Vad har jag för fiskar?

#2 - 17 juni 2006 12:43
1) Regnbågshaj.
2-4) Svärdbärarhonor eller molly-honor.
#3 - 17 juni 2006 12:48
nr 1 är en algätare och tar lite snäckor
De andra är väl någon form av platy?

Svärdbärare och mollys är det inte
#4 - 17 juni 2006 13:51
Nr 1 är inte en algätare, om den tar snäckor vet jag inte. Här har du lite info om den: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=273

Sorry, menade platy-honor eller svärdbärarhonor. Om det går att se skillnad på platy-honor och svärdbärar-honor så vet jag i alla fall inte hur.
#5 - 17 juni 2006 14:18
Jo det är nog en sådan, men jag måste bli av med den men vet ej hur.
Jagar alla fiskar och äter upp de när de dör om det inte är han som dödat dem. Köpte honom som en snäckätare men inte äter han dem.
Nu har jag dock 3 tigrerade snäckätare.

Platys måste de andra vara eftersom hanarna till dom ser likadana ut.
Har platyn olika namn?
#6 - 17 juni 2006 14:43
nr 1 vet jag inte men nummer 2-3 är molly/platy men ser ut som molly
o nr 4 finns där guppysar i bakgrunden med mollysar
#7 - 17 juni 2006 15:15
Jag har bara svarta mollys. De andra måste vara platys eftersom det finns både hanar och honor. Mén de orangea och de gula är det då platys fast olika modeller?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 17 juni 2006 15:17
[quote=tiggertjejen] Mén de orangea och de gula är det då platys fast olika modeller?[/quote]
Svar ja
#9 - 17 juni 2006 15:21
Tack för hjälpen gott folk!!!
#10 - 17 juni 2006 16:25
Jag är ganska säker på att de gulorange med svarta stänk är en mollyvariant, de finns utan svart också, eller med mer svart. De röda är platy.
#11 - 17 juni 2006 16:59
Jag har både med svart på och utan svart.
Ser gula molly och platy likadana ut då?
Kan man se skillnad?
Bilagor:
#12 - 17 juni 2006 17:32
Molly tycker jag ser lite mer långsträckta ut än t.ex röda platy. Det finns mer långsträckta platyvarianter, men jag tror de är korsningar med svärdbärare.
#13 - 17 juni 2006 17:55
Då har jag med andra ord blandrasfiskar.

Mina minsta yngel simmar in i pumpen hela tiden. Sen har "korsningsynglet" försvunnit, förmodligen gömmer den sig eller så tog regnbågshajen den...
#14 - 17 juni 2006 18:05
Jag har själv haft så´na fiskar som dina guldorange, men mina hade inget svart. Golden Molly har jag för mig de såldes som.
#15 - 17 juni 2006 18:18
Ok, men då ska jag inte avla på dom iallafall.
Får hoppas på bättre tur med mina black mollys för de kan gott få några yngel. Tänkte dela upp fiskarna i mindre akvarium och ha någon diskus i det stora.
#16 - 17 juni 2006 18:28
Är de guldorange yngel du har fått i akvariet? Kan ju vara avkomma av dina black molly, och de har golden molly i generna, kanske. Behöver inte vara platy inblandat.
#17 - 17 juni 2006 18:57
Jag fick massa guppy och ett som är svart på hela kroppen utom huvudet, där är det lite gult och sen har den stora svarta ögon, men jag hittar inte det annars hade jag kunnat fota.
#18 - 17 juni 2006 19:59
Min syster hade ett akvarium när hon var liten, som hon tröttnade på, och där såg jag ett yngel som jag tror var en korsning mellan guppy och svärdbärare, för det såg ganska underligt ut, silver/rödspräckligt, men det klarade sig inte, så jag fick aldrig min misstanke bekräftad.
#19 - 17 juni 2006 21:26
Fungerar det med korsningar på det viset?
#20 - 20 juni 2006 14:58
Med erfarenhet av Mollys så ser både den gula och den röda ut som platy... mollys är mer långsträckta..
#21 - 20 juni 2006 16:01
Beror ju på vilken variant det är, ballongmolly är ju t.ex inte långsträckta. Om jag minns rätt så såg mina guldmolly ut sådär, men utan det svarta. Jag tycker de ser för långsträckta ut för att vara av samma platytyp som hennes röda, och för korta för att vara den mer långsträckta platytypen, som jag inte har sett på ett tag.
#22 - 23 juni 2006 17:19
Med vissa efter forskningar har jag också kommit fram till det-!
Men nu har jag både black molly och silver molly
#23 - 23 juni 2006 17:21
Kollade lika fiskar och de gula och "röda" är nog platy

Men såg däremot en intressant fisk häromdagen

En svärdbärare med platyns musse pigg baktill
#24 - 26 juni 2006 10:08
Det är ett gissel med moderna avelsformer av desa ungfödare, platy, svärdbärare och mollys, dom är aldrig helt genetiskt rena, platy och svärdbärare har alltid inkorsat av den andra arten, mollys är alltid en korsning av flera arter. Man brukar kalla arterna för vad den ser ut att ha mest genetiskt matrial av, alltså är dina röda ungfödare på bilden mest platy-Xiphophorus maculatus, dom gula med svarta stänk är i huvudsak spenopsmolly - Poecilia sphenops. Om det är svårt för nogon att se skillnad på mollys och platy så har dom ganska tydliga skillnader på ryggfenans form, furutom att kroppsformen skiljer sig iaf för mig tydligt. Men som sagt det är inte så viktigt, det hela handlar om en genetisk gröt från början iaf.
#25 - 26 juni 2006 19:32
Tack för svaret!

Har nu köpt "dalmatinmolly", men finns risken att de förökar sig med de gula fiskarna, eller att mina silvermolly eller black molly gör det?

Köpte även någon platymix, kan ta lite foton.
#26 - 26 juni 2006 19:50
Alla molly-arter och varianter korsar sig/blandar sig med varandra, ynglen kan se mest ut som den ena eller den andra föräldern, men det kan även bli blandningar, förmodligen kommer den starkaste hanen befrukta de flesta honorna, oavsett färgvariant. Det samma gäller de olika platyvarianterna.
#28 - 26 juni 2006 20:37
Angående första bilden, vet inte vilken art man först fick fram just det anlaget på, men det är i huvudak svärdbärare, när "fiskfarmerna" får fram en ny variant på svärdbärare korsar de in den på platy, och tvärt om.

Bild två och tre; Hona, i huvudsak Poecilia sphenops, en molly, exakt vad varianten kallas har mindre betydelse.

Bild fyra, bara ganska säkert en hona, troligtvis mest Poecilia latipinna, en molly, troligtvis död inom överskådlig framtid.

Bild fem, en hane, troligtvis mest Poecilia latipinna, en molly, troligtvis död inom överskådlig framtid.

Bild sex, ser du ynglet på bilden?
#29 - 26 juni 2006 20:44
Tack för svaret!

Vad menar du med död inom överskådlig framtid?

På bild 6 finns ett guppyyngel, men det är för att jag har platyn i det karet eftersom hon troligen kommer att yngla snart, dessa yngel är tillräckligt stora så de äter inte upp dom.

På bild 2 och 3 så tror jag att den mollyn kommer att få yngel snart men inte riktigt än, den har blivit markant tjockare.
#30 - 26 juni 2006 21:01
Han menar nog att de ser för magra ut, och det brukar tyda på att de kommer att dö rätt snart.
#31 - 26 juni 2006 21:06
Går det inte att rädda dom? Tycker att de växer dåligt men de är ganska unga.

Mammas black molly hane är riktigt biffig om man kollar på min. Men hanen är inte lika mager som mina honom men inte alls lika fina som hanarna.
#32 - 26 juni 2006 21:44
[quote=tiggertjejen]Går det inte att rädda dom? Tycker att de växer dåligt men de är ganska unga.

Mammas black molly hane är riktigt biffig om man kollar på min. Men hanen är inte lika mager som mina honom men inte alls lika fina som hanarna.[/quote]

Omväxlande mat i små mängder så ofta som möligt, och en massa tur, mollys mår verkligen inte bra av att gå utan mat längre tider. De ska egentligen heslt ha mat flera gånger om dagen, om de inte har alger och mikroorganismer att beta av i akvariet är det nästan en förutsättning för att de ska må bra, detta gäller även platys, mollys och svärdbärare.
#33 - 26 juni 2006 21:50
[quote=tiggertjejen]Tack för svaret!

Vad menar du med död inom överskådlig framtid?

På bild 6 finns ett guppyyngel, men det är för att jag har platyn i det karet eftersom hon troligen kommer att yngla snart, dessa yngel är tillräckligt stora så de äter inte upp dom.

På bild 2 och 3 så tror jag att den mollyn kommer att få yngel snart men inte riktigt än, den har blivit markant tjockare.[/quote]

Angående eventuell snar födsel så går det inte att se på platyn på bilden, man måste i princip kunna se formen på magen inte bara hur tjock den är, öva på dina gula guppy-honor, där kan du säkert se ynglens ögon skymta genom honans magvägg de sista dagarna, magen blir tjockare längre bak, nära analen när fördseln är nära.

Jag får be om ursäkt ang blackmollyna, jag har en tendens att var lite pragmatisk ibland, men det ser inte ljust ut, även om jag inte säkert kan säga att det är kört.
#34 - 26 juni 2006 22:45
jag hade en regnbågshaj jag bytte den mot en annan art den jagade allt inom synhåll den var 10cm riktig elaking...
#35 - 27 juni 2006 14:30
Men ögonen ser man ju tidigt? Eller ar det snart dax för mitt ena kanske båda att yngla? Tiden går ju fort.

Platyhonorna håller sig mycket till botten och kommer oftast upp när det är matdags, de simmar runt lite också men inte alls lika livliga som innan.

Såg nu att de har fått pricksjuka, det heter så va? Kan man göra något åt det?
#36 - 27 juni 2006 14:31
Regnbågshajen har blivit snäll när den är tillsammans med stimfiskar och silverhajar + praktbotior även en del svärdbärare.

Den jagade mest platyn och guppyn
#37 - 27 juni 2006 16:45
[quote=tiggertjejen]Men ögonen ser man ju tidigt? Eller ar det snart dax för mitt ena kanske båda att yngla? Tiden går ju fort.

Platyhonorna håller sig mycket till botten och kommer oftast upp när det är matdags, de simmar runt lite också men inte alls lika livliga som innan.

Såg nu att de har fått pricksjuka, det heter så va? Kan man göra något åt det?[/quote]

Ögonen blir mer tydliga på slutet, äggen kan man se hos gula guppyhonor på ett väldigt tidigt stadium om man tittar noga.

Angående pricksjuka så finns det mediciner mot det i akvariebutikerna, det finns andra sjukdomar som också visar sig som vita prickar. Många mediciner slår mot flera sjukdomar, kolla på internet innan du köper medicin.
#38 - 27 juni 2006 18:46
[quote=Erik...]Ögonen blir mer tydliga på slutet, äggen kan man se hos gula guppyhonor på ett väldigt tidigt stadium om man tittar noga.

Angående pricksjuka så finns det mediciner mot det i akvariebutikerna, det finns andra sjukdomar som också visar sig som vita prickar. Många mediciner slår mot flera sjukdomar, kolla på internet innan du köper medicin.[/quote]

Alla mina fiskar utom guppysen i alla akvariena har vita prickar, men hur vet man vad det är för sjukdom?
#39 - 28 juni 2006 21:32
[quote=tiggertjejen]Alla mina fiskar utom guppysen i alla akvariena har vita prickar, men hur vet man vad det är för sjukdom?[/quote]

Beklagar att jag inte såg det här meddelandet tidigare, ta med en fisk till zooäffäran eller beskiv prickarna för dom, nått som sprider så fort behöver nog åtgärdas fort, du kan alltid ta närbilder så kan någon här komma med kvalficerade gissningar, men det kan vara svårt om det inte är mycket bra bilder. Ledtrådar till vad det kan var ligger i storleken hos prickarna, storleksvariationen och formen.
#40 - 30 juni 2006 15:51
De trodde vita prick i djuraffären och jag köpte Protozin till det.

Stod att man skulle halvera dosen om man hade botior i akvariumet, i 110liters akvariet har vi praktbotior så där halverade vi men hjälper det verkligen då? Jag menar då kan man ju lika bra ta halva dosen?

Ska försöka att fota
#41 - 14 juli 2006 20:04
Hej.
Den röda lilla fisken är nog en "Korallplaty" . om jag inte har helt fel ?
#42 - 5 augusti 2006 20:32
Det har du nog rätt i, tyvärr hann dennes yngel bli uppätna

Annons