Vad har hänt med rommen?

#1 - 25 december 2004 17:52
Jag hade rom av dvärgcikliden regnbågsciklid för ett par dagar sedan. Rommen har nu försvunnit, med jag inte hittat några yngel eller spår efter dessa.
I akvariet har jag honan som vaktar stället romen varit på starkt, samt hanen som håller sig på andra halvan av akvariet. Resten har sedan länge fått flytta.

Kan ynglen vara för små att se, anterativt gömmer sig, eller är dom uppätna/döda/borta?
#2 - 25 december 2004 17:55
Har inte paret något som "stressar" dem kan det hända att de glömmer bort vad de håller på med o äter upp äggen.
#3 - 25 december 2004 18:02
Det är en möjlighet, men allt försvann över en natt, och nu 3-4 dagar efteråt, så vaktar honan fortfarande, hon är aldrig mer än en decimeter bort.
Jag hoppas verkligen att dom är kvar....
Jag har sett att det ligger något i bottnen av krukan, det ser ut som skräp, men jag ser mycket dåligt in dit. Jag läste att ynglen inte är fri-simmande direkt, kan det vara att dom ligger där och utvecklas?
#4 - 25 december 2004 18:14
Citat från zoopets fiskarkiv angående regnbågsciklid:

Äggen kläcks efter 4-6 dygn och ynglen är frisimmande efter 10-12 dygn.

Jag är nästan 99% säker på att det är ynglena som du ser liggandes på botten som ser ut som skräp. Jag märkte inte mina yngel från mina apistogramma viejita förräns dem va frisimmande trotts att gropen var mitt framför ögona på mig.

/Glenn
#5 - 25 december 2004 18:16
Härligt att höra =) =) =)
Det var det citatet jag läst, och hoppades på att det var så =)
#6 - 25 december 2004 18:17
De flesta fiskar slutar vakta inom någon timme efter att ynglen försvunnit så mitt tips är att de finns kvar men ännu inte är frisimmande och ligger gömda. Verkar onekligen lovande. Lycka till!
#7 - 25 december 2004 18:19
lycka till med yngelna =D

/Glenn

Annons