Vad har hon för sig i sin grotta?

#1 - 16 december 2009 10:33
Hej!

För andra gången på en månad har min ena Ap. Viejitahona försvunnit in i sin grotta. Hon kommer ut ibland och då vaktar hon den ihärdigt och jagar bort alla fiskar som kommer i närheten.
Sedan efter fyra-fem dagar kommer hon ut igen. Jag antar att hon lagt rom, men hanen bryr sig inte ett dugg:confused:, eller kan det vara så att inte rommen är befruktad, att det är därför han beter sig som han gör. Eller har apistona annat beteende än t.e.x. Palettcikliderna?

Har försökt hitta något att läsa om deras beteende vid och efter romläggning men hittar inget.
#2 - 16 december 2009 12:00
Apistogramma leker inte riktigt på samma sätt som paletter. Hos paletter hjälper hanen till med yngelvården när honan kommer ut med ynglen, det gör inte Apistogrammahanar. I större akvarier vaktar han honornas revir, och de honor och eventuella yngel som finns där, men han försvarar, och leder inte runt ynglen aktivt, som paletthanar gör. Honan kör nog t.o.m bort honom om han kommer för nära ynglen.
#3 - 16 december 2009 14:04
Micke_A skrev:
Apistogramma leker inte riktigt på samma sätt som paletter. Hos paletter hjälper hanen till med yngelvården när honan kommer ut med ynglen, det gör inte Apistogrammahanar. I större akvarier vaktar han honornas revir, och de honor och eventuella yngel som finns där, men han försvarar, och leder inte runt ynglen aktivt, som paletthanar gör. Honan kör nog t.o.m bort honom om han kommer för nära ynglen.

Men eftersom hon kommmer ut efter ett antal dagar och är precis som vanligt så antar jag att hon käkar upp rommern, eller?

Får se vad som händer den här gången, hon har varit i grottan nu i fyra dagar.
#4 - 16 december 2009 15:04
Det låter ju som ägg är laggda ;)
#5 - 16 december 2009 15:34
Mitt Hongsloipar håller på så ca en gång i månaden och jag tror att anledningen till att äggen inte kläcks är för att jag har för högt ph och kh.
#6 - 16 december 2009 17:02
drd skrev:
Det låter ju som ägg är laggda ;)

Trodde det förra gången också, men det "bidde" ingenting:(. Kanske PH är för högt.
#7 - 16 december 2009 17:05
Eller KH eller båda.
#8 - 16 december 2009 17:06
Vad har du för kh nu?
#9 - 16 december 2009 17:08
Jag har 5-6
#10 - 16 december 2009 17:16
Markus1984 skrev:
Vad har du för kh nu?

Om du menar mig, så ligger KH på 7

Annons