Morgana skrev:Fick med mig ett akvarium hem från dagens auktion, har dock ingen aning vad jag ska fylla det med! Karet är 73 (!!!)cm högt, tråkigt nog bara runt120-130 liter, annars hade jag haft ett gäng snygga scalarer, men blir väl lite litet för dom... Så, några förslag? :)
MagicFingers skrev:Vatten? ;)
vad fick du ge för det?
ansjo skrev:Ett par skalarer i ett sådant kar är inga problem, men skulle karet vara 35 högt som ett vanligt kar med det literantalet hade nog inte något skalartips kommit in;).
Att få tag i VF skalarer är oftast inga problem, har affären inte hemma så kan de säkert beställa hos leverantören och nu under hösten kommer ofta nya sändningar från SA.
Kensa skrev:Åleds har kanske VF vanliga från Colombia hemma.
Spetsnosen är slut.....:-)
Gissa vem som tog de sista.......
eriahl skrev:Blir till att diska städa mm mm innan hon får veta den glada nyheten
Kensa skrev:bli guldmedlem.....annonsera :-)
eller spring på en auktion i sthlm trakten....
företrädesvis då en fiskauktion....inte Bukowski.....
Morgana skrev:Kul med spetsnosarna, dom är så fina :) Men hur orkar du vönta på att dom ska para ut sig? Jag vill ju helst ha ett lekpar redan nu!
Åleds är liiite för långt att åka dock, då jag bor i stockholm ;)
MagicFingers skrev:mina F1-or tog bara ½år på sig att para ut... med mkt kärlek då..
rsoderberg skrev:Jag köpte mina 6st VF spetsnos hos akvarielagret i bromma, dom är nästan vuxna så kolla om det finns kvar. 08-808080
ansjo skrev:Kolla runt bland affärerna om det redan finns ett lekpar till salu, då det är som du säger lite lång väntan på att köpa små skalarer för att sedan de ska växa upp och para ut sig.
Fördelen med att köpa vuxna fiskar är att du ser hur de ser ut, och inte har korta krokiga fenor eller andra missbildningar som kan vara svåra att se om de är små.
Fördelen att köpa små är att de är billigare, det finns mer att välja på samt när de väl parar ut sig är det oftast ett par, det första alternativet kan vara lite grisen i säcken.
birgitta-lundin skrev:Gud vad snyggt med ett diskus par i ditt akvarium med en snygg rot i
Morgana skrev:Oj! Hur stora var de när du köpte dom då?
MagicFingers skrev:39:- storlek ;).., men lite drygt en 5-as kropp kanske lite större...