Vad innebär dessa värden?

#1 - 16 maj 2005 09:09
Kände att jag ville veta lite värden på mitt kranvatten, så jag ringde min kommun och fick följande svar:
Kalcium-Magnesiumhårdheten (dh)? 3,5-4
pH 8,3
Jag blev inget klokare av detta, det jag ville veta var karbonathårdheten men det kunde han inte svara på. Tydligen var ett dh (tyska grader, vet inte om jag hörde/fattade fel) på 4 bra för akvarievatten, buffringsförmågan var också bra och skulle inte ge stora ph-svängningar. Om jag förstod honom rätt så var alkaliteten(?) 80% och livsmedelsverkets krav var 60%, vad innebär det?
Jag tyckte att ph:t var högt eller? Jag är inte bra på detta, och de förklaringar jag fick gjorde mig mer förbryllad, kanske någon här som kan tolka värdena och tala om vad det innebär för mina växter och firrar? Antagligen har jag missförstått det där med dh, han kanske sa gh...:confused:
Vidare sa han att de renade vattnet med aluminiumkloridlösning, men inget av det fanns kvar i kranvattnet, kan man lita på det??? Låter ju inte så nyttigt...
Please help!
:)
#2 - 16 maj 2005 09:29
Nu är jag inte någon expert på vattenvärden men jag tycker dina värden låter rätt normala för kommunalt vatten.

Om ditt pH på 8,3 är högt, lågt eller lagom beror främst på vilka fiskar du har. Kraven är väldigt olika för arter med olika ursprung.
#3 - 16 maj 2005 09:41
Vad jag far förstått så är fiskar ganska anpassningsbara vad gäller pH, dvs 7-8 i pH kanske inte spelar så stor roll( bortsett från vissa ciklider), jag tänkte mer på om det värdet var så högt att det kanske fräter på slemhuden och om jag behöver något vattenber.medel?
Har varit inne på akvakompis och beställt Sera aquatest (dropptest), så nu kan jag snart hålla koll i karen :D !
#4 - 16 maj 2005 17:13
Huruvidare du behöver vattenberedningsmedel eller inte beror inte på ph eller dh. Det beror på vad för klor och vilka tungmetaller som finns i vattnet.

DH, betyder tyska grader. Det innebär att värdet är uppmätt på den tyska skalan, men ingen information finns om vilka grader det handlar om. Av erfarenhet vet jag dock att när svenska vattenverk skriver dh så menar dom dgh, det vill säga totalhårdheten i tyska grader.

Det värde du vill veta är dgh, det vill säga karbonathårdheten i tyska grader. När vattenverken presenterar det så brukar dom använda alkalinitet i mg/l som enhet. Dom har inte en aning om vad karbonathårdhet är. För att få tyska grader delar du värdet i mg/l med 17,86.
MVH
Magnus

Annons