Vad har jag för mal?

#1 - 14 september 2005 16:29
HAr en usel bild men vet inte hur jag lägger in den här. Men försöker beskriva den istället.
Den är ca 20 cm lång. Mörk brun grundfärg med små guldprickar över hela kroppen inkl. fenor. Ståtlig ryggfena.
He he, det var inte enkelt att beskriva, men har någon något förslag?
Den jäkeln är en riktig blomtuggare förresten!
#2 - 14 september 2005 17:26
bild kan du inte lägga in då du inte är "gold" medlem men däremot kan du lägga upp bilden på www.photobucket.com och sen lägga en länk här till bilden.
#3 - 14 september 2005 17:31
annars finns imageshack också :)
#4 - 14 september 2005 17:34
Bild!

ja, ja. Nu får vi se mina datakunskaper. Här är länken till min fantastiska bild, som , om jag hade varit med i fototävlingen, vunnit med..... njut och försök gärna artbestäm den...om det går
http://i13.photobucket.com/albums/a298/hassegu/malen.gif
#5 - 14 september 2005 17:47
[QUOTE=Tastyfish]annars finns imageshack också :)[/QUOTE]

om ja inte minns fel får man en massa reklam på köpet nåt photobucket inte kör med

hassegu tyvärr vet jagi nte vilken mal det är men det dröjer nog inte länge förrän det kommer nån som vet.
#6 - 14 september 2005 17:57
Teckningen ser ut som en Pterygoplichthys joselimaianus (L001).
Kolla här.
Räkna de mjuka fenstrålarna - Pterygoplichthys har 12-14.
mvh Daniel
#7 - 14 september 2005 18:06
ja faktiskt börjar det likna något. ´Var in på Gimbos sida och hans gibbiceps påminde oxå om min firre, men......ja jag vet inte?
#8 - 14 september 2005 18:12
jag får fenorna till 12! de är lite svårräknade i slutet. Skall försöka få en bättre bild när den börjar röra mer på sig!
#9 - 14 september 2005 19:30
Mästerfotografen :cool: har slagit till igen......nja men nu ser man iallfall att det är en mal.
Någon som nu kan artbestämma den?
http://i13.photobucket.com/albums/a298/hassegu/mal2.gif
#10 - 14 september 2005 19:50
Tycker den mer liknar ancistrus... vet dock inte villket L-nummer..

//Camilla
#11 - 14 september 2005 20:32
hehe
Nu är det till och med så att jag börjar tvivla på om min "Gibbis" verkligen är en. Det skulle det ha varit vid inköp :) Men, nu när den har växt till sig (25cm) så kan man undra.

Här är bild på den:
#12 - 14 september 2005 21:30
siste bilden Gimbo är helläcker.

off topic
är det E. Sjösten du har på botten ?
#13 - 14 september 2005 21:33
Tackar...!
Det är en blandning av Engelsk sjösten, krossad kalksten samt något annat som påminner lite om e. sjösten fast mindre.
#14 - 15 september 2005 09:57
Den här tråden med malar var verkligen knepig!! Ska väll tillägga att min ancistrus på bilden är endast 3-4cm. Men här är mina gibbis (segelfenspleco).
Kolla in ögonen. Gibbis har vad jag kallar "fyrklövsögon".
#15 - 15 september 2005 10:02
Ska hem o spana på ögonen efter jobbet :)
Någon annan som har något bra sätt att se skilladen på en L165 och en L001?
#16 - 15 september 2005 10:03
Min ancistrus (blivande skäggancistrus). Något kamoflerade... annars prickiga.
//Camilla
#17 - 15 september 2005 16:31
Vad menar du med fyrklöverögon?
#18 - 15 september 2005 18:16
Ögonen har mörka fält i ögoen som ibland kan se ut som fyrklöver (pupillen mitt i).. lite svårt att förklara... Men om du tittar på bilden nedan ser du att den till vänster (gibbin) har 4 mörka fält runt pupillen, det är det jag kallar "fyrklöver".

//Camilla
#19 - 15 september 2005 18:41
Mmm det ser ut som fyrklöver på min firre! Men imorgon byter jag den mot två mindre ancistrus, min är för stor för mitt akvarium. Så på djuraffären namnges den till Gibbis, vad den än må vara! :confused:
#20 - 15 september 2005 18:47
Hehe... Borde dom inte ha koll på affären? Fast det ska jag säga om den affären jag var på. Vet fortfarande inte om det är en Gibbis eller en L001?

Något mer förslag på mina bilder (ovan)?
#21 - 15 september 2005 18:50
hassegu:
Du har en Pterogoplichtys joselimaianus (L001)

Camilla:
Du har en Pterogoplichtys gibbiceps (L165) och en Pterogoplichtys joselimaianus (L001) förutom din Ancistrus.

Gimbo:

Pterogoplichtys gibbiceps har mörka fläckar mot ljusare botten medan Pterogoplichtys joselimaianus har precis tvärtom.

Mvh Janne
#22 - 15 september 2005 19:09
[QUOTE=JE]hassegu:

Camilla:
Du har en Pterogoplichtys gibbiceps (L165) och en Pterogoplichtys joselimaianus (L001) förutom din Ancistrus.

Gimbo:

Pterogoplichtys gibbiceps har mörka fläckar mot ljusare botten medan Pterogoplichtys joselimaianus har precis tvärtom.

Mvh Janne[/QUOTE]

*hehe*
Härligt Janne, tackar för ett informativt svar!
#23 - 15 september 2005 19:12
Finns det något handelsnamn på L001?
#24 - 15 september 2005 20:10
[QUOTE=JE]hassegu:

Camilla:

Gimbo:

Mvh Janne[/QUOTE]
Tackar för infon!! :) Affären sålde dem som just gibbisar allihoppa. (2 olika affärer) Då har jag alltså 2st joselimaianus (små) och en gibbi(stor). Kan dessa 2 arter para sig med varandra? Min största jose (hane) är väldigt förtjust i gibbin (hona).

//Camilla
#25 - 15 september 2005 20:19
[QUOTE=C.Ciklid][QUOTE=JE]hassegu:

Camilla:

Gimbo:

Mvh Janne[/QUOTE]
Tackar för infon!! :) Affären sålde dem som just gibbisar allihoppa. (2 olika affärer) Då har jag alltså 2st joselimaianus (små) och en gibbi(stor). Kan dessa 2 arter para sig med varandra? Min största jose (hane) är väldigt förtjust i gibbin (hona).

//Camilla[/QUOTE]

Vet inte om de kan para sig med varann. Men, däremot så vet jag att det i stort sett är omöjligt för L001 och L165 att odlas i akvarie. De odlas i stora dammar där de gräver långa "tunnlar" där de leker.
#26 - 15 september 2005 20:35
OK. Då får de hållas på med sitt kel bäst de vill. :D

//Camilla
#27 - 15 september 2005 20:40
Kanske funkar om du fogar fast ett rör på x antal metrar med akvariet :D
#28 - 15 september 2005 20:44
Ha ha!! Ja, vem vet vad det kan bli!! Håller på med ett "rör bygge" till muränan. Kanske de kan använda istället!! :D

//Camilla
#29 - 15 september 2005 20:51
[QUOTE=C.Ciklid]Ha ha!! Ja, vem vet vad det kan bli!! Håller på med ett "rör bygge" till muränan. Kanske de kan använda istället!! :D

//Camilla[/QUOTE]

Hehe... Då önskar jag dig verkligen lycka till :)
#30 - 15 september 2005 20:55
Tackar!! Tänk om det skulle bli nått!! Vad paff jag skulle bli!! Nej, nu kommer jag ha en sådan där konstig drömm om en massa malar igen!!! *suck hi hi... :D

//Camilla
#31 - 15 september 2005 20:59
Haha...! Hoppas de drömmarna inte smittar av sig. Måste kunna koppla bort firrarna när man sover. Annars är det nära på att man har dem i skallen 24/7. :D
#32 - 16 september 2005 12:14
Det är med all säkerhet en Pterygoplichthys joselimaianus (L001 eller L022). Mycket trevlig mal, nära släkt med gibbicepsen och sköts på samma sätt, men den växer snabbare! Se till att den får varierad kost, gärna lite squash då coh då, det älskar mina.
#33 - 16 september 2005 12:16
[QUOTE=Gimbo]Finns det något handelsnamn på L001?[/QUOTE]

Brukar gå under "Gold spot pleco"
#34 - 16 september 2005 12:19
[QUOTE=goldennugget][QUOTE=Gimbo]Finns det något handelsnamn på L001?[/QUOTE]

Brukar gå under "Gold spot pleco"[/QUOTE]

hehe... Ganska kul, för jag har en liten rackare som heter Dwarf Gold spotted pleco. Den är ungefär 5cm och blir antagligen inte mycket större verkar det.

http://www.gimbo.se/wp-content/galleri/Akvarie/Malar/Goldspotted-Dwarf-Pleco_001.jpg
#35 - 16 september 2005 14:51
Villken tjockis! :D

//Camilla
#36 - 16 september 2005 21:20
Mjo haha! Han är lite lustig i formen :) Fast bara han trivs så är allt fröjd :)
#37 - 16 september 2005 21:22
Han ser verkligen ut att vara en dvärg. (Inget elakt menat!) Mina "ploppar" har smaskat räkstjärtar så de lär stå sig i flera dygn! Kanske ser ut som din dvärg i morgon när jag tänder! :D

//Camilla
#38 - 16 september 2005 21:39
Haha.. Vore underbart om de kryper på längden sammatidigt så de blir riktigt feta och korta :D
#39 - 16 september 2005 21:41
Mmm.. skulle bli skitglad om min mans gibbi krympte lite...hon är runt 25-30cm och älskar att retas med en när man slamsuger eller gör nått annat i karet. Simmar alltid och stryker mot handen..*brrrr...

//Camilla
#40 - 16 september 2005 23:15
Min nu tydligen L001 brukar ge sig på mig ibland när man kommer med handen och rotar i karet. Då knuffar han till mig :) Boiiiiing! :)
#41 - 17 september 2005 00:04
[QUOTE=C.Ciklid]Tackar!! Tänk om det skulle bli nått!! Vad paff jag skulle bli!! Nej, nu kommer jag ha en sådan där konstig drömm om en massa malar igen!!! *suck hi hi... :D [/QUOTE]

malde malarna runt i drömmarnas värld ;) haha nä den va dålig :rolleyes:
#42 - 17 september 2005 10:06
Nej, jag drömde inte om malarna. Tack och lov!! :D Och nu är man ju lite mer harig efter att muränan placerats i akvariet med. Tycker det är kul att se på malarna, men inte att gröpa omkring bland dem!!! Då är de snuskiga!! :rolleyes: Sedan har vi ju de två små blåhummrarna som tycker om att jaga en nu med. Som igår när jag slammsög efter alla skitgrisar kom de och ville klättra upp på häverten!!! Den ena av dem gav zoohandlaren ett nyp i handen när han skulle fångas. :D Så man håller verkligen fingrarna i styr!

//Camillla
#43 - 17 september 2005 12:41
[QUOTE=C.Ciklid]Nej, jag drömde inte om malarna. Tack och lov!! :D Och nu är man ju lite mer harig efter att muränan placerats i akvariet med. Tycker det är kul att se på malarna, men inte att gröpa omkring bland dem!!! Då är de snuskiga!! :rolleyes: Sedan har vi ju de två små blåhummrarna som tycker om att jaga en nu med. Som igår när jag slammsög efter alla skitgrisar kom de och ville klättra upp på häverten!!! Den ena av dem gav zoohandlaren ett nyp i handen när han skulle fångas. :D Så man håller verkligen fingrarna i styr!

//Camillla[/QUOTE]

hehe.. Snart får du låsa in akvariet också :D Är nog inte roligt att få ett hugg av muränan heller för den delen :)
#44 - 17 september 2005 13:46
Nej, men skall vara rätt fredlig och han var inte intresserad av häverten i alla fall. :D Ska snart bli en ändring bland alla karen. 112L akvariet kommer bli hummrarnas hem, 200L kommer bli de som bor i 112l karets nya hem och de som är där i nu kommer då få ett nytt hem på 350-450L. :) Sedan kommer jag nog behålla nån mal i 200karet i stället för att flytta den till det nya. Det nya kommer baseras mer åt muränans håll.

Hur mycket salt tål egentligen gibbisen och joseérna? Pansarmalarna vet jag att de inte är så förtjusta, så de kommer antagligen att stanna i 200karet. Royalen undrar jag med om den kan flyttas med till det stora. MEn jag behöver ju inte salta upp till bräckvatten utan bara lite extra, för muränan trivs i det lilla extra jag blandat till och malarna verkar inte ha tagit skada av det extra heller. Vågar jag prova lite till?

//Camilla
#45 - 17 september 2005 14:30
[QUOTE=Gimbo][QUOTE=C.Ciklid]Nej, jag drömde inte om malarna. Tack och lov!! :D Och nu är man ju lite mer harig efter att muränan placerats i akvariet med. Tycker det är kul att se på malarna, men inte att gröpa omkring bland dem!!! Då är de snuskiga!! :rolleyes: Sedan har vi ju de två små blåhummrarna som tycker om att jaga en nu med. Som igår när jag slammsög efter alla skitgrisar kom de och ville klättra upp på häverten!!! Den ena av dem gav zoohandlaren ett nyp i handen när han skulle fångas. :D Så man håller verkligen fingrarna i styr!

//Camillla[/QUOTE]

hehe.. Snart får du låsa in akvariet också :D Är nog inte roligt att få ett hugg av muränan heller för den delen :)[/QUOTE]

kanske bäst de så inte humrarna kommer krypandes uppför täcket en regnig natt :rolleyes:
#46 - 17 september 2005 16:58
Woah!!! Säg inte så!! Nu kommer jag ju ligga med tårna uppe vid huvudet hela natten!! [:-84] Tur att man täppt igen flyktvägarna! :D

//Camilla
#47 - 17 september 2005 17:09
hahaha låter som en härlig sovställning ;)
#48 - 17 september 2005 20:56
Jag är en propeller i sängen om nätterna! :D Jag slåss, sparkas och pratar i sömnen. Tänk om jag sätter igång och yla att det krälar hummrar i sängen!! Har redan påpekat för min man att han inte skall störa mig när jag kör bil och i ett annat fall att han inte såg hunden han lade sig på när han la sig. :rolleyes:
Har i alla fall konstaterat att gibbin älskar räkstjärtar. Simmar omkring och mummsar sammtidigt. Ser rätt komiskt ut. :D

//Camilla
#49 - 17 september 2005 20:59
asgarv går livligt till i sängen då ;)
själv vill ja inte ens veta va ja gör när ja sover :rolleyes:

när du ger räker är det med eller utan skal ?
#50 - 18 september 2005 18:34
Utan skal. Appråpå skal. Trodde att ena blåhummern strykit med idag... med det var bara ett tomt skal som låg på bottnen. :D Nu har han fått tillbaka sina "finare" klor. :)

Kan du inte sätta upp en webkamera så man ser vad du håller på med om nätterna... eller ja, på dagarna eftersom du har ju vänt på dygnet lite grand. ;)

Hur var det med salt och malarna? Nån som vet?

//Camilla
#51 - 18 september 2005 20:40
[QUOTE=C.Ciklid]Kan du inte sätta upp en webkamera så man ser vad du håller på med om nätterna... eller ja, på dagarna eftersom du har ju vänt på dygnet lite grand. ;) [/QUOTE]

hade ja haft en webkamera så jovisst.
suttit lite med karet får snart slänga ut lite räker börjar bli för mycket.

va skalen blåa också eller ?
#52 - 18 september 2005 21:02
Ja! Därför blev jag så paff när jag kom in i v-rummet och såg hummern helt likstel! :D Nu har skalet dock blivit utspritt, men jag skulle ha tagit kort på det så skulle ni förstått hur min min sett ut! :rolleyes:

//Camilla
#53 - 18 september 2005 22:59
många som känt likadant när räkor ömsat skinn.

men låter som det går framåt iallafall :)
#54 - 19 september 2005 07:21
Ja, det dröjer nog inte länge innan de två små "sötnosarna" är bulldosrar. Men då har de flyttat för länge sedan till ett eget kar. Just nu gör de ju ingen fluga förnär i akvariet. Inte ens de små kinesiska algätarna är de intreserade av! :) Skulle kunna kalla dessa för menlösa hummrar gentemot de jag hade förut som gav sig på allt!

//Camilla
#55 - 19 september 2005 14:01
låter som du haft "krig & fred" då ;)

får va glad sålänge allt funkar ok.
#56 - 19 september 2005 15:30
[QUOTE=Raven]låter som du haft "krig & fred" då ;)

får va glad sålänge allt funkar ok.[/QUOTE]

Jag har en sak med det där med "krig o fred". Mina pleco:sar blir väldigt förtjusande ibland. Då sammlas de på ett ställe och håller de till där. Fjantar :)

På bilden: L001, L023, L165
#57 - 19 september 2005 16:31
Ha ha!! Då skall du se när hummrarna instalerade sig i akvariet. En av den kröp under stjärtfenan på gibbin! :D Och där satt han tills hon flyttade sig. Han flyttade efter och tänkte nog: -varför rör mitt hus sig? :rolleyes:

//Camilla
#58 - 19 september 2005 16:41
[QUOTE=C.Ciklid]Ha ha!! Då skall du se när hummrarna instalerade sig i akvariet. En av den kröp under stjärtfenan på gibbin! :D Och där satt han tills hon flyttade sig. Han flyttade efter och tänkte nog: -varför rör mitt hus sig? :rolleyes:

//Camilla[/QUOTE]

Haha.. Ja, de är väl inte så smarta av sig direkt :D Fast malarna är nog inte speciellt brighta de heller :)
#59 - 19 september 2005 16:53
haha underliga malar du har Gimbo:D fina :)
#60 - 19 september 2005 18:07
asgarv Gimbo det kallas gruppsamtal
#61 - 19 september 2005 18:56
[QUOTE=Raven]asgarv Gimbo det kallas gruppsamtal[/QUOTE]

Kan ju tolkat till vad attans som helst. Nu är de på varann igen fast i en "grotta" *hehehe* :D
#62 - 19 september 2005 18:57
[QUOTE=Luminax]haha underliga malar du har Gimbo:D fina :)[/QUOTE]

Mmmm... De är uppfostrade av mig. Så kan väl inte förvänta mig något annat än lite annorlunda :D
#63 - 19 september 2005 19:19
[QUOTE=C.Ciklid]Mmm.. skulle bli skitglad om min mans gibbi krympte lite...hon är runt 25-30cm och älskar att retas med en när man slamsuger eller gör nått annat i karet. Simmar alltid och stryker mot handen..*brrrr...

//Camilla[/QUOTE]

Bara jag som får lite konstiga associationer?:rolleyes:

(förlåt, men jag kunde inte låta bli:p)
#64 - 19 september 2005 20:05
[QUOTE=greken][QUOTE=C.Ciklid]Mmm.. skulle bli skitglad om min mans gibbi krympte lite...hon är runt 25-30cm och älskar att retas med en när man slamsuger eller gör nått annat i karet. Simmar alltid och stryker mot handen..*brrrr...

//Camilla[/QUOTE]

(förlåt, men jag kunde inte låta bli:p)[/QUOTE]

HAHAHAHA !!! :D Har inget mer o säga :)
#65 - 20 september 2005 05:19
[QUOTE=hassegu]HAr en usel bild men vet inte hur jag lägger in den här. Men försöker beskriva den istället.
Den är ca 20 cm lång. Mörk brun grundfärg med små guldprickar över hela kroppen inkl. fenor. Ståtlig ryggfena.
He he, det var inte enkelt att beskriva, men har någon något förslag?
Den jäkeln är en riktig blomtuggare förresten![/QUOTE]

Jag tror att det är en L001 (heter även L022), Glyptoperichtys joselimaianus. En art nära släkt med vanlig gibbiceps. L001 blir allt vanligare i handeln (säljs ibland som Gold Spot Pleco), sköts på samma sätt som gibbiceps men är lite härdigare och växer snabbare! Kan vara rätt revirhävdande.
#66 - 20 september 2005 05:21
[QUOTE=Gimbo]Hehe... Borde dom inte ha koll på affären? Fast det ska jag säga om den affären jag var på. Vet fortfarande inte om det är en Gibbis eller en L001?

Något mer förslag på mina bilder (ovan)?[/QUOTE]

L001 är mörk med små ljusa "guld"-fläckar. Gibbicepsen är tvärtom, ljus med stora mörka fläckar.
#67 - 20 september 2005 06:56
[QUOTE=greken][QUOTE=C.Ciklid]Mmm.. skulle bli skitglad om min mans gibbi krympte lite...hon är runt 25-30cm och älskar att retas med en när man slamsuger eller gör nått annat i karet. Simmar alltid och stryker mot handen..*brrrr...

//Camilla[/QUOTE]

Woah!! Perverst när jag läser det nu!!! Ja ja, jag bjöd på det. :D
//Camilla
#68 - 20 september 2005 10:14
[QUOTE=C.Ciklid][QUOTE=greken][QUOTE=C.Ciklid]Mmm.. skulle bli skitglad om min mans gibbi krympte lite...hon är runt 25-30cm och älskar att retas med en när man slamsuger eller gör nått annat i karet. Simmar alltid och stryker mot handen..*brrrr...

//Camilla[/QUOTE]

Woah!! Perverst när jag läser det nu!!! Ja ja, jag bjöd på det. :D
//Camilla[/QUOTE]

FAN! :) Jag kan verkligen inte sluta och GARVA :D Mina kolleger tycker jag är rejält knäpp :D :D :D
#69 - 20 september 2005 12:32
Kul att roa. :D Trots att man är helt omedveten vad man skrev... just då. :rolleyes: Kan själv inte sluta garva... :D Fan, detta måste jag visa min man! Är jag så pervers?

//Camilla
#70 - 20 september 2005 12:37
Jisses! Jag sitter och asgarvar som en tok!!! Nu kommer jag läsa mina inlägg 3 ggr innan jag lägger ut dem!! Gud vad pinsamt!!! :o

//Camilla
#71 - 20 september 2005 12:45
[QUOTE=C.Ciklid]Jisses! Jag sitter och asgarvar som en tok!!! Nu kommer jag läsa mina inlägg 3 ggr innan jag lägger ut dem!! Gud vad pinsamt!!! :o

//Camilla[/QUOTE]

Aja, koppla av... Alla gör vi våra misstag. Fast en del värre :D
*retas bara* :)
#72 - 20 september 2005 14:08
Om du är pervers, vad är då jag som tolkade det så?
Man börjar ju fundera:rolleyes:
#73 - 20 september 2005 14:18
Ja. Du är nog värre än mig :D Då kan jag lugna ner mig. Jag är inte värst!! ;) Berättade för min man som nyss kom hem.. he he.. han sa bara : -ja du ser ett sånt stycke du är och skrattade. Har precis fått några "pervo" historier av en kompis... undra jag om man vågar lägga ut dem.. :D

//Camilla
#74 - 20 september 2005 14:54
sägs att det är nyttigt att skratta haha
#75 - 20 september 2005 16:50
[QUOTE=C.Ciklid] Har precis fått några "pervo" historier av en kompis... undra jag om man vågar lägga ut dem.. :D

//Camilla[/QUOTE]

Tycker jag, du har ju vanan inne!
#76 - 20 september 2005 17:11
La ut en på offtopicen... de andra är nog FÖR extrema! Ett gott skratt förlänger livet! Ja, då har jag nog förlängt mitt och andras några år då? :D

//Camilla
Bilagor:
#77 - 20 september 2005 17:24
Verkar som dom har tagit bort den...:D
#78 - 20 september 2005 18:36
greken kollade du i zoopets komiska hörna ?
#79 - 20 september 2005 18:44
Nä, men där var den ju!
#80 - 20 september 2005 18:45
den som söker h*n skall finna haha
#81 - 21 september 2005 14:33
Har lagt ut en till... He he... den tredje behåller jag nog! :D

//Camilla
#82 - 21 september 2005 14:48
varför de ?
kom igen nu inte va blyg ;)
#83 - 22 september 2005 07:19
OK!!! Den är utlagd!! :rolleyes:

//Camilla
#84 - 22 september 2005 14:33
haha va de den värsta du hade ;)

jojavet min humor är rätt skev å snevriden :rolleyes:
#85 - 22 september 2005 15:23
He he... det vill du nog inte veta... :D Jag har nog ännu värre undan stoppat. Men jag vill ju inte förstöra mitt goda ryckte :rolleyes:

//Camilla
#86 - 22 september 2005 15:40
haha nä ryckte ska man va rädd om

Annons