Vad hände med mitt äpple?(snäcka..)

#1 - 28 november 2010 14:42
Har haft en gul äppelsnäcka i något år snart utan bekymmer från fiskar, de jag haft sista månaderna har aldrig visat elaka tendenser mot den heller.
Så idag ser jag att skalet är tomt? Men ingen slemhög någonstans?? Har just nu ganska dåligt med gömställen eller skrevor där den kunnat fastna så jag fattar ingenting.

Har den helt enkelt dött och blivit uppäten fullständigt? Lite smått nervöst för jag har hört att de kan vara riktiga giftbomber om de får ligga döda i karet..
#2 - 28 november 2010 18:11
Nejdå, den ligger inte nånstans! De sitter fast i skalet, så du kan lugnt utgå från att den numera är fiskbajs.
#3 - 28 november 2010 19:43
Ja mysteriet löste sig kan man säga..gjorde VB och upptäckte en märklig nagel med hål i mitten. En närmre titt visade att det var äpplets fot, fast den såg ut som en munk typ. Tror ancistrusarna ätit sig ordentligt mätta i natt :p

Hur länge brukar de leva? Känns ju som den självdött och då blivit foder eftersom jag inte har något jag kan tänka mig går på en levande..
#4 - 28 november 2010 21:08
Har du haft den i ett år utan att den blivit attackerad och uppäten så har den självdött. Det hade varit troligare att den blivit uppäten för ett år sedan när den var mindre., om du hade haft snäckätande firrar.
#5 - 29 november 2010 09:22
De lever inte så mycket längre, så den har nog självdött. Till glädje för fiskarna. :p

Annons