Vad har ni för odlingskar? 45L lagom?

#1 - 15 november 2010 20:46
Funderar på att ha ett antal mindre kar att driva upp dels kanske diverse yngel i (ancistrus, ev någon ciklid) och har hittat 3st 45L men jag funderar på om det inte är i minsta laget?
#2 - 15 november 2010 23:13
Jo det tycker jag nog oxå är lite i minst laget. Många yngel växer såpass snabbt att det snart blir väldigt trångt å hög belastning på så små kar. De flesta fiskar skall ju dessutom vara halvvuxna när de säljs till butiken iaf om man vill få nått för dem, så om man inte vill flytta fiskarna "hela tiden" så är det nog lika bra att köra på lite större kar iaf.
Beror ju på art å hur mycket yngel det blir men iaf 100L kan nog va idee. Kanske kan ett kar på 45L å två på 100 typ eller hur du nu hade tänkt dig...
Kul med odling förresten, vi ser så klart fram emot bilder på detta! :)
#3 - 16 november 2010 21:15
Ingen mer som driver upp lite eget och vill dela med sig? :)

Jag börjar bli lite sugen på någon liten apisto igen och det är sådana yngel det hade handlat om primärt, eventuellt guppy för foder, i alla fall inget större. Inget avancerat eller stort.
När (om) det blir channor senare så räknar jag med att behöva 100L eller så för att få upp i värdig storlek men det dröjer länge.
#4 - 16 november 2010 21:22
Fungerar ju att ha lek till ancistrus i sådant litet kar. Sedan delar du yngeln lite bara. Så kör jag. bara att vara noga med vattnet då det blir endel :D
#5 - 16 november 2010 21:29
jo jag driver upp lite olika fisk. o har 15,50 och 170L som uppdrivningskar. 45 L funkar ju tillobörja med men behövs större ganska snart. om det inte är typ 3 yngel dvs.
#6 - 17 november 2010 08:47
vart säljer ni era odlade fiskar? är det sån åtgång där ni bor eller?
inga butiker här tar emot, och blocket känns svårt att sälja här.
#7 - 17 november 2010 09:23
hos mig är det butikerna som tar emot. konstigt att inte dina gör det.
#8 - 17 november 2010 10:46
vi har bara djurmagasinet samt djurkompaniet.
får väll åka ner till jön med mina betta sen hehe
#9 - 17 november 2010 12:47
Djurmagazinet här tar nog emot. förhoppningsvis :P
#10 - 17 november 2010 16:34
I göteborg är det inga problem i alla fall vet jag, det finns ett flertal som tar emot.
Har bestämt mig för att skippa dessa 3 45L, vill ju helst ha större och det är ju dumt att ta första bästa som bara är halvbra..

50*50*50 är drömmen men det är ju ingen direkt vanlig size :p
Bilagor:
#11 - 6 december 2010 22:46
jag tycker att 100L är rätt lagom att dra upp en kull ancistrus i till 3,5-4cm.
Vadå finns det butiker som inte ens vill ta emot? När jag började sälja fisk till butiker blev jag glatt överraskad över hur mycket dom gav.
Nu går vi efter imazos listpris o ligger snäppet strax under dom.

Annons