Vad har hänt med vattnet?

#1 - 3 september 2008 14:43
Har haft akvarie sedan jag var liten. För några årsedan tappade jag lusten för det och slutade ha det. Men jag ville ha akvarium igen och innförskaffade därför nya stenar och sköljde allt rikigt noga, precis som jag alltid gjort. Jag köpte det man behöver till vattnet innan fiskarna anländer och lät det stå i gång en vecka. Nu har fiskarna varit i akvariet i en vecka. Det har varit fint och klart vatten som det alltid har varit i mina akvarium. Men i förrgår började det bli grumligt. Jag böt ca 35% av vattnet och hoppades på att detta skulle hjälpa. Men det är fortfarnade alldeles grumligt. Man har svårt att se de svarta fiskarna längst in. Har aldrig varit med om detta innan. Mina "stora" gul/oranga mollys gömmer sig hela tiden bakom stenarna på botten och verkar inte alls vilja simma runt och leka som de andra. Men övriga fiskar verkar må bra. Ska tillläggas att jag fått sluta ha på lampan i akvariet då det blvit på tok för varmt för fiskarna, 27 grader. Men nu har det en normal temp. Har försökt med det blå medlet jag köpte i djuraffären för det grumliga, men det såg ut att bli värre då. Någon som vet vad detta kan vara?

tacksam för snart svar

Mvh, Erika
#2 - 3 september 2008 15:13
Svårt att säga, är vattnet grönt eller mjölkigt?

Vilken akvariestorlek har du och hur mycket fiskar har du?

Vilken typ av filterpump har du?

Om rampen har glödlampssockel kan du byta ut den mot en lågenergilampa.

Läs uppstartsguiderna..
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=442&Itemid=215
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
#3 - 3 september 2008 16:03
Gaffel skrev:
Svårt att säga, är vattnet grönt eller mjölkigt?

Vilken akvariestorlek har du och hur mycket fiskar har du?

Vilken typ av filterpump har du?

Om rampen har glödlampssockel kan du byta ut den mot en lågenergilampa.

Läs uppstartsguiderna..

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=442&Itemid=215

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

Tack för snabbt svar.
Mer åt det vita hållet. Men vitt är fel ord. Är mest grumligt. 60L än så länge. Har bara 4 mollys och 10 neonteror. Har haft akvarie förr så det kan det knappast bero på. Angående pump så har jag med funderat. Fick pumpen med akvariepaketet. Men har ingen förpackning kvar, då jag fick detta för många år sedan. Men pumpen ska allt funka. Köpte nytt filter till den dock, då jag slängt det gamla. den både suger in och blåser ut bra:)

Men efter en lång diksusion med min far kom vi fram till att jag ska ta upp de stora stenarna, tvätta och koka dem igen. Då det är stenkol. Kanske är det som färgar vattnet?
#4 - 3 september 2008 21:03
Har du möjlighet att ta en bild på karet där grumlet syns, lättare för de som vet veta vad det är =)
#5 - 3 september 2008 21:21
gory skrev:
Tack för snabbt svar.

Mer åt det vita hållet. Men vitt är fel ord. Är mest grumligt. 60L än så länge. Har bara 4 mollys och 10 neonteror. Har haft akvarie förr så det kan det knappast bero på. Angående pump så har jag med funderat. Fick pumpen med akvariepaketet. Men har ingen förpackning kvar, då jag fick detta för många år sedan. Men pumpen ska allt funka. Köpte nytt filter till den dock, då jag slängt det gamla. den både suger in och blåser ut bra:)

Men efter en lång diksusion med min far kom vi fram till att jag ska ta upp de stora stenarna, tvätta och koka dem igen. Då det är stenkol. Kanske är det som färgar vattnet?

Jag har kolsten i mina akvarier. Och det har inte blivit något grummel för det :) tog 1 vecka för mitt 80 att bli klart. Kan vara så att kulturen inte kommit igång än?
#6 - 4 september 2008 00:41
Låter som infusorier, kan du ta en bild?
#7 - 4 september 2008 20:53
Lurade på detta med infusorier med men får man se en bild av det så är det lättare och veta vad det kan vara.
#8 - 4 september 2008 21:04
gory skrev:
Tack för snabbt svar.

jag tycker inte du ska röra någonting utan ha lite is i magen! Ibland när man bytt vatten kan det bli lite grumligt några dgr och det är väl att man rubbat balansen men ibland upplever jag att det är lite olika kvalite på kranvattnet också! sen kanske du matat lite mer än vad karet klarar just nu! det bästa om man stör sig väldigt på grumset är att stoppa i en xtra pump med packad filtervadd!
#9 - 12 september 2008 15:04
Tack för många svar.

Har ordnat sig i vattnet nu.
Har inte haft belysning på eller matat dem, plus att jag bytt ut vattnet sakta men säkert:)

Annons