Vad har hänt räkan?

#1 - 13 december 2007 19:31
I mitt 50L kar går det nu 1 snäcka och lite olika sorters räkor.
jag har crystal red, crystal black, red cherry och amano räkor.
För några veckor sedan såg jag några nya yngel som var mörka. Såg ut typ som en dåligt färgad red cherry fast den var svart.

Idag såg jag att det även var 1 som var stor (2-2,5cm) och någon lite mindre som också var svarta.

Då tänkte jag att kanske en black crystal och en red cherry hade parat sig. men så kan det inte vara antar jag?
Efter vad jag har hört så kan dessa arter inte para sig med varanda (undantag crystalräkorna) (Amanos larver ska inte överleva i sötvatten)

Tror ni att detta är ett resultat av att 2 olika sorter har parat sig?
#2 - 13 december 2007 19:36
Låter som en crystal black med mest svart på.
Crystal Red och Crystal Black är ju samma räksort så de blandar ju sig. Men övriga kan inte korsa sig.
#3 - 13 december 2007 19:41
okej, jo det skulle det kunna va... men dom ser inte ut så, har inte dom ränderna som crystal har, tänk att den är mer svart på ryggen typ.. svårt att skriva hur den ser ut, känns osm att jag får försöka ta en bild, synd att det är så svart att ta kort på räkorna..
#4 - 13 december 2007 20:12
patriksg skrev:
I mitt 50L kar går det nu 1 snäcka och lite olika sorters räkor.

jag har crystal red, crystal black, red cherry och amano räkor.

För några veckor sedan såg jag några nya yngel som var mörka. Såg ut typ som en dåligt färgad red cherry fast den var svart.

Idag såg jag att det även var 1 som var stor (2-2,5cm) och någon lite mindre som också var svarta.

Då tänkte jag att kanske en black crystal och en red cherry hade parat sig. men så kan det inte vara antar jag?

Efter vad jag har hört så kan dessa arter inte para sig med varanda (undantag crystalräkorna) (Amanos larver ska inte överleva i sötvatten)

Tror ni att detta är ett resultat av att 2 olika sorter har parat sig?

Körsbär och Crystal kan korsa sig men det är mycket ovanligt... ;)
#5 - 13 december 2007 20:49
patriksg skrev:
okej, jo det skulle det kunna va... men dom ser inte ut så, har inte dom ränderna som crystal har, tänk att den är mer svart på ryggen typ.. svårt att skriva hur den ser ut, känns osm att jag får försöka ta en bild, synd att det är så svart att ta kort på räkorna..

Utan vita ränder blir väl CB svart :)

Finns de som går in för att odla CB så att de blir helsvarta.
#6 - 13 december 2007 20:51
Katharina skrev:
Körsbär och Crystal kan korsa sig men det är mycket ovanligt... ;)

Kan de verkligen det? Det är ju inte samma art. Neocaridina heteropoda och Caridina cf. cantonensis.
#7 - 13 december 2007 21:08
Eurydike skrev:
Kan de verkligen det? Det är ju inte samma art. Neocaridina heteropoda och Caridina cf. cantonensis.

Jo.. Enligt ett tyskt korsningsschema som vi har haft uppe här på Zoopet så är korsning möjlig men inte trolig... :)
#8 - 13 december 2007 21:21
Alla korsningstabeller jag sett så är det inte möjligt. Men häst och zebra har ju korsat sig...ska ju inte heller vara möjligt, så visst man ska väl inte utesluta möjlilgheten.
#9 - 13 december 2007 21:55
Eurydike skrev:
Alla korsningstabeller jag sett så är det inte möjligt. Men häst och zebra har ju korsat sig...ska ju inte heller vara möjligt, så visst man ska väl inte utesluta möjlilgheten.

Jag återger bara vad jag har läst.. Det fanns möjlig, omöjlig, icke trolig och (kanske trolig) jag är inte säker.. jag vet att en länk som vi hade sparat förrut inte gick att gå in på sedan.. Det kanske var den.. den kanske var felaktig.. inte vet jag.. Men återigen.. jag återger bara vad jag har läst.. ;)
#10 - 13 december 2007 22:11
Jag har olika sorter ihop nämligen. Därför jag undrar om jag behöver oroa mig för bastarder.... Har Körsbär ihop med Hummel och Blue ihop med Tiger. Jag har kallt räknat med att Neocaridina och Caridina inte ska korsa sig.
#11 - 14 december 2007 14:17
Här är ett korsnings schema som är bra tycker jag iaf
http://skaldjur.gnuet.com/doku.php?id=korsningstabell_-_soetvattensraekor
#12 - 14 december 2007 14:31
Har sett det. Så där ser ju de flesta ut. Nu var det det att Katharina sett ett där det var graderat. Inte bara korsar sig eller ej utan det fanns möjligt, icke trolig osv. Gör ju en stor skillnad om man har flera sorter ihop ifall det ändå KAN komma en kull bastarder.
Men det är ju som med allt annat på Internet svårt att veta hur sannt allt är.
#13 - 14 december 2007 17:21
Eurydike skrev:
Utan vita ränder blir väl CB svart :)

Finns de som går in för att odla CB så att de blir helsvarta.

Det ser ut som en red cherry fast den är svart... men det finns en liten risk att det är en bastard? tycker den är fin =)
Bilagor:
#14 - 14 december 2007 19:37
Eurydike skrev:
Har sett det. Så där ser ju de flesta ut. Nu var det det att Katharina sett ett där det var graderat. Inte bara korsar sig eller ej utan det fanns möjligt, icke trolig osv. Gör ju en stor skillnad om man har flera sorter ihop ifall det ändå KAN komma en kull bastarder.

Men det är ju som med allt annat på Internet svårt att veta hur sannt allt är.

Den såg precis likadan ut, med ringar och kryss men med ytterligare ett alternativ.. Det fanns alltså ett icke troligt... eller liknande beteckning...

patriksg skrev:
Det ser ut som en red cherry fast den är svart... men det finns en liten risk att det är en bastard? tycker den är fin =)

Jag hade en rymlingskörsbär som korsade sig med en white pearl och avkomman parade sig sedan troligtvis med en rymlingscrystal.. (de har gömt sig i roten och inte synts till överhuvuvdtaget i stort växt + fisk kar).. Kombin av dessa 3 sorter blev tomteröd och utan vitt, alltså ganska fin egentligen.. Kombin körsbär/whitepearl blev beige och ful..

Kolla med Sonja... Men Evus säger att hon tror att de flesta kan korsa sig även om vissa inte gärna gör det, så hon håller alla separat i småkar.. Du kanske ska avla fram en ny "svensk" svart sort.. :D
#15 - 14 december 2007 20:49
Katharina skrev:
Jag hade en rymlingskörsbär som korsade sig med en white pearl och avkomman parade sig sedan troligtvis med en rymlingscrystal.. (de har gömt sig i roten och inte synts till överhuvuvdtaget i stort växt + fisk kar).. Kombin av dessa 3 sorter blev tomteröd och utan vitt, alltså ganska fin egentligen.. Kombin körsbär/whitepearl blev beige och ful..

Hur vet du att den korsade sig med en crystal?
#16 - 14 december 2007 23:15
Katharina skrev:
Kombin av dessa 3 sorter blev tomteröd och utan vitt, alltså ganska fin egentligen..

Låter ju som en vanlig körsbär... när jag hade körsbär så var många av dom heltäckande knallröda.
#17 - 14 december 2007 23:44
Eurydike skrev:
Hur vet du att den korsade sig med en crystal?

Nej, jag vet ju inte säkert men jag tycker att den såg helt annorlunda ut... För varje kull som blev till i fiskkaret så klarade sig ungefär 1 st bebis och jag hade en "crystal" som var helt tomteröd och i belysningen så såg ingen av de andra Crystal likadana ut.. Att det var Crystal i räkan finns det ingen tvekan om för den såg helt ut som en tomteröd crystal...

Annaica skrev:
Låter ju som en vanlig körsbär... när jag hade körsbär så var många av dom heltäckande knallröda.

Nej, nej... Det var ingen vanlig körsbär.. De är mörkröda och kantiga/knotiga.. + att bastarderna blev beiga.. inte ljusa som hanar eller mörkröda som honor utan helt "blahaiga"!!!
#18 - 14 december 2007 23:47
Jag kan inte vetenskapligt bevisa min teori utan jag försöker bara att delge er andra vad jag upplever för att vi ska bli bättre och duktigare på att odla fram fina räkor genom våra gemensamma erfarenheter...
Jag vet inte om korsningarna stämmer men jag kommer inte att köpa några andra räkor framöver utan hålla mig till Crystal.. :) Hur sugen jag än är.. :( :D
#19 - 15 december 2007 04:50
Fast bara för att den inte ser ut som en vanllig körsbär behöver det ju inte betyda att det är CR i den. Ta för enkel hetens skull hundar som alla kommer från hunddjur som ser ganska lika ut. Varg, dingo, vildhund. Men våra 400 raser ser minsann inte alls alla ut så. Korsar du en golden och en schäfer får du inte 50% golden och 50% schäfer utan du kan få något som ser helt annorlunda ut och är helt annorlunda. Varför skulle det inte vara så med räkor.
Det var ju ändå korsning mellan körsbär och white pearl.
Men de är ju båda Neocaridina.
Jag är skeptisk så länge det inte finns bevis.
#20 - 15 december 2007 09:42
Eurydike skrev:
Fast bara för att den inte ser ut som en vanllig körsbär behöver det ju inte betyda att det är CR i den. Ta för enkel hetens skull hundar som alla kommer från hunddjur som ser ganska lika ut. Varg, dingo, vildhund. Men våra 400 raser ser minsann inte alls alla ut så. Korsar du en golden och en schäfer får du inte 50% golden och 50% schäfer utan du kan få något som ser helt annorlunda ut och är helt annorlunda. Varför skulle det inte vara så med räkor.

Det var ju ändå korsning mellan körsbär och white pearl.

Men de är ju båda Neocaridina.

Jag är skeptisk så länge det inte finns bevis.

Körsbär och WP kan ju korsa sig.. men däremot är det bara en teori att en Crystal jag fick var en bastarde mellan de 3 arterna.. Den hade inget vitt alls, var född i det karet och var riktigt tomteröd.. Inte mörkröd som vare sig körsbär eller crystal..
Hur som haver avlivade jag den för att vara på säkra sidan... Men misstanken kvarstår.. :) Alternativet skulle ha varit att den enbart hade WP och körsbär i sig men då borde den inte ha varit så stor.. Annars var det någon mycket konstig gen som kom fram. Kroppsform och storlek var alltså Crystal.. Man kunde svagt urskilja var det skulle ha varit vitt på några ställen t ex på stjärtspetsarna..

Alla mina svenska Crystal är släkt.. Det har inte uppkommit någon liknande individ i räkkaret utan bara i det stora fisk karet där alltså körsbär och wp råkade blandas och Crystal hade gått tidigare.. :)
#21 - 15 december 2007 09:54
Katharina skrev:
Körsbär och WP kan ju korsa sig.. men däremot är det bara en teori att en Crystal jag fick var en bastarde mellan de 3 arterna.. Den hade inget vitt alls, var född i det karet och var riktigt tomteröd.. Inte mörkröd som vare sig körsbär eller crystal..

Hur som haver avlivade jag den för att vara på säkra sidan... Men misstanken kvarstår.. :) Alternativet skulle ha varit att den enbart hade WP och körsbär i sig men då borde den inte ha varit så stor.. Annars var det någon mycket konstig gen som kom fram. Kroppsform och storlek var alltså Crystal.. Man kunde svagt urskilja var det skulle ha varit vitt på några ställen t ex på stjärtspetsarna..

Alla mina svenska Crystal är släkt.. Det har inte uppkommit någon liknande individ i räkkaret utan bara i det stora fisk karet där alltså körsbär och wp råkade blandas och Crystal hade gått tidigare.. :)

Var näshornet CR? De har mycket kortare än RC och WP väl?
Väldigt intressant det här :)
Vad gäller färg och storlek så tror jag som jag skrev tidigare i min jämförelse med hundraser, att avkomman kan få andra färger och storlekar än ursprungsarterna. Om man tänker på hur vildformen av körsbär tros se ut så är den ju multifärgad och de anlagen borde ju finnas kvar i körsbär även om de nu renodlats som röda ganska länge.
#22 - 15 december 2007 10:07
Eurydike skrev:
Var näshornet CR? De har mycket kortare än RC och WP väl?

Väldigt intressant det här :)

Vad gäller färg och storlek så tror jag som jag skrev tidigare i min jämförelse med hundraser, att avkomman kan få andra färger och storlekar än ursprungsarterna. Om man tänker på hur vildformen av körsbär tros se ut så är den ju multifärgad och de anlagen borde ju finnas kvar i körsbär även om de nu renodlats som röda ganska länge.

Nää, jag tyckte att att det var längre än på vanliga crystal.. Som sagt, färgen var mycket fin.. Riktigt tomteröd.. När jag hade vanliga crystal bredvid den här så såg de mörkröda ut.. Dessutom var den mycket stor, som mina största, äldsta crystalhonor.. men den hade i och för sig gått i det stora karet hela tiden till skillnad från de andra crystal.. :)
Den var rund i formerna som WP och Crystal.. Såg precis ut som en stor Crystal..
Jag skulle ha sparat den i studiesyfte.. parat den och sett vad det kom sen.. men min karl vill inte ha fler pytsar här hemma.. :D Jag mår så dåligt också när någon måste avlivas.. [:o]
#23 - 15 december 2007 10:12
Om det inte var en korsning så skulle jag nog mer tro på någon gen som poppat upp bland mina Crystal... Alltså att de andra inte har med saken att göra.. men det känns inte så rimligt det heller.. varför skulle det vara just den som blev kvar i stora karet då där de andra arterna flyttade in sedan och att inte någon sådan här avart dykt upp i de andra räkkaren...
#24 - 15 december 2007 10:12
Katharina skrev:
Nää, jag tyckte att att det var längre än på vanliga crystal.. Som sagt, färgen var mycket fin.. Riktigt tomteröd.. När jag hade vanliga crystal bredvid den här så såg de mörkröda ut.. Dessutom var den mycket stor, som mina största, äldsta crystalhonor.. men den hade i och för sig gått i det stora karet hela tiden till skilnad från de andra crystal.. :)

Jag skulle ha sparat den i studiesyfte.. parat den och sett vad det kom sen.. men min karl vill inte ha fler pytsar här hemma.. :D Jag mår så dåligt också när någon måste avlivas.. [:o]

Är det inte främst näshornets utformning och längd man kan avgöra art? Jag tycker själv det är svårt att se skillnad på Caridina och Neocaridina på annat sätt (ja förutom färgen då, men i det här sammanhanget måste man nog bortse från det eftersom det var kosning mellan WP och RC från början.)

Nja, sparat den behövde du inte gjort. Men några bilder från alla vinklar och vrår hade varit intressant.
#25 - 15 december 2007 10:15
Eurydike skrev:
Är det inte främst näshornets utformning och längd man kan avgöra art? Jag tycker själv det är svårt att se skillnad på Caridina och Neocaridina på annat sätt (ja förutom färgen då, men i det här sammanhanget måste man nog bortse från det eftersom det var kosning mellan WP och RC från början.)

Nja, sparat den behövde du inte gjort. Men några bilder från alla vinklar och vrår hade varit intressant.

Åhh.. Det knappt att man fick syn på den... jag hade väldigt mycket växter i karet så det var därför de kunde gömma sig så bra..
Jo, jag tycker att det är stor skillnad på körsbär och crystal i kroppen... körsbär är så kantiga.. :)
#26 - 15 december 2007 10:18
Katharina skrev:
Åhh.. Det knappt att man fick syn på den... jag hade väldigt mycket växter i karet så det var därför de kunde gömma sig så bra..

Jo, jag tycker att det är stor skillnad på körsbär och crystal i kroppen... körsbär är så kantiga.. :)

Intressant i alla fall. Jag ska hålla mina under sträng uppsikt ifall det skulle dyka upp Hummel-körsbär eller ...ja blå tiger och blå, vad kan det bli, extrablå tiger :D
#27 - 15 december 2007 10:34
Eurydike skrev:
Intressant i alla fall. Jag ska hålla mina under sträng uppsikt ifall det skulle dyka upp Hummel-körsbär eller ...ja blå tiger och blå, vad kan det bli, extrablå tiger :D

Dåå måste du avla vidare på den... ;)
#28 - 15 december 2007 10:41
Katharina skrev:
Dåå måste du avla vidare på den... ;)

Nej jag vill inte ha bastarder. Det var därför det var så intressant ifall det var möjligt med korning över artgränserna. Blå neocaridina är ju med heltäckande i färgen som körsbär medan blå tiger är mer genomskinligt blå. Så antagligen skulle det inte bli så snyggt. Om nu inte avkomman skulle se helt annorlunda ut än föräldrarna, vilket ju jag tror....;)
#29 - 15 december 2007 10:43
Eurydike skrev:
Nej jag vill inte ha bastarder. Det var därför det var så intressant ifall det var möjligt med korning över artgränserna. Blå neocaridina är ju med heltäckande i färgen som körsbär medan blå tiger är mer genomskinligt blå. Så antagligen skulle det inte bli så snyggt. Om nu inte avkomman skulle se helt annorlunda ut än föräldrarna, vilket ju jag tror....;)

Nej, men alla nya arter är väl bastarder från början?! Tills man utnämner den till en ny art... Om räkan skulle bli superfin och behålla färgen i avel så skulle man ju kunna avla fram en ny art... en från sverige.. :D :D en blå-gul kanske.. ;):);):)
#30 - 15 december 2007 10:53
Katharina skrev:
Nej, men alla nya arter är väl bastarder från början?! Tills man utnämner den till en ny art... Om räkan skulle bli superfin och behålla färgen i avel så skulle man ju kunna avla fram en ny art... en från sverige.. :D :D en blå-gul kanske.. ;):);):)

Jo så är det ju. Knappt någon av de färgade dvärgräkor som finns i handeln nu såg ju ut så från början. Selektiv avel har gett färgerna som faller kunderna på läppen.
Jag tror ju tex att Blue Pearl som jag har är en korsning mellan Blue och WP. Men det har jag bara gissat...

Har för mig att Paatsu visade någon bild på en blågul på sin sida för ett tag sedan. Men om den var äkta eller PhotoShop editerad vet jag inte. Det såg skumt ut även för att vara en bastard.

Annons