Vad i högt akvarium?

#1 - 30 september 2007 20:41
Fick med mig ett akvarium hem från dagens auktion, har dock ingen aning vad jag ska fylla det med! Karet är 73 (!!!)cm högt, tråkigt nog bara runt120-130 liter, annars hade jag haft ett gäng snygga scalarer, men blir väl lite litet för dom... Så, några förslag? :)
#2 - 30 september 2007 21:08
Morgana skrev:
Fick med mig ett akvarium hem från dagens auktion, har dock ingen aning vad jag ska fylla det med! Karet är 73 (!!!)cm högt, tråkigt nog bara runt120-130 liter, annars hade jag haft ett gäng snygga scalarer, men blir väl lite litet för dom... Så, några förslag? :)

Vatten? ;)

vad fick du ge för det?
#3 - 30 september 2007 21:10
Vatten? ;)

vad fick du ge för det?

Vatten är ungefär det enda planerade hittills ;)

110 kr :D
#4 - 1 oktober 2007 04:57
Ahhhhh ett snyggt scalarelekpar kanske? Det skulle bli perfekt för dem.
#5 - 1 oktober 2007 09:30
Håller med rsoderberg, ett snyggt skalarpar, kanske VF om du hittar skulle inte vara fel!
#6 - 1 oktober 2007 09:41
Blir inte det litet för dom? Vf vore ju grymt, om dom får plats då. Vart kan man hitta sånna? :) Är det ren lyckträff om man får tag på VF eller finns det affärer som får in mer eller mindre regelbundet?
#7 - 1 oktober 2007 09:46
ooooo......låter som mitt planerade 142 liters....45x45x70....

får hem lite vilda spetsnosskalarer om några dagar....de ska växa till sig och para ut i mitt "vanliga" 240 liters....sedan skall ett par ner i den nya burken...och förhoppningsvis leka rumpan av sig....

enda stora problemet jag har är att jag inte har talat om för frugan att jag ska ha ett kar till......

andra mindre problem är övriga invånare till det nya karet....

funderar på lite mal och kanske någon snäll tetra / levandefödare.....
#8 - 1 oktober 2007 09:54
Ett par skalarer i ett sådant kar är inga problem, men skulle karet vara 35 högt som ett vanligt kar med det literantalet hade nog inte något skalartips kommit in;).
Att få tag i VF skalarer är oftast inga problem, har affären inte hemma så kan de säkert beställa hos leverantören och nu under hösten kommer ofta nya sändningar från SA.
#9 - 1 oktober 2007 09:59
Åleds har kanske VF vanliga från Colombia hemma.

Spetsnosen är slut.....:-)

Gissa vem som tog de sista.......
#10 - 1 oktober 2007 10:27
ansjo skrev:
Ett par skalarer i ett sådant kar är inga problem, men skulle karet vara 35 högt som ett vanligt kar med det literantalet hade nog inte något skalartips kommit in;).

Att få tag i VF skalarer är oftast inga problem, har affären inte hemma så kan de säkert beställa hos leverantören och nu under hösten kommer ofta nya sändningar från SA.

Förvisso, men karet känns ju så litet för övrigt, utom att framrutan är enorm då ;)
Okej, då är det ju en grymt bra. Hmm, men skulle ju vara roligast att köpa ett redan stort lekpar, ist för att köpa ett gäng små och behöva vänta på att dom ska para ut sig :D Nog för att jag har suktat efter ett gäng småscalarer i 325an...
#11 - 1 oktober 2007 10:30
Kensa skrev:
Åleds har kanske VF vanliga från Colombia hemma.

Spetsnosen är slut.....:-)

Gissa vem som tog de sista.......

Kul med spetsnosarna, dom är så fina :) Men hur orkar du vönta på att dom ska para ut sig? Jag vill ju helst ha ett lekpar redan nu!

Åleds är liiite för långt att åka dock, då jag bor i stockholm ;)
#12 - 1 oktober 2007 10:45
Kensa skrev:

enda stora problemet jag har är att jag inte har talat om för frugan att jag ska ha ett kar till......

Blir till att diska städa mm mm innan hon får veta den glada nyheten
#13 - 1 oktober 2007 10:45
bli guldmedlem.....annonsera :-)

eller spring på en auktion i sthlm trakten....

företrädesvis då en fiskauktion....inte Bukowski.....
#14 - 1 oktober 2007 10:48
eriahl skrev:
Blir till att diska städa mm mm innan hon får veta den glada nyheten

funderar på att sätta upp det när hon är på kurs några dagar. :D:D:D

då står hon inför kalla fakta......:)

känner jag henne rätt så har hon inte hjärta att slänga bort en massa fisk....

sedan blir det väl till att hålla tyst när hon pratar om nya väskor, skor, klänningar, etc etc.....[:o][:o]
#15 - 1 oktober 2007 10:50
Kensa skrev:
bli guldmedlem.....annonsera :-)

eller spring på en auktion i sthlm trakten....

företrädesvis då en fiskauktion....inte Bukowski.....

Bra idé, har tänkt bli guldmedlem, bara inte blivit av ännu, så nu kanske det är dax när jag har en anledning. :)

Var på fiskauktion så sent som igår, men det var då jag köpte karet och hade egentligen inte ens planerat att komma hem med några fler kar, så då hade jag inte någon tanke på ett scalarpar ;) Men får hålla utkik när det blir fler auktioner!
#16 - 1 oktober 2007 10:55
Kolla runt bland affärerna om det redan finns ett lekpar till salu, då det är som du säger lite lång väntan på att köpa små skalarer för att sedan de ska växa upp och para ut sig.
Fördelen med att köpa vuxna fiskar är att du ser hur de ser ut, och inte har korta krokiga fenor eller andra missbildningar som kan vara svåra att se om de är små.
Fördelen att köpa små är att de är billigare, det finns mer att välja på samt när de väl parar ut sig är det oftast ett par, det första alternativet kan vara lite grisen i säcken.
#17 - 1 oktober 2007 11:35
Morgana skrev:
Kul med spetsnosarna, dom är så fina :) Men hur orkar du vönta på att dom ska para ut sig? Jag vill ju helst ha ett lekpar redan nu!

Åleds är liiite för långt att åka dock, då jag bor i stockholm ;)

Jag köpte mina 6st VF spetsnos hos akvarielagret i bromma, dom är nästan vuxna så kolla om det finns kvar. 08-808080
#18 - 1 oktober 2007 17:33
mina F1-or tog bara ½år på sig att para ut... med mkt kärlek då..
#19 - 1 oktober 2007 21:02
mina F1-or tog bara ½år på sig att para ut... med mkt kärlek då..

Oj! Hur stora var de när du köpte dom då?
#20 - 1 oktober 2007 21:03
rsoderberg skrev:
Jag köpte mina 6st VF spetsnos hos akvarielagret i bromma, dom är nästan vuxna så kolla om det finns kvar. 08-808080

Det borde jag ju tänkt på, brukar åka dit iaf nån gång i månaden eller så. Får kolla då :)
#21 - 1 oktober 2007 21:08
ansjo skrev:
Kolla runt bland affärerna om det redan finns ett lekpar till salu, då det är som du säger lite lång väntan på att köpa små skalarer för att sedan de ska växa upp och para ut sig.

Fördelen med att köpa vuxna fiskar är att du ser hur de ser ut, och inte har korta krokiga fenor eller andra missbildningar som kan vara svåra att se om de är små.

Fördelen att köpa små är att de är billigare, det finns mer att välja på samt när de väl parar ut sig är det oftast ett par, det första alternativet kan vara lite grisen i säcken.

Jo det ska jag göra. Har ingen brådska heller, då vi egentligen inte har plats för fler akvarium, men någonstans ska jag nog lyckas klämma in det... ;)
Men köper man dom små så köper man ju klart flera och då är det ändå en del pengar på det, då kan jag lika gärna lägga pengar på ett färdigt lekpar. Ska definitivt kika efter det! :D
Attans att jag bara häromdagen klippte av vallisnerian till en 40cm, från runt 70... Hade ju vart perfekt att ha i detta akvarium :(
#22 - 1 oktober 2007 22:41
Gud vad snyggt med ett diskus par i ditt akvarium med en snygg rot i
#23 - 2 oktober 2007 11:33
Gud vad snyggt med ett diskus par i ditt akvarium med en snygg rot i

Men för diskusar är det väl ALLDELES för litet? Dom fullvuxna är ju grymt stora [:o]
#24 - 2 oktober 2007 15:29
Morgana skrev:
Oj! Hur stora var de när du köpte dom då?

39:- storlek ;).., men lite drygt en 5-as kropp kanske lite större...
#25 - 2 oktober 2007 17:48
39:- storlek ;).., men lite drygt en 5-as kropp kanske lite större...

Och det tog bara ett halvår för dom att para ut? :O

Annons