Vad har era discusar för grannar?

#1 - 31 december 2005 12:14
Vilka fiskar tycker ni passar bäst att ha tillsammans med discus?
Säg gärna varför ni tycker dom passar bra osv. bör väl klara av temp och allt som hör där till med discusar.

Än så länge har jag inga discusar i burken, men det borde komma några om inte allt för lång tid, där går ett gäng med tetror, några scalarer och ett par L malar. Funderar även på att ha ett par corydoras av något slag
#2 - 31 december 2005 12:19
Altum är en favorit har inga själv men...
#3 - 31 december 2005 12:41
Jag har en blandning än så länge :(

Har 6 discus-ar. (7-10cm)
6 praktbotior (ganska små)
2 Puntus Denasonii
4 Siamesiska algätare (små)
25-30 rödmunstetror

Blir nog tvungen att sälja allt utan discusarna :( Rödmunstetrorna skulle kunnat passa i karet om det inte varit för att de föredrar en lägre temperatur...
#4 - 31 december 2005 12:44
I det mer sällskapsbetonade diskuskaret går dom ihop med ett 40-tal Kardinaltetror samt lika många Rödmunstetror dessutom 8 metallpansarmalar samt 9 st nätpansarmalar dessutom 3 st ancistrus L085! Verkar gå bra! I dom andra akvariumen har jag ett med bara diskus samt ett med bara pansarmalar, Kardinaltetror och Rödmunstetror (=diskusskafferi)
Lucas_no1
#5 - 31 december 2005 12:51
Bolivianska fjärilsciklider för lite rörelse till discus karet.
Corydoras juli går fint också och dom tål mycket salt!
I artbeskrivningarna för corydoras står det att dom är mycket känsliga för salt vilket jag inte kan förstå.
Sen några ung scalarer är aldrig fel för att få igång discus med ätandet.
Ancistrus är inte heller dumt ihop med discus.

Gott nytt år!
#6 - 31 december 2005 12:54
[QUOTE=laerni]I det mer sällskapsbetonade diskuskaret går dom ihop med ett 40-tal Kardinaltetror samt lika många Rödmunstetror dessutom 8 metallpansarmalar samt 9 st nätpansarmalar dessutom 3 st ancistrus L085! Verkar gå bra! I dom andra akvariumen har jag ett med bara diskus samt ett med bara pansarmalar, Kardinaltetror och Rödmunstetror (=diskusskafferi)[/QUOTE]

Hur fungerar det för dig med rödmunnarna? När du drar upp temperaturen? Max 26 grader säger zoopets artbeskriving. Idag har jag 31. De ser ut att må bra...!
#7 - 31 december 2005 13:10
[QUOTE=Stew]
Hur fungerar det för dig med rödmunnarna? När du drar upp temperaturen? Max 26 grader säger zoopets artbeskriving. Idag har jag 31. De ser ut att må bra...![/QUOTE]

I sällskapsakvariet har jag ungefär 29 grader och rödmunnarna ser ut att trivas, det har dom i.o.f.s. gjort i över 3 år!
#8 - 31 december 2005 13:12
[QUOTE=laerni][QUOTE=Stew]
Hur fungerar det för dig med rödmunnarna? När du drar upp temperaturen? Max 26 grader säger zoopets artbeskriving. Idag har jag 31. De ser ut att må bra...![/QUOTE]

I sällskapsakvariet har jag ungefär 29 grader och rödmunnarna ser ut att trivas, det har dom i.o.f.s. gjort i över 3 år![/QUOTE]

Håller med dig. Tror jag säljer allt utom rödmunnarna och discusarna...
Har du hört något om salt och rödmunnar?
#9 - 31 december 2005 13:13
Rödmunstetror, Kardinaltetror och diskus går ju vilt i stort sätt samma tempererade område! Så 23 - 26 är nog bara en rekommendation för att kunna blanda dem med andra fiskar!
#10 - 31 december 2005 13:15
Vad jag erfarit så är dom inte känsliga för salt! OK då menar jag den lilla saltmängd som man ibland använder i diskuskar, eller för att förhindra bakterieangrepp i sårskador!
#11 - 31 december 2005 13:22
jag har några altum med mina samt några black ghost, som ska bort inom kort
#12 - 31 december 2005 13:50
Jag har nyckelhålsciklider, Laetacara dorsiger, bågfensciklider, scalarer, och diverse malar, bland annat pygméträmalar och Loricaria parva med mina discusar.
#13 - 31 december 2005 18:07
scalare,ancitrus,och nogon tetra+div andra

mvh janne
#14 - 31 december 2005 19:16
Dom har ett gäng med sterbais + 8 ancistrus yngel (4-5cm) + en ensam scalare hona
#15 - 1 januari 2006 16:06
Mina discusar bor ihop med fem fjärilscyklider, 30-talet kardinaltetror, 10 flying fox, 2 ancistrusar samt en L-18, Golden Nuggetmal. I dagsläget är det lite överbefolkat i karet 300liters. Discusarna är 11 st ungdiskusar på ca 6 månader. Räknar på ett visst bortfall men även en förhoppning om ytterligare kar...

Annons