Vad heter arten?

#1 - 12 augusti 2006 17:25
#2 - 12 augusti 2006 18:54
Svårt o säga utefter de bilderna, men jag skulle tro att det är en typ av pseudotropheus sp "acei". MVH Simon B.
#3 - 12 augusti 2006 18:57
Håller med Simon B.
#4 - 12 augusti 2006 19:17
Jag håller med, jag tycker i alla fall den liknar mina acei.
#5 - 12 augusti 2006 19:58
Instämmer också, mina har gula fenor också
#6 - 13 augusti 2006 03:22
driver ni med mig eller? vad ser ni för likhet?
[quote=greken]Instämmer också, mina har gula fenor också[/quote]
#7 - 13 augusti 2006 04:39
Väldigt svårt att se på de där bilderna, men det kan inte vara en hongi? Tycker jag ser antydan till svarta streck på den andra bilden.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=796

Egentligen helt omöjligt att identifiera 100 % med den fotokvaliteten, kan du posta lite skarpare bilder?
HazelCR
#8 - 13 augusti 2006 05:43
Jag gissar på en Hongihane.
#9 - 13 augusti 2006 10:38
Skulle kunna vara en hongi hanne, men har dom gula fenor:confused: ? Kanske finns varianter av hongi som har det. Jag skulle vilja påstå att detta inte är en helt vanlig variant av vilken fisk det nu är. Jag har varken sett hongis eller aceier som liknar denna.

Klurigt... Du kan inte ordna fram fler bilder??

MVH Simon B!:)
#10 - 13 augusti 2006 14:23
skulle kunna vara en hongi, min är ju dock gansksa mkt mer blå och mörkare, den har lite ränder samt att honorna inte färgat ut men det kanske kommer iof. hannen har gula äggfläckar, och fenorna är mest gula på toppen.
ska försöka hitta några mer bilder.
#11 - 13 augusti 2006 14:35
Bästa bilden jag lyckats ta,, bra fart på fiskarna:

http://www.akvarieguiden.nu/@bildarkiv.php?go=visabild&id=7259&user=bjugge
#12 - 13 augusti 2006 14:58
Den vita framkanten på bukfenorna stämmer med mina acei, se min bild ovan. Stjärtfenan på min hane är vit, men det ska visst finnas en aceivariant med gul stjärtfena, och min ena hona har gulaktig stjärtfena, trots att de är köpta på samma ställe, samtidigt, och som samma variant.
#13 - 13 augusti 2006 20:13
Det är då väldigt likt mina acei i alla fall!
Jag har köpt mina på herkules, du vet inte var dina är ifrån eller?
#14 - 13 augusti 2006 20:23
Mina "acei" Ngara är i alla fall köpta på Trop Akvariefiskimport, det är varianten med mer vit stjärtfena. Hans är nog inte köpta där *gissar*
HazelCR
#15 - 14 augusti 2006 03:20
[QUOTE=bjugge]Bästa bilden jag lyckats ta,, bra fart på fiskarna:

http://www.akvarieguiden.nu/@bildarkiv.php?go=visabild&id=7259&user=bjugge[/QUOTE]

Efter att ha sett denna bild, så tror jag inte längre på en Hongihane.

Acei finns i en gulfenad variant. Den stämmer bättre, men de fiskar jag sett har haft gula bröstfenor också och det ser inte ut som om din fisk har det.
#16 - 14 augusti 2006 07:58
Jämför din fisk med denna bild jag fann på google så ser du likheterna med Acei.

http://www.akvarium.sk/ryby/pseudotropheus-acei--nahlad.jpg
#17 - 14 augusti 2006 08:55
[quote=Gälarna]Jämför din fisk med denna bild jag fann på google så ser du likheterna med Acei.

http://www.akvarium.sk/ryby/pseudotropheus-acei--nahlad.jpg[/quote]

Ja, de där avgör nog saken skulle jag påstå. Stämmer ganska väl in med Bjugges fisk. MVH Simon B!
#18 - 14 augusti 2006 09:18
[quote=Gälarna]Jämför din fisk med denna bild jag fann på google så ser du likheterna med Acei.

http://www.akvarium.sk/ryby/pseudotropheus-acei--nahlad.jpg[/quote]

Har vissa likheter, men huvudet på mina fiskar liknar med hongi faktiskt, verkar vara lättare sagt än gjort :)
#19 - 17 augusti 2006 20:56
Nytt kort inte så bra ,, men ska vara på en av vad jag tror är hona
http://www.akvarieguiden.nu/@bildarkiv.php?go=visabild&id=7264&user=bjugge
Bilagor:
#20 - 18 augusti 2006 00:00
Nu ser jag vilken fisk du menar, blev väldigt konfunderad av att du sa att den var blå med gula fenor, men på en av de senare bilderna ser man faktiskt en blå ton i det bruna. Är det inte helt enkelt en korsning? Dom där bruna mbunas med antydan till band visar sig ofta vara det när man forskar lite i deras histora. Kommer dom från en proffsodling eller seriös och duktig malawifantast eller en "hemmaklantare"? Om det är det sistnämnda som är fallet är jag nästan beredd att satsa pengar på att det är korsningar. Hade det inte varit för de hyggligt snygga fenorna på någon av bilderna skulle jag inte tvekat på att ta bort dom, om du ska spara yngel efter dom, vad ska du kalla dom när du gör dig av med dom, "x sp. brun kanske acei kanske hongi kanske hongi x acei kanske nått annat" ? Om du inte med kan ta reda på vad det är för något, helst av den du fick dem av så kommer eventuella yngel inte gå att sälja, och isf är det onödigt att ta hand om dem.

Hoppas att det är en ren art och att du lyckas få en korrekt säker identifiering av dem, tills dess är som sagt min rekommendation att inte lägga ner någon energi på eventuella yngel efter dem.
#21 - 18 augusti 2006 06:21
[quote=Erik...]Nu ser jag vilken fisk du menar, blev väldigt konfunderad av att du sa att den var blå med gula fenor, men på en av de senare bilderna ser man faktiskt en blå ton i det bruna. Är det inte helt enkelt en korsning? Dom där bruna mbunas med antydan till band visar sig ofta vara det när man forskar lite i deras histora. Kommer dom från en proffsodling eller seriös och duktig malawifantast eller en "hemmaklantare"? Om det är det sistnämnda som är fallet är jag nästan beredd att satsa pengar på att det är korsningar. Hade det inte varit för de hyggligt snygga fenorna på någon av bilderna skulle jag inte tvekat på att ta bort dom, om du ska spara yngel efter dom, vad ska du kalla dom när du gör dig av med dom, "x sp. brun kanske acei kanske hongi kanske hongi x acei kanske nått annat" ? Om du inte med kan ta reda på vad det är för något, helst av den du fick dem av så kommer eventuella yngel inte gå att sälja, och isf är det onödigt att ta hand om dem.

Hoppas att det är en ren art och att du lyckas få en korrekt säker identifiering av dem, tills dess är som sagt min rekommendation att inte lägga ner någon energi på eventuella yngel efter dem.[/quote]

Ja det kanske kan vara som du säger men jag har köpt dem på gubberozoo i gbg.. kanske är en nisse där som inte kan sin sak då.. vet faktkiskt inte var de köper in sin fisk..

Får gå och ta ett snack med han.. han kan ju inte sälja korsningar till fullpris..
Någon annan affär som rekommenderas i gbg? hört att det ska finnas en bra på hisingen ..men det är en bit då jag inte har bil :(
#22 - 18 augusti 2006 08:39
Hade butiken inget namn på dem? Jag ska på inget sätt påstå att jag känner till alla varianter på alla arter i malawisjön, jag misstänkte du hade "ärvt" någon malawi-soppa från någon som haft ett akvarium och köpt fiskar efter vilken färg de hade, i såna soppor "brukar" det finnas korsningar. Jag vet inte hur seriös den butiken är, men om dom är seriösa borde dom kunna komma med ett riktigt namn.

Jag kom däremot på en bra anledning att spara upp en kull, man kan kolla om det är "renrasiga" fiskar eller inte, för om ynglen är så identiska som fiskar av samma art brukar vara så är det en ren art, om dina fiskar är korsningar kommer deras yngel att vara lite mer oilka, om du vill veta hur det går till kan jag förklara det, men det är en lång förklaring så jag tar inte det så länge det inte finns önskemål. Fast det är klart, det poppar ju inte fram ett namn automatiskt bara för att man kan konstatera att det är renrasiga djur.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 18 augusti 2006 09:13
Även om jag är expert på malawi (har hållit på med malawi i mer än 30 år) och hållit mängder av malawiföredrag så uttalar jag mig nästan aldrig på frågor om vilken art detta foto föreställer.

Anledningen till detta är att att det finns så oerhört många som liknar varandra - det är nästan omöjligt att utifrån ett enstaka foto avgöra vilken art det är. Nästan alltid så krävs det minst ett 100% perfekt foto i helformat av såväl hane som honan och ibland räcker inte ens detta.
HazelCR
#24 - 18 augusti 2006 12:02
[QUOTE=Kjell Fohrman]Även om jag är expert på malawi (har hållit på med malawi i mer än 30 år) och hållit mängder av malawiföredrag så uttalar jag mig nästan aldrig på frågor om vilken art detta foto föreställer.

Anledningen till detta är att att det finns så oerhört många som liknar varandra - det är nästan omöjligt att utifrån ett enstaka foto avgöra vilken art det är. Nästan alltid så krävs det minst ett 100% perfekt foto i helformat av såväl hane som honan och ibland räcker inte ens detta.[/QUOTE]

Vad synd att du skriver så. Dina kvalificerade gissningar är säkert mycket träffsäkra. Synd om vi blir utan dem.
Jag tycker att fiskägaren måte ta för givet att andra bara kan komma med gissningar utgående från ett fotografi och att fiskägaren själv måste surfa vidare/undersöka om gissningen kan vara den korrekta.

Själv, tycker jag att dessa trådar är väldigt stimulerade och lärorika att följa.

Har du någon gissning om fisken i denna tråd?
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 18 augusti 2006 12:18
[quote=HazelCR]Har du någon gissning om fisken i denna tråd?[/quote]
Nej - fotona är för dåliga.
Dessutom är det ju så att det är mycket vanligt med malawikorsningar i handeln vilket ju inte direkt underlättar artbestämningen.
#26 - 18 augusti 2006 12:27
Jag ska fråga i butiken... det är nämligen så att han som kan malawifirrar är på semester.. kommer få en hyvling om det är en korsning :)
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 18 augusti 2006 12:39
[quote=bjugge]Jag ska fråga i butiken... det är nämligen så att han som kan malawifirrar är på semester.. kommer få en hyvling om det är en korsning :)[/quote]
Observera att jag absolut inte har påstått att det är en korsning (vilket definitivt inte heller ens är lätt att se om man ser fiskarna i verkligheten) - bara att det utifrån dessa foton är svårt att avgöra vad det är.

Dock självklart skall du fråga i affären - de är skyldiga att informera om de arter de säljer

Kan också tipsa om att Ad Konings gett ut en MalawiCD med mer än 5.000 malawifoton http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=327&Itemid=190
Den är oumbärlig vid artbeskrivning av Malawiciklider
#28 - 18 augusti 2006 12:44
[quote=Kjell Fohrman]Observera att jag absolut inte har påstått att det är en korsning (vilket definitivt inte heller ens är lätt att se om man ser fiskarna i verkligheten) - bara att det utifrån dessa foton är svårt att avgöra vad det är.

Dock självklart skall du fråga i affären - de är skyldiga att informera om de arter de säljer[/quote]

Jag är med på notorna... det är bara det att jag har varit lite skeptisk mot den affären.. smidigt att den ligger så nära.. ska dit i nästa vecka och kolla om han kommit tillbaka.. och då kanske jag har ett svar på detta mysterium
#29 - 18 augusti 2006 17:23
tror allt jag såg min fisk i akvariet i nordsstan.. :)
#30 - 13 september 2006 09:54
Äntligen efter några månaders eftersökningar och fiskarnas tillväxt i mitt nya stora kar så har jag nu fastställt att det är hongi. Var nere i en butik idag och så identiska fiskar. Otroligt hur mycket fiskarna kan ändra färg i ny miljö :)
#31 - 13 september 2006 10:25
Du efterfrågade en bra affär i Göteborg, testa Trop Akvariefiskimport vid Kaggeledstorget, han är seriös, har en del malawi, och rätt bra priser.
#32 - 13 september 2006 11:08
Micke_A skrev:
Du efterfrågade en bra affär i Göteborg, testa Trop Akvariefiskimport vid Kaggeledstorget, han är seriös, har en del malawi, och rätt bra priser.

Jag var där i förra veckan.. ska dit nu när vattenvärdena börjar bli bra i mitt nya kar. Då ska det shoppas. Tack för tipset annars. :)
#33 - 13 september 2006 13:21
bjugge skrev:
Äntligen efter några månaders eftersökningar och fiskarnas tillväxt i mitt nya stora kar så har jag nu fastställt att det är hongi.

Yay, jag gissade rätt! Vad vinner jag? :-)
#34 - 13 september 2006 13:27
valfri färgradio på siba :) haha

Annons