Vad i 540 liters?

#1 - 17 mars 2004 12:47
Jag har köpt ett 540 liters kar som jag hade tänkt ha altum scalarer i, nu står det nästan tomt sånär som på 5 svärdbärare och en segelfenspleco.. Dom fick flytta in bara för att starta upp det..

Nu har jag åkt omkring och kollat efter altumscalarer med följden att jag är totalförvirrad och tvekar på om jag ens ska ha sådana..

Prick precis alla säger olika saker, en del att dom inte ens finns att köpa, dessutom har jag upptäckt att en del talar om scalarer från peru, vad är skillnaden och hur vet man att en fisk som det står är en altum verkligen är det och inte en sådan peru? Är det på priset, det är ju minst sagt varierande..
Eller är det rent av samma sort??

Som sagt så tvekar jag på om jag ska ha altum..
Jag har aldrig haft ciklider (förutom scalarer då alltså) för jag känner mig för osäker..
Nu kanske det är dags iaf, jag skulle vilja ha en liten större fisk och kanske inte så många.. Dock får det inte vara en sort som smutsar ner för mkt eftersom jag inte har så mkt filter..

Kan jag få några förslag vore jag jättetacksam!!

Jag har kollat runt på fiskbeskrivningarna men det känns som om det är så mkt info att jag druknar i den på nåt vis.. Om jag hittar en fisk jag gillar så finns den antingen inte att köpa eller så är den jättesvår att sköta..

Nu blev det här rätt långt upptäckte jag, hoppas det inte gör nåt..
Vill vekligen ha tips för det är så tråkigt med ett sånt stort akvarium och nästan inget i det...kliar i fingrarna:)

/M
#2 - 17 mars 2004 14:03
I gävle har de VF Altumskalarer.
#3 - 17 mars 2004 14:15
Altumscalarer är mycket trevliga och väldigt snygga. Det ända som hindrade mig att skaffa dom var priset... runt 400:-/st där jag bor!!!

Lite bilder på Altum:
http://www.drta-galerie.danfish.de/deutschmann_robert/pics.htm
#4 - 17 mars 2004 14:19
Ja. Här i Gävle på SödersZoo finns det Altumskalarer.
#5 - 17 mars 2004 14:21
Viltfångade äkta altumscalarer finns hos dom större grossisterna. Problemet är som du antyder priset. Fuyllvuxna exemplar hamnar på 450-750 kr stycket ut till kund. Numera finns det också ett billigare alternativ i "fångstplatsodlade" altum scalarer. Dom odlas tydligen i kassar i rio ornico. Dessa brukar kosta från 200 kr och uppåt. Ett tips när du letar så dyr fisk är att ringa till några butiker i Göteborg. Där är priserna generellt mycket lägre och dom brukar ha altum hemma. Det brukar vara lönt för mig att köra till gbg trots att jag har 25 mil. Hur långt har du? Att din lokala säger att dom inte kan få hem riktiga altum är förmodligen för att dom hellre vill sälja svindyr perualtum. Perualtum är en helt vanlig scalare från peru, jag själv kan inte ens se skillnad. Tycker själv att det är lurendrejeri att sälja vanliga scalarer till det dubbla priset under namnet altum. Vill du se skillnaden på riktig altum och vanlig scalare så ta en titt på zoopets artregister, där ser man klart skillnaden. Altum är mycket finare (tycker jag)
MVH
Magnus
#6 - 17 mars 2004 14:26
Har VF Perualtum väldigt fina och köpte dom till ett överkommligt pris 60:- St

/Sippe [:-94]

#7 - 17 mars 2004 14:27
"Lite bilder på Altum:
http://www.drta-galerie.danfish.de/deutschmann_robert/pics.htm"

Tycker dessa är lite väl kraftiga för att vara riktiga altum.
Troligtvis Perualtum, d v s Scalare...
Eller
#8 - 17 mars 2004 14:48
Bilderna föreställer extremt fina vanliga scalarer.
MVH
Magnus
#9 - 17 mars 2004 14:50
Jag kollade på artbeskrivningarna här på zoopet, och jag är väldigt tveksam till att det verkligen är riktiga altum på bilden. Jag har sökt runt på nätet för att hitta en bra bild på en altum scalare, men inte lyckats. Det jag konstaterar av det är att det är väldigt svårt att fånga altum scalarens storhet på bild. När man ser dom i verkligheten är det dock ingen tvekan. Dom är minst 10 ggr så snygga (som priset antyder)
MVH
Magnus
#10 - 17 mars 2004 15:19
http://www.belowwater.com/fish/orinoco/index.html

har en bild på en Altum ifrån Orinoco, visserligen inte hela fisken men jaja
#11 - 17 mars 2004 15:29
skulle ngo tro att det var altum där uppe, men som sagt finns ett sätt att vara säker:

Pterophyllum altum has 46-48 scales in a lateral row, and notched predorsal contour.
Pterophyllum leopoldi has 27-29 scales in a lateral row, and straight predorsal contour.
Pterophyllum scalare has 30-39 scales in a lateral row, and notched predorsal contour.

så det är bara att sätta sig och räkna =) . .Kköper man av en seriös handlare som kan fisk så kan man nog lita på vad dom säger om fisken. Dock skulle jag aldrig köpa altum via nätet då det inte är ovanligt att tex. affärerna får scalare när dom beställer altum.
#12 - 17 mars 2004 15:52
Pterophyllum altum has 46-48 scales in a lateral row, and notched predorsal contour.

Pterophyllum leopoldi has 27-29 scales in a lateral row, and straight predorsal contour.

Pterophyllum scalare has 30-39 scales in a lateral row, and notched predorsal contour.

Ähum, frågar man inte får man aldrig veta..
Det där är tre sorter, är alltså leopoldi den dom kallar peru?
scales in a lateral row, betyder det sträck i lodrätt riktning eller?

Och notched eller straight predorsal är nosprofilen..antar jag..eller?

En handlare sa att dom är jättejättesvåra och oftast dör, ville han sälja dom "vanliga" han hade eller är dom så svåra?
Hur svåra är dom egentligen, om man inte tänkt odla eller nåt sånt alltså, är det ett måste att mäta vattenparametrarna hela tiden eller?
Kan ju vara bra att veta på ett ungefär INNAN man slänger ut så mkt pengar på dom..

Jag har ca 2,5 timmar till göteborg så det borde ju gå, frågan då är vart jag ska vända mig.. Kan affären i Nol vara nåt kanske?

På affären i femman så hade dom en altum när jag råkade kika in där, den kostade 330 kr men såg väldigt blek ut..gör dom det?

Tack för alla svar hitills iaf:D
/M
#13 - 17 mars 2004 16:23
nupps perun är en helt vanlig scalare, leopoldin kallas vanligt spettsnos scalare (http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=786) och är en helt egen art.

"lateral row" är väl sidolinjen eller vad det kan kallas på svenska? (http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=695)

"svårighet" inom akvaristik kan ju vara otroligt individuellt, handlar väl oftast om att man inte får vara för lat och ha ett stabilt fungerande akvarium.

Bleka? det har bara med trivsel att göra.

Annons