Vad har hänt?

#1 - 25 oktober 2005 11:42
I fredags köpte jag två dvärggurami, de skulle utan problem klara sig i mitt sällskapskar intygade personalen... Jag började bli lite misstänksam när mollysarna jagade dem, sen satt de i växterna och tryckte... Och idag när jag kom hem var de döda! En var uppäten och en låg och flöt. De var ungerfär samma storlek som mollysarna...
#2 - 25 oktober 2005 11:47
mollyna kanske försvarade sina rivir om du gadde mycket fisk i akvariumet
#3 - 25 oktober 2005 13:23
[QUOTE=Gummiankan]de skulle utan problem klara sig i mitt sällskapskar intygade personalen...[/QUOTE]

lyssna aldrig för mycket på personalen i zoobutiker.
ett fåtal ljuger men dom flesta har inte kunskapen på topp men sen varierar det också mycket mellan fisk och fisk.
fiskar har ju olika personligheter som vi människor.
#4 - 25 oktober 2005 13:47
Jag tror att du har haft otur. Dvärggurami ska ju normalt sett kunna hållas tillsammans med andra lugna och fredliga fiskar. Viktigt att de har gott om växter och andra gömställen. Men precis som Raven skriver så har ju alla fiskar sin egen "personlighet" och dina mollys kanske hör till det mer vildsinta slaget. Har också haft några bråkstakar i mitt akvarium.
En sak har jag lärt mig under de år jag har haft akvarium, och det är att läsa på ordentligt om de fiskar jag tänkter köpa, tycker att zoopet är ett ypperligt ställe att hämta information på bl a. Annars är det lätt gjort att man råkar ut för säljinriktade personer som inte har speciellt mycket kunskaper om fiskarna.
Det största misstaget jag hittills har gjort är att släpa hem en stackars elefantnosfisk som enligt säljaren inte skulle vara någon speciell svår art att ha....Hej svejs!
Synd att du förlorade dina dvärgguramis. Har själv haft ett par för några år sedan som jag hade mycket glädje av innan de dog av sjukdom.
Bättre lycka nästa gång!
Mvh Jeanette
#5 - 25 oktober 2005 13:51
en annan grej många missar är att säljaren har ett mycket stort ansvar.

köper jag en fisk som smittar akvariet och alla fiskar dör så har man rätt itll ersättning.
köper jag 4st fiskar och dom dör efter 3 månader har man rätt till nya.

fiskar går under samma köpelagar å regler som en tv gör.
i praktiken betyder det att man har 3 års garanti på fiskar som säljaren inte på nåt sätt kan komma undan.

kontakta din lokala avdelning av konsumentverket för mer ifnroamtion
#6 - 25 oktober 2005 15:46
se där ja... Det stog tyvärr inget på zoopet angående bitchiga mollys tyvärr... :D Hoppas verkligen inte att de var sjuka.... Köpte dem på bäckebol i gbg och de hade skumt många akvarier i karantän... tackar tackar
#7 - 25 oktober 2005 17:02
[QUOTE=Raven]en annan grej många missar är att säljaren har ett mycket stort ansvar.

köper jag en fisk som smittar akvariet och alla fiskar dör så har man rätt itll ersättning.
köper jag 4st fiskar och dom dör efter 3 månader har man rätt till nya.

fiskar går under samma köpelagar å regler som en tv gör.
i praktiken betyder det att man har 3 års garanti på fiskar som säljaren inte på nåt sätt kan komma undan.

kontakta din lokala avdelning av konsumentverket för mer ifnroamtion[/QUOTE]

Ett fel som visar sig inom 6 månader efter det att köparen övertagit varan skall anses ha funnits vid övertagandet, om näringsidkaren inte kan visa annat. Detta gäller om varan hanterats på ett normalt sätt.

För fel som visar sig senare än 6 månader efter köpet gäller att köparen skall kunna visa att felet fanns redan tidigare.

Att jämställa djur med en vara tex kylskåp, kan nog bara en byråkrat.
#8 - 25 oktober 2005 20:35
Jo, det verkar lite lustigt. Men lagar är lagar. Fast jag betvivlar att (all(utrymme för undantag*)) zoopersonal är kunniga innom ämnet... Jag skulle personligen inte kunna gå tillbaka med en fisk som är haltuppäten och säga att den självdog. Så mycket pengar handlar det inte om. Men det är tråkigt i längden att en del(utrymme för undantag*) inte är seriösare än så. Det är trotts allt levande djur och inte fiskpinnar.

* Självklart gäller det inte den delen av befolkningen som hängivet går in för sitt arbete och tar sitt ansvar angående de varor/fiskar/djur de säljer. Tyvärr finns det en viss representation av rötägg innom alla yrkesgrupper men det är i synnerhet upprörande när dessa låter sin brist på kunskap/självdisiplin gå ut över levande djur.

Punktum Slutum
#9 - 25 oktober 2005 21:50
Det som utmärker djurköpet från köp av andra varor är att det handlar om en levande varelse. När man väl äger ett djur finns det en rad regler som man som djurägare skall följa.
#10 - 25 oktober 2005 22:02
helt rätt men samtidigt har säljaren sagt att 2 fiskar går bra ihop så kan det mycket väl va så att säljaren blir ersättningskyldig om det h*n sagt inte stämmer utan hade man haft alla fakta så hade man kanske inte gjort köpet från början.
#11 - 26 oktober 2005 07:51
Det yttersta ansvaret faller på säljaren. Ingen skulle väl gå med på att ha köpt en spis som enligt säljaren skall vara den bästa och den sen är skit. Eller säljaren har gett ut felaktiga mått på varan i fråga så den tex inte passar i ett kök.

Köper du något innom stereo, video, tv, vill du ju att det skall motsvara vad försäljaren sagt.

Köper man mjölk vill man ju att det skall vara mjölk i förpackningen, inte matolja.

Sensmoral; varan skall vara och bete sig som säljaren utlovar, annars har säljare ljugit eller förskönat varan. Och då är det plödsligt bedrägeri..........

Sen kan tyckas att jag är en idiot som köpte den utan att kolla på intenet, men ack, det gjorde jag. Men att mollysar kunde vara bitchar stod inte med.
#12 - 26 oktober 2005 10:19
Säljaren kan inte förklara om fiskar för en kund i 30 minuter och tjäna några tior på de sålda fiskarna, när kunden ändå köper det den vill.

Jag brukar sälja dammfiskar och då är det jag som kollar hur mucket köparen kan, är den okunnig så får den inte köpa fiskar.

Fiskar borde kosta 5 gånger mer, då skulle fiskarna få det bättre.
#13 - 26 oktober 2005 10:47
Inte fan kan säljaren ansvara för en fisk som dör hemma i ditt akvarium. Han har ju inte fått en schans att undvika det, han har inte haft en schans att sköta den ordentligt, han har inte haft en schans att kolla så att allt står rätt till. NEJ, ansvaret för en fisk som dör ligger alltid hos den som har tagit ihjäl fisken.

Även om det saknas kunskaper bland svanska akvariehandlare så finns det garanterat mer kunskaper än hos svenska akvarister. Man kan aldrig skylla sina egna misstag på andra. Att fiskar är individer verkar helt ha glömts bort. Det kanske är så att 99 av 100 dvärgguramis funkar med 99 av 100 mollysar. Vem kan då med gott samvete säga att handlaren har haft fel, vem kan kräva av honom att han känner alla individerna i sina kar?
MVH
Magnus
#14 - 26 oktober 2005 12:57
[QUOTE=Tropfrog]Inte fan kan säljaren ansvara för en fisk som dör hemma i ditt akvarium. Han har ju inte fått en schans att undvika det, han har inte haft en schans att sköta den ordentligt, han har inte haft en schans att kolla så att allt står rätt till. NEJ, ansvaret för en fisk som dör ligger alltid hos den som har tagit ihjäl fisken.[/QUOTE]

så säger inte svensk lag.
säljaren är skyldig att bevisa att köparen gjort fel dom första 6 månaderna.
kan säljaren inte det är säljaren skyldig att ersätta.
resterande 30 månader är det köparen som ska bevisa att fisken varit "felaktig" vid köp.
finns dock vissa undantag som säsongsfiskar ;)

här kan du läsa va konsumentverket säger om det.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=76351

själv springer jag inte och gnäller om fisk som dör typ 2månader efter inköp men skulle ja köpa en fisk som visar sej va sjuk eller dö av okänd orsak under dom 2 första veckorna då skulle jag gå och klaga.
#15 - 26 oktober 2005 13:34
Inte om fisken självdör hemma hos mig men om säljaren GARANTERAR att det inte kommer att bli några komplikationer alls är det säljarens ansvar.

Nu i det här fallet GARANTERADE säljaren att det här skulle gå bra. Inget här på zoopet antydde att det inte skulle det.

Att de sen hade otaliga akvarier i karantän får mig att misstänka att de hade någon form av sjukdom, men åter igen GARANTERADE säljaren att det var helt friska fiskar.

Dessutom dog de innom 4 dagar, inte flera månader.

Det är skillnad på att förklara i en halvtimme och säga att det gåt antingen bra eller inte bra. Det tar inte så lång tid hurvida inte säljare har ett gravt talfel.

Min personliga övertygelse är att fiskarna i fråga inte hade överlevt mycket längre om de hade kostat 4/9/30 gånger mer. Allt annat förutom sällskapet i akvariet ligger på bra värden.
#16 - 26 oktober 2005 13:41
[QUOTE=Tropfrog]Inte fan kan säljaren ansvara för en fisk som dör hemma i ditt akvarium. Han har ju inte fått en schans att undvika det, han har inte haft en schans att sköta den ordentligt, han har inte haft en schans att kolla så att allt står rätt till. NEJ, ansvaret för en fisk som dör ligger alltid hos den som har tagit ihjäl fisken.

Även om det saknas kunskaper bland svanska akvariehandlare så finns det garanterat mer kunskaper än hos svenska akvarister. Man kan aldrig skylla sina egna misstag på andra. Att fiskar är individer verkar helt ha glömts bort. Det kanske är så att 99 av 100 dvärgguramis funkar med 99 av 100 mollysar. Vem kan då med gott samvete säga att handlaren har haft fel, vem kan kräva av honom att han känner alla individerna i sina kar?
MVH
Magnus[/QUOTE]

Om någon säljer en sjuk fisk till dig som dör innom en vecka, är det då ditt fel?

Om det finns en lite risk att det kommer gå åt skogen, varför GARANTERAR då säljaren att det kommer gå bra? Försvarar du falska löften?

Nej, men man kan kräva en viss kvalitet på individerna han säljer.

Anser du att det är rätt att sälja saker under falska förutsättingar?

Summan i sig är inte speciellt stor (100kr) och jag har varken tid eller lust till att åka till gbg idag, men jag stör mig på folk som tycker att det är helt okej att sälja fisk höger och vänster, men framför allt stör jag mig på folk som försvarar det.

Det är inte orimligt att vilja ha fiskar som lever mer än fyra dagar. Speciellt som mina andra fiskar verkar överleva. Ingen fisk har hittills självdött i det karet.
#17 - 26 oktober 2005 16:44
[QUOTE=Raven][QUOTE=Tropfrog]Inte fan kan säljaren ansvara för en fisk som dör hemma i ditt akvarium. Han har ju inte fått en schans att undvika det, han har inte haft en schans att sköta den ordentligt, han har inte haft en schans att kolla så att allt står rätt till. NEJ, ansvaret för en fisk som dör ligger alltid hos den som har tagit ihjäl fisken.[/QUOTE]

så säger inte svensk lag.
säljaren är skyldig att bevisa att köparen gjort fel dom första 6 månaderna.
kan säljaren inte det är säljaren skyldig att ersätta.
resterande 30 månader är det köparen som ska bevisa att fisken varit "felaktig" vid köp.
finns dock vissa undantag som säsongsfiskar ;)

här kan du läsa va konsumentverket säger om det.

själv springer jag inte och gnäller om fisk som dör typ 2månader efter inköp men skulle ja köpa en fisk som visar sej va sjuk eller dö av okänd orsak under dom 2 första veckorna då skulle jag gå och klaga.[/QUOTE]

Om köparen har fiskar sedan tidigare i ett akvarium och släpper i nyinköpta fiskar i det vattnet då gäller nog inte konsumentköplagen.

Det är viktigt med karantän om du köper nya fiskar och redan har ett etablerat bestånd i akvariet.

Alla normala, friska fiskar har andra organismer, som lever i eller på dem, t ex parasiter, bakterier eller virus.

Allt vatten, där det lever fiskar innehåller även bakterier, troligen parasiter och eventuellt virus, men två vatten har troligen inte exakt samma flora och fauna.
Inte alla bakterier och liknande organismer är sjukdomsframkallande (patogena), men många som normalt finns i vattnet är opportunistiska, dvs de kan övergå till att bli patogena, under vissa förhållanden.

Fiskar har ett svagt immunsystem jämfört med däggdjur och när de utsätts för en stressituation i närvaro av potentiellt sjukdomsalstrande organismer, ökar risken för ett sjukdomsutbrott.

Slå aldrig transportvattnet i ett akvarium.

För tex Koi ska karantänen vara minst en 4-6 veckor gärna längre.
För akvariefisk minst 10 dagar.

Under tiden i karantänen ska fisken långsamt vänja sig vid den bakterieflora som finns i vattnet dit den ska. (uppdatera sitt immunförsvar).
För att vara mer säker tar man en av de fiskar som går i akvariet och koppar in den i karantänen, då ser man om den nya fisken bär på något som de gamla inte har immunförsvar mot.

Av förståeliga själ kan inte säljaren veta vilken flora och fauna som finns i det vatten och på de fiskar som finns i ditt akvarium.
#18 - 26 oktober 2005 19:44
Jo så kan man också hålla på. Men så länge inte säljaren instruerar dig i att det skall gå till som dun har nämnt kan du inte anses skyldig. Faktum är att det på påsen ifrån det här zoot finns inkoppnings instruktioner. Säger de att det är så man skall göra så får man lita på det.

Sen tycker inte jag att det är för mycket begärt att fiskarna skall vara någorlunda friska. Har de en stor del opportunistiska bakterier i sina akvarier borde väl allas fiskar dö när de kommer hem eftersom det inte är många som gör den proceduren som du beskrev. Men du kanske snarare antyder att jag skulle ha dålig kvalitet på vattnet...
#19 - 26 oktober 2005 20:53
Jag tror nog att alla som har lite dyrare fiskar och är mer kunnig har dem i karantän.

Det du råkat utför inklusive problem med nitrit händer nästan alla nybörjare som inte vet vad de gör.
#20 - 26 oktober 2005 22:04
[QUOTE=Kramfors]Jag tror nog att alla som har lite dyrare fiskar och är mer kunnig har dem i karantän.

Det du råkat utför inklusive problem med nitrit händer nästan alla nybörjare som inte vet vad de gör.[/QUOTE]

Min nitrit har sen sist legat under 0,1ppm.

Ingen annan fisk har dött, några har blivit uppätna men ingen har dött.

Utan nybörjare blir det inga experter.

Du har en konstig egenskap att alltid försvara folk som säljer fiskar under felaktiga förutsättningar.

Jag har inget emot att klaga, om jag har något att klaga på. Det är skillnaden på att vara toffel och att inte vara det.

Om jag inte minns fel så var det du som även sist gång gnällde värst utan att kunna ge en konstruktiv lösning. Det enda du verkar anse är att alla som inte kan allt om akvarier och fisk är nollor. Det finns, tro det eller ej, ett liv utanför glaset.

Jag försöker ta hand om mina fiskar så gott jag kan men tack vare *censur* som du så tappar man faktiskt lusten att ens försöka.

Så IGEN ber jag dig, KRAMFORS om ursäkt för att jag inte har 1% av din enorma kunskap. Men jag vågar iaf fråga. Och jag vet *censur* inte vad du begär av mig mer än att jag läser på och frågar. I teorin skull jag kunna låsa in mig i ett år och läsa på men jag har inte tid med det.

Så om det inte vore för mycket besvär så skulle jag uppskatta om du och dina tykna inlägg kunde dra dit solen inte skiner. I alla fall klarar jag mig bra utan dem. Det är inte så trevligt att jämnt höra att man inte duger till att ha fisk. Och om du som fiskfantast vill ha ensamrätt på kunskap är det upp till dig, men låt ditt besserwisseri gå ut över någon annan. Jag är personligen trött på att ta skit ifrån dig.
#21 - 26 oktober 2005 22:12
Gummiankan: Du säger att många akvarium i affären var i karantän pga sjukdom. I dina kläder skulle jag åka dit och kolla hur det är i akvariet du köpte ur. Är dom oxå sjuka nu kan det ju bero på att guramisarna var dåliga och betedde sig konstigt som fick mollysarna att hacka på dom. Är dom sjuka i deras akvarium ska du såklart ta upp det med affären. Annars är det bara att räkna som otur.
Kramfors: Att fisk inte funkar ihop ibland beror väl ändå inte på om någon är nybörjare?

Erik
#22 - 26 oktober 2005 22:21
Jag har kollat men ingen i det akvariet var sjuk, fast jag såg ett par fiskar som hade bytt akvarium sen sist.... Men det kostar mig mer än 100:- i soppa att åka dit bara för det. Fast egentligen skulle jag ha gjort det, av principiella skäl.
Får väl låta mina extremt aggressiva mollysar vara i fred, lite konstigt att de inte jagar någon av de andra fiskarn bara....

En liten fråga; de hade diskusar på samma zoo i ett max 60 cm akvarium och de såg ut att överleva iaf. Den största var ca 10 - 12 cm. Borde inte de stryka med först med tanke på förhållandena...? Om det nu vore någon sjukdom de har där.
#23 - 26 oktober 2005 22:36
Gummiankan: Det måste ju inte vara sjukdomar i alla burkarna affären har. Hur stort akvarium har du?

Erik
#24 - 26 oktober 2005 22:47
112l pluttigt värre. Diskusar är ett framtidsprojekt. :D
#25 - 27 oktober 2005 07:06
"Kramfors: Att fisk inte funkar ihop ibland beror väl ändå inte på om någon är nybörjare?"

Nej naturligtvis inte, men kanske en mer van köper fiskar som bättre passar tillsammans, har mer växter till skygga fiskar, har ljuset släckt längre tid vid isättningen av ny fisk.

Varför skulle det vara besserwisseri att anse att en såld fisk inte ska ha samma garanti som ett kylskåp.
Att ett karantänförfarande är lämpligt när man sätter ny fisk i ett akvarium där det redan är fisk.
Vidare så dör det fiskar utan att de tillsynes är sjuka, eller man gjort något fel.
Om säljaren ansvar, seriösa butiker har fiskar i karantän en vecka innan de sälj.

Jag skulle vara nybörjare för hålland av många arter av fisk.
#26 - 27 oktober 2005 08:15
[QUOTE=Kramfors]"Kramfors: Att fisk inte funkar ihop ibland beror väl ändå inte på om någon är nybörjare?"

Nej naturligtvis inte, men kanske en mer van köper fiskar som bättre passar tillsammans, har mer växter till skygga fiskar, har ljuset släckt längre tid vid isättningen av ny fisk.

Varför skulle det vara besserwisseri att anse att en såld fisk inte ska ha samma garanti som ett kylskåp.
Att ett karantänförfarande är lämpligt när man sätter ny fisk i ett akvarium där det redan är fisk.
Vidare så dör det fiskar utan att de tillsynes är sjuka, eller man gjort något fel.
Om säljaren ansvar, seriösa butiker har fiskar i karantän en vecka innan de sälj.

Jag skulle vara nybörjare för hålland av många arter av fisk.[/QUOTE]

Du sa själv i ett tidigare inlägg att det kanske var så att 99% av alla mollys funkade med 99% av alla dvärgguramis. Finns det fiskar som passar bättre än så? Har du vissa kombinationer som alltid fungerar till 100% så var så god att dela med dig av din kunskap.

Vilket kylskåp håller i 3,5-4 dagar? Hade en kanin/marvin/råtta dött under den perioden, hade köparen förmodligen fått en ny. Är det en liknelse du kan godkänna?

Ditt besserwisseri handlar inte om kylskåp utan att du nu, för andra gången, ger intryck av att du vet allt på ämnet men vägrar dela med dig av din enorma kunskap. Istället ger du en tykna inlägg och elakheter. Det är inte moget, det är inte civiliserat, det är inte trevligt.

Kan du stå för det du säger person till person tror du? För jag skulle bli imponerad om du kunde slänga samma skit irl.
#27 - 27 oktober 2005 10:30
Men det måste väl ändå vara uppenbart för alla att det är skildnad på ett kylskåp och ett levande djur.

Framför allt är skildnaden just hur beroende ett djur är av ägaren.. För ett djur är ju ägaren/köparen den som ger djuret dess förutsättningar i livet. Ett kylskåp bryr sig ju inte så värst om vad man gör med det.

Altså måste det vara nästintill omöjligt att kunna garantera nånting som säljare av ett djur. Jag har själv fyra palettciklider, varav tre är snälla och en är en tvättäkta terrorist. Man måste ju inse att alla djur har personligheter. Kanske dina mollysar är tuffa, kanske guramisarna va fegisar, det är ju omöjligt att svara på. Det var ju bara synd du inte hann se att dom slogs så hade su ju kunnat hinna fiska upp guramisarna igen innan dom blev ihjälslagna.

Sitter alltid själv och tittar en bra stund efter jag släppt i ny fisk, så jag vet att dom funkar i sin nya miljö och att ingen trackaserar dom.

Sen är det väl bara att lära av misstaget.. bättre lycka nästa gång!:)
#28 - 27 oktober 2005 10:35
[QUOTE=svensdotter]Men det måste väl ändå vara uppenbart för alla att det är skildnad på ett kylskåp och ett levande djur.[/QUOTE]
framför lagboken finns ingen skillnad.
själv är jag övertygad om att säljarna skulle sluta snacka skit om folk gick tillbaka och krävde ersättning om det säljaren sagt inte stämmer.
eller att fisken dom köpt va sjuk till exempel.
eller att säljaren garanterat någonting som inte har stämt.

Altså måste det vara nästintill omöjligt att kunna garantera nånting som säljare av ett djur.

jo men då måste återigen vi som är köpare sätta åt dom på ett eller annat sätt så dom fattar att man inte kan stå å snacka skit å ljuga.

alldeles förmånga litar på att säljaren vet vad h*n pratar om och inte står å snackar skit/ljuger och sålänge säljare kommer undan med det....ja resten står ju redan skrivit tidigare i detta inlägg.
#29 - 27 oktober 2005 12:35
[QUOTE=svensdotter]Men det måste väl ändå vara uppenbart för alla att det är skildnad på ett kylskåp och ett levande djur.

Framför allt är skildnaden just hur beroende ett djur är av ägaren.. För ett djur är ju ägaren/köparen den som ger djuret dess förutsättningar i livet. Ett kylskåp bryr sig ju inte så värst om vad man gör med det.

Altså måste det vara nästintill omöjligt att kunna garantera nånting som säljare av ett djur. Jag har själv fyra palettciklider, varav tre är snälla och en är en tvättäkta terrorist. Man måste ju inse att alla djur har personligheter. Kanske dina mollysar är tuffa, kanske guramisarna va fegisar, det är ju omöjligt att svara på. Det var ju bara synd du inte hann se att dom slogs så hade su ju kunnat hinna fiska upp guramisarna igen innan dom blev ihjälslagna.

Sitter alltid själv och tittar en bra stund efter jag släppt i ny fisk, så jag vet att dom funkar i sin nya miljö och att ingen trackaserar dom.

Sen är det väl bara att lära av misstaget.. bättre lycka nästa gång!:)[/QUOTE]

Visst, fiskar är olika individer. Men det väl säljare också i så fall? Eller tror säljaren att alla fiskar beter sig likadant? Om säljaren misstänker att även en lite risk föreligger så borde han/hon upplysa om det. Eller?
#30 - 27 oktober 2005 12:57
Kanske säljaren inte trodde, själv aldrig hade upplevt att det skulle vara ett problem?

Sedan har man ju en del skyldigheter som konsument också.. och inte kan jag hitta något om vilka vilkor och lagar som gäller för handel av djur. Raven om du kan visa en länk där jag kan läsa det själv?

ta ett annat ex. om jag skulle sälja en kattunge. Som när jag säljer den är rumsren. Så kan jag väl garantera att den är rumsren, men jag kan ju faktiskt inte garantera att den är rumsren efter en månad hos säljaren. Sen skulle jag visserligen utan tvekan ta igen den kattungen om köparen kom och klagade på att den pissade inne, för då är uppenbarligen katten inte nöjd där den är. Men jag skulle inte betala igen vad katten en gång köpts för, eftersom den ju va rumsren när jag sålde den.
Måste väl va ungefär samma sak?

sen är det klart att om dina fiskar dör inom någon dag efter att du köpt dom... så skulle jag gissa att du utan tvivel får antingen tillgodokvitto eller nya fiskar om du masar dig tillbaks till affären och är uppriktig med vad som hände. Däremot skulle jag inte ge dig ett skit tillbaka om du kom med hotelser och anklagelser det första du gjorde.
#31 - 27 oktober 2005 13:01
Gummiankan: Isåfall skulle affären få "varna" för alla fiskar. Stimfiskar kan ju få för sig att hacka ut en kompis av någon anledning och så vidare. Sen måste jag säga att jag kan inte se något elakt/tyket i Kramfors senaste inlägg, #25
Raven: Att bevisa vems fel det är om fiskar blir sjuka är svårt, om inte sjukdom visar sig i försäljningsakvariet förstås. Precis som Kramfors säger är det ju en stressande period för fisken så vilande saker kan blossa upp och en helt annan bakterieflora mm i hemakvariet.

Erik
#32 - 27 oktober 2005 13:05
och en liten parantes:

Det är på gång med en lag om att alla som bedriver verksamhet som innefattar hantering och försäljning av djur ska utbildas på området. Altså kommer det förhoppningsvis bli bättring på dessa försäljare som kanske rent av inte har kunskap om djuren de säljer. Att sedan det skulle finnas rötägg som vi konsumenter måste "sätta dit" det vet jag inget om, har inte träffat någon jag behövt "sätta dit". Gillar jag inte hur affären sköts eller personalen, handlar jag helt enkelt inte där. Att sedan hålla på och bråka om att en säljare i en fiskaffär inte visste att det fanns mollys som kan döda guramis och försöka "sätta dit" sådana säljare. Det lämnar jag gladeligen över till de som tycker att klagande i sig är konstruktivt. Själv har jag bättre saker för mig:)

Sedan skulle jag själv utesluta tex guramis, som ju omnämns som skygg, i mitt eget akvarium då jag har fiskar som deffinitivt inte är skygga där. Även om det inte står något om att just dessa inte skulle kunna gå ihop. Skulle jag ändå vilja prova att ha guramis däri så skulle jag garanterat sitta en bra stund vid rutan och kolla att det gick bra. För att kunna fiska upp dom om så ej var fallet.
#33 - 27 oktober 2005 13:18
Nej finner du dig i vad som helst är det upp till dig!

Det handlade inte om en månad (som rumsrenheten) utan om 4 dagar. Inga andra fiskar har dött, bara de. Jag har svårt att tro att alla andra fiskar överlever terrormollysarna om de är så hemska. Jag är övertygad om att de fiskarna var sjuka på något vis eftersom som sagt det bara var de två som dog.

Men som sagt ta vilken skit du vill, men jag känner inte för att köpa fisk som man köper trisslotter, att risken är stor att det går åt helvete.
#34 - 27 oktober 2005 13:33
Och ett litet tillägg. Jag frågade tjejen som sålde dvärgguramisarna till mig om hon var 100% säker på att det skulle gå bra.
#35 - 27 oktober 2005 14:16
[QUOTE=svensdotter]Sedan har man ju en del skyldigheter som konsument också.. och inte kan jag hitta något om vilka vilkor och lagar som gäller för handel av djur. Raven om du kan visa en länk där jag kan läsa det själv?[/QUOTE]

här ser du 2 mail jag skickade till konsumentverket och svaren jag fick.
sen är det fritt fram för alla att maila dom om man så vill.

ta ett annat ex. om jag skulle sälja en kattunge. Som när jag säljer den är rumsren. Så kan jag väl garantera att den är rumsren, men jag kan ju faktiskt inte garantera att den är rumsren efter en månad hos säljaren.

att säga att fiskar går bra ihop när dom inte gör det är en mycket stor skillnad än detta exemplet.
säger du att katten är rumsren så är det ett påstående som gälller nutid.
att säga att 2 fiskar går bra ihop i ett akvarie är ett påstående som gäller framtiden.
#36 - 27 oktober 2005 14:20
[QUOTE=eriahl]Raven: Att bevisa vems fel det är om fiskar blir sjuka är svårt, om inte sjukdom visar sig i försäljningsakvariet förstås. Precis som Kramfors säger är det ju en stressande period för fisken så vilande saker kan blossa upp och en helt annan bakterieflora mm i hemakvariet.[/QUOTE]

helt rätt sen är konsumentköplagen något luddig när det gäller husdjur så man får ju va lite flexibel men det finns situationer jag skulle sätta hårt mot hårt.

som till exempel att jag köper en fisk som är sjuk där senare akvariet fisken kom ur ligger i karantän.
men enligt konsumentverket har man rätt till ersättning om man köper en fisk som smittar ner hela akvariet med vitaprick så alla fiskarna dör oavsett om akvariet i butiken hamnar i karantän eller inte, har även rätt till ersättning för dom merkostnader man får typ medecin.

kan ju kolla länken som finns i mitt tidigare inlägg.
#37 - 27 oktober 2005 14:31
En ny fisk kan butiken bjuda på, men vill du ha ersättning för fiskar du har hemma då är det en vänlig butik.
Det kan räcka med tranporten hem för att få vitaprick på molly och för att undvika smitta på andra fiskar så är det karantän som gäller.
#38 - 27 oktober 2005 14:55
[QUOTE=Kramfors]En ny fisk kan butiken bjuda på, men vill du ha ersättning för fiskar du har hemma då är det en vänlig butik.
Det kan räcka med tranporten hem för att få vitaprick på molly och för att undvika smitta på andra fiskar så är det karantän som gäller.[/QUOTE]

du menar med andra ord att fiskbutiker står över lagen eftersom att konsumentköplagen inte ska gälla dom.
#39 - 27 oktober 2005 15:02
Det räcker att butiken säger att fisken blivit för varm/kall i transporten så faller garantin.
En vara ska handhas på ett visst sätt för att garantin ska gälla.
#40 - 27 oktober 2005 15:18
butiken ska kunna bevisa att fisken haft det för varmt/kallt.
frågan är om det räcker att säga det.
enligt konsumentverket ska säljarne kunna styrka påståendet vilket gör att ditt påstående kramfors faller så som jag ser det men har skickat ett mail till ko om säljarens bevisbörda och valde just exemplet om en fisk har haft för kallt under transporten hem.
#41 - 27 oktober 2005 15:39
Är du dum, menar du att någon ska följa med fisken hem för att butiken ska veta att transporten gått bra.
Hur ska en butik kunna bevisa något som den inte har kontroll över.
#42 - 27 oktober 2005 16:22
om en säljare skulle säga till mig att en vara är med all säkerhet till 100% felfri, så skulle jag inte tro den säljaren. Skulle han säga att det är 100% säkert att en fisk jag köper går ihop med de jag har hemma i akvariet skulle jag heller inte lite på hans ord. Jag skulle med egna ögon konstatera att det gick bra.

Att en kattunge är rumsren är ett påstående som bör kunna gälla i framtid. Eftersom en katt inte slutar vara rumsren utan andledning.

Raven: de frågor du ställt till KO om djurhandel gällde sjuka fiskar inte huruvida fisken passar med andra fiskar i det akvarium de hamnar i. Blir givetvis en annan diskution om man får hem sjuka fiskar som smittar ner de man redan hade sedan innan.

Och vad gäller att ta vilken skit somhelst: Man blir ett offer genom att bete sig som ett. Självklart kan man inte förhindra alla missöden men men man kan i ganska lång utsträckning undvika många av dom. Man kan inte tro en säljare på hans ord, utan man är tvungen att andvända sitt eget goda omdömme, sedan att övervaka vad som sker i och med att man tex släpper i ny fisk i akvariet.
Om man köper en ny frys och den visar sig vara trasig, kan man ju inte vänta tills den orsakat vattenskador innan man går tillbaks och säger ifrån på affären där man köpt frysen.
#43 - 27 oktober 2005 16:36
Om en fisk har en defekt tex saknar en fena OK för att den ska gå att byta.
Eller om det inte är den sort fisk som butiken uppger.

Men om en fisk drabbas av parasiter eller en bakterinfektion eller virus bryter sjukdomen ut på grund av brister i miljön vilken inte säljaren kan lastas för.
#44 - 27 oktober 2005 16:51
Att bevisa för kallt eller varmt under hemtransport borde väl ändå gälla för bägge sidor att bevisa? Alltså håller inte det som bevis för någondera isf, ord mot ord.. Ett bra sätt att undvika nedkylning är ju att ta med en liten frigolitlåda och petflaskor som man kan fylla med lagom varmt vatten i affären. Sen får firrarna det mysigt på hemvägen. Men visst är det svårt. Har själv jobbat på zooaffär och ofta var det ju smidigast att gå med på ny fisk vid såna tillfällen. Även om man visste att fiskarna mådde bra i affären.

Kramfors: Början i ditt inlägg #41 är väl ändå lite dåligt......

Erik
#45 - 27 oktober 2005 17:21
Varför inte gå tillbaks till butiken och säga som det är, de kan säkert komma överens om någon lösning till problematiken.

Köpte 1.2 Betta splendens och de tvärdog efter 3 dagar i deras nya akvarie, började smått fundera på om jag gjorde något fel.

Åkte iaf tillbaks till zoobutiken och sa som det var och vi konstaterade att även de andra kampfiskhonorna var döda eller döende utan synlig anledning.

Fick utan tjaffs nya fiskar och utrusning som täckte mina utlägg och resor.

/Henke
#46 - 27 oktober 2005 18:18
[QUOTE=svensdotter]Skulle han säga att det är 100% säkert att en fisk jag köper går ihop med de jag har hemma i akvariet skulle jag heller inte lite på hans ord. [/QUOTE]

jo men då kommer man åter till det att många går till butiker och tror att säljaren vet vad han pratar om.
det är dags att säljarna lär sej att snackar man skit så åker man på de.

så som det är nu kommer många hem efter att ha varit i butiker å köpt djur som inte alls stämmer överens med det butiker säger.

köper man en räka och säljaren säger att den inte äter fiskar ska det stämma.
skulle räkan ändå äta fiskar så ska man gå tillbaka och kräva pengarna åter och ersättning för dom merkostnader man får.
då lär sej säljaren att snacka skit inte lönar sej.

får väldigt ofta intrycket att många härinne på ett eller annat sätt stödjer lögnaktiga säljare

Raven: de frågor du ställt till KO om djurhandel gällde sjuka fiskar inte huruvida fisken passar med andra fiskar i det akvarium de hamnar i. Blir givetvis en annan diskution om man får hem sjuka fiskar som smittar ner de man redan hade sedan innan

varför skull det va annorlunda ???
säljaren har fortfarande sålt en vara som inte stämmer överens med vad säljaren har sagt vilket gör säljaren skyldig att fixa det hela.
#47 - 27 oktober 2005 18:59
får väldigt ofta intrycket att många härinne på ett eller annat sätt stödjer lögnaktiga säljare

Du tycks tro att alla säljare är lögnaktiga vilket jag anser är helt fel. Inom djurhandeln är det nog inte lika lätt som inom andra brancher att åberopa konsumentlagen. Oftare än att jag har hört lögnaktiga påståenden från säljare har jag hört tvärt om. Säljaren talar om för en kund att just den fiskarten inte passar i hans akvarium, men kunden köper ändå eftersom det har minsan fungerat bra hos hans kompis. Jag stöder inte affärer som medvetet lurar sina kunder utan då handlar jag inte där samtidigt som jag avråder andra.
#48 - 28 oktober 2005 01:11
[QUOTE=Guy Palm]Du tycks tro att alla säljare är lögnaktiga vilket jag anser är helt fel. [/QUOTE]
helt fel men det finns säljare som ljuger sej blåa vilket är lätt konstaterat om man läser runt härinne tll exempel.
ett utryck som att fisken anpassar sej till akvariet verkar småpopulärt att hävda till exempel.

sen finns det många säljare som säger sånt som inte stämmer.
har själv fått höra på herkules zoo att räker inte behöver kalk vilket jag läst på internet att dom behöver till sitt skelett vilket jag även misstänkte när jag stog i butiken.
att dom flesta växter inte växer bra om dom får flytande näring.
har fått höra i samma affär att kardinaltetror inte är en stimfisk och det är en butiks om lovordas av många.

sen blir det ju inte bättre när grossisterna själva inte alltid vet vad det är dom skickar iväg vilket gör det hela krångligare.s
#49 - 28 oktober 2005 07:58
Snackade med min lokala konsumentrådgivare angående just det här med att köpa djur.

"
Henrik

Det är frivilligt att lämna garantier. Säljaren kan således avstå från detta. Däremot måste säljaren följa konsumentköplagen vid försäljning till konsument. Om t ex ett djur är sjukt vid försäljningen och sedan dör kan köparen reklamera, och har då rätt till nytt (friskt) djur eller hävning av köpet.

Med vänlig hälsning

Björn
"

/Henke
#50 - 28 oktober 2005 08:18
Det är frivilligt att lämna garantier. Säljaren kan således avstå från detta. Däremot måste säljaren följa konsumentköplagen vid försäljning till konsument. Om t ex ett djur är sjukt vid försäljningen och sedan dör kan köparen reklamera, och har då rätt till nytt (friskt) djur eller hävning av köpet.

Hur häver man köpet om fisken dör ?
#51 - 28 oktober 2005 08:52
Att man får tillbaka pengarna tippar jag ;)
Tvivlar starkt på att de vill ha tillbaka den döda fisken.
#52 - 28 oktober 2005 09:28
[QUOTE=port513]Snackade med min lokala konsumentrådgivare angående just det här med att köpa djur.

"
Henrik

Med vänlig hälsning

Björn
"

/Henke[/QUOTE]

vd menar dom för garantier lite mer specifikt ?

det är ju frivilligt för en säljare att säga om fiskar passar eller inte passar ihop men säger säljaren att fiskar passar ihop när dom inte gör det så är han skyldig att ersätta enligt hon jag pratade med idag.

[QUOTE=y0da]Att man får tillbaka pengarna tippar jag ;)
Tvivlar starkt på att de vill ha tillbaka den döda fisken.[/QUOTE]

tror nog dom vill se fisken då det ibland går att se om det är handhavandefel eller sjukdom till exempel.
nuvet jag inte hur det är för er men själv för jag ytterst sällan kvitto när jag köpt fisk vilket är negativt.
utan kvitto står man där med tummen i ***** och kan inte göra nåt.
#53 - 28 oktober 2005 09:55
[QUOTE=Raven][QUOTE=port513]Snackade med min lokala konsumentrådgivare angående just det här med att köpa djur.

"
Henrik

Med vänlig hälsning

Björn
"

/Henke[/QUOTE]

vd menar dom för garantier lite mer specifikt ?

det är ju frivilligt för en säljare att säga om fiskar passar eller inte passar ihop men säger säljaren att fiskar passar ihop när dom inte gör det så är han skyldig att ersätta enligt hon jag pratade med idag.

[QUOTE=y0da]Att man får tillbaka pengarna tippar jag ;)
Tvivlar starkt på att de vill ha tillbaka den döda fisken.[/QUOTE]

tror nog dom vill se fisken då det ibland går att se om det är handhavandefel eller sjukdom till exempel.
nuvet jag inte hur det är för er men själv för jag ytterst sällan kvitto när jag köpt fisk vilket är negativt.
utan kvitto står man där med tummen i ***** och kan inte göra nåt.[/QUOTE]

Garantier är ju just det som säljaren garanterar.

Är det nu så att man ser att en fisk ideligen blir attackerad och man inte vidtar åtgärder mot detta oavsett vad säljaren sagt så kan ingen garanti gälla.

Tar jag hem en ny papegoja eller en ny katt så begär jag öppet köp om de inte går ihop med mina befintliga djur. Gör samma sak med fiskar så är ni ju garanterade pengarna tillbaka om det inte funkar som man tänkt sig.

Ingen kan garantera att någon fisk ska gå ihop med en annan fisk till 100%, man kan däremot säga att de brukar gå bra så det borde inte vara något problem.

Fiskarna i detta fallet kan ju faktiskt också ha dött av bakteriechock eller av andra orsaker som inte gått att förebygga utan karantän med långsam tillvänjning av den nya miljön.

/Henke
#54 - 28 oktober 2005 10:03
[QUOTE=port513]Ingen kan garantera att någon fisk ska gå ihop med en annan fisk till 100%, man kan däremot säga att de brukar gå bra så det borde inte vara något problem.[/QUOTE]

prolemet är ju att vissa säljare garanterar till 100% att det går och långt ifrån alla köpare kommer hit till exempel.
sen är det också väldigt lätt att nybörjare eller föräldrar tillb arn som vill ha akvarie lyssnar för mycket på säljare.

läst ett flertal trådar där säljare har sagt att den här räkan/kräftan/hummern är inte fiskätare men när köparen kommit hem har djuret ifråga ätit upp fiskar.
det är ju nåt som kan se fint ut när det är ljuset men djuret går på fiskjakt när det är mörkt och då kan man ju inte alltid se vad som händer i ett akvarie.

men sen är det ju inte alltid lätt att va säljare heller.
är ju inte direkt ovanligt att grossister ger djur fel artnamn.
#55 - 28 oktober 2005 14:22
[QUOTE=Raven][QUOTE=port513]Ingen kan garantera att någon fisk ska gå ihop med en annan fisk till 100%, man kan däremot säga att de brukar gå bra så det borde inte vara något problem.[/QUOTE]

prolemet är ju att vissa säljare garanterar till 100% att det går och långt ifrån alla köpare kommer hit till exempel.
sen är det också väldigt lätt att nybörjare eller föräldrar tillb arn som vill ha akvarie lyssnar för mycket på säljare.

läst ett flertal trådar där säljare har sagt att den här räkan/kräftan/hummern är inte fiskätare men när köparen kommit hem har djuret ifråga ätit upp fiskar.
det är ju nåt som kan se fint ut när det är ljuset men djuret går på fiskjakt när det är mörkt och då kan man ju inte alltid se vad som händer i ett akvarie.

men sen är det ju inte alltid lätt att va säljare heller.
är ju inte direkt ovanligt att grossister ger djur fel artnamn.[/QUOTE]

Vad är det för skillnad på försäljare och försäljare egentligen?

Man litar blint på en försäljare i en djuraffär men litar i stort sett aldrig på en bilförsäljare. Båda två borde ju tala lika mycket sanning, eller?

Angående att köpa saker som någon säger passar är vanskligt, precis som jag sagt tidigare.

Jag har exempelvis 2st kräftor (Procambarus alleni) och dessa ska normalt sett inte ta fisk och vara väldigt lugna och fina. Alla fiskar som är snabba klarar sig från dem men exempelvis kampfiskar skulle stryka med omedelbart. Likaså fiskar som vilar på bottnen är också i farozonen då de ligger som en middag där på natten.

Men jag skulle nog också säga att denna kräfta går bra ihop med fisk men inte vilken fisk som helst dock. Växter går de inte bra med vad jag märkt iaf, har inte en levande växt kvar i akvariet där kräftorna går, javamossan klarade sig inte ens en gång utan är uppäten.

Ändring:

Angående hummer så finns det så många olika arter som har samma populärnamn så förvänta dig inte att säljaren ska veta eller ens förstå att det inte är just DEN blåa hummern som inte äter fisk till vardags.

/Henke
#56 - 28 oktober 2005 14:31
Om man själv är lite uppmärksam på vad man köper slipper man problem. Kontrollera djurens kondition, frakta hem dem på rätt sätt och sköt inkoppningen så är det inga problem. Låt bli impulsköp, vilket kan vara svårt ibland. Läs på om arten innan köp. Skulle olyckan ändå vara framme så ersätter de flesta seriösa affärer dig på ett eller annat sätt.
#57 - 28 oktober 2005 16:07
[QUOTE=Guy Palm]Om man själv är lite uppmärksam på vad man köper slipper man problem. Kontrollera djurens kondition, frakta hem dem på rätt sätt och sköt inkoppningen så är det inga problem. Låt bli impulsköp, vilket kan vara svårt ibland. Läs på om arten innan köp.[/QUOTE]

så jag har gjort sen i våras och har änsålänge klarat mej överlag bra.
kan starkt rekommendera "kylväska" nu när det är kallt.
har en som tar en halvliters vattenflaska och en fiskpåse.
dessutom blir det mörkare för fiskar vilket jag läst ska göra transporten lite mindre stressande.
#58 - 28 oktober 2005 22:55
Min sambo var på samma zoo idag, nu hävdade det att det visst kunde bli lite problem med mollysarna.

Alltså; de erkände att de hade gjort fel! De menade att det var en okunnig person som fått vikariera den dagen.

Precis det är lätt att vara ett offer om man beter sig som ett offer! Men i det här fallet och fallet med räkan hade jag faktiskt rätt, har man rätt utan att kräva upprättelse är man ett offer!

För er som tvivlar på detta zoots kompetens...

De sålde ett nitrit test som var använt, märkt västtyskland, och inte fungerade! De sa att det inte fungerade eftersom jag inte hade någon nitrit, inte det mista lilla! Ni som har noll(0, nada) nitrit i ert akvarium får gärna höra av er....

Sen raven har helt rätt, lagen är lagen. Inte ens de allsmäktiga zooaffärerna står över den.

Om zooaffären erkände sitt fel, varför kan inte ni erkänna att de gjorde fel?
#59 - 29 oktober 2005 07:31
[QUOTE=Gummiankan]Min sambo var på samma zoo idag, nu hävdade det att det visst kunde bli lite problem med mollysarna.

Alltså; de erkände att de hade gjort fel! De menade att det var en okunnig person som fått vikariera den dagen.

Precis det är lätt att vara ett offer om man beter sig som ett offer! Men i det här fallet och fallet med räkan hade jag faktiskt rätt, har man rätt utan att kräva upprättelse är man ett offer!

För er som tvivlar på detta zoots kompetens...

De sålde ett nitrit test som var använt, märkt västtyskland, och inte fungerade! De sa att det inte fungerade eftersom jag inte hade någon nitrit, inte det mista lilla! Ni som har noll(0, nada) nitrit i ert akvarium får gärna höra av er....

Sen raven har helt rätt, lagen är lagen. Inte ens de allsmäktiga zooaffärerna står över den.

Om zooaffären erkände sitt fel, varför kan inte ni erkänna att de gjorde fel?[/QUOTE]

Visst att de säger att det kan bli komplikationer mellan fiskarna, men erkännt att de gjort fel har de ju inte gjort eller hur? Alltid lätt att skylla på en vikarie osv, gör alla företag.

Det är inte om djuraffären gjort fel eller inte, DU såg att det var komplikationer i akvariet utan att göra något åt detta. Vems är då felet, ditt eller djuraffärens?

Jag har själv gjort det en gång i början av min akvariehållning, såg att det blev komplikationer men gjorde inget direkt för att stoppa det och alla fiskarna blev lunch till den nye jag släppt in. Jag var då 7år men har aldrig igen under mina 29år stått passiv och sett på om det blivit komplikationer i akvariet.

Det är så att även om kombinationen går utmärkt hos djuraffären eller hos din kompis så är det inte någon garanti för att det kommer gå bra hos dig sen, håll ögonen på akvariet de första dagarna då nya fiskar introducerats.

En stilla fråga som jag får, du verkar ha blivit något misshandlad som kund av den djuraffären. VARFÖR?, varför går man tillbaks till en sådan djuraffär? Skyll nu inte på avstånd till nästa butik för det är väl ändå djurens väl och ve som är viktigast eller?

/Henke
#60 - 29 oktober 2005 08:21
Det här var första missen ifrån deras sida, alla kan ju göra misstag. Zoot med räkan har jag däremot övergett, idag märkte jag att det börjat växa ut ett svärd på min molly hane som jag köpte där...

Självklart skulle jag kunnat sitta och titta på akvariet hela dagarna men jag måste jobba också. Att fiskar bråkar lite i början är inte speciellt ovanligt. Efter det var guramisarna inne i växtligheten bara, lugnt trodde jag, åkte till jobbet, kommer hem, fiskar döda.

Tidigare jämnförelser ifrån "åklagarsidan" angående djur med materia har överklagats så varför skall "försvaret" få göra den liknelsen.

Då kan jag jämnföra "mollyn" som nu är en svärdbärare, att de sålde en kyl till mig som visade sig vara en frys, eller ett motorblock ifrån en skrotad gammal cheva....
#61 - 29 oktober 2005 10:45
liknelserna om att köpa ett djur eller att köpa en frys kan endast göras för att påvisa att man som konsument måste ha lite omdömme när man handlar en vara. tex skulle jag aldrig släppa ner tex guramisar med mina scalare, eldstjärt med flera, även om det inte sägs någonstanns att det inte skulle gå bra..

Jag hoppas ju innerligt att ingen går och köper en frys som sedan visar sg vara en kyl! För att sedan inte gå tillbaks med frysen som var en kyl, utan istället beklaga sig över det i ett forum på nätet..

Det är sällan sådana incidenter orsakar av det man kanske vill kalla dumhet, men det handlar inte om det. Det handlar om ouppmärksamhet. Tex kan man ta en del kunder på IKEA, som inte hittar ut ur affären. Om dom tittade ner på golvet skulle dom se dom ganska så stora pilarna som pekar åt vilket håll dom ska gå för att komma till kassorna/utgång. Men det gör dom inte, dom får panik och börjar skrika på första bästa peronal dom ser och denne får visa dom ut.
Om man trots att man varit uppmärksam vid ett köp, som tex ditt där du köpt en molly som visar sig inte vara en molly. Har jag svårt att se varför du inte bara går tillbaks och byter ut den. Uppenbarligen har ju både du och den som sålt "mollyn" till dig trott att det var just en molly. Det är väl inget att bli sur eller bråka om, bara att gå tillbaks med den.
#62 - 29 oktober 2005 10:53
[QUOTE=port513]DU såg att det var komplikationer i akvariet utan att göra något åt detta. [/QUOTE]

skulle du vilja va så vänlig å specifiera detta bättre ???
för så som du skriver skulle dom amanoräkor ja haft nte funkat med varann.
eller körsbärsräkorna.eller kardinaltetrorna.eller platyn.eller sorgmanteltetrorna.

har ännu aldrig haft ett djur i akvariet bortsett snäckor som aldrig har bråkat å jagat varann.

och sen om man läser runt härinne är det MYCKET vanligt med bråk i akvarier speciellt i början och väldigt ofta så lämnas fiskarna ifred och oftast slutar det alldeles utmärkt.
så frågan är var drar man gränsen igentligen ??? de skulle va vilja påstå är mycket svårt och som gummiankan sa.
man kan inte sitta framför akvariet ett par dagar för att man köpt nya fiskar finns ju annat som måste göras också.
#63 - 29 oktober 2005 11:30
Gå vilse på ikea...? Det var ju också en liknelse....... Jag har hittills inte gått vilse där.

Just molly-svärdbärar grejen gör inte så mycket, jag har en till hane så förhoppningsvis går det att få yngel ändå. Men det är inget vidare att den såldes som en molly. Man vill ju inte gärna köpa fisken i säcken...

Jag vill ju gärna ha det jag köper och inte något annat som kan ha kommit med.

Det handlar inte om en fnuttig hundring utan att det är tråkigt att fiskarna dog. Hade jag trott att de skulle dö skulle jag aldrig ha köpt dem. De såg pigga ut i affären och jag tog två timmar till att koppa in dem. Att jag inte har tid att sitta och vakta dem är ju beklagligt. Och av vilken anledning skulle jag sitta och vakta dem? Inget jag har läst upplyser en om att fiskarna bör vaktas konstant den första veckan. Den senaste veckan har mina andra fiskar börjat "klia" sig emot gruset. Jag vet inte vad det beror på men är det en sjukdom så har den kommit i samband med guramisarna.

Tycker du att det är okej att få sjuka fiskar?
#64 - 29 oktober 2005 12:02
[QUOTE=svensdotter]liknelserna om att köpa ett djur eller att köpa en frys kan endast göras för att påvisa att man som konsument måste ha lite omdömme när man handlar en vara.[/QUOTE]

med andra ord menar du att det är ok att en säljare i en akvariebutik snackar skit men inte nån som säljer vitvaror och då stödjer du med andra ord dom oseriösa handlare som finns.

sen spelar det ingen roll om det är vitvaror eller fisk.
en handlare är skyldig att stå för det h*n säger.
#65 - 29 oktober 2005 12:20
[QUOTE=Raven][QUOTE=svensdotter]liknelserna om att köpa ett djur eller att köpa en frys kan endast göras för att påvisa att man som konsument måste ha lite omdömme när man handlar en vara.[/QUOTE]

med andra ord menar du att det är ok att en säljare i en akvariebutik snackar skit men inte nån som säljer vitvaror och då stödjer du med andra ord dom oseriösa handlare som finns.

[/QUOTE]

nej jag säger att bägga KAN "snacka skit" och att man som konsument måste vara medveten om detta. Och hur man kan stödja oseriösa handlare genom att andvända sitt omdömme den kan jag inte förstå. Tvärtom stödjer man väl dessa om man inte förstår att man måste andvända sitt omdömme.
Om en akvaributiksförsäljare säger till mig att jag kan ha glasmalar med scalarer, skulle jag välja att inte tro honom. Om en frysförsäljare skulle säga att en kyl är en frys, skulle jag inte heller tro honom.

Jag upprepar mitt tidigare påstående. Liknelser mellan handel av djur vs andra varor kan endast göras för att påvisa konsumentens behov av omdöme. Detta för att inte bli lurad, vare sig av en djurbutik eller en vitvarobutik.
Jag stödjer ingetdera, men jag inser att försäljare är försäljare.
#66 - 29 oktober 2005 13:11
[QUOTE=svensdotter]Och hur man kan stödja oseriösa handlare genom att andvända sitt omdömme den kan jag inte förstå. Tvärtom stödjer man väl dessa om man inte förstår att man måste andvända sitt omdömme.[/QUOTE]
med andra ord idiotförklarar du alla i sverige som frågar säljare om råd...
långt ifrån alla har möjlighet att använda internet.
sen har alla inte tillgång till bibliotek heller och sist ja tittade på akvarieböcker på biblioteket så va dom inte mycket att ha.
är väl klart att säljare kan prata mycket för att få sålt men dom är likförbannat skyldiga att stå för det dom säger.
och hur ska man egentligen kunna veta vilka säljare som är seriösa och oseriösa ???
mej veterligen finns ingen lista på de nånstans och som nybörjare är det nästintill omöjligt att veta.

Om en akvaributiksförsäljare säger till mig att jag kan ha glasmalar med scalarer, skulle jag välja att inte tro honom.

om man inte har tillgång till internet och kanske inte ens ett bibliotek eller någon i bekantskapskretsen hur ska man då få information om man nu inte ska prata med säljaren ???

Om en frysförsäljare skulle säga att en kyl är en frys, skulle jag inte heller tro honom.

fortfarande en liknelse som är fruktansvärt skev.
tillåmed syrrans 2åriga dotter vet skillnad mellan kyl å frys men hur många vet att silverhajar inte ska blandas med kardinaltetror om dom inte söker efter den informationen ???

sen kan du inte jämföra den kunskap du har om akvarier med till exempel en förälder som fixar ett akvarie för ungen vill ha det.
det är som om ja skulle kräva att en polare kan lika mycket om datorer som jag och han vet knappt hur man startar en.

sen finns det ju faktiskt dom som har dyslexi om du inte har tänkt på det.
har en polare som är så gravt dyslektiker att han inte ens klarar av å läsa matsedeln på mcdonalds.
för honom finns det inte så många alternativ än att prata med säljare
#67 - 29 oktober 2005 14:28
[QUOTE=Raven][QUOTE=svensdotter]Och hur man kan stödja oseriösa handlare genom att andvända sitt omdömme den kan jag inte förstå. Tvärtom stödjer man väl dessa om man inte förstår att man måste andvända sitt omdömme.[/QUOTE]
med andra ord idiotförklarar du alla i sverige som frågar säljare om råd...
långt ifrån alla har möjlighet att använda internet.
sen har alla inte tillgång till bibliotek heller och sist ja tittade på akvarieböcker på biblioteket så va dom inte mycket att ha.
är väl klart att säljare kan prata mycket för att få sålt men dom är likförbannat skyldiga att stå för det dom säger.
och hur ska man egentligen kunna veta vilka säljare som är seriösa och oseriösa ???
mej veterligen finns ingen lista på de nånstans och som nybörjare är det nästintill omöjligt att veta.

Om en akvaributiksförsäljare säger till mig att jag kan ha glasmalar med scalarer, skulle jag välja att inte tro honom.

om man inte har tillgång till internet och kanske inte ens ett bibliotek eller någon i bekantskapskretsen hur ska man då få information om man nu inte ska prata med säljaren ???

Om en frysförsäljare skulle säga att en kyl är en frys, skulle jag inte heller tro honom.

fortfarande en liknelse som är fruktansvärt skev.
tillåmed syrrans 2åriga dotter vet skillnad mellan kyl å frys men hur många vet att silverhajar inte ska blandas med kardinaltetror om dom inte söker efter den informationen ???

sen kan du inte jämföra den kunskap du har om akvarier med till exempel en förälder som fixar ett akvarie för ungen vill ha det.
det är som om ja skulle kräva att en polare kan lika mycket om datorer som jag och han vet knappt hur man startar en.

sen finns det ju faktiskt dom som har dyslexi om du inte har tänkt på det.
har en polare som är så gravt dyslektiker att han inte ens klarar av å läsa matsedeln på mcdonalds.
för honom finns det inte så många alternativ än att prata med säljare[/QUOTE]

givetvis, finns det de som är gravt dyslektiska eller som inte klarar av/har tillgång till dator, bibliotek har nog alla iofs.
Men vad menar du att du ska göra för att dessa personer som nu inte kan få tillgång till info/inte söker upp info inte ska bli lurade av okunniga/säljgiriga säljare?
Som tur är kommer det en lag om utbildning av alla djurhandlare, så förhoppningsvis ska de okunniga säljarna sorteras ut. De säljgiriga blir det ju lite värre med...
#68 - 29 oktober 2005 16:14
SUMMA SUMARUM

Vissa tycker att det är okej med djurhandlare som inte vet vad de pratar om.

Vissa gör det inte.
#69 - 29 oktober 2005 16:33
Orkade inte de sista 2-3 inläggen... Men gummi å raven.. ni e ju fan helt besatta av den där konsumenetlagen.. Testa att tänk själva å använd sunt förnuft nångång så kommer ni att komma långt

Å över min döda kropp..Gå ALDRIG mot rödgubbe, drick hembränt el kör för fort asså..För de strider ju mot svensk lag..
#70 - 29 oktober 2005 17:28
jo, det är ganska trevligt att följa lagen. Tycker inte du det?

Är det sunt förnuft att lagen bryts i syfte att tjäna några tior? Då är det väl ännu mer sunt förnuft att sälja hb? Då tjänar man ju mer!

Eller har jag inte uppfattat dig rätt?
#71 - 29 oktober 2005 17:49
Så då äre väl ännu mer sunt förnuft att råna en bank på 10milj!? på sitt sätt att tänka då...

seriöst... Lagen är inte till för att folk ska sluta tänka å förlita sej på andra helt blint...den e till för att inte bli lurad alt. att köpa saker som håller mycket dålig kvalitet..

Följa lagen ..javisst..men som många andra följer jag den inte till punkt å pricka..å därför "lipar" ja inte när någon annan råkar göra något fel heller...
#72 - 29 oktober 2005 20:10
Nej nej, du följer vad du vill. Personligen tror inte jag på den typen av samhälle där folk i allt större utsträckning töjer på lagen.

Uppdatering; Idag hade de satt guramisarna i akvariet i karantän så uppenbarligen var de sjuka på något sätt innan transporten. Alltså höll varan en mycket dålig kvalitet. Eller är det bra kvalitet tycker du?

Om man ser det som att det är okej att ta ut svängarna lite så visst, gör det du, men det är inte vackert av dig att mena att de som inte tolererar lika mycket som du går och "lipar". Är det "icke coolt" att inte överskrida lagen....

Det är lite förvirrande, samtidigt som folk drar gränsen olika. Folk kommer alltid vilja gå ett steg längre, och det är nog därför man har gjort lagar för att dra en tydligare gräns. Vad du tycker är på gränsen idag kanske någon annan tycker är barnmat i morgon.
#73 - 29 oktober 2005 20:32
Gummiankan: Visst får du väl kompensation för fiskar, ev medicin nu när det visat sig att guramisarna i affären är sjuka? Ge dig inte på den punkten. Sen skulle då inte jag handla där mer.

Erik
#74 - 29 oktober 2005 21:46
[QUOTE=Gummiankan]Uppdatering; Idag hade de satt guramisarna i akvariet i karantän så uppenbarligen var de sjuka på något sätt innan transporten. Alltså höll varan en mycket dålig kvalitet. Eller är det bra kvalitet tycker du?[/QUOTE]
Snälla du.... Vet du varför affärer sätter fiskar i karantän??? Oftast för att förvissa sig om att de inte är sjuka innan de säljs till kunden!!! Jag blir glad när jag ser att de ens bemödar sig om att sätta fiskar i karantän! Mycket säljarpåhopp i denna tråden!! Man får känslan av att de seriösa säljarna är lätt räknade vilket ju absolut inte är fallet. Dessutom kan man aldrig avsäga sig skyldigheten att hålla sig välinformerad själv, oavsett om det gäller kylskåp, möbler eller djur!

Som dvärgguramiägare sedan några år tillbaka så vill jag bara säga att de är superkänsliga mot snabba och stressiga fiskar! De vill vidare ha ganska mörka och välbevuxna akvarier där de känner sig trygga och kan gömma sig lite grann. Om du har stressiga mollisar så kan de med lätthet jaga ihjäl små skygga dvärgguramisar på ett par dagar. Dvärgguramisar är dessutom extremt känsliga för dåligt vatten. Minsta lilla nitritpromille eller minsta bakterieansamling tar knäcken på dem såååå lätt å så snabbt. Vill man ha dvärggurami länge så måste man ha noga koll på vattnet, mycket växter och lugna fiskar som sällskap.

Detta var mitt första och sista inlägg i denna tråden!
#75 - 30 oktober 2005 01:27
[QUOTE=sacha]seriöst... Lagen är inte till för att folk ska sluta tänka å förlita sej på andra helt blint...den e till för att inte bli lurad alt. att köpa saker som håller mycket dålig kvalitet..[/QUOTE]
lagen är till för att följas men åandra sidan kanske vi skulle införa anarki i det här landet, skulle slippa många problem då...
det är fel att bryta mot lagen oavsett vem var och när det görs och nånstans måste gränsen dras men tyvärr "töjer" en massa folk på dom lagar och regler som finns vilket skapar väldigt mycket problem.
även en sån skitsak som att gå mot rött kan få ödesdigra konsekvenser.

Följa lagen ..javisst..men som många andra följer jag den inte till punkt å pricka..å därför "lipar" ja inte när någon annan råkar göra något fel heller...

med andra ord om en säljare säger att en tv ska klara digitaltv men i praktiken inte gör det utan digitalbox så går du inte tillbaka å klagar vilket är din fulla rätt då säljaren sagt nåt som inte stämmer utan går då å köper en ny tv, låter nämligen så men vill du kasta en massa pengar åt helvete så är det upp till dej men låter rätt dumt.
även fiskar kan va bra dyra.
ett annat exempel är om du ska köpa en bil och säljaren pratar och visar upp en bmw och sen leverar en volvo.
skulle du acceptera det ?

[QUOTE=Lenmar]Man får känslan av att de seriösa säljarna är lätt räknade vilket ju absolut inte är fallet. Dessutom kan man aldrig avsäga sig skyldigheten att hålla sig välinformerad själv,[/QUOTE]
av dom 10-12 akvarieanställda jag pratat eller hört prata sen jag började så har alla utom 2 sagt ett eller annat som inte alltid stämmer.
2-3 av dom har sagt sånt som man mycket väl kan klassa som rent ljug eller grov inkompetens.
en säljare som säger att man kan ha praktbotior i ett 90L kar kallar jag oseriös till exempel.
en akvariebutik som säljer paroonhaj är om man ska hårddra det oseriös då dom som kan ge paroonhaj ett bra hem i det här landet kan räknas på ena handen, dom blir ju upp till 250cm.
visst man är skyldig att ta reda på info om dom djur man köper och många vänder sej just till säljaren för detta det är just därför konsumentköplagen finns för att skydda köparen för säljare som lovar runt men håller tunt.
hade alla säljare varit serösa och kunnat det dom hållt på med så hade ju den lagen inte behövts.
och som jag skrivit tidigare, långt ifrån alla har möjlighet att bruka internet för att få info.

nä det skulle allt va bättre om säljare vågade säga att det kan finnas risk med att blanda vissa fiskar(nåt jag ännu aldrig hört irl) eller att säga att dom inte vet men tyvärr är dom mycket sällsynta.
#76 - 30 oktober 2005 07:20
[QUOTE=Gummiankan]Nej nej, du följer vad du vill. Personligen tror inte jag på den typen av samhälle där folk i allt större utsträckning töjer på lagen.

Uppdatering; Idag hade de satt guramisarna i akvariet i karantän så uppenbarligen var de sjuka på något sätt innan transporten. Alltså höll varan en mycket dålig kvalitet. Eller är det bra kvalitet tycker du?

Om man ser det som att det är okej att ta ut svängarna lite så visst, gör det du, men det är inte vackert av dig att mena att de som inte tolererar lika mycket som du går och "lipar". Är det "icke coolt" att inte överskrida lagen....

Det är lite förvirrande, samtidigt som folk drar gränsen olika. Folk kommer alltid vilja gå ett steg längre, och det är nog därför man har gjort lagar för att dra en tydligare gräns. Vad du tycker är på gränsen idag kanske någon annan tycker är barnmat i morgon.[/QUOTE]

De kan inte vara så att de sattes i karantän just pga det du berättat för affären om dödsfallen?

Sen har du ju tidigare sagt att det INTE var pga sjukdom utan att dina mollys dödade dem, försöker du fiska fram att det inte är ditt fel denna gången?

/Henke
#77 - 30 oktober 2005 11:18
Uppenbarligen kan sjukdom bryta ut när fiskarna är stressade. Som någon tidigare skrev är de mycket känsliga för snabba fiskar. Blir de stressade kan alltså en sjukdom bryta ut. Förmodligen stressades de av mollysarna, sjukdomen bröt ut, fisk dog.

Nej, alla fiskar ifrån den grossisten hade satts i karantän efter många dödsfall.

Är molly en snabb fisk? Som någon ovan skrev så passar inte guramis bra med snabba fiskar. Varför sa de i zooaffären då att det skulle gå bra? Var de kunniga på området? Nej tydligen inte, visste jag det? Nej. Men var det jag som garanterade att det skulle gå bra..? Nej, det var säljaren.

Just i det här fallet var det säljarens fel för att de inte kunde ge adekvat information och tillhandahålla friska fiskar. Kanske hade fiskarna klarat sig om inte mollysarna stressat dem, eller så hade de dött av sjukdom iaf. Vem vet?

Primärt fel; att insistera på att guramisarna skulle gå bra med de fiskar jag redan hade.

Secundärt fel; sälja guramisarna även om evntuell sjukdom förelåg.

Jag kanske var ouppmärksam. Men den som vet mest bör ta störst del av ansvaret. Någon som arbetar med djur skall veta mer än genomsnittsmänniskan om djur.
#78 - 30 oktober 2005 12:07
[QUOTE=Gummiankan]Nej nej, du följer vad du vill. Personligen tror inte jag på den typen av samhälle där folk i allt större utsträckning töjer på lagen.

Det är lite förvirrande, samtidigt som folk drar gränsen olika. Folk kommer alltid vilja gå ett steg längre, och det är nog därför man har gjort lagar för att dra en tydligare gräns. Vad du tycker är på gränsen idag kanske någon annan tycker är barnmat i morgon.[/QUOTE]

Du följer till 100% säkerhet inte alla av sveriges rikes lagar...det är vad jag menar... Så bli inte helt knäckt å gnäll på alla fiskhandlare för att ni själva är okunniga å kommer hem med fisk som inte passar i erat kar..
#79 - 30 oktober 2005 12:14
Raven: Du tar jämförelser som inte alls är samma..Möjligtvis den med digital tv:n då... Men de va väl inte så att dom sa i affären att pojkvännen köpte en guppy å kom hem med en piraya ? ...el ?

Å skulle jag köpa nått som är dyrt så gör jag själv efterforskningar...tänker själv med andra ord..å litar inte blind på ett försäljare...

Men tillbaka till tv:n så tycker jag den jämförelsen mer blir som..att man köper en fisk som ska kunna simma... å sen kommer du hem så sjunker den... å inget av detta har hänt vad jag vet...

å så sejer jag till dej som till gummi..du följer garanterat inte alla lagar i sverige hela tiden du heller... utan de enda du är e en liten paragrafryttare som missuppfattat de mesta med va konsumentskyddslagen innebär.. Bara att läsa ditt brev till dom där du frågar "får man verkligen skriva så" att fisken e frisk..ja varför skulle dom inte få de som sagt...
#80 - 30 oktober 2005 12:19
[QUOTE=sacha]Å skulle jag köpa nått som är dyrt så gör jag själv efterforskningar...tänker själv med andra ord..å litar inte blind på ett försäljare...[/QUOTE]
jag har fortfarande inte fått ett vettigt svar fårn nån härinne hur exempelvis dom som är gravt dyslektiska ska få reda på info om inte från säljaren.

utan de enda du är e en liten paragrafryttare som missuppfattat de mesta med va konsumentskyddslagen innebär..

tvärtom ja verkar va en av dom få som verkar fatta att konsumentköplagen finns för att skydda köparen mot svinaktiga försäljare och försäljare som pratar mer än dom har kunskap om.
annars kan man ju lika gärna lägga ner allt va konsumentskydd och konsumentlagar heter så kan försäljarna få snacka vilken skit dom vill.
sen är det inget ovanligt att folk går å köper ett djur som dom senare får veta inte alls va va dom skulle ha.
#81 - 30 oktober 2005 12:29
Ja får ju inget svar ifall du förljer 100% av Sveriges lagar heller? En dyselektiker kan väl läsa el? ... Vad jag vet iaf..däremot går de saktare å har kanske svårt att förstå sammanhang ibland..å är fallet så får väl denna person be om hjälp i sin omgivning med..mamma pappa syskon vänner etc.. men givetvis så har väl denna dyselketiker inte nån familj å fråga... Jaa å då e de så...kan inte funka för alla jämt..
#82 - 30 oktober 2005 12:38
[QUOTE=sacha]Ja får ju inget svar ifall du förljer 100% av Sveriges lagar heller? [/QUOTE]
följer inte alla lagar men dom flesta och dom gånger ja bryter mot nån lag så ser ja då fan till att ingen annan drabbas av det.
en köpare blir ju drabbas ju av oseriösa säljare...

En dyselektiker kan väl läsa el?

är inte säkert.
en snubbe ja känner klarar inte av att läsa överhuvudtaget.
alla prov han gjorde i skolan gjordes muntligt.
när han tog körkort gjordes teoriprovet muntligt.
så att säga att alla kan läsa är helt fel.

visst dyslektiker kan be om hjälp men samtidigt är det svårt speciellt för nån som är ointresserad av akvaristik att hjälpa en dysektiker att hitta information om det.
möjligt men tror inte akvaristikböcker kommer ut på talbok.

Bara att läsa ditt brev till dom där du frågar "får man verkligen skriva så" att fisken e frisk..ja varför skulle dom inte få de som sagt...

va förövrigt svar på en fråga som en kom in här och hade om en butik som påstod att dom aldrig sålde fiskar som va sjuka men samtidigt hade gjort det.
#83 - 30 oktober 2005 14:33
Ja som jag sa...de går ju inte att ta full hänsyn till alla minoritetsgrupper i landet., tyvärr!!

Så ingen blir drabbad då menar du av att du med all säkerhet har mp3:or på din dator?
#84 - 30 oktober 2005 14:40
Gummiankan: I just det här fallet är guramiakvariet om inte jag missuppfattat det hela satta i karantän några dagar efter att dom sålt ur det. Även utan mollysarna hade guramisarna förmodligen inte mått så bra. Om du nu pratar med affären så gör det på ett vänligt sätt så måste det väl ändå lösa sig? Eftersom affären satt guramisarna i karantän måste dom misstänka något för självklart vill dom sälja firrarna och få några kronor i kassan.

Raven: Ett bra sätt för en dyslektiker att få hjälp är ju att gå med i en akvarieförening. Tror nog att dom flesta affärer kan svara på om någon sådan finns i närheten. Sen finns ju chansen att man får rabatt om man är medlem dessutom.

Erik
#85 - 30 oktober 2005 14:49
[QUOTE=eriahl]Gummiankan: I just det här fallet är guramiakvariet om inte jag missuppfattat det hela satta i karantän några dagar efter att dom sålt ur det. Även utan mollysarna hade guramisarna förmodligen inte mått så bra. Om du nu pratar med affären så gör det på ett vänligt sätt så måste det väl ändå lösa sig? Eftersom affären satt guramisarna i karantän måste dom misstänka något för självklart vill dom sälja firrarna och få några kronor i kassan.

Raven: Ett bra sätt för en dyslektiker att få hjälp är ju att gå med i en akvarieförening. Tror nog att dom flesta affärer kan svara på om någon sådan finns i närheten. Sen finns ju chansen att man får rabatt om man är medlem dessutom.

Erik[/QUOTE]

Jag har redan fått ersättning så egentligen tycker jag att saken är ur världen! De på zoot ansåg att det inte alls var konstigt då många fiskar de hade fått ifrån den grossisten hade dött. Sen sa det något om en vick som jobbat den dagen som inte läst på ordentligt.

Så om zooaffären erkände att de gjorde fel fattar jag inte varför andra inte kan acceptera det. Detta har jag för övrigt redan skrivit.
#86 - 30 oktober 2005 15:03
Gummiankan: Men då har ju affären tagit sitt ansvar och allt är frid&fröjd.

Erik
#87 - 30 oktober 2005 19:37
[QUOTE=sacha]Så ingen blir drabbad då menar du av att du med all säkerhet har mp3:or på din dator?[/QUOTE]

sist ja kollade va de inte olagligt att göra mp3or av dom skivor man äger för personligt bruk.
#88 - 30 oktober 2005 22:08
[QUOTE=Raven][QUOTE=sacha]Så ingen blir drabbad då menar du av att du med all säkerhet har mp3:or på din dator?[/QUOTE]

sist ja kollade va de inte olagligt att göra mp3or av dom skivor man äger för personligt bruk.[/QUOTE]

*offtopic*

Kanske inte skapandet av MP3 men hur 17 spelar du upp en MP3 utan att det blir en kopia i minnet? Svensk lag är uråldrig på det planet och det är idag olagligt att spela upp en MP3 om man ska lira lagen korrekt ;)

/Henke
#89 - 30 oktober 2005 22:12
ska man prata minne så är mp3 spelare också olagliga.
och hur är det då med cd spelare dom har minne också.
min har 120sekunder.

sen är det frågan om det är mot lagen då det är lagligt att kopiera mindre delar av copyright skyddat material som ex: några siodr i en bok och då borde samma gälla musik.
sen går det också att ställa in om och isåfall hur mycket momme ska användas beroende på hur det spelas upp
#90 - 30 oktober 2005 22:17
[QUOTE=Raven]ska man prata minne så är mp3 spelare också olagliga.
och hur är det då med cd spelare dom har minne också.
min har 120sekunder.

sen är det frågan om det är mot lagen då det är lagligt att kopiera mindre delar av copyright skyddat material som ex: några siodr i en bok och då borde samma gälla musik.
sen går det också att ställa in om och isåfall hur mycket momme ska användas beroende på hur det spelas upp[/QUOTE]

Är det en MP3 spelare med HD så drar den upp hela låten i minnet för att spara batteri så där blir det en kopia i minnet så att säga.

Visst skulle även en CD-spelare vara olaglig då den gör en kopia av en bit musik som kan vara copyright på osv.

Musik och böcker går inte att jämföra då det är helt olika media. Sen får inte vem som helst kopiera ens några sidor ur en bok bara så där. Jag som jobbat som lärare borde ju känna till åtminstonde den biten iaf ;)

/Henke
#91 - 31 oktober 2005 00:21
enligt antipiratbyrån är det fullt lagligt att kopiera mindre mängder av skyddat material och det inkluderar böcker (notera att dom inte nämner media utan verk)så där skulle ja vilja påstå att du har fel och för att backa upp mitt påstående har jag inkluderat nedanföljande text med webadressen detta finns på i sin helhet.

ps.
hitta ingen copyright text på deras hemsida så deras texter verkar va fullt fram å kopiera ;)

Vad ger upphovsrätten för rättigheter och skydd?

Upphovsrätten medför en slags ensamrätt att få bestämma och förfoga över upphovsrättsliga verk. Upphovsrätten brukar delas in i en ekonomisk rätt och en ideell rätt.

Ekonomisk rätt

Huvudregeln är att en upphovsman har ensamrätten att

1) framställa exemplar av sitt verk

2) överföra exemplar av sitt verk t.ex. på Internet

3) sprida exemplar av sitt verk t.ex. i butik

4) framföra sitt verk t.ex. på konsert och

5) visa sitt verk t.ex. på en utställning.

Dessa fem rättigheter brukar gemensamt kallas för den ekonomiska rätten och kan överlåtas eller upplåtas till andra personer.

Från huvudregeln om upphovsmannens ensamrätt finns undantag. Det mest relevanta i detta sammanhang är den om kopiering för privat bruk. Undantaget gäller bara om:

- du kopierar från är en lovlig förlaga (original)

- du inte kringgår ett kopieringsskydd och

- du bara kopierar ett eller några få exemplar.

Ideell rätt

Utöver den ekonomiska rätten finns den ideella rätten. Den kan betecknas som en moralisk rätt och omfattar i stora drag rätten att bli namngiven och respekterad. Exempelvis kan en upphovsman motsätta sig kränkande ändringar av sitt verk eller att ett verk visas i ett förolämpande sammanhang.

http://www.antipiratbyran.com/index.htm?id=facts
#92 - 31 oktober 2005 07:15
[QUOTE=Raven]enligt antipiratbyrån är det fullt lagligt att kopiera mindre mängder av skyddat material och det inkluderar böcker (notera att dom inte nämner media utan verk)så där skulle ja vilja påstå att du har fel och för att backa upp mitt påstående har jag inkluderat nedanföljande text med webadressen detta finns på i sin helhet.

ps.
hitta ingen copyright text på deras hemsida så deras texter verkar va fullt fram å kopiera ;)

Vad ger upphovsrätten för rättigheter och skydd?

Upphovsrätten medför en slags ensamrätt att få bestämma och förfoga över upphovsrättsliga verk. Upphovsrätten brukar delas in i en ekonomisk rätt och en ideell rätt.

Ekonomisk rätt

Huvudregeln är att en upphovsman har ensamrätten att

1) framställa exemplar av sitt verk

2) överföra exemplar av sitt verk t.ex. på Internet

3) sprida exemplar av sitt verk t.ex. i butik

4) framföra sitt verk t.ex. på konsert och

5) visa sitt verk t.ex. på en utställning.

Dessa fem rättigheter brukar gemensamt kallas för den ekonomiska rätten och kan överlåtas eller upplåtas till andra personer.

Från huvudregeln om upphovsmannens ensamrätt finns undantag. Det mest relevanta i detta sammanhang är den om kopiering för privat bruk. Undantaget gäller bara om:

- du kopierar från är en lovlig förlaga (original)

- du inte kringgår ett kopieringsskydd och

- du bara kopierar ett eller några få exemplar.

Ideell rätt

Utöver den ekonomiska rätten finns den ideella rätten. Den kan betecknas som en moralisk rätt och omfattar i stora drag rätten att bli namngiven och respekterad. Exempelvis kan en upphovsman motsätta sig kränkande ändringar av sitt verk eller att ett verk visas i ett förolämpande sammanhang.

http://www.antipiratbyran.com/index.htm?id=facts[/QUOTE]

Så offtopic det har blivit men tråden verkar ju ändå redan vara löst.

När det gäller MP3 så gäller det att förstå hur en MP3-spelare spelar upp musiken för att förstå att med dagens lagar är det i praktiken olagligt att spela upp ens den lagligaste MP3-låt. Anledningen är att upphovsrättslagarna inte är anpassade till ett datoriserat samhälle, men det kommer de väl bli så småningom.

Tar vi sen filmer så i princip varenda DVD jag har så står det att hel eller delvis kopiering är förbjuden ens för enskilt bruk. Hur går du runt deras regel där då utan att bryta mot lilla lagen?

Precis som APB så kan man tolka en lag lite som den passar för tillfället men man kan inte tolka "ej ens för enskilt bruk" på något annat sätt än att det är förbjudet att kopiera just den filmen ;)

Sist så ska jag väl säga att jag inte stödjer Piratbyråns häxjakt som de just nu bedriver.

/Henke
#93 - 31 oktober 2005 09:07
[QUOTE=port513]Så offtopic det har blivit men tråden verkar ju ändå redan vara löst.[/QUOTE]
tja alla har fått sagt sin mening.

Tar vi sen filmer så i princip varenda DVD jag har så står det att hel eller delvis kopiering är förbjuden ens för enskilt bruk. Hur går du runt deras regel där då utan att bryta mot lilla lagen?

samtidigt är det ju tillåtet att göra säkerhetskopieringar under förutsättning att du fortfarande äger orginalet har orginalet hemma och inte utlånad.
en annan han kopiera syrrans dvd samling på sagan om ringen innan dom nya lagarna kom :D

Precis som APB så kan man tolka en lag lite som den passar för tillfället men man kan inte tolka "ej ens för enskilt bruk" på något annat sätt än att det är förbjudet att kopiera just den filmen ;)

haha egentligen ska man inte quota apb dom har ju själva lagt ut copyright material för nerladdning på sin hemsida:rolleyes:
hörde en radiointervju av det kan väl säga att ja skratta rätt ordentligt.

Sist så ska jag väl säga att jag inte stödjer Piratbyråns häxjakt som de just nu bedriver.

håller med till viss del.
det är fel att stoppa och förbjuda fildelning i sej då en hel del artister inte hade kommit fram till exempel.
sen finns det mängder med lagliga filmer musik och spel där

tycker copyright lagarna på vissa områden är mycket diffusa och skulle behöva klargöras.
alldeles för mycket byråkratispråk

Annons