vad händer vid brand?

#1 - 29 mars 2004 21:13
kom och tänka på det av nån anledning när jag bar lådor idag... vad händer om det börjar brinna i huset med akvarierna... alltså med fiskarna... kokas dom eller vad? tänkte att om man var i samma rum kanske man kunde ha nån sak man snabbt slängde i som tog kål på firrarna på nått snällare sätt? skulle ju själv inte vilja bli kokad med stigande värme menar jag..
#2 - 29 mars 2004 21:18
börjar det brinna så mycket att vattnet i ditt akvarium riskerar att börja koka så tror jag ingen har tillräklig sinnesnärvaro att slänga i något medel i burken.
#3 - 29 mars 2004 21:22
En tanke.. kommer inte rökutvecklingen att förgifta fiskarna före värmen hinner värma upp karet?

ex, det börjar brinna i köket.. och det bildas giftiga gaser? Hmm.
Det är ju många som dör i sömnen av röken. Inte så många som brinner upp och dör direkt. (människor alltså).

Bara en tanke

Mvh Fredrik
#4 - 29 mars 2004 21:28
Påverkas inte siliconfogarna av värmen?
Dessa borde ju i så fall smälta vilket resulterar i glasen släpper och vattnet rinner ur akvariet.
De fiskar som inte lärt sig andas luft riktigt fort, får förmodligen stora problem när de hamnar på golvet i lägenheten.
#5 - 29 mars 2004 21:34
Vad som kan hända i stor skala:
http://www.nordsoemuseet.dk/infoombrand.php
Mvh Cecilia
#6 - 30 mars 2004 21:07
Eftersom jag råkat ur för just en brand (blixtnedslag) kan jag berätta vad som verkade ha hänt då:
Helglasakvariumen kunde jag inte säga något om, de var helt borta, bara plåten i lysrörsrampen kvar.
Däremot aluminumakvarium kunde man se att benställningen hade vikt sig åt sidan, antingen på grund av fallande bråte eller värme. Anledningen att man kunde se det var droppar av glas drygt en meter från där akvariet stod. Det enda som var kvar var annars dessa droppar av glas, lite av bottengrusen och kryssen i aluminiumställningen.
Fallande bråte knäcker nog oftast akvarium innan de blir riktigt varmt i vattnet, så döden är nog stekning snarare än kokning.
#7 - 4 april 2004 13:59
stor betydelse eller dom dör nog i alla fall
#8 - 4 april 2004 14:53
jag skulle nog tippa på att dom skulle få hjärtattack eller nåt=P
#9 - 7 april 2004 17:30
Tips: Satsa på att förebygga brand istället. Bara en tanke.

Annons