Vad heter malen?

#1 - 2 september 2007 13:47
Hej!

Med hjälp av boken "Akvarieguide - Back to Nature" så letar jag upp mina fiskar. Men det är ett problem. Jag hittar inte min mal som jag har och jag undrar vad den heter. jag har för mig att det är en pansarmal men när jag sökte efter bilder på den så såg den inte alls likadan ut.

Kan någon hjälpa mig?

Bild på malen: http://idaus.zoomin.se/P560856
#2 - 2 september 2007 14:02
jag tycker det ser ut som en ancistrus men jag är inte säker
#3 - 2 september 2007 14:43
Det är inte en ancistrus.
Skulle du kunna ta nån fler bild, dels rakt från sidan, dels en som visar buken?
#4 - 2 september 2007 15:09
ok, då tyckte jag väll fel.
#5 - 2 september 2007 15:12
en gibbi eller plecko.
Guest
#6 - 2 september 2007 15:32
Skulle nog säga Pterygoplichthys pardalis
#7 - 2 september 2007 18:26
Azur skrev:

Skulle du kunna ta nån fler bild, dels rakt från sidan, dels en som visar buken?

Det är lite svårt för den kommer nästan aldrig fram. Bara när jag inte är i rummet för den simmar snabbt som attan tillbaka under rötterna när jag kommer in:P
#8 - 2 september 2007 18:27
en gibbi eller plecko.

En Pterygoplichthys gibbiceps menar du?
Hittade den i boken och lik är den, undrar man jag hoppade över den sidan...
#9 - 3 september 2007 12:32
Jag tror också det är en P. pardalis, ett mycket undernärt och ganska ungt exemplar, men jag skulle som sagt vilja se lite fler bilder för att kunna säga mer säkert.
Guest
#10 - 3 september 2007 13:44
Jag gissar inte alls på vad det är, men undernärd är den!
Den behöver verkligen en fet kost en tid framöver..
#11 - 3 september 2007 19:37
Anettejt skrev:
Jag gissar inte alls på vad det är, men undernärd är den!

Den behöver verkligen en fet kost en tid framöver..

Undernärd? Den får två tabletter varannan dag som de i djuraffären sa att han skulle få. Men vad tycker du att jag ska ge honom för sorts foder? Och hur ofta och mycket?
Guest
#12 - 3 september 2007 23:48
Ida901 skrev:
Undernärd? Den får två tabletter varannan dag som de i djuraffären sa att han skulle få. Men vad tycker du att jag ska ge honom för sorts foder? Och hur ofta och mycket?

Bry dig inte om vad de i affären sa. Hullet på fisken avgör hur mycket mat den ska ha.
I det läget fisken är i nu hade jag gett den fryst artemia VS mygglarver.
Varvat med dina maltabletter VARJE dag.
När den återfått hullet, hade jag gått tillbaka till grönfoder såsom gurka, ärtor o spenat, samt varvat detta med maltabletter.
#13 - 4 september 2007 19:38
Anettejt skrev:
Bry dig inte om vad de i affären sa. Hullet på fisken avgör hur mycket mat den ska ha.

I det läget fisken är i nu hade jag gett den fryst artemia VS mygglarver.

Varvat med dina maltabletter VARJE dag.

När den återfått hullet, hade jag gått tillbaka till grönfoder såsom gurka, ärtor o spenat, samt varvat detta med maltabletter.

Vart kan man köpa allt det?
Ett problem till är att de andra fiskarna gärna äter på malens mat.

Förlåt men jag är inte van vid akvarium
Guest
#14 - 4 september 2007 21:31
Ida901 skrev:
Vart kan man köpa allt det?

Ett problem till är att de andra fiskarna gärna äter på malens mat.

Förlåt men jag är inte van vid akvarium

Då är det ju bra att du frågar...:)
Allt det jag skrev har din zoobutik!
Grönsakerna handlar du i din matbutik...
Fodra gärna när det är helt mörkt både i akvariet och i rummet, så kommer malen få sitt!
#15 - 7 september 2007 13:27
Anettejt skrev:
Då är det ju bra att du frågar...:)

Allt det jag skrev har din zoobutik!

Grönsakerna handlar du i din matbutik...

Fodra gärna när det är helt mörkt både i akvariet och i rummet, så kommer malen få sitt!

Okej, tack så hemskt mycket för hjälpen!
:)

/ Ida
#16 - 8 september 2007 15:30
Azur skrev:

Jag har fått ett kort på honom nu, jag vet inte om det hjälper, men det är ju ett kort iallafall.'

Kortet: http://idaus.zoomin.se/P572176
#17 - 9 september 2007 09:00
[COLOR=blue]Jag skulle säga att det e en Gibbiceps[/COLOR]
[COLOR=blue]Jag har en "Vanlig" Pleco, den e visserligen rätt så gammal, men den e mycket mörkare. Där denna malen e orange e min mörkbrun/grå.[/COLOR]

[COLOR=blue]Bara en gissning!!![/COLOR]
[COLOR=blue]/Mathias[/COLOR]
#18 - 9 september 2007 09:26
matte159 skrev:
[COLOR=blue]Jag skulle säga att det e en Gibbiceps[/COLOR]

[COLOR=blue]Jag har en "Vanlig" Pleco, den e visserligen rätt så gammal, men den e mycket mörkare. Där denna malen e orange e min mörkbrun/grå.[/COLOR]

[COLOR=blue]Bara en gissning!!![/COLOR]

[COLOR=blue]/Mathias[/COLOR]

Okej, jag förstår inte hur ni ser skillnad på vissa:P
Guest
#19 - 9 september 2007 10:45
Jag skulle vilja ha en bild på magen. Jag läste en intressant artikel i veckan att man kan blanda ihop pardalis med disjunctivus.

Min gissning är i nummer ordning
1. Pterygoplichthys pardalis
2. P. disjunctivus
3. P. gibbiceps

Edit: såg din senaste bild och då går disjunctivus bort, skulle vilja ha en bättre bild på magen[:o] lite svår vinkel.

Men enligt den bilden så är det nog en pardalis, med tanke på mönstret på magen.
#20 - 9 september 2007 13:10
jag tycker att det ser ut som en vanlig plecko
#21 - 9 september 2007 13:33
Vad menar ni med vanlig pleco?
Guest
#22 - 9 september 2007 13:46
Guest
#23 - 9 september 2007 13:49
batski skrev:
Vad menar ni med vanlig pleco?

Vanlig pleco är ett felaktigt handelsnamn, vanligtvis är det pardalis som går under Vanlig pleco.

Förr var det Hypostomus plecostomus som gick under Vanlig pleco.

Idag går pardalis under namnet plecostomus, vilket är fel.

Pleco på svenska betyder mal.
#24 - 9 september 2007 13:54
Lutt skrev:
Vanlig pleco är ett felaktigt handelsnamn, vanligtvis är det pardalis som går under Vanlig pleco.

Förr var det Hypostomus plecostomus som gick under Vanlig pleco.

Idag går pardalis under namnet plecostomus, vilket är fel.

Pleco på svenska betyder mal.

Ja precis. Det finns många olika pleco-arter. Tack så mycket för den sakliga informationen!
#25 - 9 september 2007 14:13
Jag har en mal som ser likadan ut, här är en bild på hans mage. Vad är detta för sort? Har kollat på flera bilder på de olika malarna som nämts här, men oftast är de rutiga på magen. Denna är mer prickig fast de flyter ihop.

http://www.fridaskoglund.se/mal.jpg

Tack på förhand!

//Frida
#26 - 9 september 2007 14:23
Håller med alcar, ser mest ut som en pleco, en fråga.... brukar den oftast sitta med ryggfenan uppfälld? gibbicepsen gör det oftare än plecostomusen, fläckarna på ryggfenan är också mer kraftigt markerade, "större". På plecostomusen smälter prickarna ihop lite mera.
Guest
#27 - 9 september 2007 15:57
cattus skrev:
Håller med alcar, ser mest ut som en pleco, en fråga.... brukar den oftast sitta med ryggfenan uppfälld? gibbicepsen gör det oftare än plecostomusen, fläckarna på ryggfenan är också mer kraftigt markerade, "större". På plecostomusen smälter prickarna ihop lite mera.

Jag tvivlar på att det är en Hypostomus plecostomus, dels för att jag tror inte det finns så små ex i Sverige, jag menar det var ju ett tag sen de importerades till Sverige.

Att skilja Hypostomus arter från Pterygoplichthys arter är ganska lätt, det är bara att räkna fenstrålarna i Ryggfenan. Hypostomus har ca 7 fenstrålar och Pterygoplichthys 11-14st
Guest
#28 - 9 september 2007 16:01
Fridas skrev:
Jag har en mal som ser likadan ut, här är en bild på hans mage. Vad är detta för sort? Har kollat på flera bilder på de olika malarna som nämts här, men oftast är de rutiga på magen. Denna är mer prickig fast de flyter ihop.

Tack på förhand!

//Frida

Har du en bild från sidan? tycker att prickarnas färg är tvärtom dvs ljusa prickar så då skulle jag säga L001.
#29 - 9 september 2007 17:22
Det här är kanske inte en sådan tydlig bild, men det kanske går att se i alla fall. På bilden sitter han under en skifferhylla jag gjort speciellt för honom. Han sitter mest där inne, så det är lite svårt att få en tydlig bild på honom.

http://www.fridaskoglund.se/mal2.jpg

Ursäkta om jag ställer dumma frågor, är ny på detta [:o] , men vad betyder L001?

Tack så mycket för hjälpen! :)

Mvh/Frida
#30 - 9 september 2007 17:36
Kanske en hypostomus plecostomus? Vet inte är inte så bra på malar
#31 - 9 september 2007 18:17
Jeffa, det stämmer nog. Googla på det namnet och de bilderna jag fick upp där såg verkligen ut som min lilla Malte.

Tusen tack för hjälpen! =)
#32 - 9 september 2007 18:24
Fridas skrev:

Ursäkta om jag ställer dumma frågor, är ny på detta [:o] , men vad betyder L001?

Förutom ett latinskt namn har malar som tillhör familjen Loricariidae även fått var sitt L-nummer. Lite info om L001 här: http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=177

Planet Catfish: www.planetcatfish.com är en bra sida för den som är intresserad av malar.
Guest
#33 - 9 september 2007 18:37
Fridas skrev:
Jeffa, det stämmer nog. Googla på det namnet och de bilderna jag fick upp där såg verkligen ut som min lilla Malte.

Tusen tack för hjälpen! =)

Fast det är ingen Hypostomus;). Hypostomus plecostomus har inte importeras till Sverige på många många år

På den andra bilden ser det ut som en Pterygoplichthys pardalis
#34 - 9 september 2007 19:53
Lutt skrev:
Jag skulle vilja ha en bild på magen. Jag läste en intressant artikel i veckan att man kan blanda ihop pardalis med disjunctivus.

Min gissning är i nummer ordning

1. Pterygoplichthys pardalis

2. P. disjunctivus

3. P. gibbiceps

Edit: såg din senaste bild och då går disjunctivus bort, skulle vilja ha en bättre bild på magen[:o] lite svår vinkel.

Men enligt den bilden så är det nog en pardalis, med tanke på mönstret på magen.

Det är ju ett litet problem med att få tag i den vinkeln, men jag ska försöka:)
#35 - 9 september 2007 19:55
Lutt skrev:

Det är inte en gibbiceps då, för han har inga prickar på magen
#36 - 9 september 2007 19:56
Fridas skrev:

Tack på förhand!

//Frida

Bra bild, men din är nog en annan sort för min har inga prickar på magen, vad jag har sett iallafall
#37 - 9 september 2007 19:57
cattus skrev:

Ja, ryggfenan är oftast uppfälld
#38 - 9 september 2007 20:24
någon nämde att den är för liten för att vara en pleco el- gibbiceps, men jag har inte lyckats hitta någon storleksangivelse någonstans......... Storlek?
Dessutom skrev lutt att den inte importerats till sverige på flera år...?? Antingen är de vi har svenskfödda? eller så ljuger grossisterna i deras prislistor? De som kommer in till butikerna är ca 6-7 cm, gäller både gibbiceps, plecostomus och L-001(Glyptoperichthtys joselimaianus)...
#39 - 9 september 2007 20:38
Jag tror också på en L001:a, dör den innan den blir 1 dm så är det garanterat en sån. ;) Jag hade en ett bra tag som var jättefin. Lämnade bort den vid 12-13 cm.
Guest
#40 - 9 september 2007 20:40
cattus skrev:
någon nämde att den är för liten för att vara en pleco el- gibbiceps, men jag har inte lyckats hitta någon storleksangivelse någonstans......... Storlek?

Dessutom skrev lutt att den inte importerats till sverige på flera år...?? Antingen är de vi har svenskfödda? eller så ljuger grossisterna i deras prislistor? De som kommer in till butikerna är ca 6-7 cm, gäller både gibbiceps, plecostomus och L-001(Glyptoperichthtys joselimaianus)...

Att de skulle vara för små fattar jag inte, dessa arter blir som max 30-50cm.
Det finns inga svenskodlade Pterygoplichthys arter i handeln för ingen har hitills lyckats odla dessa i akvarium. Grossisterna ljuger inte utan det är mer okunskap och många är sk 80 tals namn och det var då plecostomus importerades till Sverige, pardalis kom in lite senare men gick/går fortfarande under namnet plecostomus hos grossisterna.
Hypostomus plecostomus/Pterygoplichthys pardalis ser likadana ut för ett otränat öga.

Andra malar som oftast går under fel namn hos grossisterna är Corydoras julii och Ancistrus dolichopterus.
#41 - 9 september 2007 21:21
Lutt skrev:

Andra malar som oftast går under fel namn hos grossisterna är Corydoras julii och Ancistrus dolichopterus.

Ja det är corydoras trilineatus som oftast säljs under det felaktiga namnet corydoras julii. Och den riktiga ancistrus dolichopterus har L-numret L183 och är inte alls lika vanlig som L144A.
Bilagor:
Guest
#42 - 9 september 2007 21:34
batski skrev:
Ja det är corydoras trilineatus som oftast säljs under det felaktiga namnet corydoras julii. Och den riktiga ancistrus dolichopterus har L-numret L183 och är inte alls lika vanlig som L144A.

Håller med förutom det sista:)

Finns ingen mal som har L-nummer L144A, Ancistrus sp/sp3 är den vanliga Ancistrusen
#43 - 10 september 2007 07:57
Lutt skrev:
Håller med förutom det sista:)

Finns ingen mal som har L-nummer L144A, Ancistrus sp/sp3 är den vanliga Ancistrusen

Oj då [:o] Det står faktiskt på Zoopets infosida om ancistrus..
#44 - 10 september 2007 17:13
cattus skrev:

Okej, han är nog runt 7-8 cm kan jag uppskatta

Annons