Vad heter växterna?

#1 - 6 januari 2008 23:15
Jag har nyss startat om mitt kar helt och köpte i samband med det nya växter, men jag vet ju inte vad de heter...

Så om någon som har bättre koll än mig vill hjälpa mig med namnen på dessa växter vore det jättebra :)
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1737963

Växt 1 - Glossostigma?
Växt 2 - Ingen aning, kallades "ciklidgräs" i affären...
Växt 3 - Bacopa...?
Växt 4 - Annan sorts Bacopa?
#2 - 7 januari 2008 00:24
1. Svårt och se för mig iallfall. nån av dessa tror jag.
Micranthemum Umbrosum
Hemianthus Callitrichoides
Hemianthus Micranthemoides

2.
Vallisneria Spiralis ?

3.
Bacopa Monnieri

4.
samma som ovan fast troligtvis odlad hos annan leverantör eller med annat ljus då den inte är lika kompakt mellan bladen som ovan!
Så nu har jag också gissat klart :)
#3 - 7 januari 2008 08:44
Zanders skrev:

Micranthemum Umbrosum

2.

Vallisneria Spiralis ?

3.

Bacopa Monnieri

4.

samma som ovan fast troligtvis odlad hos annan leverantör eller med annat ljus då den inte är lika kompakt mellan bladen som ovan!

Så nu har jag också gissat klart :)

2:an är inte mer än en decimeter hög, och Vallisneria har jag längst bak i akvariet och vet hur de ser ut :p

Fyran hade med en lapp i krukan den köptes i, men den slängdes av misstag när vi städade. Det stod Bacopa A... ja jag kommer bara ihåg att andra namnet började på A.

Tack för dina förslag :)
#4 - 7 januari 2008 08:49
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]2:an är nog vad dom i affärena kallar ciklidgräs, vilket är en sumpväxt och kommer inte att överleva så värst länge utan lösas upp så småningom.[/COLOR][/FONT]
#5 - 7 januari 2008 08:57
Ja, som jag skrev tidigare så kallades de just Ciklidgräs i affären.

Jag som brukar tycka det är så klantigt när vissa köper ex Draceana för att de inte vet om att den inte fungerar i akvarier, och så går jag och gör samma sak själv [:-5]

Säker på att den inte kan klara sig?
#6 - 7 januari 2008 08:59
Hmm.. Jag har likadana i mitt kar (de ser på många sätt ut som Valisneria, men blir inte alls höga) och de växer och frodas. Fick dom som skott av en vän som har dom i sitt kar. Här kallas de rätt och slätt "minivallisneria".. *S*
#7 - 7 januari 2008 09:02
Några av mina har hunnit börja skjuta nya blad redan, och jag köpte de för bara 4-5 dagar sedan...

Hur länge har du haft dina?
#8 - 7 januari 2008 09:04
Zanders skrev:

Micranthemum Umbrosum

Jag har sökt bilder på google på de växter du föreslagit och jag tycker att Hemianthus Callitrichoides ser mer eller mindre exakt ut som mina :p
#9 - 7 januari 2008 09:08
1: Gissningsvis övervattensform av Hemianthus callitrichoides

2: Ophiopogon japonicus, Ciklidgräs

3: Bacopa australis (tycker iofs att det ser ut som en Bacopa caroliniana, men var den märkt B.australis så...)

4: Antagligen övervattensformen av Bacopa caroliniana men skulle kanske kunna vara en Bacopa monnieri. Nyp av en bit av toppen, luktar det eucalyptus så är det en B.caroliniana.
#10 - 7 januari 2008 09:23
heeke skrev:
1: Gissningsvis övervattensform av Hemianthus callitrichoides

2: Ophiopogon japonicus, Ciklidgräs

3: Bacopa australis (tycker iofs att det ser ut som en Bacopa caroliniana, men var den märkt B.australis så...)

4: Antagligen övervattensformen av Bacopa caroliniana men skulle kanske kunna vara en Bacopa monnieri. Nyp av en bit av toppen, luktar det eucalyptus så är det en B.caroliniana.

Tack så mycket :)
Orkar du/någon annan svara på lite frågor om växterna också?

1: Fungerar övervattensformen av Hemianthus Callitrichoides bra i akvarium?

2: Gör jag bäst i att köpa någon annan växt istället för Ciklidgräset, eller kan den överleva under vatten?

3 & 4: Det var 4:an som började med A, det var heller inte Australis enligt lappen, kommer ihåg att ett X fanns med i namnet. Men krukor är ju inte alltid rättmärkta heller... Så 3:an är nog B. caroliniana som du tycker den ser ut som.
#11 - 7 januari 2008 09:42
Många växter säljs i övervattensform eftersom dom odlas så. Nya blad kommer att anta undervattensformen. En del växter kan se risiga ut innan de anpassat sig till undervattensformen.

Vore jag du skulle jag hiva Ciklidgräset.

Ok, ja då är 3:an definitivt B.caroliniana (du kan alltid dubbelkolla med lukten som jag skrev tidigare)

4:an, nästa kvalificerade gissning, Bacopa amplexicaulis, artnamnet börjar på A och innehåller också X ;)
#12 - 7 januari 2008 09:49
Gjorde lite mer efterforskningar då jag inte kände igen B.amplexicaulis.
Det verkar som om B.caroliniana och B.amplexicaulis är samma art.
Dvs, båda 3 och 4 är Bacopa caroliniana, men 3 är undervattensformen och 4 är övervattensformen.
#13 - 7 januari 2008 20:31
Heeke; Menar du att de med tiden alltså kommer att se likadana ut? Om så är fallet så passar det mig väldigt bra, då jag egentligen tänkte spara endast en Bacopa-art och ha mer av den. :D

Ciklidgräset kommer åka ut ur karet inom några dagar.
#14 - 7 januari 2008 20:32
Karet är ju ännu väldigt nystartat, men jag skulle gärna vilja veta om ni tror att växterna kan komma att trivas i det, förutsatt att jag lyckas få balans i karet?

Belysningnen står 3 Sun-glo lysrör för på 30 watt vardera, dvs 0.45 w/l. Insidan av rampen är täckt av alluminiumtejp som reflekterar en hel del ljus, helt enkelt ett billigt alternativ till att köpa reflektorer.
Jag planerar att göda med PMDD normaldos varje vecka, samt normaldos Easycarbo dagligen, dock kör jag bara på halvdoser nu i början.

Jag har just nu utöver ciklidgräset Bacopa Caroliniana, Vallisneria Gigantea, Hemianthus Callitrichoides och Hygrophila Polysperma.

Vill för övrigt gärna veta om ni tycker att jag tänker fel när det gäller gödningen eller något annat ;)
#15 - 7 januari 2008 21:22
Otålig som jag är vore jag väldigt glad om någon ville svara redan ikväll då jag med stor sannolikhet inte hinner med datorn imorron :D
#16 - 8 januari 2008 07:45
Jag tror att nr 4:a är Bacopa Australis.

Vad gäller gödningen så tror jag du kommer att ligga lågt så snart växterna tagit fart. prova att mäta tex Nitraten några dagar efter gödningstillfället, är den nära noll då så får du börja göda oftare.
#17 - 8 januari 2008 21:46
Okej, nu har jag ju inget Nitrat-test, men det blir väl till att köpa det också (mina pengar verkar försvinna väldigt fort vid akvariets omstart...).

Tack för svaret, är det bara PMDD jag behöver använda oftare om det är för lite Nitrat eller ska jag använda lite högre dos Easycarbo också?

Annons