Vad har jag för Scalarer???

#1 - 27 februari 2004 17:17
I mitt kar går nu 4 st Scalarer. En har jag köpt som en vanlig och den är liten och ja.. vanlig helt enkelt. Sedan blev jag erbjuden att köpa tre st Altumscalarer för 400 kronor, jag tackade självklart jag direkt!!! Redan när jag såg dem hos honom blev jag tveksam på om det var Altum, men både han och handlaren som sålt dem hävdade att det var sådana. Jag köpte dem ändå eftersom de är väldigt snygga och välväxta och priset var ju helt OK även för XXL Scalarer...
Nu skulle jag vilja ha hjälp med att reda ut vad jag har för skalarer... Min idé är att det kanske kan vara sk Perualtum eller att det är någon korsning... För de är väldigt stora och grova för att vara vanlig Scalare i min mening....

Bilder på dem finner ni på min Zoonen... i albumen 720 l och Scalarer.
#2 - 27 februari 2004 17:24
Jag tycker att det ser ut som altum. De ser ungefär ut som mina altum fast större. Man ser att de har ett "hack" ovanför ögonen som altum har.

David
#3 - 27 februari 2004 17:30
väldigt fina var dom! men det är inga altum, tror nog ens inte det är så kallade perualtum (som är en helt vanlig scalare)

men skulle tro att det är VF scalare. ta en titt på mina det är VF och dom kommer från tapaios.

http://www.gosatta.org/bilder/fisk/VF_par.jpg
http://www.gosatta.org/bilder/fisk/scalare02.jpg

inte dom bästa bilderna men dom är rätt lika i kroppsbyggnaden, tyvärr har jag ingen bra bild på den största för dom blir "grövre" med åldern.

"vanliga" scalarer blir faktist även dom väldigt stora bara att det är svårt att tro när vi är så vana vid alla oldningsvarianter som vi har i sverige. Mina köptes också in till butiken som altum men några sådana var det ej.

Ska försöka få mig en bild på den största å trycka in. grattis till väldigt vackra fiskar iaf!
#4 - 27 februari 2004 17:48
fick ingen bild på den tyvärr den envisas med att alltid titta på rakt på mig när kameran är framme men ska försöka igen i helgen.

men du ska inte vara ledsen att du inte har fått altum ta en titt på den här jag precis tog (bortse från det otroligt repiga glaset bara ;) ) och säg mig vilken altum scalare som kan visa upp sådana färger?? =) . .
ja kanske ska lägga med bilden också =)

http://www.gosatta.org/bilder/fisk/scalare04.jpg
#5 - 27 februari 2004 17:57
*off topic*
gosatta, vad är det för mått på din burk...
Vad har du för pH?
Grymt snygg iaf...
http://www.gosatta.org/bilder/fisk/akvarium000224.jpg

Är på jakt efter något liknande...
#6 - 27 februari 2004 18:03
måtten är 70*70*70, eller igentligen 85 högt men vatten delen är 70 70 70 ph't ligger mellan 6,4 - 6,8
#7 - 27 februari 2004 18:38
Kanonsnyggt kar Gosatta!!! Jag kan tillägga att jag inte är ledsen om det inte är Altum eftersom de här är väldigt vackra! De är dessutom mycket lugnare än min vanliga Scalare...
#8 - 27 februari 2004 18:40
mina VF är också bra mycket lugnare en mina odlade, dom är mer "fisk lika" om man får säga så. Men gör inte misstaget jag gjorde, köpte 6 stycken små siamesiska algätare för några dagar sedan för att få bukt på miia toffsalger och dom fick inte vara i akvariumet mer en 1 - 2 minuter innan dom alla var scalare mat =) ..Dom har knappt rört en enda tetra men dom här var nog precis lagom storlek så det kan bli rejäl fart på dom när dom väl vill =)
#9 - 27 februari 2004 19:53
ser som vilda men det är lite svårt att se
#10 - 27 februari 2004 21:30
Jepp, Gosatta! Mina har käkat säkert 100 Guppies som gick i karet... de var tänkta som foderfisk så det gjorde inget, men dom hade väl inte behövt sätta i sig alla på en vecka heller :-)

Jag ska försöka få en bild på den vanliga tillsammans med en av de här, kanske blir lättare att jämföra då??? Tyvärr så ställer dom ju inte precis upp när man kommer med kameran, men jag ska göra ett försök.
#11 - 27 februari 2004 22:20
Nu finns det tre bilder till på Scalarerna... men de blev inte bättre de, ena besvärliga fotomodeller det där!
#12 - 28 februari 2004 17:58
hittade den här länken när jag letade efter annat. Kan den vara till nån nytta?
http://www.finarama.com/tba/identification.htm
#13 - 29 februari 2004 10:28
Tack Morellen! Ska under dagen se vad den kan ge mig för hjälp!
#14 - 1 mars 2004 14:52
Det var ju en bra länk det där Morellen... Tyvärr så är jag nog för ovan eftersom jag inte ser någon större skillnad. Jodå, jag ser att Altum har brantare panna och mera "uppåtstående" ryggfena... Kollade med handlaren här om dagen och han hävdar med bestämdhet att han beställde Altum... De var tydligen rätt små när de kom, känns som en risk att jag fått en odlad korsning mellan Altum och vanlig... eller??? Handlaren berättade något annat också... Leverantören ville egentligen inte sälja de här tre eftersom de "torkat" i leveransen... Rygg och bukfenorna var helt ihoptorkade och i princip inte existerande.... Nu ville killen som jag köpte dem av ändå ha dem till varje pris.... Med tanke på hur de ser ut nu så måste han ha gjort underverk med dem!!!!
#15 - 2 mars 2004 03:33
Hej

Ja, han kan mycket väl ha beställt altum, men affärerna får nog ofta fel. Är det illa så vet de som levererar fisken att det inte är altum, men säger så för att få mer för dem. Men troligtvis är det okunskap, att de inte ser skillnaden, kanske för att de inte tittar så noga. Det kan ju också vara bifångster, som följt med vid fångst av riktiga altum.

MVH Micke
#16 - 2 mars 2004 03:54
om jag jämför med dom altum som finns att köpa häromkring, så är det där inga altum....
#17 - 2 mars 2004 07:16
Långt ifrån ovanligt att fiskar säljs som altum, iof inte så konstigt dom är MYCKET dyrare och långt ifrån alla kan se skillnaden. Ta tex discus.ms som gladerligen säljer "peru altum" som riktiga scalarer.

men tittar man tex. på Sven Kullanders sida och kollar vad som skiljer dom åt så kan man lätt bli förvirrad =)

Pterophyllum altum has 46-48 scales in a lateral row, and notched predorsal contour.

Pterophyllum scalare has 30-39 scales in a lateral row, and notched predorsal contour.

så lättast är ju att gå på var dom kommer ifrån

"Pterophyllum altum is known only from black and clear water tributaries of the upper Rio Negro and upper Rio Orinoco in Colombia, Venezuela and Brazil."

Altum har aldrig funnits i tex. Peru om inte någon stackars akvarist har lyckats tappa en där nångång =)
#18 - 2 mars 2004 10:09
Tack alla för responsen! Eftersom nästan alla som skrivit här säger att det knappast är Altum, så bestämmer jag mig för det. Får helt enkelt säga att jag har Scalarer som förmodligen är vildfångade... då är jag väl tillräckligt oprecis för att vara sanningsenlig :-)

Annons