Vad har ni för belysningstid

#1 - 15 september 2007 16:43
Vill kolla lite hur ni akvarister har eran belysningstid. Delar ni upp dygnet i två belysningstidpunkter eller hur gör ni.
Jag själv har en bordslampa bredvid karet som tänds en stund innan rampen släcks, då kommer det ett svagt ljus från denna som kvällsljus, sedan kommer det ju in ljus från rummet också så klart. Men tänds rampen 08.00 då kan man ju inte ha rampen tänd så länge på kvällen, det är ju 10-12 tim som rekommenderas.
#2 - 15 september 2007 18:16
Jag har 10h från 11-21
#3 - 15 september 2007 18:31
Skall man imitera naturen måste det ju variera med ursprungsort och årstid. Det skulle vara flott om det fanns någon sådan timer man kunde programmera.
#4 - 17 september 2007 11:06
legob skrev:
Skall man imitera naturen måste det ju variera med ursprungsort och årstid. Det skulle vara flott om det fanns någon sådan timer man kunde programmera.

Det finns dimmbara anläggningar som simulerar solupp/ned-gång. Det finns även ytterfilter som simulerar ebb/flod med att öka/sänka flödet eller från olika utblås.

allt detta är snarare en coolhetsfaktor än att det skulle ge en effekt (förutom att fiskarna får lite slag när ljuset sätts på annars).
#5 - 17 september 2007 11:29
Pear skrev:
Vill kolla lite hur ni akvarister har eran belysningstid. Delar ni upp dygnet i två belysningstidpunkter eller hur gör ni.

Jag själv har en bordslampa bredvid karet som tänds en stund innan rampen släcks, då kommer det ett svagt ljus från denna som kvällsljus, sedan kommer det ju in ljus från rummet också så klart. Men tänds rampen 08.00 då kan man ju inte ha rampen tänd så länge på kvällen, det är ju 10-12 tim som rekommenderas.
Du kan tända karet lite senare så att du kan njuta av det lite senare på kvällen istället! Tror inte fisken mår så bra av ha 2 belysningstider då det rubbar deras dygnsrytm!
#6 - 17 september 2007 15:02
Om man tänder rampen senare är ju rummet ofta fyllt av dagsljus så då blir det ingen större "smäll" för fisken när det tänds.
#7 - 17 september 2007 15:10
Jag är en natt människa som gärna är uppe till 4-5 och sover hela dan. Kan man ha lampan tänd på natten istället för på dan eller får fiskarna aldrig "sova" eftersom det är ljust i rummet på dan?
Guest
#8 - 17 september 2007 22:15
Loelle skrev:
Jag är en natt människa som gärna är uppe till 4-5 och sover hela dan. Kan man ha lampan tänd på natten istället för på dan eller får fiskarna aldrig "sova" eftersom det är ljust i rummet på dan?

Klart man kan! Men någon mörk timme mår de bra av.
Jag har lite olika tider (beronde på årstid o växter) i mina kar, men i snitt tänt mellan 16-02. Därefter 1H månljus.
Givetvis vill jag se mina fiskar när jag är vaken, samt tycker att akvarier är sköna belysningssätt, så just därför vill jag att de ska vara tända hela kvällen.
En självklarhet för mig är att det ska vara ljust i rummet när belysningen tänds. Tycker detta är det bästa för fisken.
#9 - 17 september 2007 23:22
Har haft tänt från 15 - 02 men sänkt till 00 pga alger, vet inte om det hjälper. Sen kör jag ett par timmar månljus. Är precis som Anette inne mer på akvariet som möbel/belysning än vad som är "naturligt", samt att det tända när det är som ljusast i rummet för att minska chocken. Tycker det funkar bra, och eftersom jag blir fullkomligt dränkt i yngel så verkar firrarna inte heller klaga! :)
#10 - 18 september 2007 06:43
Jag har tänt mellan 10-22, men funderar på att ändra till 11-23. Jag ser ju att fiskarna är "vakna" och simmar runt på morgonen innan lampan tänds, men det verkar inte som om dom mår dåligt av att lampan är släckt fram till förmiddagen. Har inga alger men är ganska nystartad ännu, kanske kommer framöver.
#11 - 18 september 2007 18:55
Jag kör mellan 10.00-22.00....Får se om jag ändrar men känns bra nu. På morgonen så kommer ljuset in i rummet ändå lite smått.

Annons