Vad innebär bubblande växter??

#1 - 31 augusti 2004 07:47
Hej!

I går såg jag att jag hade växter som bubblade, men jag är lite undrande på vad det egentligen innebär.
Innebär det att växten trivs optimalt?
Eller innebär det bara att den avger massor av syre? Kan det fortfarande vara något annat som inte stämmer??

Mvh
/Ingela
#2 - 31 augusti 2004 08:16
Bubblande växter brukar vara tecken på att växten trivs och växer :)
(När vattnet blir tillräkligt syremättat ser du bubblandet, annars så tar vattnat hand om syret)
#3 - 31 augusti 2004 08:30
Hej Jenny!!

Jo, jag borde väl egentligen vara nöjd. Men det uppstår i stället bara fler frågor! ;)
Betyder t.ex max trivsel max tillväxt?
Kan fiskarna vantrivas fast växterna trivs? Jag har förlorat 10 fiskar på 5 dagar utan synbar anledning....

Mvh
/Ingela
#4 - 31 augusti 2004 08:41
Hej

Kör du med Co2.i såfall kan det vara en anledning till fisk död.Ph värdet kan ha fallit/svajat
Fredrik
#5 - 31 augusti 2004 08:48
Hej Fredrik!!

Jo, jag har varit inne på det. Därför tillsatte jag 2 msk bikarbonat igår efter att jag sett att jag hade väldigt mjukt vatten. Och det var efter det som jag såg att det började bubbla.
I morse var det inga döda fiskar.

Mvh
/ingela
#6 - 31 augusti 2004 08:50
Får hoppas på att det va det då.
Fredrik
#7 - 31 augusti 2004 08:58
Jo, det hoppas jag med.

Intressant hur vissa arter dog ut helt, medans hos andra klarade sig alla. Guldgurami och Gibbiceps gick först. Sen grrön tigerbar. Sist mina fina Praecox. Mina Röda Regnbågsfiskar och praktbarber är oberörda.

Mvh
/ingela
#8 - 31 augusti 2004 09:49
Om jag har förstått det hela rätt så bubblar bara en växt om den trivs och har alla näringsämnerna.
Men förhoppningsvis kommer defdac eller någon annan växtguru och talar om hur det är :P
#9 - 31 augusti 2004 15:33
Det är oftast inte co2 nivån i sig som dödar fiskarna utan en för snabb pH förändring.

/Niklas
#10 - 1 september 2004 06:12
Hej!

Men är det ingen som vet varför växterna bubblar?
Vi strävar dit, vi är nöjda, men vad är vi nöjda med?
Har vi nått något optimalt läge med bubbel eller är det bara vissa förhållande som gör att det bubblar, det behöver inte vara optialt för växten??

Jag trodde jag skulle vara nöjd den dag jag såg bubbel, men det väckte bara fler frågor!

En fråga till som dök upp: Om nu bubbel betyder optimal trivsel för växten, innebär det då också maximal tillväxt? Eller betyder bubbel maximal tillväxt? För optimal trivsel behöver väl inte betyda maximal tillväxt?

Mvh
/Ingela
#11 - 1 september 2004 06:20

Men är det ingen som vet varför växterna bubblar?

Fotosyntesen. Koldioxid omvandlas till syre. Vissa vattenväxter klarar även att använda bikarbonat för att driva fotosyntesen, vilket du sett väldigt tydligt.

Vi strävar dit, vi är nöjda, men vad är vi nöjda med?

Fotosyntes = Tillväxt = Glada växter.

Har vi nått något optimalt läge med bubbel eller är det bara vissa förhållande som gör att det bubblar, det behöver inte vara optialt för växten??

Du såg förmodligen bubbelband? Ett sipprande av små små små bubblor med jämna mellanrum? Det förekommer ofta när blad har skador. Inget direkt optimalt. Vattnet behöver heller inte vara syremättat för att man ska se det.

Återkom när du ser rejält svettande blad med stark bubbelbildning under bladen, typ som bakgrundsbilden på min blog, då kan vi börja snacka mer optimala förhållanden.

Förutsatt att växter har alla näringsämnen kan dom fotosyntetisera optimalt vid ca 30 ppm CO2 i vattnet, mer än så ger ingen kraftigare fotosyntes. Många akvatiska växter maxar ut vid ca 300-600 uE/sec/m^2 och direkt solljus ligger på ca 2000 uE/sec/m^2. Mindre ljuskrävande växter kan maxa vid betydligt lägre ljusnivåer och deras fotosyntes går därför saktare.
#12 - 1 september 2004 07:10
Hej!
Nej, jag kan inte skryta med att jag hade samma bubblor som du hade som bakgrund och visst var det på ena växten ett pärlband som gick uppåt. Men eftersom 2 andra sorters växter också visade bubblor så tror jag inte att alla är skadade.

Fotosyntesen. Koldioxid omvandlas till syre. Vissa vattenväxter klarar även att använda bikarbonat för att driva fotosyntesen, vilket du sett väldigt tydligt.

Det här förstår jag inte riktigt. Jag trodde jag ökade hårdheten i vattnet mha bikarbonat för att stabilisera PHt. Vad betyder att "bikarbonaten driver fotosyntesen"? Jag har alltså inte så bra förhållande som jag inbillar mig utan jag luras av bikarbonaten?

Om man nu har så fina bubblor som du har betyder det alltså att fotosyntesen fungerar optimalt för just dessa växterna?
Kan det finnas förhållande som gör att man har optimal fotosyntes, men ändå inget bubbel?

Mvh
/Ingela
#13 - 1 september 2004 08:34
citat
<hr noshade size="1">
Jag har alltså inte så bra förhållande som jag inbillar mig utan jag luras av bikarbonaten?
<hr noshade size="1">

Med tanke på att du inte använder koldioxid och ändå har synbart syreproducerande växter så måste man väl säga att du har bra vattenförhållanden för växterna.

Du har helt rätt angående bikarbonaten, den ger en PH-buffer som stabiliserar PH:t men eftersom det är en karbonat så innehåller den kol som är otroligt viktigt för växter. Kol är det växterna behöver mest av för att växa. Den effektivaste kolkällan för dina växter är CO2 men vissa växter är kända för att kunna använda karbonater relativt effektivt till fotosyntesen.

#14 - 1 september 2004 10:44
Hej!

Jo, jag kör med CO2, mäskvarianten.

Mvh
/Ingela
#15 - 1 september 2004 15:27
Då var svaret mycket enklare. Du tillför CO2 och växterna fotosyntetiserar och bildar syre.

Angående fiskdöden.

NE skrev "Det är oftast inte co2 nivån i sig som dödar fiskarna utan en för snabb pH förändring."

Det är sant, när man använder mäskvarianten av CO2-tillförsel så finns det två alternativ.

1: belysningen släcks och växterna slutar att förbruka CO2, Om vattnet inte genomluftas nog så kommer koldioxidhalten att öka hela natten då tillförseln inte upphör och med lite otur når den skadliga nivåer.

2:(följdverkan av 1 och den mest troliga orsaken) När CO2-halten stiger så sänks PH-värdet i nästan samma takt för att sen stiga då växterna börjar förbruka CO2 igen. Detta sker utan större samband med vattnets bufferförmåga (Karbonathårdhet) då PH-sänkningen sker till följd av höjd kolsyrehalt inte ökad mängd fria vätejoner som är normalt. Snabba PH-förändringar kan vara riktigt farligt för fiskar.

(PH-värde = Den logaritmiska, inverterade skalan för mängden fria vätejoner i vätska) Kul med onödigt vetande..=)
#16 - 2 september 2004 05:52
Tack till alla er som orkat svar!!!

Numera slarvas det inte med att koppla bort CO2 på natten!

Intressant det här med bubblorna. Jag trodde jag skulle bli nöjd, men jag blev bara ännu ner nyfiken!

Tack igen!
Mvh
/ingela
#17 - 4 september 2004 06:46
Välkommen till klubben, det var ungefär så jag fastnade i växtträsket. :)

/Niklas

Annons