Vad händer om man korsar två olika ciklider?

#1 - 22 mars 2003 18:44
Har på många ställen här på internet (bl.a. här på zoopet och på ciklid.se) läst att det inte är bra att hålla vissa ciklidarter tillsammans då de kan korsa med varandra. Har själv några zebraciklider och hittade en söt art här på zoopet, nämligen C. sajica, men då stod där på artbeskrivningen att dessa inte skulle hållas med zebrorna då de kan korsa med varandra. De jag då undrar är vad som händer om dom korsar? Får ynglen fysiska missbildningar? Eller vad är det egentligen som är så negativt med att dom korsar?

Tack på förhand/Elin
Bilagor:
#2 - 22 mars 2003 19:07
Då får du en art som inte finns i det naturliga. Det är allt.
MVH
Magnus
#3 - 22 mars 2003 19:12
Men det tyckte jag faktikst lät ganska kul, att få en "blandras". Så om man inte ska exempelvis sälja avkomman så ligger det alltså problem i att få korsningar.

Tack för att du svarade!
#4 - 22 mars 2003 19:43
Jag är absolut ingen expert men det borde ju vara stor risk att korsningsyngel blir känsligare och kanske mindre chans till lyckad befruktning. Jag skulle inte heller bli förvånad om missbildningar var vanligare. Fiskarna är ju inte anpassade för att få yngel tillsammans egentligen. Det är väl rätt stor risk för hybrider åxå, dvs yngel som i sin tur inte kan föröka sej.
Men detta är bara som jag tror, jag har ingen erfarenhet av detta själv.
#5 - 22 mars 2003 22:58
Hej

Om två närbesläktade arter korsar sig, så "smutsas" generna hos båda arterna ner med den andra artens gener, och om se´n den avkomman parar sig med till exempel en "renrasig" sebraciklid, så kanske ynglen ser ut som sebraciklider när de växer upp, men är inte riktiga sebror, eftersom generna från den andra arten finns kvar. Så man vet inte vad det är för fisk man har egentligen, om det är en riktig sebraciklid eller en fisk med blandade gener. Om man korsar tillräckligt mycket så finns det kanske snart inga renrasiga sajica eller sebraciklider kvar. Men det syns inte på dem.

MVH Micke
#6 - 22 mars 2003 23:27
Vill bara lägga mig i diskussionen lite....

Risken för hybrider borde inte existera alls (om det är av samma art dvs.). Se bara på hundarna, ingen risk för hybrider där inte, men däremot kan det bli problem vid födseln av valparna om hanen och tiken inte passar i storlek. Borde vara samma även hos firrarna.

Men håller helt med om att man riskerar att tappa kollen på vad man egentligen har i sitt kar. Kan därför förstå att man avråder från korsningar.

/Tova (inget fiskproffs, men tror ändå) *ler*
#7 - 22 mars 2003 23:48
Bara för att det inte finns bland hundar så innebär ju inte det att fenomenet inte existerar. Hästar och åsnor tex kan ju få mulåsnor (som är hybrider). Det beror väl på att hundar är så pass nära släkt att det går bra iaf. Hos fiska finns det ju väldigt stor variation på arter som är olika nära släkt, så med vissa arter borde det ju inte alls vara otroligt om det kunde bli hybrid-yngel.
#8 - 23 mars 2003 02:42
Hej

Att jämföra med hundar är nog inte helt rätt, eftersom alla tamhundar, oavsett ras, är samma art. Samma med tamkatter, och för den delen människor. Sajican och sebracikliden däremot är visserligen släkt, men helt olika arter. Så att korsa olika hundraser, kattraser, eller om en svart och vit människa får barn, det blir inga hybrider egentligen eftersom det är samma art. Hundars och katters utséende t.ex är ju skapade av människan, men i grunden är det samma djur, vare sig det är en perserkatt eller siames. Om man ska föra över det på fiskar, så vore det som att para en marmorscalare med en guldscalare. Samma art, men olikam av människan framodlade, utséenden.
Sajican och sebracikliden är som sagt däremot olika arter.

MVH Micke
#9 - 23 mars 2003 06:20
Jag tycker inte att man ska ställa så dumma frågor du kan ju tänka först hur det blir när man korsar 2st olika hundar, vad får man då?
Jo en blandras hund alltså en helt egen art.

Lycka till!!!

Med akvaristiska hälsningar //Mert
#10 - 23 mars 2003 09:59
Mert, ska du inte ta och läsa Micke A:s inlägg innan du skriver? Alla hundar är en och samma art.

En sak jag funderar på: på djurvårdarlinjen fick vi lära oss att vissa djur av olika art, t ex häst och åsna, visserligen kan få avkomma men att den i så fall är steril. Det skulle vara kännetecknet för att föräldrarna är av olika art. Så om avkomman blev fertil skulle det i de allra flesta fall innebära att föräldrarna var av samma art. Så, är ni säkra på att dessa ciklider inte är av samma art? Utseende kan ju variera om de olika stammarna utvecklats under olika förutsättningar, även om de har samma gener.

-----------------------
B-ianca/www.frogpage.se
#11 - 23 mars 2003 12:21
Hej

Det finns en kattras, som heter bengal, som i grunden är en korsning mellan en vild bengal, som är en stor vildkatt, och en tamkatt. Två olika arter, och de flesta ungarna blev också sterila. Men de avlade vidare på dem som var fertila, och parade in mer tamkattsgener, så nu har de fått fram en helt fertil kattras, som mest påminner om en tamkatt, men även har främmande gener i sig.

Sajican och sebracikliden är såpass olika och har olika betéenden, skillnader som inte är skapade av människan, utan av naturen (det finns faktiskt saker som människan inte hunnit förändra/förstöra, och som fortfarande är naturliga), så det är rätt lätt att se att de är olika arter. Sajican får till exempel lysande ögon under leken, vilket inte sebracikliden får. Och sebraciklider är rejält mycket aggressivare än sajican. Både sebracikliden förekommer naturligt i naturen, och är inte, av människan skapade, olika varianter på samma art.

MVH Micke
#12 - 23 mars 2003 14:19
Du säger att det är samma art men vilken är det då, är det "Vargen" eller?

Lycka till!!!

Med akvaristiska hälsningar //Mert
#13 - 23 mars 2003 14:20
Japp, hunden och vargen är ursprungligen samma art, jag är dock osäker på om de räknas till samma art idag.

-----------------------
B-ianca/www.frogpage.se

Annons