Vad har ni för inredning i era kar?

#1 - 25 augusti 2004 17:42
Hej på er alla!!

Ville skapa en tråd där alla kan skriva vad man har för inredning i sina kar.
Det kan va allt från bakgrunder till växter och rötter osv osv.....

Hoppas många skriver!

/Hej
#2 - 25 augusti 2004 17:49
Tror nu att det kommer komma många länkar till zoonen.. heheh..
Ja, jag har en liten grotta i skiffer, en stor mopati(?)rot med 2 sorters Javaormbunke (ska också bort) på.
En stor svärdsplanta (heter det så? Glömt..) i vänstra hörnet.
Lite snäckor, blästersand, en kruka, ett blomfat som jag lägger maltabletter i.
Ett nyinköpt nålgräs som ska vara med när jag ändrar om, står brevid blomfatet, i främre mitten av karet.
Längst bakre sidan: Algtäckta Vallesneria (MÅSTE vara lysröret, med 'lila / rosa' färg..

Sen har jag lite 'ljusa' medelstora stenar lite här o var..
Pumpen och doppvärmaren står i bakre vänstra hörnet.

Jaha..
Har en sida på zoonen, fast jag orkar inte pilla fram länken..
Du kommer ändå få se många zoonen-gallerier..

Hoppas du blev nöjd!

Edit: Glömde lite saker.. Har paletter som gräver i sanden, varav jag har gropar över allt! Har också en oidentifierad växt med röd stjälk och grönaktiga blad (röda i mitten)..

Sen har jag en högst odekorativ yngelbur med alger på i högra, främre hörnet. (den har jag inte tagit upp sen jag köpte den, i junuari någon gång, ständigt yngel i..)
#3 - 25 augusti 2004 18:26
Vanligen inget bottenmaterial alls (svårt att hålla rent) och oftast tapeten som bakgrunden.
Men en del växter brukar jag ha - i alla fall lösa blad av det som en gång i tiden kallades Nomaphila stricta - om det inte finns javamossa eller Ceratopteris att tillgå.
OK OK OK - i några akvarier har jag också Biltema blästersand och planterade växter, en och annan rot, och i en del akvarier sprätter mina fiskar ut lektorven över hela botten...
#4 - 25 augusti 2004 18:28
Blästersand, Juwel-bakgrund, bredbladiga växer, snabbväxande växter, lite regnbågssten, lite rötter, lite blandat grus...
#5 - 25 augusti 2004 21:26
3 svar...kom igen nu.......lite fler.......
#6 - 25 augusti 2004 21:32
svartmålad bakruta, mangroverötter, kokosnötsskal, vallisineria, hygrophilia polysperma, nymphea lotus zenkeri green (grön näckros), anubias, java ormbunke, skiffer och småkorning rådasand+ diverse fiskar.
/Glenn
#7 - 25 augusti 2004 21:32
OK!
Faxegrus, lavasten och frigolitbakgrund.
#8 - 25 augusti 2004 21:38
358 liters kar med ett stort stim av rödmunstetror och citrontetror. 2 scalarer modell större. 2 plecos och en gibbiceps plus fyra stycken synnerligen vilda långsträckta pansarmalar och ett stim på ca 15 st pansarmalar.

Fyra stycken crinumlökar (världens bästa akvarieväxt!) där två är placerade i vardera hörnet. I varje hörn har jag ett utblås från innerfilter resp. ytterfilter vilket ger en jäkligt vacker effekt när de långa crinumbladen åker in mot mitten av karet.

Ganska gott om rötter där det växer javaormbunkar som malarna älskar att ligga på och vila. Sedan några svärdsplantor längst bak där scalarerna kämpar på och lägger rom, som de sedan käkar upp efter en dag men vaktar dem med frenesi mot de dubbelt så stora malarna!

Längst fram några svarta kolstenar.

David B.
#9 - 25 augusti 2004 22:00
Blir en hel roman att bara berätta om allt i stora karet så ta en titt istället: http://w1.471.telia.com/~u47104214/375.htm
#10 - 25 augusti 2004 22:06
http://w1.321.telia.com/~u32108390/Fiskar/Discus/Discus-375-liters.jpg
http://w1.321.telia.com/~u32108390/Fiskar/Discus/375-discus-2.jpg
http://w1.321.telia.com/~u32108390/Fiskar/Malawi/375-malawi4.jpg
http://w1.321.telia.com/~u32108390/Fiskar/Tanganyikas/Malawi-2.jpg
http://w1.321.telia.com/~u32108390/Fiskar/Tanganyikas/375+450-2.jpg

ähh lite onödigt kanske om jag skriver upp massa adresser :P kolla här ist: http://w1.321.telia.com/~u32108390

Men just för tillfället har jag 375 malawi + 450 frontosa, men planer på G, ligger en nylackad bakgrund i källaren bl.a.
#11 - 26 augusti 2004 18:49
Mycket intressant tycker jag.... Roligt och se allas kar!
#12 - 26 augusti 2004 19:15
25kg lavasten, 25kg blästersand, hemmagjord frigolitbg, en Anubias var. nana i mitt 375l.

Mvh. Martin
#13 - 27 augusti 2004 11:49
Rådasand, pimpsten (fastsilikonade i varandra och i botten) liten bit trä (till ancistusarna), ett par bambupinnar, ett par back to nature-moduler samt oljemålad baksida. Bilder finns på min zoon, fast de har riktigt dålig kvalite (mobiltelefonkamera...)

Har även ett litet akvarium till igång som ser lite tråkigt ut, skall göras om, i det skall det vara svart bottensand, kolsten i rösen och vallisneria, kanske bambubakgrund..
#14 - 27 augusti 2004 11:50
Gölmde, har ju förstås ett 40-tal snäckor till ocellatusarna.. och kalksten med fossil i..
#15 - 4 september 2004 22:36
Hehehe... vilket av alla åtta akvarierna vill du ha beskrivet :-)

I de flesta kör jag med råda sand eller fint grus... växter av oliga modell... och massor av rötter... Stenrösen är trevliga och populära... kokosnötshalvor likaså...
Sedan har jag ju min plojbiotop (lekakvarium): rött bottengrus med glaskulor och glasbitar uppepå, ett antal mysko skelett, kistor och andra sjunkna saker, åsså lite växter ....
Allt finns att beskåda på zoonen... hoppas jag, har varit lite dålig att uppdatera där...
#16 - 5 september 2004 10:25
Jag har biltemas blästersand och några kilo lavasten i mitt hörnakvarium med golden, demasoni och ancistrus.

Här är en bild: http://www.fotomicke.com/akvarium1.jpg
#17 - 5 september 2004 11:30
hey, zup.
ive got like som of that biltemas blaestersand.. some anubias, one large microsorum "windelow" which grows on a grey stone of, yes thats right, LAVA. i also have a large amount of stones and small pieces of rock that ive found on a local beach by the lake on Vaenern. ive also found gr8-looking stones on my small hikes in the surroundings. theese stones has got a plain surface and the color might be defined as "beige". it makes a cool contrast to my zebralike neolamprologus tretocephalus and the yellow leleupis. especially when you have "lysroer" which makes the color on the fish glow stronger.
#18 - 5 september 2004 12:42
Ha ha, blaestersand? Det här är humor på hög nivå. Bra jobbat Surfer... dude...
#19 - 5 september 2004 13:20
Kul tråd...

80l. akvariet innehåller Endler och två Ancistrus. Lite granit, en stor rot och fint grus. Sedan finns det gräs på tillväxt (har inte hänt mycket än), vattenpest och polysperma.

375l. är sköldpaddsakvariet, där 20-åriga Kajsa tronar. Det ska bli stenrösen av granit, men det har inte blivit av, så där finns några plattformar av tegelsten, och grovt grus på bottnen. Dessutom finns några tetror och några svärdbärare här.

12l. Yngelkar. Svart grus och tre svarta skifferrösen, samt vattenpest. Ett rent tillväxtkar som vanligtvis står tomt eller nästan.

Bilder: http://w1.483.comhem.se/~u48300064/Zoopetbilder/
#20 - 5 september 2004 13:48
nu har jag startat upp mit 112L och där i så är det ett stenrös (40kg sten)finkorning engelsksjösten. några rötter, svartmålad bakruta och sen så ska ja ha i apistogrammer där.

/Glenn
#21 - 5 september 2004 13:53
Jävligt rolig tråd!!!
Bakgrunden gör ju så mycket för akvariet och är kul att göra, så det är kul att få lite insperation av andra.

150L akvarie med en rot som jag hitta i skogen fin sand, bakgrund i kork med en hörn filterkammare.

375L akvarie som håller just nu på att göra en korkbargund som kommer att bli 1,5m lång med bakgrunds filter

Bilder finns på min zoon.
#22 - 5 september 2004 14:04
Botten: engelsksjösten 1-3 mm.
Växter: inga
Sten: kolsten
Bakrund: frigolit
Fisk: Malawiciklider
#23 - 5 september 2004 14:09
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=176264
#24 - 5 september 2004 14:32
Mad Dog: np (; snyggt kar btw.
#25 - 5 september 2004 14:41
Rådasand
Kalksten
Hålsten
Lite växter
Malawi
Vatten
#26 - 5 september 2004 14:43
Andreas_B hur har du gjort bakgrunden, för det är väll inte btn?
Tack på förhand
#27 - 5 september 2004 14:55
om du menar den i diskus karet är det en Aquael
http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=316

skitsnygg och billig. kan det bli bättre :)
#28 - 5 september 2004 15:07
k.. tack... btn är lite överdrivet dyrt enligt min mening men, smaken e som baken, delad
#29 - 9 september 2004 13:33
akvarium ska va svart inredda!

målad svart bakgrund å svart sand, stenar mörka/svarta, rötter brukar ju va mörk bruna så det fungerar.

med växer blir det svårare (det är ju inte vanligt med svarta sådana) så då får det bli anubias fastsatt på dom platta mörka stenarna, och javaormbunke som täcker dom mörka rötterna.

växterna (anubias & javaormbunke) är tänkt att täcka hela botten till slut.

jag har inte fixat ordentligt ljus ännu så det är bara ett T5 rör. det är inte snyggt ljus men jag ska skaffa bättre.

anledningen till att jag har det så mörkt är att fiskarn blir så mycket mer färgstarka och snygga då.

bleka färger i akvarie sammanhang SUGER!!!
#30 - 9 september 2004 14:22
Biltemas blästersand. 3 st crinumlökar i högra hörnet, två skifferplattor, (stående). Ett stycke rot med javamosse på toppen och en "skog" (påbörjad iaf) av Rotala. En liten vallisneria som inte har nåt där att göra, bakom den försöker jag gömma doppvärmare, reaktor och bubbelräknare. Det går inte så bra ;) Två små..kan vara Papegojblad.. som ska bort så fort jag orkar. En "matta" av Riccia som är fastsydd i myggnät. Och tre stycken tjusiga växter med stora blad jag inte vet vad dom heter. (Nybörjare på akvaruim)...Och som inte det vore nog så har jag även ett lager av cyano och precis nästan alla andra alger man kan tänka sig..

Sen har jag lite fisk och ungefär 250 liter kommunalt vatten :)
#31 - 9 september 2004 14:29
passande ämndå jag nyss skrev upp vad jag hade!=)
Växter:
Myriophyllum mattogrosse
Myriophyllum tuberculatum
Microsorum pteropus
Microsorum pteropus "Windeløv"
Vesicularia dubyana
Riccia fluitans
Ludwiga spec. cuba
Rotala rotundifolia
Heteranthera zosterfolia
Anubias barteri var. Barteri, var. nana
Echinodorus bleheri
Hygrophila polysperma rosanervig
Valisneria spiralis
Alternanthera sessilis
Glossostigma elantoides
Crinum calamistratum?

Fiskar:
Prionobrama filigera
Nematobrycon palmeri
Pterophyllum scalare
Crossocheilus siamensis
Corydoras julii
Corydoras aeneus
Mikrogeophagus altispinosus

Sen några rötten o stenar me.. svart sand o svart bakrund!
#32 - 8 oktober 2004 22:46
Är Blästersnad bra i ett söttvattens akvarium? blev intresserad av att införskaffa sådant
#33 - 9 oktober 2004 12:14
Ursprungligen skickat av tobias

Är Blästersnad bra i ett söttvattens akvarium? blev intresserad av att införskaffa sådant

Jajjemänsan de funkar kalas!
--------------------------------------

375: frigolitbakgrund, rådasand, stor rot från sjön, natursten, några plastväxter + valisneria
http://w1.321.telia.com/~u32108390/Fiskar/Nuvarande-Amerikaner/375-amerika1-12-09-04.jpg

375: rådasand, aquael hårdplastbakgrund, natursten, javaormbunkar

260: blästersand, javaormbunkar, natursten
#34 - 9 oktober 2004 12:55
2 stora klumpar till rötter, svart rådasand, rosa/oranga stenar i en liten hög med några skifferbitar, pinaculatussvärdplantor, javaormbunkar och div flytväxter. Titta själv ;)
#35 - 9 oktober 2004 13:13
Jag har en salamander i mitt akvarium så jag har ju även en landel som det växer mossa på. Tycker att det är jätte snyggt! Fiskarna verkar också trivas att simma nära "land" bland gömställerna som finns där. tyvärr har jag inte lagt ned särskilt mycket på en snygg bakrund efterssom jag tänker köpa ett större akvarium snart. Har dock en plansch som är väldigt mörk och ser ut som en klippvägg. Har dock planterat en massa växter och fyller på med fler hela tden så snart synns den knappt alls. Tycker att det är snyggare ju mer växter man har. /Anna
#36 - 9 oktober 2004 14:04
Jag har ett 540l med Btn-rocky, blästersand och div, sten. Se min zoon
#37 - 9 oktober 2004 15:06
100 liters: Blästersand, svarta "prydnadsstenar" utspridda på den ljusa sanden. Ett svart stenrös i ena hörnan, rötter, massor av snabbväxande växter. Blågrön bakgrund.

54 liters: Blästersand, rötter. växter. Bakgrunden är ugnsfolie som är knöglad så det ser ut som en silvergruva. Kanonfint tillsammans med färgglada guppys.

#38 - 9 oktober 2004 17:59
Många fina akvarium , alltid skoj att se välskötta akvarium,
ett extra credit till klara , micke_80 och punko som
riktigt har fått in den rätta biotop känslan i sina kar.
nice work ;) ^^

mvh

/Baggen
#39 - 9 oktober 2004 19:05
Här kommer då mina kar:)

Jag har mycket växter i mina kar då jag nästan uppskattar dem mer än fiskarna i karen.......
Mycket växter alltså, rötter, kolsten, ingen riktiga bakgrunder än, men det är på "G".
http://www.djurportalen.nu/minadjur.php?go=visa&id=45&site=1

Detta är det av mina kar som jag är mest stolt av, det enda som saknas i det nu är en riktig bakgrund samt tenellus som skall få växa fritt framför terrassen, et ej om den syns på bilden, men det går en terrass genom hela karet precis bakom roten.

//Jesper
#40 - 9 oktober 2004 19:24
I två så har jag i princip samma inredning. Blästersand, en hög med rötter och en massa växter. Inte så många arter men mycket yta. Svärdsplantor, vallisnera, javaormbunke, cabomba och något gräs jag ibland tror att jag lyckats rensa bort som alltid växer tillbaka ändå. :) I akvariet med mina paletter så ligger två små keramikurnur lite kamuflerat under växter för att lekas i.

Sedan har jag ett yngelkar med min favoritinredning, rätt stora stenar (5-7 cm i diameter) i väldigt olika färger och former som bottenmatreal, en rot som står likt en stam och tar upp nästan 1/4 av vattenvolymen. I alla tre är det svart bakgrund. I det sista och minsta där kampfisken sauron vakar över oss så har jag finkornig engelsk sjösten "lucky bamboo"-stjälkar nedstoppade som sticker upp långt över vattenytan. Sedan så är det lite cardamine lyrata stjälkar som flyter omkring. Sedan så ligger det en beybladesplastleksak där inne också. Bakgrunden är ett moderkort.

/olivia
#41 - 9 oktober 2004 20:57
Jag kör med torvblock inhandlade från en lokal trädgårdsmästare.
Materialet har vissa nackdelar, men i vissa avseenden passar den bra.

Om ni är intresserade kan ni kolla http://w1.157.telia.com/~u15708380/Hp_100.html

#42 - 10 oktober 2004 19:54
Ursprungligen skickat av Mickan

100 liters: Blästersand, svarta "prydnadsstenar" utspridda på den ljusa sanden. Ett svart stenrös i ena hörnan, rötter, massor av snabbväxande växter. Blågrön bakgrund.

54 liters: Blästersand, rötter. växter. Bakgrunden är ugnsfolie som är knöglad så det ser ut som en silvergruva. Kanonfint tillsammans med färgglada guppys.

Hej! Kul att läsa om din aluminiumbakgrund.[:)]. Hur har du fäst den? Kan inte malar äta upp bitar av den? Kul om du hade en bild. MVH/Helena

http:www.zoonen/visabild.asp?oid=282476&a=1

#43 - 10 oktober 2004 20:15
Hej hej!
Kul att de är så många som har läst denna tråden men varför är det inte fler som svarar? Är det för att det är så många som har dåligt skötta kar!
#44 - 10 oktober 2004 20:23
jasså jag har engelsk sjösten 25Kg 4-5MM och 3 stora skiffer va 7KG st bildar en grotta och va 50st kol stenar och 10 javaormbunkar med ca 30 utlöpare som flyter runt i karet... jag har ett malawi kar på 540L måtten är 150*60*60
#45 - 30 oktober 2004 21:05
Jag har biltemas blästersand.
Akvarium med malawi ciklider

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=283447
#46 - 31 oktober 2004 20:11
Växter Växter ännu mera växter och sen 2 lianer a 90cm styck och 1 liten rot ... jag har en egengjord frigolitbakgrund som jag har placerat bakom karet för att maximera platsen i karet =) för bilder titta in i min zoon :)
#47 - 1 november 2004 08:57
Ursäkta den dumma frågan, men vad är rådasten?
#48 - 1 november 2004 09:28
245l
40kg eng.sjösten
1 mangrove rot xL
1 rot ? xL (ljus och mörk)
2 små mangroverot med javamossa
blå bakgrund
växter:
Bacopa minnoire
Bacopa carolina
sessiflora ?
Svärdplanta