Vad Händer med vattenkvalitén vid strömavbrott?

#1 - 22 november 2007 19:36
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Vad Händer med vattenkvalitén vid strömavbrott?[/FONT][/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3][/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag har hört att det är bakterierna i filtermatrealet som blir "dåliga" när pumpen har stått still en viss tid. Stämmer de? [/FONT][/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]I så fall hur lång tid är det innan det kommer till den kritiska punkten?[/FONT][/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]När blir vattenkvalitén dålig av att stå stilla?[/FONT][/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Syrefattigt? När börjar fiskarna fara illa av för låg temp?[/FONT][/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Räcker det med att köra en syrepump vid ev strömavbrott?[/FONT][/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag har en ups men vad händer när den tar slut och jag är borta. Reser en del i jobbet och bor på landet.[/FONT][/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag har ett 540 liters akvarium.[/FONT][/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Många frågor blev de....[/FONT][/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Mvh[/FONT][/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Magnus[/FONT][/SIZE][/COLOR]
#2 - 22 november 2007 21:10
Det beror på om du har ett ytter- eller innerfilter. Ytterfilter blir syrefria ganska kvickt och kan i längden börja producera giftiga ämnen. När sedan strömmen kommer tillbaka och pumpen går igång, pumpas allt ut i akvariet och då kan det gå riktigt illa! Tiden det tar innan något sådant händer beror på hur mycket skräp det finns i filtermassan, en vild chansning är 1-3 dagar?

Innerfilter har visst vattenutbyte med det övriga akvariet även om de står stilla och tål mycket längre strömavbrott. Under Gudrun stod mitt filter stilla i tio dagar, och bakterierna i det överlevde.

Vattenkvaliteten kan (en kvalificerad gissning) bli dålig efter 1-2 dagar om ingen omrörning alls finns, eftersom mindre syre då löses i vattnet. Det beror också på hur mycket fisk och växter du har. Det räcker dock med att ta vatten i en tillbringare och ösa upp och ner en fem-sex gånger kanske fyra gånger om dagen för att vattnet skall bli tillräckligt syresatt, så en bubbelpump räcker. Om fiskarna står och kippar vid ytan är det ett tecken på syrebrist.

Vattenkvaliteten, om man tänker på nitrat/nitrit/ammonium, blir inte sämre omedelbart bara för att vattnet står stilla, det finns en del bakterier även i gruset som omvandlar allt till nitrat. En gissning är en vecka?

Om jag hade bott så där och inte haft någon som kan ta hand om akvariet, så hade jag nog skaffat mej ett litet dieseldrivet elverk som kopplas in vid strömavbrott.
#3 - 24 november 2007 10:16
Tack för ett mycket bra svar....
#4 - 24 november 2007 13:47
Tänk bara på att om akvariet står mörkt och har mycket växter kan det bli problematiskt om Ljuset går tillsammans med flödet en längre tid... Oxå något att tänka på om tanken står i källaren..

Annons