Vad har jag för brist?

#1 - 9 mars 2005 12:03
Hoppas det syns på bilden vad jag menar. Det är de nya bladen som "drabbas". De gamla bladen på bilden är endast söndertuggade :o De övriga växterna i akvariet verkar inte ha påverkats än, men det är ju bra att förebygga. Jag göder med TMG och har ett par lerkulor nedstoppade i botten - annars ingenting. Kanske är det dags att köpa något extra till de små?
#2 - 9 mars 2005 12:43
[QUOTE=Lenita]Hoppas det syns på bilden vad jag menar. Det är de nya bladen som "drabbas". De gamla bladen på bilden är endast söndertuggade :o De övriga växterna i akvariet verkar inte ha påverkats än, men det är ju bra att förebygga. Jag göder med TMG och har ett par lerkulor nedstoppade i botten - annars ingenting. Kanske är det dags att köpa något extra till de små?[/QUOTE]

Då du göder med microämnen (TMG) och inga macroämnen (kalium, kväve och fosfor) så tar inte växterna imot all den TMG som du göder med, jag skulle föreslå att du börjar att göda med KNO3 (kalium, nitrat) och HK2PO4 (fosfat) också. Finns att köpa på http://www.granholmarna.se/hej.htm

Du behöver bara skaffa tre pulver. Kalla dom "Nisse", "Pelle" och "Miriam".

Nisse-pulvret blandar du 7 teskedar i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

Pelle-pulvret blandar du 4 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

Miriam-pulvret blandar du 7 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

När du beställer dessa pulver heter Nisse "KNO3", Pelle "KH2PO4" och Miriam "NutriSi". Miriam kan även kallas för "Mikro+" och "TMG" eller t om "Tropica Mastergrow".

Ingen kemi, bara tre väldigt ofarliga och väldigt billiga pulver.
#3 - 9 mars 2005 14:44
Jo jag misstänkte att det var något som fattades ;) Tänkte försöka komplettera med något ämne, men vill gärna veta mer precist så att jag kan dosera rätt. Så frågan kvarstår - vad är det för brist jag har?
De nya bladen blir ljusgröna mellan nerverna på bladen. Nerverna är m.a.o. fortsatt mörkgröna. Något blad har även en gul kant, men det kan lika gärna vara en skada från någon fiskmun...
#4 - 9 mars 2005 14:47
#5 - 9 mars 2005 21:26
[QUOTE=Lenita]Jo jag misstänkte att det var något som fattades ;) Tänkte försöka komplettera med något ämne, men vill gärna veta mer precist så att jag kan dosera rätt. Så frågan kvarstår - vad är det för brist jag har?
De nya bladen blir ljusgröna mellan nerverna på bladen. Nerverna är m.a.o. fortsatt mörkgröna. Något blad har även en gul kant, men det kan lika gärna vara en skada från någon fiskmun...[/QUOTE]

Är det ungeför som på denna bild:

http://diamen.no-ip.com/akvarium/galleri/foto/svardplanta_kaliumbrist.jpg

Så är det troligtvis kaliumbrist, jag fick tillsätta KNO3 och KH2PO4 för att detta skulle bli bättre. Men framför allt kalium. Järn har du redan i TMG.
#6 - 9 mars 2005 21:59
Njäe, det skulle jag nog inte vilja säga att det är. Det som jag har hittat som är mest likt tyder på järnbrist... men det är tydligen ovanligt vad jag har läst här så jag tvekar på det. Av makroämnena tycker jag att det verkar mest troligt att det är kalium som fattas om något, men som sagt jag är inte säker på något alls egentligen.
Bladen har inga hål på det sätt som bilden visar. De är bara gulgröna med mörkgröna nerver.
#7 - 10 mars 2005 15:46
[QUOTE=Lenita]Njäe, det skulle jag nog inte vilja säga att det är. Det som jag har hittat som är mest likt tyder på järnbrist... men det är tydligen ovanligt vad jag har läst här så jag tvekar på det. Av makroämnena tycker jag att det verkar mest troligt att det är kalium som fattas om något, men som sagt jag är inte säker på något alls egentligen.
Bladen har inga hål på det sätt som bilden visar. De är bara gulgröna med mörkgröna nerver.[/QUOTE]

Men då är det nog kaliumbrist i alla fall.
#8 - 11 mars 2005 09:34
Nej det ser mer ut som en Mangan-brist, vilket dock verkar märkligt med tanke på hur mycket mikroämnen som kommer ner om Lenita både använder lera och TMG. Lite för försiktig med TMG:n förmodligen.

Många makrobrister (t ex Kaliumbrist) visar sig i *äldre* blad, inte i nya som på Lenitas bild.

Följ monocot-stigen (Anubias är en Monocot) i Greger Lindstrands beslutsträd så hamnar du på Mangan-brist:
http://user.tninet.se/~vet933z/mono2.htm
#9 - 11 mars 2005 10:12
Vad jag kan minnas så har det varit lite olika bud här på zoopet om man ska göda med makroämnen om man inte kör med co2. De flesta makroämnen får jag väl från mina fiskar, så jag ska kanske inte behöva tillsätta det egentligen? Men det är klart om något fattas så kan det ju hämma upptaget av vissa mikroämnen. Så vad rekommenderar ni - göda eller inte göda med makroämnen?

Svavel, mangan eller järn ser ut som rimliga gissningar vad jag kan se på bilder o.dyl. Järn kan jag nog utesluta helt eftersom jag har både lerkulor och TMG. Återstår svavel och mangan. Ska testa att öka mängden TMG lite försiktigt. Finns det något mer jag kan göra?

Tack för hjälpen :)
#10 - 11 mars 2005 10:14
Tycker det låter som en perfekt strategi att öka TMG-doserigen om det är Mn-brist.

Annons