vad i 17 litern?

#1 - 7 december 2009 19:16
tjena jag är ny här!:d
jag har blivit inspererad av att skaffa ett räkkar! jag har redan ett litet plastakvarie med välvd framruta som ligger på 17 liter. detta akvarie tycker jag passar helt perfekt så jag ska kanske köpa tillbehör men vet inte riktigt vad jag ska ha!
sen så har jag ytterst lite erfarenhet av räkor så jag tänkte att ni kanske kunnde tipsa om någon art elr två?
tsm med räkorna ska jag sedan ha lite kanelbullesnäckor som jag har hittat i mitt nuvarande 52 liters akvarium! funkar det tror ni?

Ivrig nybörjare väntar på svar! hehe!

MVH Niklas
#2 - 7 december 2009 20:37
jag skulle ställa mig tveksam till 17 liter, räkor klarar litet men de kommer behöva doppvärmare och pump och jag vet inte om det finns doppvärmare som går ner i ett 17 liters. Till en nybörjare skulle jag inte rekommendera ett så litet eftersom så små akvarium blir svårskötta eftersom de lätt kommer i obalans.

Till en nybörjare skulle jag rekommendera amonon eftersom jag anser den tålig, den är dock mycket svårodlad.

Räkorna lär inte bry sig om snäckorna och snäckorna lär inte bry sig om räkorna, möjligen att räkorna äter snäckäggen, men tja, mer mat åt räkorna i sådana fall.
#3 - 7 december 2009 21:11
Triana skrev:
jag skulle ställa mig tveksam till 17 liter, räkor klarar litet men de kommer behöva doppvärmare och pump och jag vet inte om det finns doppvärmare som går ner i ett 17 liters.

Vad gäller doppvärmare så finns det allt till små kar. Kör själv med en sån här: http://www.foderbilen.se/fisk/varme/doppvarmare-mini-hydor-7-5-w.html i mitt 10L.
#4 - 8 december 2009 21:40
Triana skrev:
jag skulle ställa mig tveksam till 17 liter, räkor klarar litet men de kommer behöva doppvärmare och pump och jag vet inte om det finns doppvärmare som går ner i ett 17 liters. Till en nybörjare skulle jag inte rekommendera ett så litet eftersom så små akvarium blir svårskötta eftersom de lätt kommer i obalans.

Till en nybörjare skulle jag rekommendera amonon eftersom jag anser den tålig, den är dock mycket svårodlad.

Räkorna lär inte bry sig om snäckorna och snäckorna lär inte bry sig om räkorna, möjligen att räkorna äter snäckäggen, men tja, mer mat åt räkorna i sådana fall.
doppvärmare till räkkar!? det beror väl ändå på hur pass varmt man har inne!! plus att lampan till karet värmer en del. så länge det inte går under 20 grader i karet går det fint med d flesta räkor. i 17 liter skulle jag välja körsbärsräkor då dom är rättså tåliga och klarar sig i varierat ph och temp från 15-30 grader :)
#5 - 9 december 2009 13:36
Doppvärmare behövs nog inte , det hade iaf inte jag när jag bara hade räkor i ett kar.
#6 - 9 december 2009 14:18
I min 17 liters kub så existerar ingen doppvärmare så det behövs inte om man ska hålla crystal red eller körsbärsräkor och inte har dom i garaget ;)

Står karet inomhus och inte på nåt ovanligt kallt ställe i lägenheten eller huset så är det inga problem att skippa värmen.
#7 - 21 december 2009 09:01
Kör med Black crystal, red crystal, körsbärsräkor eller liknande. Funkar nog i rumstemperatur.
#8 - 25 december 2009 18:13
Räcker det med rumstempratur om man ska odla räkor också?
Tänkte att räkor är som fiskar och gillar att föröka sig i varmare vatten.
#9 - 25 december 2009 18:39
Baf2 skrev:
Räcker det med rumstempratur om man ska odla räkor också?

Tänkte att räkor är som fiskar och gillar att föröka sig i varmare vatten.

de flesta sorter förökar sig som bäst runt 23-24 grader och det brukar man oftast inte behöva doppvärmare för att uppnå då ljuset till karet höjer tempen en del över rumstemp :)

Annons