vad heter dom?

#1 - 28 november 2005 14:18
minns att när jag gick skola i piteå fanns det nåt konstigt djur där i ett akvarium...
det var itne riktigt nån fisk, och nte riktigt nån ödla heller tror jag... men den hade ben, och kunde andas både i luft å vatten...

är det någon som vet vad jag menar för djur...
tror det skulle va nån väldigt gammal sort

har aldrig annars sett ett liknande djur...
#2 - 28 november 2005 14:38
Axelotl kanske?

annars kan det vara ormfiskar, dom kan andas och förflytta sig över land om vatten kvaliteer är dåliga. dom får däremot inte torka ut.
#3 - 28 november 2005 16:18
#4 - 28 november 2005 16:47
Skälet till att ja chansade på Axelotl var att det var ett gammalt djur och att den hadde ben. axelotl's har ju gälar men kan morfa till att bli landlevande. dock gissar jag på att det är en slamkrypare nu när jag tänker på det :p
#5 - 28 november 2005 19:52
vilken skola har du gått på??? de va inte nån typ av salamander???
#6 - 28 november 2005 19:55
några bilder på några olika
http://www.skeneciklidhobby.com/ctg110.gif
http://www.herpnet.net/Minnesota-Herpetology/salamanders/images/SalamanderSpotted_2.jpg
http://pinker.wjh.harvard.edu/photos/santa_barbara_california/images/salamander%20in%20Mission%20Creek.jpg
http://fwie.fw.vt.edu/VHS/Eastern%20mud%20salamander%20(Pseudotriton%20montanus%20montanus)%20larvae12.jpg

annars en bra sida att kolla på är www.repti.net
#7 - 29 november 2005 12:59
tastyfish:
axelotl låter bekant... hittade dock inga bra bilder så jag kunde se hur den såg ut, men ska söka vidare =)

danne k:
gick på grans i piteå, det var ingen salamander eller nåt *för sånna räknas till ödlor i min värld :P *
#8 - 29 november 2005 13:16
Här kan du se bild på axelotl:
http://www.axolotl.org/

(Axeloter är en typ av salamander)
#9 - 29 november 2005 13:22
http://www.vivarium.cz/images/nabidka/axelotl.jpg

en axelotl, dom finns i olika färger.
#10 - 29 november 2005 13:35
måste ju säga att de inte är evolutionens vackraste skapelser...
#11 - 29 november 2005 14:07
det är helt sant, dock misstänker jag att dom har sni charm
#12 - 29 november 2005 15:20
[QUOTE=lilim]tastyfish:
axelotl låter bekant... hittade dock inga bra bilder så jag kunde se hur den såg ut, men ska söka vidare =)

danne k:
gick på grans i piteå, det var ingen salamander eller nåt *för sånna räknas till ödlor i min värld :P *[/QUOTE]

trode att jag skickade med en bild på axelotl med men missade tyderligen att ta med den :( men som någon skrev det är en salamander det med...
#13 - 29 november 2005 18:19
Har tre axoloter hemma.Bilder på dom finns att se på min zoon!
[email="http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=520157"]http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=520157[/email]
#14 - 30 november 2005 13:23
jasså, hade ingen aning om att det var en salamander, men jag vet inte så mycket alls om dom så :P

tycker dom är lite småsöta faktiskt =)
#15 - 30 november 2005 15:55
Javisst är dom söta! Dom påminner lite om mumintroll faktiskt, och de har ständigt ett leende på läpparna!!:D du kan läsa mer om dem på
www.axolotl.org .
#16 - 30 november 2005 17:22
du råkar inte ha nån sida med svensk text? är värdelös på engelska =/
ska iaf kolla runt där lite, nånting fattar jag kanske iaf =)
#17 - 30 november 2005 20:56
Tyvärr så finns det väldigt lite skrivet om axoloter på svenska. och det som finns är "oftast" inte rätt! Den bästa inormationen finns tyvärr bara på dom utländska sidorna. Har funderat mycket på att med hjälp av axolotl org. kunna starta en sida om axoloter på svenska. Men tyvärr inte haft tid med detta ännu!!Kanske efter jul!:) Om det är ngt speciellt du undrar över kanske jag kan svara!!
#18 - 30 november 2005 21:24
[QUOTE=Nybörjarakvaristerna]Tyvärr så finns det väldigt lite skrivet om axoloter på svenska. och det som finns är "oftast" inte rätt! Den bästa inormationen finns tyvärr bara på dom utländska sidorna. Har funderat mycket på att med hjälp av axolotl org. kunna starta en sida om axoloter på svenska. Men tyvärr inte haft tid med detta ännu!!Kanske efter jul!:) Om det är ngt speciellt du undrar över kanske jag kan svara!![/QUOTE]

hmm.. ok...

alltså jag vet inte riktigt vad jag vill veta om dom :P det är inte så att jag funderat på å skaffa mej nån sån just nu aller så, men tycker det är kul att veta en massa saker om allt möjligt helt enkelt :P

så är det nåt du tycker man bara "måste" veta så berätta gärna =)
#19 - 30 november 2005 21:55
kallas axelotlerna för nåt annat?
#20 - 1 december 2005 10:16
hejsan!

bara för att klargöra det, ja, vi har en axolotl hemma.

"så är det nåt du tycker man bara "måste" veta så berätta gärna =)"

en sak som är väldigt viktig att veta är att en axolotl INTE vill ha närmare 30 grader i vattnet, pga av sjukdomar, svampangrepp och annant mysigt som säkert inte är helt hälsosamt för individen. kan man inte trycka ner graderna i sitt akvarium så är en axolotl en dålig affär, jag vet inte om man kallar det kallvattensdjur men bra nära iaf. LÄS ORDENTLIGT innan "du" införskaffar en axolotl.

när jag köpte våran så frågade jag i affären vad det var som gällde angående axolotl och deras krav på akvarium, vatten, ljus, växter, etc etc. som många gånger tidigare diskuterats här på forumet så svarade försäljaren med svar som gjorde att jag köpte den - FEL. när jag kom hem och hittade information om djuret såg jag på en gång att det inte var något för mig, gick tillbaka med den och hävde köpet.

...senare den veckan när jag kom efter jobbet insåg jag att min flickvän hade köpt tillbaka samma djur så då var det bara att ordna så att förhållanden i akvariumet stämde så bra som möjligt till kraven. ja, det var till mitt förtret att hon köpte tillbaka den men dock så är dom ju såååå underbara så nu är jag glad att vi har våran "lilla äcklet" =)

kan också vara tänkvärt att man helst / nog inte ska ha andra fiskar / djur med en axolotl, med tanke på graderna i vattnet så skulle typ inte diskus passa så bra / må så bra.

slutsats, KALLT vatten är huvudfrågan för en axolotl. kan du tillgodose det = go for it, dom är helt underbara. kan du INTE = [:-105]

// SeanChai
#21 - 1 december 2005 11:49
[QUOTE=SeanChai]hejsan!

bara för att klargöra det, ja, vi har en axolotl hemma.

"så är det nåt du tycker man bara "måste" veta så berätta gärna =)"

en sak som är väldigt viktig att veta är att en axolotl INTE vill ha närmare 30 grader i vattnet, pga av sjukdomar, svampangrepp och annant mysigt som säkert inte är helt hälsosamt för individen. kan man inte trycka ner graderna i sitt akvarium så är en axolotl en dålig affär, jag vet inte om man kallar det kallvattensdjur men bra nära iaf. LÄS ORDENTLIGT innan "du" införskaffar en axolotl.

när jag köpte våran så frågade jag i affären vad det var som gällde angående axolotl och deras krav på akvarium, vatten, ljus, växter, etc etc. som många gånger tidigare diskuterats här på forumet så svarade försäljaren med svar som gjorde att jag köpte den - FEL. när jag kom hem och hittade information om djuret såg jag på en gång att det inte var något för mig, gick tillbaka med den och hävde köpet.

...senare den veckan när jag kom efter jobbet insåg jag att min flickvän hade köpt tillbaka samma djur så då var det bara att ordna så att förhållanden i akvariumet stämde så bra som möjligt till kraven. ja, det var till mitt förtret att hon köpte tillbaka den men dock så är dom ju såååå underbara så nu är jag glad att vi har våran "lilla äcklet" =)

kan också vara tänkvärt att man helst / nog inte ska ha andra fiskar / djur med en axolotl, med tanke på graderna i vattnet så skulle typ inte diskus passa så bra / må så bra.

slutsats, KALLT vatten är huvudfrågan för en axolotl. kan du tillgodose det = go for it, dom är helt underbara. kan du INTE = [:-105]

// SeanChai[/QUOTE]

ok, men hur kallt vill dom ha då? typ 20 grader? eller typ 15?
om man skulle ha fiskar i samma kar? blir dom mat då eller?
och hur stort vill dom ha där dom bor? vill dom vara många eller ensamma?

affärsinnehavare brukar vara ganska duktiga på att myta ihop nåt som låter bra tyvär =/
#22 - 1 december 2005 12:14
...hoppas jag inte bryter mot någonting nu, har inte frågat ägaren av infon.

"If you've been reading the pages in sequence, you will have read on the [color=#800080]Housing Page[/color] that the optimum temperature for axolotls is between about 16 °C and 18 °C (60-64 °F). Lower temperatures lead to sluggish behaviour, slower metabolism, and decreased appetite."

har även läst att om en axolotl blir sjuk stoppar många in sina i kylskåpet för att kurera dom. dom ska tydligen klara sig långt över ett par dagar i ca 8 grader. jag tycker det låter barbariskt men tydligen ska det ha en helande effekt på en axolotl. dom ska ju heller inte ha någon mat under den tiden som dom kureras i kylskåpet...läs ovan varför =)

risken att ha småfisk är som du säger, dom blir lätt mat, vi har lite småfisk (som inte har något emot tempen vi har just nu, nej vi kommer inte ner i 18grader men från vad jag har läst så klarar dom sig bra så länge det är stabila värden - som med dom flesta fiskar - dock ska det ju vara så kallt som man bara kan få det till) och om dom simmar för nära våran axolotl så hugger han mot dom, nu går dom inte in i munnen på han och det är nog enda anledningen till att dom är kvar. har man lite större fiskar brukar dom äta upp deras gälar eftersom dom helt enkelt ser så tilltalande ut - vi hade det problemet från början.

från vad man läser på forumet som dom har på www.axolotl.org så går det bra att ha en eller två st i ett 40-60l. sen är det väl samma som med fiskar, ju större = desto bättre.

kanibalism är förekommande vid lägre ålder och hos tonåringar men avtar vid vuxen ålder. axolotlar (vete faan hur man böjer ordet axolotl) har tydligen otrolig läkeförmåga så borde dock inte vara något problem att ha två eller fler i samma akvarium. (pga av deras läkeförmåga är dom extremt användna till forskning).

trro jag fick med alla frågor du ville veta något om. om det är något du undrar över är det bara fråga så ska jag se om jag kommer ihåg vad jag läst om dom. eller så går du in på www.axolotl.org och läser, inte så mycket att läsa om dom men dock väldigt bra info.

// SeanChai
#23 - 1 december 2005 12:18
...glömde en viktig sak, du ska inte ha för stark ström i akvariumet, helst ingenting enligt många. det stressar upp "din" axolotl och är självklart inte bra. det är många som inte ens har varken filter eller cirkulationspump i deras akvarium för axolotlar, bara man gör regelbunda vattenbyten är det inte fara, dom skitar inte ner mycket förutom deras gigantiska skitkorvar som kommer någon dag i sender =)

// SeanChai
#24 - 1 december 2005 15:51
Jag tror att Sean Chai fick med det absolut nödvändigaste om hur man tar hand om en axolotl. dock vill jag bara säga att jag har märkt på våra axoloter hemma att dom är mycket mera aktiva sedan vi sänkte temp. till ca. 20 grader. en grej som man bör tänka på är att ljusrampen alstrar en del värme, och vad jag har blivit informerad om på axolotl sidan så går det lika bra med vanligt dagsljus. Så vi har skippat rampen och kör med plastväxter(Som verkar vara inpopulärt här ;)) Men våra axoloter är jättenöjda och mycket mera aktiva nu! Annars är dom som sagt var ett lättskött djur som lever länge ca.20 år och uppåt. Och alla axoloter har sin egen personlighet, vilket är kul. Dom brukar följa en med blicken när man går förbi akvariet och dom vet när det är matdags. :D Om du tänker på att skaffa en axolotl så bör du har fin sand i akvariet eftersom dom har en förmåga att äta sten, som i sin tur kan göra så axoloten dör. Att ha flera axoloter tillsammans kan vara jättebra men har du otur så kan dom bita varandra så illa att dom måste separeras. Så för att skaffa flera axoloter bör du nog ha en beredskapsplan, ett extra akvarium eller liknande om dom inte skulle funka ihop. det är inte sjysst att ha två axoloter tillsammans där den ena biter av benen eller gälarna av den andra. Även fast de växer ut igen så (vilket kan ta sin tid) medför det stress och kan även orsaka svampinfektioner hos axoloten . Hoppas att du trots allt vill skaffa dig en axolotl för de är mysiga och roliga att ha hemma. Ett allergifritt alternativ till "hund". Dom kallas även för "Waterdog" på vissa ställen i världen.
#25 - 2 december 2005 09:01
...huga...plastväxter...gu va hemskt! =) har också läst att dom flesta verkar ha plastväxter i sina akvarium med axolotlar (klart att växterna inte tycker om när det inte finns tillräckligt med ljus). jag har flyttat upp våran lampramp och bara genom att göra det sänkte jag 3 grader i vattnet. såg en kille i australien som hade satt på 2 st 120mm datafläcktar på sidan av akvariumet också, han fick stänga av dom lite då och då för det blev för kallt =)

hur som helst, som nybörjarakvaristerna säger, dom är helt underbara. om du ska skaffa en axolotl, eller flera, som "dom" sa, ha en beredskapsplan. det kan ju vara så enkelt som att bara sätta ner en plastskiva för att avgränsa akvariumet. jag läste att folk brukar göra så för att dom inte ska få för mycket parning, en axolotl kan tydligen lägga upp till 1000 ägg. tipset var att iaf första gången ta bort så det bara är ca 100 kvar för det är jobb nog =)

nybörjarakvaristerna, jag läste på forumet att en axolotl hade tydligen blivit 35år, låter mycket men skulle vara kul om fick ha kvar den så länge...om man nu inte tappar intresset =)

// SeanChai
#26 - 2 december 2005 10:04
Oj, det var mycket!!:D då vet jag vad jag har att vänta mig då! mina barn hinner bli vuxna och skaffa egna barn innan axolotlarna trillar av pinn! Det vore kul att få axolotlbebisar ändå fast jag vet inte om jag skulle föda upp så många som 100st, jag vet att många av ynglen inte klarar sig men tänk om det slutar med 50st små axolotlar i olika akvarium hemma!Huga...[:O] jag vet inte om det är så stor efterfrågan på axoloter i Sverige, om man skulle sälja några!! Men som sagt var vore det kul att föda upp några egna axolotler. Och kanske om man har tur får man någon axolotl som har en annorlunda färgteckning!(det vore jättekul) De vanligaste färgerna i Sverige är väl vildtyp och lecustisk och albino. Eller har jag fel???
#27 - 2 december 2005 11:48
vad jag läst mig till är väl vild och lecustisk dom vanligaste här, med lite egen odling ska nog albino gå att få, läste något schema över färgerna och verkar inte vara så stor skillnad i % på vad det blir. jag var dock inte så noga med att läsa det där, måste skaffa mig en hane först så vi har ett par innan jag behöver gå igenom det där noga =)

efterfrågan i sverige är nog minimal, jag är inte så intresserad av andra ödlor, reptiler, etc etc etc så jag vet inte vad som finns till salu på våra akvarieaffärer runt om i sverige. i australien är dom ju efterfrågade men det har väl att göra med att axolotlar är dom enda amfibierna (kommer inte ihåg vad det stod på engelska men verkar inte som om man kan köpa ödlar och dyligt där, annat än axolotlar) som går att få tag i.

hur som helst, om du har ett par, säg till så man får lite info om hur det går med uppfödning, av en eller två...blir definitivt inga 100 för mig heller första gången =)

vet du hur man kollar att dom är könsmogna, stog iofs på sidan men när dom får mörkare "finger-"toppar ska dom tydligen vara det, och beroende på längd.

en liten fråga bara, vad matar du dina med? jag har testat vanlig mask från trädgården och det verkade vara uppskattat. på engelska säger dom earthworm och det måste väl menas med vanlig mask som vi brukar fiska med? annars får våran räkmix (hon älskar det) och hon gillar även algtabletter men dom är det väl egentligen för lite närning i för axolotlar skulle jag tro...

// SeanChai
#28 - 2 december 2005 11:50
angående färgen så tror jag det har att göra med att det inte bedrivs någon odling i sverige på axolotlar, iaf inte vad jag vet men jag har inte lusläst internet efter sidor som ska finnas angående dom. det finns säkert något universitet som bedriver forskning på dom så där kanske man kan hitta lite info.

// SeanChai
#29 - 2 december 2005 19:16
Ja man ser om dom är könsmogna på deras tår.Mina lekustiska har svarta tår (det ser ut som nagellack) jättegulligt. Och våran vildtyp har ljusare tår än övriga kroppen. Så dom är definitivt könsmogna.:) Så det är bara att vänta och se. Det enda problemet är svårigheten med att könsbestämma dem, men jag tror vi har två hanar och en hona!(enligt axolotlforumets beräkningar) Jag matar mina med röda mygglarver(varannan dag) och sköldpaddspellets(ibland). Och ger dom räkmix ibland. Har även tubifex som har gett dom ngn gång fast det var inte populärt! Jag vet att på forumet matar vissa med maskar och levande syrsor. Ska prova det ngn gång. Men man ska visst inte ta maskar ifrån trädgården, det kan finnas bakterier och annat som inte axolotlarna tål. så de flesta som ger maskar(vanliga metmaskar) odlar själva. Fast jag vet inte om jag vill ha en maskodling på balkongen.(känns lite för mycket)så pröva med röda mygglarver det gillar de massor. Alg tabletter tror jag inte man ska ge dem, de vill nog mest ha animalisk föda. Undrar hur man får tag på vanliga uppfödda kompostmaskar,kanske någon som vet. Man kan visst också ge dem fiskremsor.(som först har varit frysta)Dock inte ngn fet fisk. Fast jag är osäker vilken typ av fisk som är bäst lämpad för axoloter. jag måste bara fråga om du har fått tag på "stresscoat" som det snackas så mycket om på forumet? Det ska vara jättebra för axoloternas "hud" bildar ett sk. naturlig slemhinna som förhindrar svamp m.m har letat med ljus och lykta efter det på zooaffärerna här. (dom vet inte vad det är) Det enda nappet jag har fått är på nätet där det säljs i USA och Australien. Det verkar jättedyrt att beställa hem med frakten och allt, själva produkten är inte så dyr dock! Så om du vet ngt ställe som säljer stresscoat vore jag jätte tacksam. vill att de ska ha det "bästa".:)
#30 - 3 december 2005 11:28
tyvärr har jag ingen aning om vad stresscoat är =(

ops, har nog missat att man inte ska ta direkt från trädgårde, dock har jag läst att flera odlar masken hemma. iofs har vi värdens mest ohälsosamma jord i våran rabatt, finns ingen närning till växterna (tänkte byta jorden i sommras men blev flyttat tills nästa sommar) så borde inte vara så farligt. man kanske skulle fixa en maskodling, dock så gillar inte flickvännen att våran axolotl vill ha levande foder...hon tycker så synd om maskarna =/

röda mygglarver vet jag att hon gillar men hur ger du det till axolotlarna, låter du det tina lite eller är det handmatning med fryst? vi brukar ge räkmixen bara för att den fortfarande håller ihop när det är tinat, vill inte ha en massa mat över hela botten =) jag vet inte hur gärna dom vill ha fryst foder, dom gör ju inte som andra fiskar och plockar ut delar utan sväljer det helt och kanske finns risk att skada dom invändigt med fryst foder...

tacksam för svar hur du matar med mygglarver =)

// SeanChai
#31 - 4 december 2005 21:18
dom axoloter vi har är rätt så stora så de brukar få mellan 1 eller 1 1/2 fyrkant varannan dag. Vi bryter fyrkanten i två delar så är vi jättesnabba att ge bitarna frysta annars är det mygglarver över hela akvariet. Jag tror inte det är någon fara att ge axoloterna frysta mygglarver. tror inte dom tar någon skada av det dom lever ju trots allt rätt så kallt. Våran vildtyp "Axel" brukar nosa sig fram till mygglarverna blev över på botten och suga in dom i sitt gap!(som en liten hund):D Har inte sett de andra axoloterna göra det.(han är dock lite speciell).Så jag tror du inte behöver oroa dig för att skada din axolotl om du direkt ger den frysta mygglarver. Och vi matar alltid för hand , vi viftar lite framför nosen på dem och svisch slukar de biten i ett nafs! Man måste dock var snabb innan biten tinar. Efter ett par gånger går det bättre. Och om det är mycket mygglarver kvar på botten så brukar jag suga upp det med slangen!! Handmatar ni eran axolotl?
#32 - 5 december 2005 18:10
till 90% handmatar vi våran. jag brukar lägga ner lite räkmix på lite olika platser för att se om hon hittar det...självklart gör hon det. sen när jag plockade masken från trädgården så släppte jag bara ner den, den kröp omkring på botten och direkt jag släppt i den började axolotlen gå omkring, det tog inte lång tid att hitta till masken och sluka den hel. får kanske tänka på om man ska ha en maskodling hemma så hon kan få jaga lite =)

// SeanChai
#33 - 6 december 2005 04:05
Åh, jag har alltid velat ha en axolotl hemma, men det verkar inte finnas någon som vet var man får tag i dem. Någon här borde ju veta?
#34 - 6 december 2005 08:21
axolotlar är ganska vanliga i australien, så det är bara att hitta en zoobutik som tar hem fiskar därifrån och be dom beställa en eller flera åt dig =)

...verkar som man ska ha ganska tur för att få tag i dom, du får kanske vänta ett tag och köpa yngel av nybörjarakvaristerna när / om dom får småttingar (förhoppningsvis får dom det så man får se lite bilder).

// SeanChai
#35 - 6 december 2005 08:33
[QUOTE=Nils Holmström]Åh, jag har alltid velat ha en axolotl hemma, men det verkar inte finnas någon som vet var man får tag i dem. Någon här borde ju veta?[/QUOTE]

Hejsan!

Om du inte har något emot att åka långt för att hämta en axelot så finns det en här i stan...Eskilstuna :D på Tropik Huset. Titta på den när jag va där i lördags, vit va den med lite rött tror jag de va, mina barn ville JÄTTE gärna ha den, men jag tala om att den va lite svårare att ha.
#36 - 6 december 2005 08:55
...finns två olika sorter som är "vita", albino och Leucistic (<-- det engelska ordet, vet inte hur man stavar det på svenska), jag har tittat på en hel del bilder på dom olika och jag kan säga att det ibland inte skiljer så mycket på dom olika. det finns även flera "olika" albino axolotlar. gå in på www.axolotl.org för att titta på dom olika färgsättningar.

hur som helst, ta reda på så mycket info som möjligt innan "du" köper en axolotl, vattenvärden, skötsel, växter, andra fiskar / djur i samma akvarium etc etc etc. dom har rätt strikta krav för att trivas.

kan inte säga att jag är någon expert men lite har fastnat från allt man läser om dom, även nybörjarakvaristerna verkar ha läst på så det är bara fråga om det är något "du" undrar över. eller gör du som vi har gjort...går in på sidan som jag länkade till tidigare i detta inlägg =)

hoppas det blir fler axolotl ägare här i vårat avlånga land =)

// SeanChai
#37 - 6 december 2005 18:34
Jag instämmer med vad Sean Chai säger om axoloter dom är "BÄST"!!
Och som Sean Chai säger om att läsa på först om dem eftersom de behöver kallare vatten än en akvariefisk.Och de ska "inte" bo tillsammans med fiskar. Vad jag gjorde för att skaffa våra senaste nyförvärv av axoloter, var att ringa till olika akvarieaffärer i Stockholms området och höra om de kunde beställa hem en axolotl! Det fungerade utmärkt,köpte en på Kungs zoo i stan och den andra i Slagsta strand där vi köpte Axel, och jag valde faktiskt färg när jag beställde.Jag ville ha guld albino men den verkar vara jättesvår att få tag på så jag tog lecustiska axoloter istället. Dom är jättesöta(gjorde ett bra val)!! Så det är bara att ringa och höra sig för!!Jag tror att dessa axoloter är uppfödda i Sverige, men vet ej var! Så du kan säker få tag på en axolotl där du bor!! Min axolotl uppfödning går för tillfället inte så bra :) dom verkar mest intresserade av mat, inte av varandra!! Men vi får se....har man tur så!!!Skriv tillbaka så vi vet om du fått napp!!!
#38 - 6 december 2005 19:17
Dom verkar ju verkligen inte särsklit svåra tycker jag... kallt vatten och ett stabilt ph på 7,5 (som jag har i kranen) lär ju duga fint, och ett hyffsta klent filter eller ett rör med små hål...
#39 - 6 december 2005 20:03
Finns en axolot här på Djurmagasinet. Oj vad jag undrade vad det var för nått första gången jag såg den, men det är lite söta allt
#40 - 6 december 2005 21:20
Ja de är inte så svåra att sköta när man väl har läst lite om dem. Jag byter ca. 1/3 del vatten 1gång i veckan. För de vill ha rent vatten med som du säger stabilt PH. Och sandbotten inte akvariesten i akvariet. När vi skaffade våran första axolotl så hade vi den i ett 80liters akvarium och det verkar vara alldeles perfekt för en axolotl. Det finns ett forum för axoloter också som finns på www.caudata.org . Där kan man finna andra axolotl entusiaster från hela världen. Den är jättebra, rekommenderas starkt!!Där får man verkligen se alla möjliga färgvariationer m.m. ett enda "problem" finns...man blir lätt beroende av dom och vill skaffa flera!!:D
#41 - 7 december 2005 11:56
...nybörjarakvaristerna, nu får du skrida till verket, vi vill se bilder på svenska axolotlar, NU!!! odla, odla, odla! =)

ja, det är lätt att ha axolotlar, samma sak med alla andra djur, om man ger dom de krav dom vill ha, så enkelt är det =) kan dock säga att det inte är alla som kan ge axolotlar vad dom vill ha, kallt vatten. tänk bara på vilka normala grader du har hemma hos dig, med största sannolikhet kommer nog vattnet i ett akvarium att krypa upp i dom graderna, om du också vill ha levande växter får du allt sätta dit en lampa (som kommer att öka tempen på vattnet ytterligare), med lite funderingar och justeringar kommer du säkerligen dock att få ner vattentempen till behaglig nivå.

jag försöker för tillfället att övertala regeringen här hemma att vi måste ha ett till akvarium, då kommer vårat 180l att bli till axolotlen, förhoppningsvis axolotlar =)

// SeanChai
#42 - 7 december 2005 19:25
Ja jag känner trycket!!!:D Jag ska se vad jag kan göra för att de ska bli intresserade av varandra!! Men det kan ju vara så att de jag har i samma akvarium är av samma kön!!! Och hannibal "Rikard" Lecter ;) kan jag tyvärr inte para ihop med dom andra,(ni förstår säkert varför av namnet) Så jag får vänta och se.. Men så fort det blir något så hoppas jag att det finns ett intresse av axoloter ute i landet för annars blir vi tvugna att flytta till något mycket större ställe!! Vi bor redan trångt med 3 akvarium plus vi och våra barn i en trea!! Min sambo blir nog lite putt om jag skaffar ett till akvarium eller två i våran lägenhet.....Fast vi delar axoltl intresset båda två (tur är väl det). Sean Chai du får väl köpa dig en till axolotl så kan vi se vem som får yngel först!!!:D Så kan vi byta axoloter med varandra istället!!!
#43 - 8 december 2005 09:57
nybörjarakvaristerna, skicka ett mail till min flickvän om att vi MÅSTE skaffa ett till akvarium så ska du se att det blir fler axolotlar =)

jag försöker varje dag att övertyga henne om att vi måste ha ett större akvarium, med lite tur får jag skaffa ett och vi kan byta ut det lilla akvariumet (som vi har axolotlen i) till det större vi har nu. om jag lyckas så får axolotlen ett 180l och då blir det fler. tjejen har faktiskt gått med på att byta ut 180l mot ett större - om vi hittar någonstans att ha det - och när det väl sker blir det lite ändring. måste bara hitta ett bra och prisvärd akvarium på blocket så man kommer undan lite billigare, har hittat några runt 500-600l som jag tycker skulle passa men jag har på känn att vi ska få ta över mina föräldrars tv som julklapp och om det blir så kommer inte så stora akvarium att rymmas så blir att vänta tills efter nyår iaf. tjejen ska bort över jul och nyår så man borde kanske köpa ett då och se om hon märker skillnaden =)

...orkade inte få tummen ur nu i veckan, dom har gjort kyl / frys byten i hela huset vi bor i. om jag inte hade känt att jag inte orkar nu så hade jag frågat om man kunde få köpa ett och ta kylagregatet och använda det som hemmabygge till det större akvariumet för att hålla det kallt.

visst hade du plastväxter i ditt akvarium? har du hittat några stora som axolotlarna gillar att vistas i, eller är dom mest efter marken? vi har bara vallisineria i vårat kar där "lilla äcklet" går men hon verkar gilla att "hänga" på bladen. hon är även väldigt sugen på att sitta i handen om man stoppar ner den, visst hon ser det väl som mat - hon hugger alltid ett par gången på fingrarna för att se om det går att äta - men när det går över sätter hon sig och "softar" lite, ganska charmigt tycker iaf vi =)

// SeanChai
#44 - 12 december 2005 13:38
Hoppas att din vilja går igenom!:D (I akvariefrågan) Jag tror inte jag skulle våga mig på att fixa en egen kylanläggning till akvarierna. Vill någon gång få råd att köpa ett riktigt kylagregat för akvarium till mina axoloter. Men dessa är så fruktansvärt dyra!!!:( Ja vi har bara plast växter i axoloternas akvarium eftersom vi inte har någon ljusramp eller lock till dom. De brukar gilla att vandra på botten och hänga fritt i vattnet och bara jäsa. De gillar också att sitta på våran mest naturtrogna växt(vet ej namnet på den) den är rätt så hög och har små runda gröna blad. Hannibal "Rikard" Lecter älskar att flyta vid ytan och snappa bubblor ifrån syrestenen. Och han brukar även ha en förmåga att smacka uppe vid ytan på nätterna när vi sover. (hans akvarium är i sovrummet). Det är lite irriterande ibland :). Han gör bara detta på nätterna så det kan väl inte bero på syrebrist eller?? Vi har bara syrestenen på dagarna, men vi har också en vanlig pump "fluval2+" till honom som går hela tiden. Vad tror du??? Vad har ni för pump till eran axolotl? Har inte lyckats med konststycket att få dem att vila på handen, ska prova om det går!!!
#45 - 12 december 2005 17:32
...vi har ett fluval+ (tror jag det heter, eller fluval1). jag tror att det är på gränsen till för starkt men vill fortfarande ha lite cirkulation och axolotlen softar för det mesta på sidan där det är minnst cirkulation...dock när vi har den i handen så är det där det är som starkast och det verkar itne som om hon inte tycker om det. jag har ingen aning om hur gamal filtret är men tvivlar på att det pumpar "fullt ös" vid det här laget.

jag tror inte att det är syrebrist på natten ni har, det är ju många som kör helt utan pump / cirkulation. kanske om dom anpassar syreupptagningen till hur mycket det finns i vattnet så när den slås av måste den kompensera lite från ytan, väldigt långsökt och jag tvivlar på det =)

// SeanChai
#46 - 12 december 2005 20:07
Ja det kanske det är, blev lite orolig bara eftersom han älskar att tillbringa mestadels av sin tid vid ytan!! Han är väl den sorten, antar jag!!:D De andra är mera på botten och strosar. Alla axoloter har sin egen personlighet och han har definitivt en udda sådan. Med sitt kluckande och sitt fanatiska jagande av allt som rör sig i hans närhet.:D Bra "vakthund" hade han blivit om han inte var vatten levande!! Och är husses och mattes "kelgris"!!!
#47 - 13 december 2005 09:53
he he he.

kolla bara så att han klarar av att ta sig till botten, annars kanske han har luft kvar i magen. har läst att man ska kunna massera deras mage FÖRSIKTIGT så att det åker ur dom. innan du testar dock så läs själv så du inte litar på mig, är inte 100% nämligen.

...jag har fått klartecken nu från tjejen att det blir att skaffa ett större akvarium och ha kvar båda dom andra, dock itne helt säkert för hon ska bort 3 veckor nu och sa

-"om jag inte gillar hur det ser ut när jag kommer hem så ska det ut!"

he he he. hur som helst så blir nog det större akvariumet (180l) bara för axolotlar om inte tjejen sätter tvärsidan emot, utan lyse och med plastväxter, då ska ju inte tjejen bli så störd tycker man, har nog det filtret som jag har i nu för att det ska bli lite cikulation men plockar bort dom extra cirkulationspumparna som jag använder nu.

jag vill ha akvariumen flyttade nu så jag kan springa och beställa en till axolotl =) i värsta fall får jag vänta och ta en av dig NÄR du får påökning.

// SeanChai
#48 - 16 december 2005 13:46
Ja jag har läst det på axolotl forumet att man kan massera deras mage, men jag tror det är bättre att låta det komma ut den naturliga vägen!!:) Har haft lite flytproblem med båda lecustiska axolotlarna ibland. det brukar dock gå bra , de behöver bara uträtta sina behov så är allt frid och fröjd. De är väl hårda i magen, de kan finnas stenar kvar i deras magar rätt så länge har jag hört. Och ibland hittar jag små stenar i sanden efter deras förra hem. Har bara haft axolotlhonan en gg. i kylskåpet för hon flöt i flera dagar i sträck, då skrev jag i forumet om råd hur man ska göra och fick till svar att man ska ha dem i en glasslåda med akvarievatten i kylskåpet tills de slutar flyta. Gjorde detta och kollade till henne med jämna mellanrum. Efter ca. en halvdag så var hon alldeles morotsröd då fick det vara nog. Så jag tog ut henne där ifrån. Det är visst normalt att de ändrar färg när de är i lägre temperaturer(det visste tyvärr inte jag) Men hon slutade att flyta efter det!!Jag måste säga att det känns lite konstigt att ha axoloter i kylen men måste man så måste man!!:) Hoppas att du fixar ett större akvarium så du kan ha massor av axoloter där. Vi får väl se om det blir någon tillökning här det verkar lite dåligt med det just nu!! Dom ligger mest och slappar för tillfället!! har väl ätit för mycket antar jag. (dom är ju lite glupska av sig som du säkert har märkt):D Men väldigt söta ändå!!
#49 - 16 december 2005 14:28
=)

när jag läste om att man kunde / skulle / borde ha dom i kylskåpet kände jag en rysning på kroppen, lät så barbariskt tycker jag, men tydligen ska det gå bra ända upp till en vecka eller något i den stilen. jag hade ingen aning om att dom ändrade färg när dom var i kallare vatten men hade tänkt fråga dig om dina får rödare gälar när dom äter. våran axolotl får knallröda gälar just efter att hon äter, har inte skummat igenom axolotl forumet efter svar så det kanske står där att det får det. det kan ju bero på att när dom äter ökas väl metabolismen (heter det så på svenska också?) och det gör väl att dom "går varma" = blodet kanske pumpas ut i gälarna och ger sken av att färga gälarna...jag har ingen aning, bara en toeri jag just kom på =)

jag har även märk samma fenomen på våran macrobrachium, (räka / kräfta) den blir mycket rödare efter den äter, dock är den nästan svart just nu när hon bär på rom.

// SeanChai
#50 - 16 december 2005 19:39
Jag har inte tänkt på att gälarna blir rödare på mina vita axolotlar när dom äter....måste kolla om det är så imorgon när jag ger dom mat. En sak som jag har märkt dock är att när mina lecustiska flyter (svansen och bakbenen).Det ser ut som dom går på händerna så är deras svans rosa färgad. det beror på stress har jag fått veta. Det försvinner så fort som flytproblemet har försvunnit.(när dom har uträttat sina behov:D) Och det stämmer nog med vad din teori menar "att de går varma" och metabolismen ökar i axolotlernas kropp!
#51 - 1 mars 2006 12:23
[QUOTE=smurfmats]måste ju säga att de inte är evolutionens vackraste skapelser...[/QUOTE]

sant, men det är inte många djur som har sådana otroliga egenskaper som dessa.

Visste du att om dom blir av med en tå, fot eller ett helt ben så växer det ut nytt....även deras ögon växer tillbaka om dom blir av med dom.

Så vitt jag vet så är det det enda djuret i hela världen man har delat på mitten å sedan sytt ihop och det har blivit helt återställt, alla organ osv.

Tänk om vi människor hade lite av deras egenskaper ;)
#52 - 1 mars 2006 16:51
Jag visste om att de får tillbaka ben och tår osv. men inte att forskare har delat på en axolotl och blivit helt återställd!!:confused: Våran ena axolotl blev av med sina tår på ena foten för ca. 3mån. sedan då den andra bet bort dem.de växte ut väldigt fort tog ca. 4veckor sedan var den nästan helt återställd.Hur länge har du haft axolotl?Och vad har din axolotl för färg?Lite nyfiken eftersom axoloter är rätt ovanliga husdjur.Har du tänkt odla axolotlar, ska göra ett försök själv framöver måste bara hitta en lämplig hane till min axolotlhona,Har redan en hane men han är extremt aggressiv mot andra axolotlar så han får vara själv i ett akvarium!Det är inte alltid axolotlar passar ihop,så då måste man ha en reservplan.Jätteskoj med fler axo diggare,:D hoppas flera intresserar sig för dessa fantastiska djur.
#53 - 1 mars 2006 17:55
[QUOTE=Nybörjarakvaristerna]Jag visste om att de får tillbaka ben och tår osv. men inte att forskare har delat på en axolotl och blivit helt återställd!!:confused: Våran ena axolotl blev av med sina tår på ena foten för ca. 3mån. sedan då den andra bet bort dem.de växte ut väldigt fort tog ca. 4veckor sedan var den nästan helt återställd.Hur länge har du haft axolotl?Och vad har din axolotl för färg?Lite nyfiken eftersom axoloter är rätt ovanliga husdjur.Har du tänkt odla axolotlar, ska göra ett försök själv framöver måste bara hitta en lämplig hane till min axolotlhona,Har redan en hane men han är extremt aggressiv mot andra axolotlar så han får vara själv i ett akvarium!Det är inte alltid axolotlar passar ihop,så då måste man ha en reservplan.Jätteskoj med fler axo diggare,:D hoppas flera intresserar sig för dessa fantastiska djur.[/QUOTE]

hehe jepp det stämmer :D helt otroligt !
aha ok...ganska vanligt tror jag, jag har en just nu men har beställt 3 st till ;)
Den jag har nu är lite grön/grå aktig med svarta prickar nästan...svårt att förklara. Hans vänster framfot va bara en liten stump när jag köpte honom men nu ett par veckor efter så är den helt återställd =)
Har inte haft den så länge men jag har läst allt som går att läsa om dom så jag hoppas på att kunna odla dom lite sen =)
Har ett 120 liters till dom men det lär väll bli större sen när jag får större lgh.

Ja det tycker jag verklkigen att du skall göra, lycka till !! =)

Sant, hoppas verkligen att alla kommer hålla sams. bara man ser till att dom har bästa möjliga förutsättningar (temperatur, utrymme, rätt käk osv) så e det bara att hålla tummarna sen.

Jättekul när man träffar folk som har och kan =), inte så många som kan så mkt om dom verkar det som. Och i djuraffärerna så är dom i vanliga akvarier med alldeles för höga temperaturer osv....synd.
#54 - 17 februari 2007 16:30
kan man ha en i ett 105l akvarium?
#55 - 17 februari 2007 23:54
kan man ha en i ett 105l akvarium?

Jag har två stycken i ett 150. så ja du kan ha en i et 105 liters. Men jag tycker i alla fall att du ska skaffa två stycken. Jag hade en innan jag köpte min andra, och jag märkte direkt att den första blev mycket gladare och aktivare när den fick en vän :)
#56 - 28 februari 2007 16:18
Oj, detta var en ganska gammal tråd, men den verkar ju fortfarande vara aktiv :) Jag hade faktiskt en fråga, fick en axolotl i julklapp, igår köpte jag ett stort (110L) akvarium -han fick tillfälligt bo i ett 40L eftersom det var det enda jag hade stående tomt- och jag inhandlade även en ny axolotl. Men när jag köpt detta så berättade de i djuraffären att axolotlen jag hade hemma var för stor för att ha tillsammans med den lilla. De sa att den stora skulle äta upp den lilla. Nu undrar jag om detta stämmer? kan inte hitta någonstans att de faktiskt äter upp varandra, eller sånna som är mindre än de själva. Bara hittat att de kan slåss om de inte kommer överens eller får bo för trångt.

Den stora är ca 15-18cm (med svansen) och den lilla 10-12cm (med svansen).

Tacksam för svar!
/Debs
#57 - 25 mars 2007 23:08
Uppätning

Hejsan!

Vet inte om det fortfarande är någon som läser här och om frågan fortfarande är aktuell... Men jag tycker att det låter som du fått ett typiskt "djuraffärsvar" alltså att de inte vet någotoch säger något som de tyckr låter bra. Jag köpte två axeloter nästan samtidigt som jag hade i det "stora" akvariet. Först blev min vita (Dino) dålig så vi fick ta ut henne och mata upp henne. Hon blev tjock o go o då var det Axels tur (en naturfärgad) att vara utmärglad och de andra fiskrana gick hårt åt honom (åt upp hans gälar o bitar av hans svans). Axel var mycket mindreän Dino när vi släppte ihop dem och han blev inte uppäten. Hon tog honom under sina vingar och varje gång han såg ut att bli rädd (vid städning, matning osv) lade han sig under henne som om han säkte skydd och hon skyddade honom. Testa och släpp ihop dem. Bärjar de slåss (och bita av varanarda delar) är det ingen bra ide, men det kan mycket väl gå toppen!

Lycka till!

Annons