Jag har problem efter en nystart (nya filter, ny sand nytt akvarium) av ett av mina akvarium. Flera av fiskarna är mystiskt sjuka och nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra.
*En platyhona fick plötsligt problem med att simma. Låg mest på botten, lite på sidan och hade uppenbarliga problem med att hålla sig flytande. Hon såg så dålig ut att jag avlivade henne efter ett par dagar.
*En annan platyhona drar sig undan och fäller inte ut varken ryggfena eller stjärtfenan. Hon har även fläckar (ej prickar) på ena bröstfenan som dessutom är lite uppfläkt. När det vankas mat äter hon men återvänder sedan oftast till sitt hörn. Även hon verkar ha problem att simma och "vaggar" liksom fram och använder bröstfenorna mer än vanligt. Verkar liksom lam i bakkroppen. Hon har dock inga problem med att hålla sig flytande.
*En mosaikguramihane drog sig undan igår och ville inte äta. Idag upptäckte jag något luddigt på strålarna på bukfenan. Svamp?
*En fantomtetra har en stor "vårta" vid stjärtfensbasen och små på ett par ställen på kroppen. Även den har liksom platyhonan uppfläkta bröstfenor med vita fläckar. I övrigt verkar den pigg och beter sig som vanlgit.
Akvariet är på 200liter och har både ett ytterfilter (eheim 2234) och ett innerfilter (fluval 2+) så syresättningen och filtreringen är bra. Det hela har varit igång i 2 veckor. Det har inte varit någon nitrit och Ph ligger på 8 och KH på 3 så det verkar inte vara något fel på vattenkvaliten.
De fiskar jag har i är 11 guppy, 2 platy (3 med den döde), 2 mosaikgurami, 5 fantomtetra och 1 ancistrus.
Funderar på om det hela kan vara en reaktion på deras tidigare livsförhållanden? Pga en flytt så bodde dessa fiskar tillsammans med 17 neontetror och 2 drottningrasboror i 110 liters kar i ca 2 månader.
Så vad gör jag nu. Går det att behandla och vad behandlar jag i så fall först? Har läst att salt kan vara bra men är det bäst med tillfälliga saltbad eller ska jag hälla i salt i karet (jag kan flytta ancistrusen till ett annat kar tillfällgit). Behöver man ta bort kolfiltret vid saltbehandling?
Lite långt det här kanske men jag känner mig lite desperat för tillfället.