Vad håller på att hända?

#1 - 1 januari 2010 11:27
Min paraotocinclus och min ancistrus har fått en mjölig beläggning på sig över natten och den ena (vet ej vem av dom) ser väldigt smal ut och beter sig underligt låg uppochner ett tag för att sen lägga sig som på bilden. Akvariet är nystartat sen 4 veckor jag la i nya fiskar i går och ancistrusen är ny sen 5 dagar eller så. Kolla på bilden och kom med förslag på vad det kan vara.
#2 - 1 januari 2010 11:28
Min låg upponer och försökte simma, var väldigt smal och vit aktig.. kort efter så dog den.
#3 - 1 januari 2010 11:34
Definitivt en fisk som inte skulle fått följa med hem från affären, lyckas du rädda den magre stackaren är jag den förste att gratulera...
Den vita beläggningen kan vara Oodinium som den drabbats av.
#4 - 1 januari 2010 11:44
ansjo skrev:
Definitivt en fisk som inte skulle fått följa med hem från affären, lyckas du rädda den magre stackaren är jag den förste att gratulera...

Den vita beläggningen kan vara Oodinium som den drabbats av.

Det underliga är att detta har kommit väldigt snabbt även magerheten. Affären är en av dom mer renomerade eller vad man säger dom kan sina saker och är seriösa det är en fiskaffär och inte ett blandzoo.

Vad är Oodium?
#5 - 1 januari 2010 11:54
Sammetssjukan kallad: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=38
Att Ancistrusen är så mager kommer inte på ett par dagar, utan det kan ev. ha koppling med den vita beläggningen på fisken då det kan vara flagellater som är orsaken till båda sakerna.
Sedan att affären är bra kan inte alltid hjälpas, även dessa råkar ut för sjukdomar lite då och då.
#6 - 1 januari 2010 12:07
Inge nitrit eller nitrat i vattnet alla andra fiskar beter sig normalt men nu hänger den som inte var så illa däran (paraotocinclusen) men huvudet ovan vatten.
#7 - 1 januari 2010 12:15
Min paraotocinclusen gör dödsryckningar jag försökte ta kål på den genom att dänga till den i golvet men den vill inte dö så nått bra förslag på hur jag tar bort den?
Bilagor:
#8 - 1 januari 2010 12:16
Skär huvudet av den...
#9 - 1 januari 2010 12:17
ansjo skrev:
Sammetssjukan kallad: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=38

Att Ancistrusen är så mager kommer inte på ett par dagar, utan det kan ev. ha koppling med den vita beläggningen på fisken då det kan vara flagellater som är orsaken till båda sakerna.

Sedan att affären är bra kan inte alltid hjälpas, även dessa råkar ut för sjukdomar lite då och då.

Ok. Det jag mena med att affären var bra var att jag tror inte dom skulle gett mig fisken om dom såg att den var mager (dom kan mer än jag och sådant jag kanske missar ser dom)
#10 - 1 januari 2010 12:18
Konstigt att det endast är min Paraotocinclus och ancistrus men inga andra. Den enda annan typ av mal jag har är corydoras 4 st som mår bra.
#11 - 1 januari 2010 12:19
ansjo skrev:
Skär huvudet av den...

Ok hade hoppats slippa grisandet men ok.-
#12 - 1 januari 2010 12:20
redrobjem skrev:
Ok. Det jag mena med att affären var bra var att jag tror inte dom skulle gett mig fisken om dom såg att den var mager (dom kan mer än jag och sådant jag kanske missar ser dom)

Visst är det bra att ha en affär att handla av som man har förtoende för och det vill jag på inget sätt minska, men det är faktiskt sådant här som händer och de gör inte detta med vilje.
Det händer ibland att även gamla rävar gör grodor;).
#13 - 1 januari 2010 12:23
Skall jag göra proceduren kort men ancistrusen oxå tror ni?
#14 - 1 januari 2010 12:24
ansjo skrev:
Visst är det bra att ha en affär att handla av som man har förtoende för och det vill jag på inget sätt minska, men det är faktiskt sådant här som händer och de gör inte detta med vilje.

Det händer ibland att även gamla rävar gör grodor;).

Absolut jag vet och räkna med några hädanfall oxå iom att det är nytt akvarium.
#15 - 1 januari 2010 12:24
Svårt att råda någon annan vad den ska göra i ett sådant här läge, men personligen skulle jag tagit bort den, om jag inte kan ha den i ett sjukkar...
#16 - 1 januari 2010 13:57
Ja nu har jag gjort delvattenbyte (var inplanerat sen tidigare) och min ancistrus är för tillfället i en hink med vatten från delvattenbytet och lite javamossa och alger jag rensat bort. Han ser inte pigg ut. Kan det vara svält, han kom ju till mig för några dagar sen så snabbt borde inte svält sätta in på en fisk.
#17 - 1 januari 2010 14:11
Nu är det en annan glädje på fiskarna och dom håller till djupare så nu börjar jag luta åt syrebrist vad tror ni?
#18 - 1 januari 2010 18:14
mina ph värden har gått upp och ner i och med strul med Co2 det har nog diffat mellan 6-7 och jag läste att dom är känsliga för ändringar kan det vart orsaken? Men denna mjöliga yta förbryllar mig. Nu har båda passerat vidare och jag dängde den sista i väggen med en plastpåse så slapp jag skärandet som jag inte gillar.

Hur är dvärgotocinclus är dom känsliga för ändringar på samma sätt?

Annons