Vad sker om man bromsar utflödet i en pump med något tillbehör som ex. strilrör eller andra lösningar som omfördelar/stryper strålformen?
Ökar slitaget?
Ökar energiåtgången, eller kör den alltid max oavsett belastning?
åheim skrev:Pumparna är gjorda för att arbeta mot ett motstånd och kan närmanst fungera bättre då, med bättre menar jag att impellern balanseras av mottrycket och pumpen tystnar en del! Givetvis måste det vara med måtta! Drar pumpen tex 10w så gör den det oavsett...
Azur skrev:Enligt Eheim drar 2250'n 28 watt, Fluval 4+ drar 10 watt.
På ett dygn blir alltså energiförbrukningen (2*28+10)*24/1000 = 1.6 kilowatt-timmar, dvs 578 kilowatt-timmar på ett år, dvs grovt räknat 700:- på elräkningen.
endymion skrev:Jag har mätt på akvariepumpar och det enda sättet att få dem dra mer eller mindre är att plocka upp dem ovanför ytan då den drar mindre eller håller något mot impellern då den drar mer. Alltså lyfthöjd, skitighet och dylikt påverkar ingenting. Blir man medlem i nordiska Ciklidsällskapet är det en hel artikel om detta i senaste ciklidbladet.
perfetto skrev:- Om det är som du säger, påverkar ju arbetsbelastningen energiåtgången. Precis tvärtemot vad några sagt här tidigare i tråden.
Gaffel skrev:Med ökat motstånd ökar temperaturen eftersom våra impeller pumpar kyls av vattnet dom transporterar, en temperaturstegring kommer alltså att påverka pumpens livslängd.
Gaffel skrev:Därför!
Jag är bara en sketen betongare så fysiska lagar och regler kring materialförlust pga temperaturökningar får du ta med någon annan! ;)
Gaffel skrev:Tunze har ju länge haft lågvolts cirkpumpar med styrkrets och watt är ju bara en effekt så frågan är väl snarare hur dom begränsar volttalet?
Vet du om den är potentiometer eller reostatstyrd och vad heter modellen?
Gaffel skrev:Tunze har ju länge haft lågvolts cirkpumpar med styrkrets och watt är ju bara en effekt så frågan är väl snarare hur dom begränsar volttalet?
Vet du om den är potentiometer eller reostatstyrd och vad heter modellen?