Vad händer med vattenpesten?

#1 - 22 november 2008 22:17
Inhandlade för 2 veckor sedan 2 buntar med vattenpest. I början var de fina riktigt mörkgröna.

Efter cirka 1 vecka började de ljusna för att sedan börja lösas upp till trådar/slemklumpar.

Vad hände egentligen med min vattenpest?
#2 - 22 november 2008 22:19
Vad har du för temp i karet?
#3 - 22 november 2008 22:23
22 grader
#4 - 22 november 2008 22:26
I den tempen växer mitt som ogräs utan pmdd..
#5 - 22 november 2008 22:26
Då är det inte tempen iaf;).
Dessa växter tycker jag har varit svårare att få att trivas de senare åren. Jag kommer ihåg när man var yngre och den enda belysningen var en glödlampa och de växte som ogräs, det kanske är det som är problemet numera;)?
För min egen del har det blivit en total bojkott av dessa växter eftersom jag inte får dem att växa något vidare, sedan vad det beror på....
Synd då de är snygga samt bra som gömställe för yngel.

Kanske någon annan har en bättre idé?
#6 - 23 november 2008 09:03
näringen i karet är slut? kanske inte efter en vecka, men o andra sidan är de ju extremt snabbväxande
#7 - 23 november 2008 10:30
Min vattenpest dog på bara några dagar av Easy Carbon! Växten tappade alla blad och ruttnade bort.
Göder du med EC?
#8 - 23 november 2008 10:44
Det kan stämma att vattenpesten inte gillar EC, märkte själv av samma sak.
#9 - 23 november 2008 17:47
Easy Life Profito heter det jag ger mina växter..

Vid de två veckorna som vattenpesten levde i karet fanns det även en massa andmat flytandes i karet, kan det ha något med saken att göra?
#10 - 23 november 2008 18:23
Det beror på hur mycket andmat du har, täcker de hela ytan så de hämmar ljuset är det ett problem, och inte bara för vattenpesten.
#11 - 23 november 2008 18:27
Min vattenpest gick också åt skogen, efter ett par veckor var det bara stammarna kvar + några små nya skott. Planterade skotten i ena akvariet men det hände inte mycket med dem. Köpte nya, samma sak hände men då planterade jag skotten i räkakvariet i stället och där tog de sig... och där har jag ingen EasyCarbo... Tror faktiskt jag hade EC på alla andra ställena, minns inte riktigt.
#12 - 23 november 2008 18:29
ansjo skrev:
Det beror på hur mycket andmat du har, täcker de hela ytan så de hämmar ljuset är det ett problem, och inte bara för vattenpesten.

Jo, vid det tillfället täckte de hela vattenytan men både vallen och anubiasen tog ingen skada av det hela.
#13 - 23 november 2008 18:31
Salta katten: Jag tror nog jag skippar vattenpest och letar efter någon annan växt istället. Känns onödigt att slänga ut en massa pengar på växter som ändå dör.

Förresten, kan det ha något att göra med att de satt tätt planterade? ½ cm mellan varje stängel..
#14 - 23 november 2008 18:37
gickan_87 skrev:
Salta katten: Jag tror nog jag skippar vattenpest och letar efter någon annan växt istället. Känns onödigt att slänga ut en massa pengar på växter som ändå dör.

Förresten, kan det ha något att göra med att de satt tätt planterade? ½ cm mellan varje stängel..

De kräver jättemycket näring för att trivas... De blir gärna tunna och halvdöda i nystartade kar... De växer tätt utan att det är skadlig.. De behöver ju inte ens sitta i botten utan kan vara flytväxt.. De trivs jättebra med räkor.. Det är väl så näringsrikt när man matar så mycket.. :)
#15 - 23 november 2008 18:38
gickan_87 skrev:

Nej det borde inte ha haft någon betydelse...
Om inte stänglarna var så stora att dom skuggade varandra förstås.
#16 - 23 november 2008 18:40
Jag tycker man läser överallt att de är så lättskötta och tåliga...
#17 - 23 november 2008 18:42
Jag tycker man läser överallt att de är så lättskötta och tåliga...

Näää.. De är ju kända för att vara känsliga.. Står det i beskrivningarna???
Jag tror inte att de skulle dö så plötsligt av t ex ljusbrist.. Det skulle ta längre tid, tror jag..
Jag vet inget om det där medlet som togs upp på tråden men jag gissar på det eller näringsbrist... :)
#18 - 23 november 2008 18:50
Katharina skrev:
Näää.. De är ju kända för att vara känsliga.. Står det i beskrivningarna???

Jag tror inte att de skulle dö så plötsligt av t ex ljusbrist.. Det skulle ta längre tid, tror jag..

Jag vet inget om det där medlet som togs upp på tråden men jag gissar på det eller näringsbrist... :)

2 i svårighetsgrad här. "Normalt en anspråkslös växt som alltid klarar sig." Andra sidor: "Veldig lett", ""en lättskött akvarieväxt"...
#19 - 23 november 2008 18:52
2 i svårighetsgrad här. "Normalt en anspråkslös växt som alltid klarar sig." Andra sidor: "Veldig lett", ""en lättskött akvarieväxt"...

Ha ha.. Ja, där ser man.. :) I mina räkkar trivs de så jag måste rensa bort men det gäller iof alla växter. I stora karet är det sämre med tillväxten..
#20 - 23 november 2008 19:10
Katharina skrev:
Ha ha.. Ja, där ser man.. :) I mina räkkar trivs de så jag måste rensa bort men det gäller iof alla växter. I stora karet är det sämre med tillväxten..

De trivs i mitt räkkar också! De kanske inte tål fisk?;)
#21 - 25 november 2008 11:08
Undrar vilken vattenpest ni pratar om? Stor vattenpest är den vanligaste i akvarier och heter Egeria densa. Jag har smal vattenpest (Elodea nutalii) också i ett av mina kar och den är mycket smalare. Vattenpest (Elodea canadensis) är den vanliga ute i naturen. Egerian trivs alldeles utmärkt med värme, utan värme, med massvis med ljus och med lite mindre ljus hemma hos mig. Så jag fattar inte vad som är svårt med den, men så är det ju. Vissa tycker att vissa växter är svåra och andra tycker att de är lätta.

Jag skulle i alla fall inte plantera den så tätt som med 1/2 cm mellanrum. Testa att gallra och göda.
#22 - 25 november 2008 11:32
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vattenpest gillar inte heller att stå i stillastående vatten, den vill gärna ha lite drag "under galosherna" :D[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Därför brukar det vara svårare med vattenpest i små burkar.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ställ den där det är som mest "blåsigt" akvariet så gillar den sig bättre.[/COLOR][/FONT]
#23 - 25 november 2008 11:59
jag har aldrig haft problem med min vattenpest varken i stora eller lilla, skulle vara att den växer för mycket då.Jag har 25 grader i vattnet och göder bara med pmdd var 14:e dag och jag har aldrig haft några som dött.
#24 - 25 november 2008 12:15
De trivs i mitt räkkar också! De kanske inte tål fisk?;)

:D

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vattenpest gillar inte heller att stå i stillastående vatten, den vill gärna ha lite drag "under galosherna" :D[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Därför brukar det vara svårare med vattenpest i små burkar.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ställ den där det är som mest "blåsigt" akvariet så gillar den sig bättre.[/COLOR][/FONT]

Ha ha.. Ja, där ser man.. I ett av mina 60 L räkkar så växten den så mycket att jag slet upp en halv konsumkasse.. Den attans pumprackaren stannar hela tiden och inte blev det bättre för att karet var helt igenvuxet.. Tyvärr slutade det med massdöd bland mina japanska crystal..
Men det är lustigt vad olika tankar..
Jag behåller min näringsteori och då kan ju Marias tanke också vara bra.. Om det är lite dåligt med näring i karet och speciellt om vattenpesten är som flytväxt så borde ju mer cirkulation göra det lättare för växen att ta upp näring.. I räkkaret verkar det vara så näringsrikt att man får döda växterna helt enkelt till slut.. :D
#25 - 25 november 2008 12:21
Katharina skrev:
:D

Ha ha.. Ja, där ser man.. I ett av mina 60 L räkkar så växten den så mycket att jag slet upp en halv konsumkasse.. Den attans pumprackaren stannar hela tiden och inte blev det bättre för att karet var helt igenvuxet.. Tyvärr slutade det med massdöd bland mina japanska crystal..

Men det är lustigt vad olika tankar..

Ja det visar ganska tydligt att alla akvarister drar helt fel slutsatser om allting hela tiden eftersom vi bara har ett enda akvarium som behandlas exakt likadant och sen så gissar vi en massa. Ofta gissar vi rätt men inte alls alltid. Jag har Egeria i ett 25-liters kar med jättedålig cirkulation och där trivs den bäst.
#26 - 25 november 2008 20:22
Min pest trivs utmärkt i alla min kar. Bara ös på med näring OCH Easy Carbo. Hur bra som helst. Måste kasta hinkvis!
#27 - 26 november 2008 20:08
Mina växer som f.. ska köra min veckotillsyn i morgon och räknar med att slänga 1/3 som växt på en vecka
Jag kör med maxdos EC efter vattenbytet jag har var vecka, dan efter 1,5 dos pmdd, mycket ljus(0,6w/l), CO2 och bra cirkulation.
#28 - 26 november 2008 20:23
Krax skrev:
Ja det visar ganska tydligt att alla akvarister drar helt fel slutsatser om allting hela tiden eftersom vi bara har ett enda akvarium som behandlas exakt likadant och sen så gissar vi en massa. Ofta gissar vi rätt men inte alls alltid. Jag har Egeria i ett 25-liters kar med jättedålig cirkulation och där trivs den bäst.

Visst dras det en fantastisk massa felaktiga slutsatser, jag håller fullständigt med, sen är uppfattningen om vad som är dålig eller stark cirkulation väldigt olika, mycket eller lite av det mesta verkar uppfattas väldigt olika så som mängd växter, tillväxt, ljus osv, så det är väldigt svårt att "kartlägga" vissa faktorer.

Sen vill jag allmänt "påminna" om att det finns flera arter som kallas vattenpest som är rätt lika, och eftersom utseendet ändras med miljön måste man veta vad man ska titta efter för att skilja dom åt, här är några exempel på arter som kan förekomma i handeln under namnen vattenpest eller Elodea.
http://www.marinebiochemists.com/elodea.htm
#29 - 27 november 2008 18:30
Då är det Elodea jag har som trivs.

Annons