Vad heter alla arter på engelska?

#1 - 3 juli 2006 17:03
Hej,

Hur kan jag få reda på vad alla fiskarter heter på engelska?
T.e.x. Pansarmal, Platy, Neontetra - inga latinska namn!
#2 - 3 juli 2006 17:15
Det kan du se här:
http://www.fishbase.se/
#3 - 3 juli 2006 18:14
Annars kan man säga/skriva de vetenskapliga namnen på fiskarna så slipper man sånt där. :D
#4 - 3 juli 2006 18:31
[quote=Micke]Det kan du se här:
http://www.fishbase.se/[/quote]
Okej, tack :) !
[quote=Robin_Hedstrom]Annars kan man säga/skriva de vetenskapliga namnen på fiskarna så slipper man sånt där. :D[/quote]
Men då är det så svårt att veta vilken fisk man menar om man skriver det vetenskapliga [:o] !
#5 - 3 juli 2006 18:56
Det enda sättet att säkert veta vilka fiskar man menar är att använda det vetenskapliga namnet. Inget poppulärnamn utesluter att det kan röra sig om mer än en art.
MVH
Magnus
#6 - 4 juli 2006 09:21
Men då är det så svårt att veta vilken fisk man menar om man skriver det vetenskapliga !

Men om du ändå måste slå upp det engelska populärnamnet så kan du lika gärna slå på det vetenskapliga namnet, vad är skillnaden.
#7 - 4 juli 2006 11:14
Lär man sig ett vetenskapligt namn kan man fiskens namn på alla språk. ;)
#8 - 12 juli 2006 08:27
:

[quote=Tropfrog]Det enda sättet att säkert veta vilka fiskar man menar är att använda det vetenskapliga namnet. Inget poppulärnamn utesluter att det kan röra sig om mer än en art.
MVH
Magnus[/quote]
Jag tänkte att det kan vara kul att kunna det engelska namnet också, de är lättare att komma ihåg än de vetenskapliga som är så långa och krångliga! :p
#9 - 12 juli 2006 08:58
Jag vill tipsa om fishbase.se. Om du har det vetenskapliga namnet så kan du få populärnamn och alternativa poppulärnamn på flertalet språk där. Har man inte har det vetenskapliga namnet kan man ju ändå inte veta vilken fisk det rör sig om.
MVH
Magnus
#10 - 13 juli 2006 11:21
[quote=Tropfrog]Jag vill tipsa om fishbase.se. Om du har det vetenskapliga namnet så kan du få populärnamn och alternativa poppulärnamn på flertalet språk där. Har man inte har det vetenskapliga namnet kan man ju ändå inte veta vilken fisk det rör sig om.
MVH
Magnus[/quote]
Okej :) !

Annons