Vad händer om en pump får ökat mottryck?

#1 - 3 juni 2009 08:17
Vad sker om man bromsar utflödet i en pump med något tillbehör som ex. strilrör eller andra lösningar som omfördelar/stryper strålformen?

Ökar slitaget?
Ökar energiåtgången, eller kör den alltid max oavsett belastning?
#2 - 3 juni 2009 08:28
En pumps energiförbrukning kan faktiskt minska då frödet pga ett strilrör minskar (eller öka) det är en funktion av mottryck och flöde. är motståndet litet ökar nog förbruknngen men är det stort så att flödet minskar drastiskt bör den minska men det beror också på geometrin i pumphuset. För en akvaripump tror jag faktiskt inte att förbrukningen kan miska vid strypning men ändå. Så länge flödet är någorlunda tror inte jag på något större slitage. Under 10 % kanske inte är bra.
#3 - 3 juni 2009 10:24
Tackar Xul, men det är ju gissningar lika goda som mina egna : )

Någon som vet vad ett bromsat flöde resulterar i vad gäller energiförbrukning och ev. slitage?
#4 - 3 juni 2009 10:40
Pumparna är gjorda för att arbeta mot ett motstånd och kan närmanst fungera bättre då, med bättre menar jag att impellern balanseras av mottrycket och pumpen tystnar en del! Givetvis måste det vara med måtta! Drar pumpen tex 10w så gör den det oavsett...
#5 - 3 juni 2009 10:50
åheim skrev:
Pumparna är gjorda för att arbeta mot ett motstånd och kan närmanst fungera bättre då, med bättre menar jag att impellern balanseras av mottrycket och pumpen tystnar en del! Givetvis måste det vara med måtta! Drar pumpen tex 10w så gör den det oavsett...

- Okey, då spelar arbetsbelastningen ingen roll för energiförbrukningen alltså. Tackar.

Vet du - eller någon annan kanske? - vad en Eheim 2250 drar förresten?

Jag har två sådana och en Fluval 4+ nu och det vore intressant att veta hur mycket de egentligen kostar att ha igång samtidigt per år.
Bilagor:
#6 - 3 juni 2009 11:33
Enligt Eheim drar 2250'n 28 watt, Fluval 4+ drar 10 watt.

På ett dygn blir alltså energiförbrukningen (2*28+10)*24/1000 = 1.6 kilowatt-timmar, dvs 578 kilowatt-timmar på ett år, dvs grovt räknat 700:- på elräkningen.
#7 - 3 juni 2009 11:49
Azur skrev:
Enligt Eheim drar 2250'n 28 watt, Fluval 4+ drar 10 watt.

På ett dygn blir alltså energiförbrukningen (2*28+10)*24/1000 = 1.6 kilowatt-timmar, dvs 578 kilowatt-timmar på ett år, dvs grovt räknat 700:- på elräkningen.

- Man tackar o niger fint. Du serverade hela formeln dessutom : )
#8 - 3 juni 2009 12:18
Jag har mätt på akvariepumpar och det enda sättet att få dem dra mer eller mindre är att plocka upp dem ovanför ytan då den drar mindre eller håller något mot impellern då den drar mer. Alltså lyfthöjd, skitighet och dylikt påverkar ingenting. Blir man medlem i nordiska Ciklidsällskapet är det en hel artikel om detta i senaste ciklidbladet.
#9 - 3 juni 2009 13:12
endymion skrev:
Jag har mätt på akvariepumpar och det enda sättet att få dem dra mer eller mindre är att plocka upp dem ovanför ytan då den drar mindre eller håller något mot impellern då den drar mer. Alltså lyfthöjd, skitighet och dylikt påverkar ingenting. Blir man medlem i nordiska Ciklidsällskapet är det en hel artikel om detta i senaste ciklidbladet.

- Om det är som du säger, påverkar ju arbetsbelastningen energiåtgången. Precis tvärtemot vad några sagt här tidigare i tråden.
#10 - 3 juni 2009 13:20
perfetto skrev:
- Om det är som du säger, påverkar ju arbetsbelastningen energiåtgången. Precis tvärtemot vad några sagt här tidigare i tråden.

Fast alla menar energi åtgång med att pumpa vatten underförstått, pumpa luft och hålla emot impellern med finger eller dylikt är knappast en realistisk belastning
#11 - 3 juni 2009 16:21
Med ökat motstånd ökar temperaturen eftersom våra impeller pumpar kyls av vattnet dom transporterar, en temperaturstegring kommer alltså att påverka pumpens livslängd.
#12 - 3 juni 2009 19:57
endymion skrev:
Fast alla menar energi åtgång med att pumpa vatten underförstått, pumpa luft och hålla emot impellern med finger eller dylikt är knappast en realistisk belastning

- Ja, jag undrade över energiförbrukningen och slitaget på pump.
#13 - 3 juni 2009 19:58
Gaffel skrev:
Med ökat motstånd ökar temperaturen eftersom våra impeller pumpar kyls av vattnet dom transporterar, en temperaturstegring kommer alltså att påverka pumpens livslängd.

- Ja, det låter logiskt. Nu kanske en "påbyggnad" i form av en slang eller liknande strålspridare inte ökar tempen drastiskt precis, men i på lång sikt under ökad belastning så.
#14 - 3 juni 2009 20:37
Nu finns det tillverkare som rekommenderar olika tillbehör till sina olika modeller av pumpar, följer man bara dom dimensioner som används kan man välja fritt om man vill tillverka själv eller köpa färdigt, som i mitt fall med det egentillverkade ytterfiltret valde jag att ersätta inloppshålet från 1018 kanistern(samma dimension som 2213)med en 16/22 inloppskrök från ett 2217 för att inte bromsa inflödet till 1250 pumpen.
#15 - 3 juni 2009 20:40
Gaffel skrev:

Varför?
#16 - 3 juni 2009 20:55
Därför!

Jag är bara en sketen betongare så fysiska lagar och regler kring materialförlust pga temperaturökningar får du ta med någon annan! ;)
#17 - 3 juni 2009 22:20
Gaffel skrev:
Därför!

Jag är bara en sketen betongare så fysiska lagar och regler kring materialförlust pga temperaturökningar får du ta med någon annan! ;)

I ett innerfilter får man nog inte mycket till temperturhöjning och i ett ytterfilter handlar det kanske om några få grader. Plus att jag är rätt säker på att det inte spelar nån roll om vattnet är 25 eller 50 °C.

Riktiga vattenpumpar därimot måste ha ett motstånd annars bränner man dem.
#18 - 4 juni 2009 03:26
Som jag skriver är jag bara en sketen betongare men av egen vetskap samt den information som [EMAIL="Cornelia.Veith@eheim.de"]Cornelia Veith[/EMAIL] delgivit tar en modern EHEIM pump ingen skada då den har en temperatursensor som slår ifrån vid varmgång.
[QUOTE=Cornelia Veith]"[FONT=Arial][SIZE=2]If the pressure side of the pump is closed the pump chamber will not have fresh and cool water[/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=2]–[/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2] the[/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=2]pump chamber[/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=2]is going to be warm or hot. The[/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=2]temperature[/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2] sensor in the pump chamber will shut of the pump. Normally there is no damage.[/SIZE][/FONT]"[/QUOTE]Nu pratar vi inte specifikt om EHEIMS produkter varför vattenkylda akvariepumpar utan temperatursensorer även måste tas i beräkning.

När jag ställde frågan hurvida ett ökat motstånd kunde skada pumpen bekräftades återigen att temperatursensorn löser ut innan allt för hög temperatur uppnåtts men att en konstant varmgång självfallet förkortar livslängden hos en vattenkyld impellerpump.

Eftersom vi talar om vattenkylda impellerpumpar för akvarier ser jag ingen anledning till att ens ta upp ämnet "riktiga" vattenpumpar eftersom det är alldeles för många år sedan jag arbetade med dessa kolvpumpar som då arbetade med ett tryck av flera tusen Bar.
#19 - 4 juni 2009 08:46
Ja som sagt, för att återgå till ursprungsfrågan - jag vet nu att det inte går åt mer energi för att driva pumpen med ökat mottryck, och jag förstår att det på (lång?) sikt möjligen innebär en ökad temperatur vilket i sin tur rimligen påverkar slitaget av mekanismen. Nu är det ju inte frågan om att täppa till flödet helt, så pumpen lär ju vattenkylas oavsett.
Som Gaffel sade - vi pratar akvariepumpar nu.
#20 - 4 juni 2009 20:13
Helt appropå så kan jag nämna att Tunze har kommit ut med en ny recirkulationspump som ändrar watt antalet efter hur du justerar flödet, sänker du flödet så sänker den sin strömförbrukning, sweet:)

[FONT=ArialMT][SIZE=1][FONT=ArialMT][SIZE=1][LEFT]Silence 1073.02
Pumping capacity: 200 to 2,400 l/h (52 to 634
USgal./h)
Energy consumption: 14 - 30W (15 - 34W)
Pumping head: 2 m (78.7 in.)
Voltage / frequency: 230 V / 50 Hz (115 V / 60 Hz)
Cable length: 2 m (78.7 in.)
Housing without outlet and suction cups: 118 x 94 x[/LEFT]
75 mm (4.6 x 3.7 x 2.9 in.).
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
#21 - 4 juni 2009 23:40
Tunze har ju länge haft lågvolts cirkpumpar med styrkrets och watt är ju bara en effekt så frågan är väl snarare hur dom begränsar volttalet?

Vet du om den är potentiometer eller reostatstyrd och vad heter modellen?
#22 - 4 juni 2009 23:42
Tunze har ju länge haft lågvolts cirkpumpar med styrkrets och watt är ju bara en effekt så frågan är väl snarare hur dom begränsar volttalet?

#23 - 5 juni 2009 13:28
Gaffel skrev:

1. Det är ingen lågvoltspump
2. Den begränsar inte volttalet och det är ju antal watt som styr effekten och hur mycket ström den drar och det var ju just effekten man kan variera!
3. Ingen aning, de uppger inte det i sin manual!

Så här ser den iallafall ut: http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/item.php?news=2131
#24 - 5 juni 2009 15:07
Gaffel skrev:

Jag är inte helt säker men lågvoltspumparna kan ettdera styras av en controller eller ett litet reglage på matningen. jag tror den har en egen styrspänning som styr något i motorn, alltså inte någon direkt styrning av volten till motorn.

MVH Lasse

Annons