Inhandlade för 2 veckor sedan 2 buntar med vattenpest. I början var de fina riktigt mörkgröna.
Efter cirka 1 vecka började de ljusna för att sedan börja lösas upp till trådar/slemklumpar.
Vad hände egentligen med min vattenpest?
gickan_87 skrev:Salta katten: Jag tror nog jag skippar vattenpest och letar efter någon annan växt istället. Känns onödigt att slänga ut en massa pengar på växter som ändå dör.
Förresten, kan det ha något att göra med att de satt tätt planterade? ½ cm mellan varje stängel..
Salta Katten skrev:Jag tycker man läser överallt att de är så lättskötta och tåliga...
Katharina skrev:Näää.. De är ju kända för att vara känsliga.. Står det i beskrivningarna???
Jag tror inte att de skulle dö så plötsligt av t ex ljusbrist.. Det skulle ta längre tid, tror jag..
Jag vet inget om det där medlet som togs upp på tråden men jag gissar på det eller näringsbrist... :)
Salta Katten skrev:2 i svårighetsgrad här. "Normalt en anspråkslös växt som alltid klarar sig." Andra sidor: "Veldig lett", ""en lättskött akvarieväxt"...
Katharina skrev:Ha ha.. Ja, där ser man.. :) I mina räkkar trivs de så jag måste rensa bort men det gäller iof alla växter. I stora karet är det sämre med tillväxten..
Salta Katten skrev:De trivs i mitt räkkar också! De kanske inte tål fisk?;)
Maria - Sjöjungfru skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vattenpest gillar inte heller att stå i stillastående vatten, den vill gärna ha lite drag "under galosherna" :D[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Därför brukar det vara svårare med vattenpest i små burkar.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ställ den där det är som mest "blåsigt" akvariet så gillar den sig bättre.[/COLOR][/FONT]
Katharina skrev::D
Ha ha.. Ja, där ser man.. I ett av mina 60 L räkkar så växten den så mycket att jag slet upp en halv konsumkasse.. Den attans pumprackaren stannar hela tiden och inte blev det bättre för att karet var helt igenvuxet.. Tyvärr slutade det med massdöd bland mina japanska crystal..
Men det är lustigt vad olika tankar..
Krax skrev:Ja det visar ganska tydligt att alla akvarister drar helt fel slutsatser om allting hela tiden eftersom vi bara har ett enda akvarium som behandlas exakt likadant och sen så gissar vi en massa. Ofta gissar vi rätt men inte alls alltid. Jag har Egeria i ett 25-liters kar med jättedålig cirkulation och där trivs den bäst.