från det riktiga karet?
#8 - 9 januari 2004 14:54
En karantän måste ha ett vatten utan bakterier/parasiter, där går fisken till du se att den inte bär på någon sjukdom, 4-6-8 veckor
Men din nya och dina gamla har inte samma bakterieflora, det är då man ska långsamt vänja fiskarna med varandras bakterier, tex att under en tid flytta små mängder vatten mellan där fiskarna förvaras, på så sätt uppdaterar fiskarna sitt immunförsvar mot varandra.
Hur lång tid långsamt är, om jag skulle göra det med en ny Koi till mina gamla så skulle jag göra så ca 5-6-14 dagar.
Men det beror på hur noga man vill vara
Hela karantänförfarandet kan ta 4-6-8 veckor.
Men det finns enklare lösningar tex bada alla fiskar i ett kraftigt bakteridödande medel som kaliumpermanganat.

Jag glömde länk till karantän av Koi http://home.swipnet.se/Tsunami_Koi/karantan.htm
Men den har väl alla Koi ägare läst.

Annons