...hoppas jag inte bryter mot någonting nu, har inte frågat ägaren av infon.
"If you've been reading the pages in sequence, you will have read on the
[color=#800080]Housing Page[/color] that the optimum temperature for axolotls is between about 16 °C and 18 °C (60-64 °F). Lower temperatures lead to sluggish behaviour, slower metabolism, and decreased appetite."
har även läst att om en axolotl blir sjuk stoppar många in sina i kylskåpet för att kurera dom. dom ska tydligen klara sig långt över ett par dagar i ca 8 grader. jag tycker det låter barbariskt men tydligen ska det ha en helande effekt på en axolotl. dom ska ju heller inte ha någon mat under den tiden som dom kureras i kylskåpet...läs ovan varför =)
risken att ha småfisk är som du säger, dom blir lätt mat, vi har lite småfisk (som inte har något emot tempen vi har just nu, nej vi kommer inte ner i 18grader men från vad jag har läst så klarar dom sig bra så länge det är stabila värden - som med dom flesta fiskar - dock ska det ju vara så kallt som man bara kan få det till) och om dom simmar för nära våran axolotl så hugger han mot dom, nu går dom inte in i munnen på han och det är nog enda anledningen till att dom är kvar. har man lite större fiskar brukar dom äta upp deras gälar eftersom dom helt enkelt ser så tilltalande ut - vi hade det problemet från början.
från vad man läser på forumet som dom har på
www.axolotl.org så går det bra att ha en eller två st i ett 40-60l. sen är det väl samma som med fiskar, ju större = desto bättre.
kanibalism är förekommande vid lägre ålder och hos tonåringar men avtar vid vuxen ålder. axolotlar (vete faan hur man böjer ordet axolotl) har tydligen otrolig läkeförmåga så borde dock inte vara något problem att ha två eller fler i samma akvarium. (pga av deras läkeförmåga är dom extremt användna till forskning).
trro jag fick med alla frågor du ville veta något om. om det är något du undrar över är det bara fråga så ska jag se om jag kommer ihåg vad jag läst om dom. eller så går du in på
www.axolotl.org och läser, inte så mycket att läsa om dom men dock väldigt bra info.
// SeanChai