Vad innebär egentligen "Vatten av god kvalitet"?

#1 - 13 maj 2009 18:30
Sitter här och funderar, lästa i en tråd om kampfisk att de behöver god vattenklavlitet för att de annars lätt får svamp- och bakterieinfektioner.
Så, vad innebär vatten av god kvalite? vad skall jag titta efter, vilka tester ska jag göra osv. för att avgöra kvbaliteten på vattnet.

Startar upp mitt akvarium om ca 3 veckor (i samband med flytt) och vill undvika svamp och dylikt denhär gången, har haft otur med detta tidigare (guppies som drabbats i omgångar) och då jag har äppelsniglar vill jag inte mixtra för mycket med vattnet (med medicin och sådär)

Tacksam för förklaring =)
#2 - 13 maj 2009 18:57
det handlar inte om preparat eller tester utan om FILTER:) Man ska se till att ha ett bra filtermaterial som har tillräckligt stor volym för att biologiskt rena vattnet som då resulterar i en god vattenkvalité! Ett bra filtermaterial är den vanliga grova blåa matta som säljs i de flesta akvarieaffärer, sen kan man komplettera med tex. biobollar eller biomakaroner för ännu mer biologisk rening men blåmatta räcker annars bra! En färdig filterlösning som jag tycker är bra är fluval U 2-4 som även har lite plats för biologiska makaroner i en behållare! http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-u-2-p-7218?osCsid=98d2ae8c8338ae90b590cbf7ea07c069

Sen är det viktigt att inte slarva med delvattenbytena;)

Annons